EKSPLOATACJA
Kpt. Jerzy Pszenny
Eksploatacja handlowa statku
(12 hrs w tym 1h na sprawdzian).
STRONY W UMOWACH O PRZEWÓZ I USŁUGOWCY
osoba - (prawna) zespół grupa, organizacja podlegająca prawu handlowemu.
Strony główne : same (lub przez pośrednika) zawierają między sobą umowę przewozu
U nas rozróżnia się:
Właściciel statku (Ship Owner) - posiada uprawnienia władania, korzystania i rozporządzania statku.
Armator (Ship Owner) - osoba, która uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym. Strona we wszystkich umowach dot. statku.
Przewoźnik (Carrier lub Ship Owner) - osoba, która jest stroną we wszystkich umowach o przewóz.
Właściciel ładunku (Cargo Owner) - osoba posiadająca prawo korzystania, władania i rozporządzania ładunkiem.
Frachtujący (Shipper, freighter) - osoba, która zawiera z przewoźnikiem (na r-k swój lub obcy) umowę na przewóz ładunku.
- w liniowych : bukujący (Shipper)
- w czarterowych : czarterujący/frachtujący (Charterer)
---
Strony pomocnicze: Osoby zawierające umowy w cudzym imieniu (i nie ponoszące odpowiedzialności).
Makler morski (ship broker) - za wynagrodzeniem, na podstawie każdorazowego zlecenia, podejmuje się pośrednictwa w zawieraniu umów. (Prowizja - commision).
Załadowca (Shipper) - osoba podejmująca się na zlecenie i r-k frachtującego/wł.ładunku dostarczenia ładunku do przewozu w wykonaniu obowiązku frachtującego.
Ma prawo (u nas):
- żądać Mate's receipt jako potwierdzenia wykonania umowy dostarczenia towaru.
- żądać wymiany M/R na B/L i ilości tych B/L (za zwrotem oryginału B/L;
- wskazania odbiorcy
- żądać opisu i stanu ładunku na B/L.
-decydowania, czy towar może być ładowany na pokład.
Odpowiada za:
- zadeklarowanie ładunku.
- szkody w przewozie - wobec osób trzecich - z tyt. wadliwej deklaracji.
- przekroczenie czasu załadunku.
Odbiorca (Receiver, Consignee) - osoba, której, lub zlecenie której, należy wydać ładunek w miejscu przeznaczenia.
Odbiorca musi wykazać się legitymacją do odbioru ładunku.
Zapłacić wszystkie należności jaki na niego przypadają.
Ma prawo reklamacji stanu towaru w trakcie odbioru, jeżeli szkody były widoczne. Jeśli niewidoczne to w ciągu 3 dni od wyładunku.
Spedytor (Forwarding Agent) - osoba zajmująca się zawodowo spedycją, tj. podejmująca się we własnym imieniu a na cudzy rachunek przesłania rzeczy/ładunków i załatwienia związanych z tym formalności i dokonania koniecznych czynności.
Usługowcy:
Agent statkowy (Ship's Agent) - podejmuje się za wynagrodzeniem stałego przedstawicielstwa Armatora w określonym porcie/obszarze (umowa agencyjna Armator - Agent).
Czynności:
- administracyjno - prawne (formalno - prawne)
- klarowanie statku, awizacja załadowców i odbiorców
- obsługa statku w czasie postoju (wszystko), pośredniczy między statkiem a instytucjami, wyklarowuje statek.
- handlowo-eksploatacyjne
- akwizycja, rozeznanie rynku frachtowego, zawieranie umów związanych z przewozem (holownicze, pilotowe itp.), wystawianie B/Ls, inkasowanie frachtów.
wynagradzanie Agenta: wg taryf, umowa, ryczałt, prowizja (% od wysokości r-ku). Za h-ekspl. prowizja od frachtów , jeżeli sam to 2-3% (booking commision), jeżeli kto inny to prowizja manipulacyjna handling commission) - ca 1- 1.5%. Prowizja inkasowa : 0.5 - 1% od wartości frachtu (freight collection commission).
Może być też prowizja wykładowa (za wyłożone pieniądze - outlay commission).
Agent powinien rozliczyć się z każdego statku w ciągu 3 miesięcy disbursement account). Rozliczenie wydatków, czasu i wpływów.
Sztauer (Stevedore) - osoba zajmująca się za wynagrodzeniem za zleceniem koniecznych prac przy przeładunku towarów do i ze statków, a w szczególności umiejętnym układaniem ładunku na statku.
Uwaga: za sztauowanie odpowiada statek.
Sztauer opłacany jest w/g taryfy lub umowy. Często również za wynajem sprzętu, mocowanie, zamykanie i otwieranie ładowni.
Ekspertyza (expertise) - umowa o wydanie fachowej opinii w pewnej sprawie. Osoba o wysokich kwalifikacjach i praktyce w temacie, którym się zajmuje.
Opłaty w/g taryf/stawek jednorazowe.
Usługi kontrolne (Checking) - uzyskanie pewności co do ilości, wagi i objętości jakości ładunku. Tallymen. Sporządza tally-sheets.
Weighers - kontrola wagi. Weigh notes.
Checkers - Volume Note
Próbobiorca (Samplers)
Draught surveyors.
WSPÓŁPRACA KAPITANA Z ARMATOREM/AGENTEM/WŁ. ŁADUNKU/ADMINISTRACJĄ.
Z armatorem:
- wzajemna informacja (armatorskie służby: eksploatacyjna, roszczeniowa, ubezpieczeniowa, techniczna, nawigacyjna)
- (instrukcje armatorskie eksploatacyjno-ubezpieczeniowe).
Z właścicielem ładunku:
troska o właściwy przewóz.
- instrukcje od załadowcy.
- czynności związane z ładunkiem wpisywać do dziennika okrętowego.
Z konsulami:
- zawiadomienia o -przyjściu statku (+ listy załogi), opieka przy kłopotach
DOKUMENTY STATKU MORSKIEGO
Podział:
1. Legitymacyjne (konwencja FAL '65 ujednolica dokumenty).
2. Klasyfikacyjne
3. Bezpieczeństwa
Ad.1
a. Certificate of Register (Certyfikat Okrętowy) - wystawia sąd (u nas Izba Morska) na
podstawie rachunku i świadectwa pomiarowego (Tonnage Certificate, Measurements
Certificate).
Otrzymuje Official Number (numer w rejestrze). Uzyskuje się prawo bandery, nabywa
się praw i obowiązków bandery.
Jeżeli kupiony zagranicą to konsul wystawia tzw. Flag Certificate. Potrzebny do czasu
wystawienia Certyfikatu Okrętowego. Ważność z reguły na 1 rok, lecz nie dłużej niż
do pierwszego wejścia do polskiego portu.
...
marzenazp