program_z_ti_m_koszyk_wki_dla_ii_roku_wf_st._stacjonarne_na_2012_2013.pdf

(596 KB) Pobierz
Nazwa przedmiotu:
TEORIA I METODYKA KOSZYKÓWKI
Blok przedmiotów: obligatoryjny
Kierunek studiów : Wychowanie Fizyczne
Rok studiów: II
Semestr: 3 (stacjonarne),
Rodzaj studiów: stacjonarne,
Stopień, imię i nazwisko
wykładowców prowadzących kurs :
dr Marek Popowczak
dr Krzysztof Kałużny
dr Ireneusz Cichy
mgr Marcin Ściślak
mgr Piotr Portas
mgr Sara Wawrzyniak
Języki w jakich może być realizowany kurs:
j. polski
Liczba godzin kursu: 24
Studia: stacjonarne
Poziom przedmiotu: podstawowy
Formuła nauczania: ćwiczenia
Cel(e) i zadania przedmiotu:
Poszerzanie niezbędnych umiejętności potrzebnych do organizowania
i prowadzenia, ćwiczeń, zabaw i gier z piłką ukierunkowanych na koszykówkę w pracy
wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi i młodzieżą.
Zapoznanie przyszłych nauczycieli z metodycznymi zasadami nauczania czynności
ruchowych charakterystycznych dla gry w koszykówkę ( związanymi z głównymi
i pomocniczymi działaniami, w ataku i obronie).
Nauczanie doboru zabaw, ćwiczeń i gier w koszykówce i minikoszykówce do realizacji
celów szkolnego wychowania fizycznego.
Nauczanie studentów niezbędnych umiejętności do sprawnego komunikowania się podczas
zajęć ruchowych ukierunkowanych na koszykówkę.
Nauczanie dokonywania oceny i kontroli oraz samooceny i samokontroli nabywanych
umiejętności motorycznych z koszykówki.
Zapoznanie z podstawowymi przepisami gry, stosowanymi we współzawodnictwie
w koszykówce, minikoszykówce, doskonalenie umiejętności sędziowania.
Zakładane efekty po zakończeniu kursu w zakresie.
W zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej.
Student definiuje, wymienia, rozpoznaje i nazywa prawidłowo czynności ruchowe i działania
ruchowe związane z atakowaniem indywidualnym i obroną indywidualną w koszykówce.
Odtwarza poznane działania ruchowe w indywidualnym ataku i obronie.
Student wyjaśnia, uzasadnia, porównuje, modyfikuje ćwiczenia ruchowe do możliwości
uczestników zajęć ruchowych. Ponadto poznaje przepisy gry w koszykówkę i jej odmian.
Demonstruje działania ruchowe w ataku indywidualnym, i w obronie indywidualnej, wykorzystuje
poznane informacje do planowania, organizacji i realizacji oraz kontroli procesu kształcenia i
wychowania fizycznego.
Student analizuje dokładność wykonywania ćwiczeń ruchowych przez uczestników. Uzasadnia
zastosowanie ćwiczeń ruchowych podczas zajęć, podsumowuje realizację ich przez uczestników,
tworzy, na podstawie refleksji i wiedzy nowe ćwiczenia ruchowe nauczające i doskonalące
działania indywidualne w ataku i w obronie.
Ocenia krytycznie prowadzenie ćwiczeń przez innych studentów, wnioskuje na podstawie
informacji uzyskanych podczas zajęć ruchowych.
1239008532.026.png 1239008532.027.png 1239008532.028.png 1239008532.029.png 1239008532.001.png 1239008532.002.png 1239008532.003.png 1239008532.004.png 1239008532.005.png 1239008532.006.png 1239008532.007.png
 
W zakresie umiejętności praktycznych.
Student potrafi, zaplanować i zastosować własne ćwiczenia ruchowe dotyczące działań
indywidualnych w ataku i w obronie, wyciągnąć wnioski z prowadzenia zajęć, dokumentować
własne opracowania.
Student potrafi wykonać czynności ruchowe związane z działaniami ruchowymi w ataku
indywidualnym i w obronie indywidualnej, przeprowadzić ćwiczenia ruchowe. Ponadto potrafi
sędziować grę.
W zakresie kompetencji personalno- społecznych umiejętności praktycznych.
Student odpowiada za realizację zadania(dań); ocenia pracę własną. Potrafi sprawnie komunikować
się z innymi osobami.
Student wymienia opinie (poglądy) w grupie podczas zajęć ruchowych poprzez dyskusje; pracuje
w zespole przy wykonywaniu zadań ruchowych; potrafi organizować pracę zespołu zadaniowego.
Treści merytoryczne przedmiotu.
Ćwiczenie 1 : Charakterystyka koszykówki i jej odmian.
Ćwiczenie 2, 3 : Systematyka i metodyka nauczania głównych czynności ruchowych
w koszykówce (rzutu po zatrzymaniu na jedno tempo oraz rzutu w biegu).
Ćwiczenie 4 : Charakterystyka pomocniczych czynności ruchowych w koszykówce
(kozłowania, chwytów i podań piłki, obrotów).
Ćwiczenie 5 : Systematyka i metodyka nauczania przyjmowania postawy i pozycji obronnej
wobec zawodnika z piłką.
Ćwiczenie 6 : Ocena i kontrola czynności ruchowych występujących w ataku w koszykówce.
Ćwiczenie 7 : Nauka głównych czynności ruchowych z zakresu koszykówki.
Ćwiczenie 8 : Nauka ścięcia i obiegnięcia jako dwójkowych form współdziałania w ataku.
Ćwiczenie 9 : Doskonalenie głównych czynności ruchowych z zakresu gry
w mini koszykówkę.
Ćwiczenie 10 : Gry podstawowe: 1x1, 2x2 3x3 w przygotowaniu ucznia do minikoszykówki.
Ćwiczenie 11 : Samoocena i samokontrola wybranej czynności ruchowej z zakresu gry
w koszykówkę.
Ćwiczenie 12 : Różne formy gier z piłką przygotowujących ucznia do uczestnictwa w grze
w koszykówkę.
Uwagi do programu
Opracowanie zestawu zabaw, ćwiczeń lub gier ruchowych powinno być napisane na
komputerze korzystając z „Szablonu do zajęć z koszykówki”. Student przygotowując zabawy,
ćwiczenia lub gry określić musi cele wychowawcze i psychomotoryczne w zakresie
ujawniania predyspozycji.
Od siódmego ćwiczenia studenci zobligowani będą do poprowadzenia zajęć ruchowych wg
przygotowanego scenariusza.
Metody oceny:
Bieżąca kontrola przygotowania studenta do zajęć dotycząca opanowanych zagadnień na
ćwiczenia, posiadanego stroju i obuwia sportowego oraz gwizdka;
Końcowa kontrola z teorii i metodyki realizowanego przedmiotu;
Kontrola opanowania przepisów gry i umiejętności sędziowania;
Samoocenianie i ocenianie u innych osób sprawności ukierunkowanej z koszykówki.
Kontrola kompetencji nauczycielskich prezentowanych przez studenta podczas praktycznego
realizowania zagadnień poszczególnych ćwiczeń.
Warunki uczestnictwa w realizacji przedmiotu:
1. uczestnictwo w zajęciach zgodne z regulaminem studiów,
2. strój sportowy (obuwie w zależności od środowiska – hala, boiska otwarte),
3. gwizdek sędziowski.
1239008532.008.png 1239008532.009.png 1239008532.010.png 1239008532.011.png 1239008532.012.png 1239008532.013.png
 
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. aktywne uczestnictwo w zajęciach,
2. pozytywna ocena kontroli bieżącej,
3. pozytywna ocena z przepisów realizowanej gry w zakresie podstawowym,
4. pozytywna ocena z wiadomości teorii i metodyki realizowanego przedmiotu,
5. pozytywna ocena z testu sprawności ukierunkowanej,
6. pozytywna ocena z sędziowania,
7. pozytywna ocena posiadanych kompetencji nauczycielskich.
Pytania i zagadnienia ogólne.
1. Podaj przykład dwóch zabaw doskonalących czynności ruchowe przejawiające się
w koszykówce.
2. Opisz przepisy dotyczące „pola gry”, „wyposażenia boiska” i „czasu gry”, „uczestnictwo
zawodników w grze”, „posiadanie piłki przez drużynę”, „piłka żywa”
3. Wymień i opisz zasady poprawnego wykonania rzutu pozycyjnego po zatrzymaniu na
jedno tempo (z prawej i lewej strony) - omów najczęściej występujące błędy.
4. Podaj zestaw ćwiczeń nauczających rzut po zatrzymaniu na jedno tempo.
5. Przedstaw sygnalizację sędziowską dotyczącą rzutów, błędów kozłowania oraz podań
i chwytów.
6. Podaj w jaki sposób może być przekazywany komunikat umożliwiający nauczenie się
rzutu po zatrzymaniu na jedno tempo i sędziowanie?
7. Wymień i opisz zasady poprawnego wykonania rzutu do kosza w biegu po kozłowaniu
piłki (z prawej i lewej strony) - omów najczęściej występujące błędy.
8. Podaj zestaw ćwiczeń nauczających związanych z rzutem w biegu (dwutaktu) oraz grę
szkolną doskonalącą ten rzut.
9. Omów wprowadzenie piłki oraz czym różni się błąd kroków od błędu podwójnego
kozłowania. Na czym polega błąd powrotu piłki na pole obrony?
10. Jakie elementy komunikacji wielokierunkowej można zauważyć podczas ćwiczeń
nauczających rzutu do kosza w biegu? Opisz postawę prowadzącego oraz pozycję wobec
grupy sprzyjającą komunikowaniu się z uczniem podczas ćwiczeń?
11. Wymień zasady poprawnego wykonania kozłowania oraz najczęściej popełniane błędy
przy tego rodzaju czynności ruchowej.
12. Przedstaw trzy ćwiczenia oraz grę szkolną doskonalące kozłowanie piłki.
13. Przedstaw style komunikowania się oraz zdania i znaki jakie ułatwiają komunikację.
14. Wymień i opisz zasady poprawnego wykonania chwytów i podań piłki oraz najczęściej
występujące błędy przy tych czynnościach ruchowych.
15. Podaj przykład dwóch zabaw i gry szkolnej, doskonalących różne formy chwytów
i podań piłki.
16. Opisz prawidłową postawę i pozycję obrońcy względem gracza z piłką.
17. Przedstaw trzy ćwiczenia przygotowujące do zmiany postawy i pozycji obronnej
względem gracza z piłką oraz poruszanie się w obronie.
18. Podaj przekład gry z piłką doskonalącej obronę indywidualną.
19. Opisz wszystkie możliwe kary za faul obrońcy oraz atakującego. Przedstaw zasadę limitu
faulów w każdej kwarcie i dogrywce.
20. Przedstaw relacje w komunikacji międzyosobniczej w układzie jeden-jeden, między
uczestnikami zajęć z koszykówki (wg siedmiu zasad komunikowania Tierneya).
21. Omów rolę oceny i kontroli (samooceny i samokontroli) w realizacji procesu
wychowania fizycznego opartego na zajęciach ruchowych z koszykówki.
22. Przedstaw własną propozycję dwóch ćwiczeń i gry, kontrolujących i oceniających
poziom nabytych umiejętności motorycznych z koszykówki.
23. Opisz różnice między wyjściem i odejściem, a „ścięciem” i obiegnięciem.
24. Przedstaw dwa ćwiczenia nauczające „ścięcie” i obiegnięcie oraz grę z piłką doskonalącą
1239008532.014.png 1239008532.015.png 1239008532.016.png
 
te działania (w sytuacji: dwóch atakujących i jeden obrońca).
25. Omów znaczenie aktywności ruchowej z piłką w rozwoju właściwości
osobowościowych ucznia (wspomagających ujawnianie zachowań asertywnych
i rozbudzanie zachowań empatycznych). Uwzględnij podejmowane działania wg zasady
„uczeń potrzebny grupie, grupa potrzebna uczniowi”.
26. Przedstaw podstawowe różnice w przepisach między grą w minikoszykówkę
a w koszykówkę.
27. Opisz rolę gry 1x1oraz 2x2 w przygotowaniu ucznia do uczestnictwa
w minikoszykówce. Przedstaw wskazówki dla ucznia dotyczące udziału jego w grze,
28. Przedstaw znaczenie przewagi liczebnej w rozwiązywaniu sytuacji trudnych przez
ucznia (w nabywaniu umiejętności decyzyjnych). Wymień wskazówki metodyczne dla
nauczyciela przygotowującego ucznia do gry 1x1, 2x2.
Wykaz zagadnień związanych z oceną prowadzenia ćwiczeń, zabaw lub gier z piłką.
I. Organizacja zajęć
1. Wybór miejsca zajęć
a. czy miejsce zabawy/ćwiczenia i gry było właściwe (wykorzystanie lin, boiska do
koszykówki, czy tablic z obręczami)
b. czy było odpowiednich rozmiarów ( w zależności od intensywności, możliwości
uczestników i formy ruchu)
2. Dobór przyborów i przyrządów oraz ich wykorzystanie
a. z jakich przyborów i przyrządów student korzystał,
b. czy przybory i przyrządy dobrał właściwie,
c. jak student organizował sposób rozdania i zebrania przyborów –czy angażował
ćwiczących i niećwiczących uczniów, czy zwracał uwagę na szybkość wykonania tego
zadania.
3. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
a. czy student sprawdził przygotowanie uczniów do zajęć - zegarki, obuwie, łańcuszki,
gumy do żucia itp.,
b. czy przybory i przyrządy były właściwe - waga, rozmiar, stan techniczny,
c. czy student kontrolował grupę przez cały czas - czy nie odwracał się tyłem do grupy, czy
wdrażał do kontroli osoby niećwiczące,
d. czy student respektował ustalone przepisy i zasady.
4. Podział i rozmieszczenie grup ćwiczebnych
a. w jaki sposób student podzielił grupę na zespoły, przyznał role,
b. jakie formy porządkowe stosował – ustawienie w czasie tłumaczenia,
c. czy rozmieszczenie grup ćwiczebnych było odpowiednie – odległości, odstępy między
zespołami, czy poszczególnymi osobami.
5. Efektywność wykorzystania czasu
a. ile czasu student przeznaczył na organizację zabawy, ćwiczenia lub gry – wyjaśnienie
zasad, przepisów, rozdanie przyborów, podział, przyznanie ról,
b. ile czasu trwała zabawa/gra – czy proporcje między zorganizowaniem i przebiegiem
zostały zachowane, czy przerwał ją w odpowiednim momencie (gdy cel został jej
osiągnięty, gdy była atrakcyjna czy nużąca)
II. Postawa prowadzącego w czasie zajęć
1. Panowanie nad przebiegiem zabawy/ćwiczenia/gry i zachowaniem ćwiczących
a. jak student reagował na zachowanie ćwiczących,
b. jak egzekwował jakość wykonywanych zadań,
c. czy panował nad grupą i przebiegiem zabawy/ ćwiczenia/gry.
2. Umiejętność modyfikacji zabawy/ ćwiczenia/gry
a. czy student dostrzegał konieczność zmian zadań,
b. czy był przygotowany do wprowadzenia alternatywnych rozwiązań,
c. czy zmieniał zadania dostrzegając zagrożenie bezpieczeństwa.
1239008532.017.png 1239008532.018.png 1239008532.019.png 1239008532.020.png
 
3. Komunikacja dydaktyczna
a. w jaki sposób student ustawiał się do grupy w czasie przekazywania komunikatów,
b. czy wyrażał się w sposób jasny i zrozumiały,
c. czy nie ma problemów z dykcją,
d. czy odpowiednio moduluje głos,
e. czy pokaz i instruowanie były poprawne,
f. czy dostrzegał komunikaty od uczestników,
g. czy modyfikował zadania, dążąc do rozwijania komunikacji w relacji uczeń-uczeń,
uczeń- grupa, grupa-grupa, obserwator-grupa-uczeń.
III. Ocenie podlegają również:
1. Atrakcyjność zabawy/ćwiczenia/gry
a. czy jest to zabawa/ćwiczenie/gra popularna, powszechnie znana,
b. czy są wykorzystane interesujące przybory,
c. czy zawarte są w niej niekonwencjonalne rozwiązania.
2. Stopień trudności podczas organizacji zabawy /ćwiczenia/gry
a. ile przyborów jest stosowanych,
b. jaki obszar sali gimnastycznej jest wykorzystany,
c. jak bardzo skomplikowane są przepisy, zasady.
3. Organizacja przebiegu zajęć
a. czy przybory zostały przygotowane przed zajęciami,
b. czy w czasie ustalania kolejności prowadzenia poszczególnych zabaw/gier
c. wzięto pod uwagę stosowane przybory, podziały, ustawienia,
d. czy zmiany prowadzących zabawę/grę odbywały się płynnie.
4. Wypowiedź studenta po przeprowadzeniu zabawy/ćwiczenia/gry – dotycząca
osiągniętego celu przez ucznia, jego kreatywnych rozwiązań, świadomości w działaniu.
UWAGA
Ocena końcowa za przeprowadzoną ćwiczenie/zabawę/grę nie jest średnią arytmetyczną
poszczególnych ocen.
Zalecane lektury:
1. Arlet T., „Koszykówka – podstawy techniki i taktyki”. Wyd. AWF, Kraków, 2001.
2. Bondarowicz M., „Zabawy w grach zespołowych”. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne,
Warszawa, 2004.
3. Calik J. (red.) „Oficjalne przepisy gry w mini koszykówkę, 2005” ,
http://www.kpzkosz.com/index_pliki/pliki/2011_12/minikoszykowka_przepisy.pdf
4. Czabański B., Makutynowicz Cz. „Teoria wychowania fizycznego z elementami teorii
sportu”. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Zielona Góra, 1996.
5. Dembiński J., „Koszykówka”. WS-EwS, Warszawa, 2009.
6. Huciński T., i inni – tłumaczenie, „Koszykówka dla młodych zawodników – wskazówki
dla trenerów” , (tytuł oryginału; Basketball forYoung Players. Guidelines for Coaches
PZKosz, Warszawa, 2002.
7. Huciński T., Kisiel E., „Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. Teoria i praktyka”.
Biblioteka Trenera , COS, Warszawa, 2008.
8. Ljach W., „Koszykówka- podręcznik dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego”,
Cz. 1, AWF, Kraków, 2003.
9. Łasiński G., „Sztuka prezentacji”, Wyd. eMPI2, Poznań, 2000.
10. Naglak Z. „Nauczanie i uczenie się wielopodmiotowej gry z piłką”, AWF, Wrocław,
2005
1239008532.021.png 1239008532.022.png 1239008532.023.png 1239008532.024.png 1239008532.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin