10-2.doc

(94 KB) Pobierz
Politechnika Świętokrzyska

Politechnika Świętokrzyska

w Kielcach

Zakład

Silników Spalinowych

i Maszyn Roboczych

Laboratorium

 

Nazwisko i imię

WMiBM

SiC

Wydział

Grupa

Ćwiczenie

nr 10/2

Temat ćwiczenia: Charakterystyka mocy częściowej.

6.11.2007

 

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

 

1. Cel ćwiczenia.

 

Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z metodyką wyznaczania charakterystyki mocy częściowej.

 

2. Wstęp.

             

Charakterystyka mocy częściowej przedstawia parametry silnika przy częściowym, stałym otwarciu przepustnicy. Najczęściej charakterystyki te sporządzane są przy eksploatacyjnej regulacji silnika. Dla większości silników pracujących bez ogranicznika lub regulatora prędkości obrotowej nmax>ndop. Z tego względu charakterystykę prędkościową określa się co najwyżej do prędkości obrotowej ndop. Krzywą momentu obrotowego i mocy użytecznej otrzymuje się z pomiaru na hamulcu. Krzywa momentu obrotowego w innej skali przedstawia krzywą średniego ciśnienia użytecznego. Dlatego też na wykresie charakterystyki często są nanoszone obok siebie dwie skale pe i Mo, a przebiegi zmienności tych wielkości ilustruje jedna krzywa. Z wykresu charakterystyki prędkościowej wynika, że maksimum momentu obrotowego przypada dla prędkości obrotowej, dla której prosta wychodząca z początku układu współrzędnych jest styczna do krzywej mocy.

 

 

3. Przebieg ćwiczenia.

             

Przebieg sporządzania eksploatacyjnej charakterystyki prędkościowej:

- przed przystąpieniem do badań należy zagrzać silnik do temperatury równowagi cieplnej (temp. oleju 80°C) jeżeli nie ma możliwości jej pomiaru należy doprowadzić do dwukrotnego włączenia się sterowanego termostatem wentylatora chłodnicy,

-charakterystykę mocy częściowej sporządza się przy stałym położeniu dźwigni sterującej dawka paliwa. W naszym ćwiczeniu wynoszą 25 i 50 % pełnego otwarcia przepustnicy.

             

Pomiary niezbędne do wykreślenia charakterystyki obejmują:

- prędkość obrotową n,

- moment obciążeniowy Mo (lub siłę na hamulcu P),

- zużycie paliwa określone przez czas t lub liczbę obrotów silnika n odpowiadające zużyciu pomiarowej dawki paliwa o objętości ΔV lub w czasie Δm,

             

Na podstawie wyników pomiarów dla poszczególnych prędkości n oblicza się:

- moc użyteczną Ne

- moment obrotowy Mo

 

4. Wyniki pomiarów i obliczeń.

 

Tabela 1. Przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń. Przepustnica otwarta 25%.

n

[obr/min]

P[kG]

V[cm²]

t[s]

ρ[g/cm³]

Mo[Nm]

Ne[kW]

ge[g/kWh]

Ge

[ kg/h]

2690

8

30

45

0,71

7,78

2,19

776,2

1,7

2340

18

30

47

0,71

17,56

4,03

404,4

1,63

2130

23

30

57

0,71

20,59

4,59

294,1

1,35

2020

27

30

62

0,71

26,3

5,56

221,2

1,23

1900

35

30

67

0,71

34,09

6,78

168,1

1,14

1680

41

30

62

0,71

39,98

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin