Praca Magisterska(1)1 Portale Internetowe.doc

(37 KB) Pobierz
1

1.                Potrale geneza i rozwój

1.1 Internet – nowe medium

1.2 Portale

 

Portal internetowy (portal site, Web portal) to serwis internetowy oferujący usługi takie jak dostęp do wiadomości - politycznych, gospodarczych, sportowych, bezpłatne konta pocztowe, programy do pobrania z Internetu, grupy dyskusyjne, pogawędki internetowe, sprzedaż przez Internet, wyszukiwanie i katalog zasobów internetowych, dodatkowe elementy dla zarejestrowanych użytkowników (personalization).

Sam fakt oferowania usług nie wystarcza; miejsce internetowe, które chce być traktowane jako portal musi być bardzo znane w Internecie i często odwiedzane. Tylko kilka serwisów internetowych na świecie spełnia takie wymagania. Ideę portalu internetowego pokazuje już sama nazwa: ma to być swego rodzaju brama do Internetu, miejsce często odwiedzane przez użytkowników sieci, miejsce do którego kierują swoje kroki, gdy chcą coś znaleźć, czegoś się dowiedzieć, może także coś kupić. Ma to być tak jakby skrzyżowanie biblioteki miejskiej z placem targowym.

Portale są miejscami, w których już na pierwszej stronie można uzyskać dostęp do potrzebnych informacji. Są szybkie – z oszczędnymi projektami układu strony, bez dużej ilości grafiki. Są również podobne do siebie, co ułatwia korzystanie z oferowanych przez nie usług.

Takimi portalami są: Netcenter firmy Netscape Communications Corporation, Yahoo, Internet Start firmy Microsoft, America Online, Excite, Lycos, Infoseek. Znane serwisy informacyjne również zmieniają swój układ strony na podobny do tego, który stosują portale internetowe. Tak postępuje ZDNet, serwis koncernu prasy komputerowej Ziff-Davis czy TechWeb firmy CMP.

Portal internetowy jest tworzony i zarządzany przez jedną firmę, ale opiera się przede wszystkim na porozumieniach z innymi firmami, które współtworzą jej zawartość. Wiadomości może dostarczać agencja informacyjna, sklepy - prowadzić jedna czy więcej niezależnych firm. Jest to szansa dla małych firm zajmujących się działalnością internetową, oferujących wyspecjalizowane usługi - sprzedaż samochodów, rezerwację biletów, komentarze dla inwestorów, które nie mają dość sił na marketing swoich usług. Skupienie różnego rodzaju usług w jednym miejscu, pod jedną znaną nazwą, pozwala na dotarcie do znacznie większej liczby potencjalnych klientów.

Twórca portalu zarabia w dwojaki sposób: na rbannerach reklamowych i na kontraktach podpisywanych z firmami oferującymi usługi przez jego serwis. America Online podpisała umowy z trzema firmami brokerskimi - Etrade Group, DLJDirect i Waterhouse Securities - na sumę 75 milionów dolarów, dającą im miejsce w części finansowej serwisu. Jest to tylko część wieloletnich kontraktów America Online, opiewających na sumę 250 milionów dolarów.

Powstanie koncepcji portali internetowych wiąże się z tym, że stworzenie serwera internetowego wyposażonego w bezpieczny system do handlu internetowego, szybkie połączenie do Internetu, potężny sprzęt i oferowanie przez niego interesujących produktów okazało się niewystarczające do osiągnięcia sukcesu w sprzedaży przez Internet. [1]

1.3 Internet a biznes

Coraz większy dostęp do internetu sprawia, że każda szanująca się firma, niezależnie od wielkości, stara się mieć własną stronę internetową, na której oprócz informacji o działalności ma możliwość zaprezentowania oferty

Dziej się tak, mimo że w Polsce 7 proc. internautów deklaruje kupowanie produktów poprzez internet (w USA około 30 proc.)   - informuje "Puls Biznesu".

Sprzedaż poprzez sieć nie musi przynosić ogromnych zysków.

- Trzeba zdać sobie przede wszystkim sprawę z tego, jak nośnym narzędziem i znakomitym kanałem marketingowym jest internet. To, czy nastawiać się na sprzedaż drogą elektroniczną, zależy od branży. Szybko mogą być sprzedawane tą drogą przede wszystkim produkty łatwo zbywalne: kosmetyki, bielizna, płyty czy kasety - uważa Bartłomiej Zarębski, dyrektor działu e-commerce w portalu Onet.pl.

Podobnego zdania jest Adam Kozielewicz, kierownik działu serwisów biznesowych w Wirtualnej Polsce.

- Internet jest medium specyficznym i ma swoje ograniczenia, np. brak fizycznego kontaktu z produktem czy sprzedawcą. Stąd ważne jest odpowiednie zaprezentowanie produktu poprzez jego opis, wizualizację oraz dostarczenie klientowi odpowiedzi na wszystkie możliwe wątpliwości. Nie mniej ważnym elementem decydującym o zakupie jest cena, sposób i szybkość dostawy bądź udostępnienia usługi itp. - zapewnia Adam Kozielewicz.

- Brak prezentacji firmy w internecie, to jak brak wizytówki w kontaktach biznesowych - podkreśla Bartłomiej Zarębski.

- Od kilku lat mamy stronę www, sprzedaż przez internet uruchomiliśmy pół roku temu. Sprzedajemy około 100 par butów miesięcznie, ale strona bardzo pomaga nam w kontakcie z klientem, który może wyrażać opinię na naszym forum i szybko otrzymać odpowiedź na pytania. Nie bez znaczenia jest wygodna forma zapłaty kartą kredytową i szybka dostawa. Zakup naszych wyrobów za pośrednictwem sieci jest o 10 proc. tańszy niż w normalnym sklepie - mówi Piotr Kołodziej, rzecznik firmy Wojas, Gazeli Biznesu 2002.

Strona www często jest miejscem pierwszego kontaktu z firmą.

- Nawet jeśli użytkownik nie zdecyduje się na zakup on-line, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dokona transakcji w oddziałach firmy, znając już jej markę i produkty. Internet to także niezmierzone źródło informacji o konkurencji, klientach, potencjalnych partnerach i kooperantach, które powinny wykorzystywać małe i średnie firmy - podsumowuje Adam Kozielewicz.[2]

 

 

2.                Obecna sytuacja

2.1           Polski rynek

Po okresie dramatycznej bessy, kiedy w ciągu zaledwie trzech lat z 15 działających w Polsce portali internetowych przed bankructwem uratowały się zaledwie cztery, Internet znów przeżywa boom. Dostępem do sieci może poszczycić się sześć milionów Polaków. (więcej poniżej)

 

Błyskawiczny rozwój Internetu odnotowywany w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wynika przede wszystkim z rozwoju technologii, a zwłaszcza większej dostępności szerokich łączy. - Szerokopasmowcy spędzają w sieci 2,5-3 razy więcej czasu niż internauci korzystający tylko z modemów - mówi Wojciech Pawlak, członek Rady Nadzorczej Global eMarketing. - Szacuje się, że w marcu 2004 roku aż 50 milionów Europejczyków będzie miało w domach dostęp do szerokopasmowych łączy.

- Z naszych analiz wynika, że zakup komputera i podłączenie się do Internetu przyspiesza awans finansowy rodziny - mówi profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

W Polsce jest obecnie 6,1 mln Internautów. Każdy z nich spędza w sieci średnio 9 h i 48 min miesięcznie, a jedna trzecia podłącza się do Internetu prawie codziennie. Zdaniem Czapińskiego aż 40 proc. to tzw. heavy users spędzający w Internecie więcej niż 14 godzin miesięcznie. Najwięcej czasu spędzają w sieci przedstawiciele wolnych zawodów i specjaliści (11 h i 38 min) oraz ludzie, których dochód przekracza 5 tys. złotych miesięcznie (12 h 13 min).

Internet to medium rozwijające się, ale ciągle młode. Wystarczy powiedzieć, że ponad połowa internautów nie ukończyła 25 roku życia. Są to ludzie zamożni lub należący do klasy średniej. W tej sytuacji portale internetowe stają się coraz bardziej atrakcyjne dla reklamodawców. - Wprawdzie ciągle jeszcze tylko 1 proc. reklam umieszczanych jest w polskich portalach i na stronach reklamowych, ale to i tak wielki postęp. Do tej pory Internet nie był w ogóle uwzględniany w statystykach agencji reklamowych - mówi Pawlak. Paradoksalnie, w rozwoju pomaga dużym polskim portalom bessa sprzed dwóch lat. Wtedy z rynku zniknęły tak znane marki jak Arena, Ahoj, Portal.pl, czy Yoyo. Te, które przetrwały, czyli należąca do TPSA Wirtualna Polska, Gazeta.pl, Onet i Interia nie muszą zabijać się nawzajem dumpingiem - Te cztery portale kontrolują w sumie 93 proc. polskiego Internetu - mówi Pawlak. - Są w Polsce tym, czym w USA Microsoft, AOL Time Warner, Yahoo!, czy Google.

Niewykluczone, że do polskiej wielkiej czwórki wkrótce dołączy piąty silny gracz. Będzie to portal Neostrada.pl. Amatorzy szerokopasmowych łączy masowo wstukują adres neostrada.pl i korzystają z oferowanych na tej stronie produktów. Jeśli Neostrada odniesie sukces jako portal, a nie tylko jako szerokopasmowe łącze, dojdzie do sytuacji niebywałej: TPSA będzie miała dwa portale.[3]

2.2            


[1] http://www.winter.pl

[2] http://www.wirtualnemedia.pl

[3] http://www.wirtualnemedia.pl

Zgłoś jeśli naruszono regulamin