Politechnika Świętokrzyska
w Kielcach
Zakład
Silników Spalinowych
i Maszyn Roboczych
Nazwisko i imię
WMiBM
SiC
Wydział
Grupa
Ćwiczenie
nr 10/2
Temat ćwiczenia: Charakterystyka mocy częściowej.
6.11.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z metodyką wyznaczania charakterystyki mocy częściowej.
2. Wstęp.
Charakterystyka mocy częściowej przedstawia parametry silnika przy częściowym, stałym otwarciu przepustnicy. Najczęściej charakterystyki te sporządzane są przy eksploatacyjnej regulacji silnika. Dla większości silników pracujących bez ogranicznika lub regulatora prędkości obrotowej nmax>ndop. Z tego względu charakterystykę prędkościową określa się co najwyżej do prędkości obrotowej ndop. Krzywą momentu obrotowego i mocy użytecznej otrzymuje się z pomiaru na hamulcu. Krzywa momentu obrotowego w innej skali przedstawia krzywą średniego ciśnienia użytecznego. Dlatego też na wykresie charakterystyki często są nanoszone obok siebie dwie skale pe i Mo, a przebiegi zmienności tych wielkości ilustruje jedna krzywa. Z wykresu charakterystyki prędkościowej wynika, że maksimum momentu obrotowego przypada dla prędkości obrotowej, dla której prosta wychodząca z początku układu współrzędnych jest styczna do krzywej mocy.
3. Przebieg ćwiczenia.
Przebieg sporządzania eksploatacyjnej charakterystyki prędkościowej:
- przed przystąpieniem do badań należy zagrzać silnik do temperatury równowagi cieplnej (temp. oleju 80°C) jeżeli nie ma możliwości jej pomiaru należy doprowadzić do dwukrotnego włączenia się sterowanego termostatem wentylatora chłodnicy,
-charakterystykę mocy częściowej sporządza się przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawka paliwa. W naszym ćwiczeniu wynoszą 25 i 50 % pełnego otwarcia przepustnicy.
Pomiary niezbędne do wykreślenia charakterystyki obejmują:
- prędkość obrotową n,
- moment obciążeniowy Mo (lub siłę na hamulcu P),
- zużycie paliwa określone przez czas t lub liczbę obrotów silnika n odpowiadające zużyciu pomiarowej dawki paliwa o objętości ΔV lub w czasie Δm,
Na podstawie wyników pomiarów dla poszczególnych prędkości n oblicza się:
- moc użyteczną Ne
- moment obrotowy Mo
4. Wyniki pomiarów i obliczeń.
Tabela 1. Przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń. Przepustnica otwarta 25%.
n
[obr/min]
P[kG]
V[cm²]
t[s]
ρ[g/cm³]
Mo[Nm]
Ne[kW]
ge[g/kWh]
Ge
[ kg/h]
2690
8
30
45
0,71
7,78
2,19
776,2
1,7
2340
18
47
17,56
4,03
404,4
1,63
2130
23
57
20,59
4,59
294,1
1,35
2020
27
62
26,3
5,56
221,2
1,23
1900
35
67
34,09
6,78
168,1
1,14
1680
41
39,98
madziula0001