Zbiorowy wstyd - Szczypiorski - bez przypisów.pdf
(
471 KB
)
Pobierz
„Zbiorowy wstyd” Andrzej Szczypiorski
www.maturazpolskiego.pl
1. Banalna jest opinia, że przemiany cywilizacyjne są w naszych czasach szybkie i głębokie. Zresztą
nie byłoby w tym nic szczególnie niepokojącego, bo tylko próżność nam podpowiada, że nigdy w hi
storii świat się tak szybko nie zmieniał.
2. Świat zawsze zmienia się gwałtownie i nieznośnie z punktu widzenia ludzi, którzy zmiany przeży
wają. A tylko oni są ważni. Jakiekolwiek próby obiektywizacji procesów historycznych w tej kwestii
nie wydają się rozumne, bo istotne jest przecież odczucie człowieka, jego subiektywna ocena własne
go losu. Myślę, że dla tych, którzy musieli przejść piekło średniowiecznych wojen i epidemii albo re
wolucji przemysłowej, było to doświadczenie straszniejsze niż dla ludzi mojej generacji Hitler, Stalin
i bomba atomowa.
3.
Jednakże to, co się dzieje obecnie, w następstwie rozwoju mediów elektronicznych i społeczeń
stwa globalnego, należy chyba nade wszystko rozpatrywać w płaszczyźnie kultury, a nie tyl
ko pod kątem przeobrażeń technicznych i materialnych. Osaczenie człowieka współczesnego
przez media elektroniczne to jest jednak inna jakość duchowa niż dramaty i rozpacze ludzi osaczo
nych kiedyś przez maszyny parowe oraz konstrukcje żelazne.
4. Brytyjczyk Kenneth Clark, i chyba nie on jeden, zwraca uwagę na pewien fenomen naszej kultu
ry, wynikający z doświadczenia XIX wieku. Idzie tu o zbiorowy wstyd i zbiorowe sumienie. To wiek
XIX stworzył pewien kodeks zasad i zachowań, który do dziś obowiązuje.
5. W świetle cywilizowanych doświadczeń ostatnich dwustu lat ten pogląd wydaje się słuszny. Nagle,
właśnie w XIX wieku, cierpienie stało się niemal powszechne, całkowicie bezbronne, wydane na łup
masowej przemocy i wyzysku. (…) W dawnych czasach władca, rycerz, pan feudalny miał obowiązek
sprawowania opieki nad swymi poddanymi. Domagał się od nich rozmaitych, ciężkich niekiedy
świadczeń, lecz przecież troszczył się o ich bezpieczeństwo i nędzny byt. W XIX wieku nie było
już prawdziwych poddanych. Byli tylko biedni ludzie, którzy wynajmowali się do pracy. Kapitalista
nie miał wobec nich żadnych moralnych i obyczajowych zobowiązań. (…)
6. Jest oczywiste, że Marks i Engels nie spadli z nieba. Ale nie im Europa zawdzięcza swoją nową
wrażliwość, lecz wielkim twórcom tamtej epoki, nade wszystko pisarzom, takim jak Dickens, Zola,
Tołstoj, Hauptmann, a u nas Prus i Konopnicka, nieco później Reymont i Żeromski. Nagle okazało
się, że istnieje zbiorowe sumienie, a zatem także zbiorowy wstyd. Nagle okazało się, że cierpienie jest
sprawą wspólną, a nie tylko problemem jednostki. Nad cierpieniem człowieka pochylali się inni: ar
tyści, uczeni, mężowie stanu, kapłani, rewolucjoniści i reformatorzy życia zbiorowego. Cierpienie
stało się wielkim problemem intelektualnym całej naszej kultury. Nawet tak wszechstronna i płodna
myślowo epoka oświecenia nie znała tej problematyki. Dopiero wiek XIX, w następstwie burzliwego
i pełnego nieszczęść rozwoju cywilizacji materialnej, uczynił nas wrażliwymi na los bliźnich i na
uczył zbiorowego wstydu za zbiorowe niegodziwości.
7.
Dzisiaj jesteśmy świadomi strasznych wydarzeń naszych czasów i potępiamy je m kategoriach
moralnych. Czynimy tak dlatego, ponieważ uznajemy kodeks etyczny, jaki nam pozostawili najwięksi
twórcy XIX wieku. To oni jako pierwsi w Europie upominali się o prawa człowieka. Bez nich ani Ar
chipelag Gułag, ani Oświęcim, ani Holocaust nie spędzałyby ludziom snu z powiek. Historia zna
równie straszliwe doświadczenia, które nikogo jakoś nie obarczały wyrzutami sumienia. Wojna trzy
dziestoletnia była, relatywnie rzecz ujmując, bardziej dla Europy krwawa i okrutna niż stalinizm, hi
tleryzm, Holocaust. Ale nic nikt z jej powodu nie odczuwał wtedy wstydu oraz wyrzutów sumienia.
Nawet najwyższym dostojnikom Kościoła i reformatorom religijnym nie przychodziło to do głowy.
8. Ta nowa jakość moralna, w jakiej zostaliśmy wychowani w ciągu ostatnich kilku pokoleń – dzisiaj
wydaje się zagrożona. Odnoszę wrażenie, nie ja jeden przecież, że media elektroniczne stanowią
wielkie niebezpieczeństwo dla naszej wrażliwości moralnej. Jeżeli czasem mówi się o powrocie
do barbarzyństwa, jest w tym głębszy sens i nie należy takich ostrzeżeń lekceważyć.
9.
Znaleźliśmy się na niebezpiecznym wirażu rozwoju kultury, która w swojej kreatywności co
raz bardziej ulega cywilizacji materialnej. Najwybitniejsi znawcy w dziedzinie mediów zawsze powta
rzają, że nie należy za stan naszych obyczajów zrzucać odpowiedzialności na rzeczywistość wirtual
ną, ponieważ ona tylko odzwierciedla, odwzorowuje, kopiuje to, co jest rzeczywistością rzeczywistą.
Otóż nie jest to prawda, a w każdym razie nie cała prawda, ponieważ media – nolens volens
1
– kreu
1
nolens volens – (łac.) chcąc nie chcąc.
1 z 4
„Zbiorowy wstyd” Andrzej Szczypiorski
www.maturazpolskiego.pl
ją nowy model naszej duchowości, nie tylko w sferze obyczajów, ale nade wszystko w sposobie my
ślenia współczesnego człowieka i jego wrażliwości.
10. Wielcy menadżerowie mediów elektronicznych wciąż powtarzają banał, że to nie telewizja wywo
łuje wojny, rebelie, ona je tylko pokazuje szerokiej widowni, i musi to czynić, bo taki jest nakaz jej
służby informacyjnej. To prawda. Ale nie wojny prawdziwe, lecz wojny wymyślone na ekranie elek
tronicznym kształtują dzisiaj nasz stosunek do śmierci i cierpienia. Świat na ekranie, który istnieje
przecież tylko pozornie, w którym cierpi się i umiera pozornie, czyni pozornym nasze współczucie
i nasz bunt przeciw złu. Tak jak ponad sto lat temu wielcy pisarze tamtych czasów budzili w sercach
współczucie, miłosierdzie, protest przeciwko złu, tak jak wtedy odwoływali się do naszej wrażliwości
i starali się uczynić ją bardziej wyczuloną i obecną w dniu powszednim, tak dzisiaj kultura mediów
elektronicznych usiłuje przekonywać, że przemoc i okrucieństwo są bliższe naturze człowieka
niż miłosierdzie i solidarność, które w gruncie rzeczy stanowią świadectwo słabości i głupoty.
11. Dawniej sztuka odwoływała się do bólu istnienia po to, aby umocnić wstyd zbiorowy w obliczu
krzywdy i nikczemności. Obecnie media elektroniczne rozpowszechniają niemal z reguły intelektual
ną płytkość. I już nie dobroć, współczucie oraz wstyd w obliczu zła, lecz spryt, egoizm, pogarda
dla słabości okazują się w kulturze dominujące. (…)
12.
Ambiwalencja, jaka tkwi w mediach elektronicznych, wydaje się oczywista. To media sprawiły,
że nastąpił nigdy w dziejach nie notowany rozkwit i zasięg kultury masowej. Jest on jednym z naj
ważniejszych, rozstrzygających czynników cywilizacyjnego awansu milionów ludzi. Dotyczy to całego
świata. Nie ulega wątpliwości, że telewizja duchowo nobilitowała milionowe rzesze ludzkie. Pięćdzie
siąt lat temu mało kto poza warstwami oświeconymi słyszał o istnieniu jakiegoś Szekspira albo ja
kiegoś Moliera. (…) Świat stał się mały, a przez to bardziej swojski. Ludzie więcej wiedzą o innych,
a to ma znaczenie ogromne, jeśli idzie o ograniczenie naszych lęków i nieufności.
13.
Ale za wszystko trzeba płacić. Kultura masowa właśnie dlatego jest masowa, że penetruje tyl
ko płytsze warstwy naszej kultury i odwołuje się do powierzchownych potrzeb naszej duchowości.
Świat, w następstwie wielkiego postępu materialnego, nie skupia się dzisiaj na nieszczęściu,
ale na szczęściu. (…) Wielka, brutalna, wymagająca siły, sprytu i bezwzględności podróż do osobi
stego szczęścia to jednak nie tylko wzór amerykański, lecz przesłanie całej współczesnej kultury
masowej. Nie ma w niej miejsca na głębszą refleksję nad ludzkim losem. Nie ma w niej chwili ciszy,
której pragnie każda ludzka istota, zatroskana o swoje sumienie. Michał Jackson, który jest zapew
ne genialnym wcieleniem tej kultury, wydaje się całkowicie wolny od wszelkiej refleksji moralnej i in
telektualnej. Nie jest to jego wina, lecz następstwo rozwoju cywilizacyjnego i materialnego. (…)
14. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że kultura masowa, która z jednej strony ma wpływ błogosławio
ny na poziom cywilizacji ludzi, z drugiej pustoszy często życia duchowe i prowadzi do barbaryzacji
obyczajów. Widać to gołym okiem, na ulicach miast, w obyczajach, w stylu bycia, w coraz powszech
niejszych zunifikowanych nawykach, w marnych gustach, nawet w codziennym języku.
15. Obawiam się, że pewne kwestie zostały już rozstrzygnięte, także dla przyszłości. Dlatego z polito
waniem odnoszę się do lamentów, a także do rozmaitych poronionych pomysłów, dyktowanych bez
radnością i tęsknotą za tym, co minione. Nawet mając dziś do wyboru tylko pełne rezygnacji przy
zwolenie na to, co po prostu jest, albo gniewne, fundamentalistyczne urojenia, zmierzające do cof
nięcia pewnych procesów, bez wahania wybrałbym przyzwolenie.
16. Ale nie jest jeszcze tak źle. Nie ulega kwestii, że świat wolności i demokracji jest światem wielo
ści postaw, spośród których większość ludzi niejako z natury rzeczy wybiera zwykle to najtańsze,
najprostsze, nie wymagające wysiłku, wyrzeczeń i ograniczeń. Tak oto świat unifikuje się na dość
niewysokim poziomie duchowych marzeń i pragnień. (…)
17. Zagrożeniem dla nas wszystkich, obok nieuchronnej płytkości kultury masowej, jest unifikacja
obyczajów wedle wzorów amerykańskich. (…) Kultura Europy jest w gruncie rzeczy pesymistyczna,
naznaczona świadomością przemijania, a zatem piętnem śmierci, podczas gdy tradycja amerykań
ska nie ulega takim słabościom. Jej punktem odniesienia jest bardziej przezwyciężenie przeciwności
losu, niżeli rozrachunek w obliczu śmierci.
18.
W świecie coraz powszechniejszej pomyślności, awansu materialnego szerokich mas i braku
wielkich zagrożeń politycznych, które przestały istnieć po upadku sowieckiego imperium, ludzie są
bardziej niż w przeszłości skłonni do łatwego optymizmu i nie lubią tracić czasu na refleksje o prze
2 z 4
„Zbiorowy wstyd” Andrzej Szczypiorski
www.maturazpolskiego.pl
mijaniu.
19. Rozwój kultury nie jest zagrożony przez słabość rozmaitych instytucji, o czym tak chętnie i jało
wo dyskutujemy, lecz z powodu gwałtownych przeobrażeń cywilizacyjnych o charakterze globalnym.
W tym sensie nie ma już w naszych czasach ucieczki od świata. (…)
20. A przecież idzie o to, aby kreatywność kultury wytrzymała próbę nowych, bardzo skomplikowa
nych i trudnych wyzwań. (…) Jeśli coś wiemy z pewnością, to tylko tyle, że każdy twórca, w każdym
czasie, w obliczu każdej publiczności, musi płynąć pod prąd, musi być kacerzem, buntownikiem,
grzesznym obrazoburcą, który nieustannie prowadzi pojedynek ze światem. Jednym z najtrudniej
szych wyzwań dla twórców jest zły gust odbiorcy, jego obojętność wobec wartości wyższych, a tak
że często nieświadome pragnienie, aby kto inny wybierał za niego tam, gdzie fundamentalną sprawą
godności jest wolność moralnych intelektualnych rozstrzygnięć.
21. Ale tylko pokonując ten zły gust, wygodnictwo moralne i intelektualne lenistwo, możemy ocalić
kulturę, czyli samych siebie. Nie mamy zbyt wielkich szans, ale chyba zawsze tak było. Lepiej pocie
szać się myślą, że jeśli ktoś będzie musiał wykonać gest rezygnacji i poddania, niech to będą ci,
co przyjdą po nas. W następnym pokoleniu…
A. Szczypiorski, „Zbiorowy wstyd” [w:] A. Szczypiorski, „Irytacje”, Warszawa 2000.
Zadania do tekstu:
1.
Przedstawiony tekst jest przykładem wypowiedzi:
a) naukowej
b) poetyckiej
c) publicystycznej
d) filozoficznej
(0–1 p.)
Jaka jest główna myśl dwóch pierwszych akapitów?
a) Wiek XX to epoka Hitlera, Stalina i bomby atomowej.
b) Straszne było piekło średniowiecznych wojen i epidemii.
c) Świat zawsze zmienia się gwałtownie i nieznośnie dla ludzi, którzy zmiany przeżywają.
d) Porównanie cierpienia ludzi z różnych epok jest nieporozumieniem.
Zaznacz najtrafniejszą odpowiedź.
(0–1 p.)
3.
Co wniósł XIX wiek do europejskiego kodeksu etycznego?
a) Burzliwy i pełen nieszczęść rozwój cywilizacji materialnej.
b) Nauczył zbiorowego wstydu za zbiorowe niegodziwości i reakcji na los bliźnich.
c) Twórczość pisarzy takiej rangi, jak Dickens, Tołstoj, Prus, Żeromski.
d) Poglądy reformatorów życia zbiorowego.
(0–1 p.)
4.
W jakim celu Andrzej Szczypiorski nawiązuje do wojny trzydziestoletniej (akapit 7.)?
a) Pragnie porównać dawne cierpienia narodów z tragedią II wojny światowej i stalinizmem.
b) Chce stwierdzić, że nikt wówczas nie odczuwał wstydu ani wyrzutów sumienia.
c) Zamierza potępić dostojników Kościoła i reformatorów religijnych za obojętność na cierpienie
ludzkie.
d) W celu przypomnienia, że historia lubi się powtarzać.
(0–1 p.)
Na podstawie akapitu 7. wyjaśnij opinię Andrzeja Szczypiorskiego o naszym pokoleniu. Podaj
dwa argumenty akceptujące postawę Polaków.
(0–1–2 p.)
2.
5.
3 z 4
„Zbiorowy wstyd” Andrzej Szczypiorski
www.maturazpolskiego.pl
6.
Publicysta używa wielu terminów: media elektroniczne, barbarzyństwo, rzeczywistość wirtual
na – wyjaśnij znaczenie jednego z nich.
(0–1 p.)
Wyjaśnij, czym jest publicystyka. Podaj dwie cechy tego gatunku.
(0–1–2 p.)
„Media (…) kreują nowy model naszej duchowości” – stwierdza w akapicie 10. A. Szczypiorski –
wymień dwie cechy tego modelu.
a) …………………………………………………………………………………………………………
b) …………………………………………………………………………………………………………
(0–1–2 p.)
Na podstawie tekstu wymień odmiany kultury i wyjaśnij znaczenie tych pojęć. Podaj przykład
pozytywnej i ujemnej roli kultury masowej (akapit 12.).
(0–1–2–3 p.)
7.
8.
9.
10. Wybierz właściwą odpowiedź.
Rozważania stanowiące treść akapitu 13. mają charakter:
a) hipotez
b) argumentów
c) osobistych sądów
d) twierdzeń
(0–1 p.)
11.
Na podstawie akapitów: 14. i 16. wyjaśnij, w jakim znaczeniu autor użył pojęcia „unifikacja”.
Zastąp je słowem polskim w następujących przykładach:
a) w coraz powszechniejszych zunifikowanych nawykach
b) świat unifikuje się na dość niewysokim poziomie duchowych marzeń i pragnień
(0–1–2 p.)
Wymień dwie nowe, nieznane powinności, jakie nałożył na twórców kultury XX wiek? Skorzy
staj z akapitu 20.
(0–1–2 p.)
Co należy robić, żeby ocalić kulturę i samych siebie? Napisz na podstawie akapitu 21.
(0–1 p.)
12.
13.
4 z 4
Plik z chomika:
poncza
Inne pliki z tego folderu:
Zasada powszechnego ujawniania - Środa - z przypisami.pdf
(430 KB)
Zasada powszechnego ujawniania - Środa - bez przypisów.pdf
(312 KB)
Wiedza - Paris - z przypisami.pdf
(213 KB)
Wiedza - Paris - bez przypisów.pdf
(167 KB)
Tradycja_klasyczna_-_Kubiak_-_z_przypisami.pdf
(193 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Kursy (za darmo)
►Kursy rysowania, angielski i inne
1 Specyficzne trudności w uczeniu się mat
100 super łamigłówek
100 super łamigłówek(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin