EHS 2.doc

(140 KB) Pobierz
EKSPLOATACJA

EKSPLOATACJA

Kpt. Jerzy Pszenny

 

Eksploatacja handlowa statku

 

(12 hrs w tym 1h na sprawdzian).

 

STRONY W UMOWACH O PRZEWÓZ I USŁUGOWCY

 

osoba - (prawna) zespół grupa, organizacja podlegająca prawu handlowemu.

 

Strony główne :                                          same (lub przez pośrednika) zawierają między sobą umowę                                                                                     przewozu

 

U nas rozróżnia się:

Właściciel statku (Ship Owner) -              posiada uprawnienia władania, korzystania  i rozporządzania                                                                                     statku.

Armator (Ship Owner) -                                          osoba, która uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym. Strona                                                                       we wszystkich umowach dot. statku.

Przewoźnik (Carrier lub Ship Owner) -              osoba, która jest stroną we wszystkich umowach o przewóz.

Właściciel ładunku (Cargo Owner) -              osoba posiadająca prawo korzystania, władania i rozporządzania                                                                       ładunkiem.

Frachtujący (Shipper, freighter) -              osoba, która zawiera z przewoźnikiem (na r-k swój lub obcy) umowę                                                                       na przewóz ładunku.

                                                        -              w liniowych : bukujący (Shipper)

                                                        -              w czarterowych : czarterujący/frachtujący (Charterer)

---

 

Strony pomocnicze:                                           Osoby zawierające umowy w cudzym imieniu (i nie ponoszące                                                                                     odpowiedzialności).

 

Makler morski (ship broker) -                            za wynagrodzeniem, na podstawie każdorazowego zlecenia,                                                                                     podejmuje się pośrednictwa w zawieraniu umów. (Prowizja -                                                                                     commision).

 

Załadowca (Shipper) -                                          osoba podejmująca się na zlecenie i r-k frachtującego/wł.ładunku                                                                               dostarczenia ładunku do przewozu w wykonaniu obowiązku                                                                                                       frachtującego.

                                                                              Ma prawo (u nas):

                                                                                    - żądać Mate's receipt jako potwierdzenia wykonania umowy                                                                                       dostarczenia towaru.

                                                                                            - żądać wymiany M/R na B/L i ilości tych B/L (za zwrotem                                                                                       oryginału B/L;

                                                                                            - wskazania odbiorcy

                                                                                            - żądać opisu i stanu ładunku na B/L.

                                                                                            -decydowania, czy towar może być ładowany na pokład.

                                                                              Odpowiada za:

                                                                                    - zadeklarowanie ładunku.

                                                                                            - szkody w przewozie - wobec osób trzecich - z tyt.                                                                                               wadliwej deklaracji.

                                                                                            - przekroczenie czasu załadunku.

 

 

Odbiorca (Receiver, Consignee) -              osoba, której, lub zlecenie której, należy wydać ładunek w miejscu                                                                       przeznaczenia.

                                                                      Odbiorca musi wykazać się legitymacją do odbioru ładunku.

                                         

                                                                      Zapłacić wszystkie należności jaki na niego przypadają.

                                                                      Ma prawo reklamacji stanu towaru w trakcie odbioru, jeżeli szkody                                                                       były widoczne. Jeśli niewidoczne to w ciągu 3 dni od wyładunku.

 

Spedytor (Forwarding Agent) -                             osoba zajmująca się zawodowo spedycją, tj. podejmująca się we                                                                       własnym imieniu a na cudzy rachunek przesłania rzeczy/ładunków                                                                       i załatwienia związanych z tym formalności i dokonania koniecznych                                                                       czynności.

 

 

Usługowcy:

 

Agent statkowy (Ship's Agent) -                            podejmuje się za wynagrodzeniem stałego przedstawicielstwa                                                                                     Armatora w określonym porcie/obszarze (umowa agencyjna                                                                                     Armator - Agent).

                                                                      Czynności:

                                                                                    - administracyjno - prawne  (formalno - prawne)

                                                                                      - klarowanie statku, awizacja załadowców i odbiorców

                                                                                       - obsługa statku w czasie postoju (wszystko), pośredniczy                                                                                       między statkiem a instytucjami, wyklarowuje statek.

                                                                                    - handlowo-eksploatacyjne

                                                                                       - akwizycja, rozeznanie rynku frachtowego, zawieranie                                                                                                     umów związanych z przewozem (holownicze, pilotowe itp.),                                                                                       wystawianie B/Ls, inkasowanie frachtów.

wynagradzanie Agenta: wg taryf, umowa, ryczałt, prowizja (% od wysokości r-ku). Za h-ekspl. prowizja od frachtów , jeżeli sam to 2-3% (booking commision), jeżeli kto inny to prowizja manipulacyjna handling commission) - ca 1- 1.5%. Prowizja inkasowa : 0.5 - 1% od wartości frachtu (freight collection commission).

                                                                      Może być też prowizja wykładowa (za wyłożone pieniądze - outlay                                                                       commission).

                                                                      Agent powinien rozliczyć się z każdego statku w ciągu 3 miesięcy                                                                       disbursement account). Rozliczenie wydatków, czasu i wpływów.

 

Sztauer (Stevedore) -                                          osoba zajmująca się za wynagrodzeniem za zleceniem koniecznych                                                                       prac przy przeładunku towarów do i ze statków, a w szczególności                                                                       umiejętnym układaniem ładunku na statku.

                                                                      Uwaga: za sztauowanie odpowiada statek.

                                                                      Sztauer opłacany jest w/g taryfy lub umowy. Często również za                                                                                     wynajem sprzętu, mocowanie, zamykanie i otwieranie ładowni.

 

Ekspertyza (expertise) -                            umowa o wydanie fachowej opinii w pewnej sprawie. Osoba o                                                                                     wysokich kwalifikacjach i praktyce w temacie, którym się zajmuje.

                                                                      Opłaty w/g taryf/stawek jednorazowe.

 

Usługi kontrolne (Checking) -                            uzyskanie pewności co do ilości, wagi i objętości jakości ładunku.                                                                      Tallymen. Sporządza tally-sheets.

                                                                      Weighers - kontrola wagi. Weigh notes.

                                                                      Checkers - Volume Note

                                                                      Próbobiorca (Samplers)                                                        

                                                                      Draught surveyors.

 


WSPÓŁPRACA KAPITANA Z ARMATOREM/AGENTEM/WŁ. ŁADUNKU/ADMINISTRACJĄ.

 

Z armatorem:

 

- wzajemna informacja (armatorskie służby: eksploatacyjna, roszczeniowa, ubezpieczeniowa, techniczna, nawigacyjna)

- (instrukcje armatorskie eksploatacyjno-ubezpieczeniowe).

 

Z właścicielem ładunku:

 

troska o właściwy przewóz.

- instrukcje od załadowcy.

- czynności związane z ładunkiem wpisywać do dziennika okrętowego.

 

Z konsulami:

- zawiadomienia o -przyjściu statku (+ listy załogi), opieka przy kłopotach

 

 

DOKUMENTY STATKU MORSKIEGO

 

Podział:

 

1. Legitymacyjne (konwencja FAL '65  ujednolica dokumenty).

2. Klasyfikacyjne

3. Bezpieczeństwa

 

Ad.1

a. Certificate of Register (Certyfikat Okrętowy) - wystawia sąd (u nas Izba Morska) na

    podstawie rachunku i świadectwa pomiarowego (Tonnage Certificate, Measurements

    Certificate).

    Otrzymuje Official Number (numer w rejestrze). Uzyskuje się prawo bandery, nabywa

    się praw i obowiązków bandery.

     Jeżeli kupiony zagranicą to konsul wystawia tzw. Flag Certificate. Potrzebny do czasu

     wystawienia Certyfikatu Okrętowego. Ważność z reguły na 1 rok, lecz nie dłużej niż

     do pierwszego wejścia do polskiego portu.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin