INSTRUKTAŻ STANOWISKOWY - NAUCZYCIEL.doc

(43 KB) Pobierz

Nauczyciel:

 

PROGRAM   INSTRUKTAŻU   STANOWISKOWEGO

Z  ZAKRESU  BHP

dla pracowników zatrudnionych na stanowisku

nauczyciel

 

I. Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności /2 godziny

 

A/ omówienie warunków pracy z uwzględnieniem

 

-          elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika

1.      oświetlenie ogólne

2.      oświetlenie miejscowe

3.      wentylacja

4.      ogrzewanie

5.      urządzenia techniczne

6.      instalacja elektryczna i wodno – kanalizacyjna

7.      wysokość pomieszczenia

8.      drogi ewakuacyjne

 

-          elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy

9.      pozycja przy pracy

10.  urządzenia zasilane prądem elektrycznym

11.  oświetlenie stanowiskowe

12.  materiały

13.  urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze

 

-          przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy

-          przebiegu procesu produkcyjnego w danym okresie z uwzględnieniem

1.      procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie wcześniejszym

2.      procesu produkcyjnego obsługiwanego stanowiska

3.      procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie późniejszych

4.      powiązanie omawianych wyżej części w jedną całość

 

B/ omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami oraz zasad postępowanie w razie wypadku lub awarii

 

-          zagrożenia techniczne wynikające z:

-          cech przedmiotu ( elementy ostre i wystające )

-          właściwości urządzeń

-          cech terenu , pomieszczenia , otoczenia ( zły stan nawierzchni podłogowej )

-           

-          organizacyjne

1.      właściwy dobór pracowników

2.      wybór optymalnych metod pracy

3.      zapewnienie bezpieczeństwa pracy

4.      zapewnienie najdogodniejszej organizacji czasu pracy

 

-          ludzkie , wynikające z właściwości psychofizycznych pracowników , z których najważniejsze to

a.       stan zdrowia

b.      staż pracy

c.       przydatność do zawodu

d.      stosunek do pracy

 

-          ocena ryzyka zawodowego

14.  zapoznanie  pracownika z dokumentem

 

-          sposoby ochrony przez zagrożeniami

15.  okresowe badania i pomiary elektryczne

16.  systematyczne szkolenia i instruktaże z zakresu bhp

17.  znajomość ryzyka zawodowego

18.  dobra organizacja pracy

19.  dostosowanie stanowiska pracy do  przebiegu ruchów oraz wzrostu pracownika

20.  umieszczanie na stanowiskach pracy instrukcji bezpiecznej pracy

21.  posiadanie przez pracownika znajomości instrukcji bezpiecznej eksploatacji obsługiwanych urządzeń

22.  dokładne rozplanowanie wszystkich codziennych prac, przydzielenie pracownikom określonych czynności

 

C/ przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania

 

II. Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne /0,5 godziny

-          pokaz przez instruktora sposobu wykonania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzględnieniem poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

 

Prawidłowo prowadzony pokaz realizowany jest w pięciu kolejnych etapach

23.  Prowadzący pokazuje cały układ czynności w normalnym tempie. W trakcie pokazu całości przedstawia także, wraz z objaśnieniami, cały proces pracy. Jeśli jest on bardzo skomplikowany, dzieli go na poszczególne fazy i dokładnie objaśnia.

24.  Prowadzący stosuje pokaz częściowo – elementowy, który wynika z analizy układu czynności. Punktem wyjścia powinna być w tym przypadku instrukcja szkoleniowa, sporządzona na podstawie technicznej i psychologicznej analizy pracy.

 

   Powtarzany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem:

§    nabycia określonej umiejętności,

§    uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności, sposobie ich wykonywania

§    dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy.

 

Pokaz powinien przebiegać według następującego porządku

25.  pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej operacji

26.  pokazanie sposobu obsługiwania danej operacji

27.  pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.

28.  Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego wykonywania czynności. Te węzłowe ogniwa prowadzący demonstruje w zwolnionym tempie, aby umożliwić uczestnikom szkolenia zaobserwowanie, na czym polegają trudności.

29.  Po pokazie całościowym i fragmentarycznym w celu lepszego utrwalenia przez uczestników, prowadzący ponownie pokazuje cały układ czynności. Pierwszy raz w tempie zwolnionym. Po raz drugi i ewentualnie trzeci, cały układ jest pokazywany w tempie rzeczywistym.

30.  Prowadzący sprawdza efekt pokazu poprzez polecenie uczestnikom powtórzenia demonstrowanych czynności. Prawidłowe wykonanie ich przez szkolonego pracownika stanowi zakończenie pokazu. Jeśli uczestnik szkolenia popełnia błędy, analizujemy je z nim. Powtórzenie czynności przez szkolonego trwa do czasu osiągnięcia prawidłowego powtórzenia.

 

III. Próbne wykonanie zadania przez szkolonego pod kontrolą instruktora /0,5 godziny

Najbardziej skuteczną metodą próbnego wykonania pracy pod nadzorem prowadzącego instruktaż jest zachowanie kolejności wykonywania poniższych faz:

31.                        wstępna, samodzielna próba wykonania pracy, wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym głośnym objaśnieniem wykonywania poszczególnych czynności

32.                        wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym objaśnieniem sposobu wykonywania tych czynności

33.                        wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem

34.                        ogólny, ponowny, całościowy pokaz wraz ze stopniowym przyspieszeniem tempa wykonywanych czynności.

 

IV. Samodzielna praca pod nadzorem instruktora /4 godziny

Jeżeli szkolony pracownik poczynił wystarczające postępy i potrafi już pod nadzorem zadowalająco wykonywać nową czynność, to należy powierzyć mu samodzielną pracę do wykonania. Instruktor nie powinien w żadnym wypadku stać obok szkolonego i cały czas obserwować jego pracy. Powinien ograniczyć interwencje do najbardziej niezbędnych. Trzeba jednak pamiętać, że uczący się musi mieć możność zwrócenia się do instruktora z prośbą o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.

 

V. Omówienie i ocena przebiegu nauki /1 godzina

Szkolenie pracowników przewiduje pełną aktywizację jego uczestników w poznaniu zasad bezpiecznej pracy i nabywaniu umiejętności usprawniania stanowiska pracy przez dokonywanie prób działań zmniejszających uciążliwości pracy. Celowi temu służą różnorodne metody organizowania zajęć, ale przede wszystkim metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności.

 

 

 

                                                                                                                                       Razem  - 8  godzin

 

 

 

 

 

                                                                                                                              .......................................................

                                                                                                           podpis  szkolonego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin