Skrypt_dla drużynowego_poradnik.doc

(1146 KB) Pobierz
Poradnik dla drużynowego

Jakub Jerzy Czarkowski

harcmistrz

 

Poradnik

dla

druŻynowego



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hufiec ZHP Warszawa Centrum

Warszawa 2001

 

 

 

 

 

Wstęp              5

Inter-dyscyplinarne podstawy metody harcerskiej              7

Co to jest wychowanie, czyli odrobina pedagogiki?              7

Kogo wychowujemy, czyli trochę psychologii?              12

O grupie              17

Przykłady i rozwiązania – Poznaj strukturę grupy, jaką jest własna drużyna              18

Półka z książkami              19

O metodzie harcerskiej              20

Z historii metody              20

System czy metoda?              28

Przykłady i rozwiązania - Komunikacja interpersonalna w drużynie                 (propozycja zbiórek-warsztatów)              33

Półka z książkami              34

System metodyczny drużyny harcerskiej              35

Elementy              35

Powiązania              37

Przykłady i rozwiązania – oceń swoja drużynę i siebie jako drużynowego              38

Półka z książkami              39

Formy pracy              40

Klasyfikacja form              41

O grach prostych              43

O grach z fabułą              43

O gawędzie              44

O obrzędach i zwyczajach              46

O piosenkach              47

O pracach użytecznych              48

O imprezach masowych              48

O poszukiwaniu pomysłów              49

Przykłady i rozwiązania – wybór prostych gier i ćwiczeń na różne okazje              50

Półka z książkami              53

Zbiórka              54

Co to jest zbiórka?              55

Rodzaje zbiórek              55

Zasady dobrej zbiórki              57

Jak zaplanować zbiórkę?              58

Obóz              59

Przykłady i rozwiązania – tabela doboru form pracy              61

Półka z książkami              61

Zadanie drużyny              61

Dlaczego zadanie?              61

Rodzaje zadań              61

Planowanie zadań              61

Przykłady i rozwiązania – Szchemt planu zadania i Cztery pomysły na różne okazje              61

Półka z książkami              61

Stopnie i sprawności              61

Stopnie harcerskie              61

Stopnie w drużynie – model funkcjonowania              61

Budowanie próby na stopień              61

Sprawności - idea narzędzia              61

Sprawności – metodyka              61

Przykłady i rozwiązania - Karta próby na młodzika, przykłady sprawności środowiskowych              61

Półka z książkami              61

System zastępowy              61

Zastęp              61

Zastępowy              61

Rada drużyny i jej prawa              61

Co nieco o pracy z zastępem zastępowych.              61

Przykłady i rozwiązania Zbiórka z zastępem zastępowych „Zakładamy Klub Szperaczy”              61

Półka z książkami              61

Praca z Prawem Harcerskim              61

Prawo i jego znaczenie w systemie wychowawczym              61

Wokół interpretacji              61

„Sposoby” na Prawo Harcerskie              61

Przyrzeczenie              61

Przykłady i rozwiązania – pomysły na Prawo.              61

Półka z książkami              61

Planowanie pracy w drużynie              61

Operacja planowanie              61

Budowanie planu pracy              61

Konstrukcja planu pracy              61

Przykłady i rozwiązania – tablica Baden – Powella              61

Półka z książkami              61

Drużyna w ZHP              61

Instrukcje i regulaminy oraz dokumentacja w drużynie              61

Finanse i gospodarka              61

Organizowanie akcji zarobkowych              61

O BHP              61

Przykłady i rozwiązania - harcerska kuchnia              61

Półka z książkami              61

Drużynowy              61

Instruktor              61

Samopoznanie              61

Stawanie się instruktorem              61

Próba na stopień przewodnika              61

Przykłady i rozwiązania – sprawdź czy jesteś usatysfakcjonowany              61

Półka z książkami              61

Zakończenie              61

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

Chciałabym, żeby książka nie była mentorskim wykładem kogoś, kto wie lepiej, i myśli, że w tej sprawie osiągnął wiedzę już pełną i skończoną. Chciałabym zaprosić do dyskusji zwłaszcza tych, dla których książkę tę piszę.

Antonina Gurycka

 

Kiedy rozpoczynałem pracę nad poradnikiem myślałem o broszurce takiej 30-40 stron. Potem w toku przemyśleń, rozmów poradnik rósł, rósł i rósł i cały czas mam wrażenie, że niema w nim tego wszystkiego, co by się Wam przydało. Również mam przekonanie, że to jeszcze nie koniec, że poradnik będzie zmieniany i udoskonalany a ci, dla których jest stworzony powiedzą jak i co w nim zmienić, udoskonalić.

Taki poradnik to nie jest dzieło jednej osoby. Jest on sumą doświadczeń wielu instruktorów, które były gromadzone, analizowane i zostały zebrane w całość. Metodyki nie uchwala się, nie jest ona częścią statutu, bierze się ona z naszych doświadczeń i jest wyrazem zbiorowej mądrości grona instruktorskiego. Nic, więc dziwnego, że różne grupy różnie na nią patrzą. Jestem świadom, że moje własne ograniczenia, instruktora z wielkiego miasta mogły spowodować, że drużynowy wiejskiej drużyny uzna go w wielu fragmentach za nie życiowy. Niech mi wybaczy...

Moim zamiarem a zadaniem poradnika było stworzenie materiału, który z jednej strony zbierze w całość metodykę harcerską i chociaż trochę ją systematyzując pomoże drużynowym i przyszłym drużynowym w ich pracy i szkoleniu się. Mam nadzieje, że chociaż trochę to zadanie wypełniłem.

Nie było natomiast moim zamiarem stworzenie jedynej, słusznej wersji metodyki, bo takiej wersji nie ma i być nie może. Można tylko pozostać z wyrazami współczucia dla tych, którzy myślą, że jest inaczej.

              Pragnę jeszcze podziękować tym, którym ja i ten poradnik wiele zawdzięcza. Przede wszystkim mojej żonie dh Ewie, bez której poradnik by nie powstał; bo była nieustannym źródłem motywacji, pomocy rad, i .... Dziękuję również moim profesorom z Uniwersytetu Warszawskiego przede wszystkim druhowi i profesorowi Andrzejowi Jaczewskiemu i pani profesor Janinie E. Karney, którzy nauczyli mnie jak patrzeć na sprawy wychowania i rozwoju; również w harcerstwie i co równie ważne nauczyli cenić wiedzę. Moim harcerskim nauczycielom i przyjaciołom oraz mojej Mamie, bez której cierpliwości i tolerancji nigdy nie zostałbym instruktorem.                                                                                   

 

Jakub Jerzy Czarkowski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Inter-dyscyplinarne podstawy metody harcerskiej

 

 

 

 

 

 

 

Rośnie nowe pokolenie, nowa wznosi się fala.

Idą z wadami i zaletami, dajcie waru...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin