WYKŁAD VI Zarządzanie zasobami ludzkimi
WprowadzenieZarządzanie zasobami ludzkimi jest to skoordynowany zbiór działań związanych z ludźmi, prowadzący do osiągania założonych celów organizacji oraz zaspokojenia potrzeb zatrudnionych w niej pracowników.
Definicje ZZL
Zarządzanie zasobami ludzkimi jest to planowy i celowy proces mający zapewnić organizacji odpowiednich ludzi na właściwych stanowiskach, we właściwym czasie.Zarządzanie zasobami ludzkimi jest to skoordynowany zbiór działań związanych z ludźmi, prowadzący do osiągania założonych celów organizacji oraz zaspokojenia potrzeb zatrudnionych w niej pracowników.
Zarządzanie zasobami ludzkimi jest to planowy i celowy proces mający zapewnić organizacji odpowiednich ludzi na właściwych stanowiskach, we właściwym czasie.
Sposoby realizacji funkcji personalnej w organizacji :
•wydzielona w strukturze wyspecjalizowana komórka organizacyjna (duże i złożone organizacje), •stanowisko do spraw kadr (małe i średnie firmy), • osoba, która w ramach swych kompetencji zajmuje się kadrami (małe i mikro firmy). Fazy rozwoju funkcji zarządzania ludźmi: •faza operacyjna (lata 1900-1945), •faza menedżerska (taktyczna) (lata 1945-1980), •faza strategiczna (1980-obecnie). Modele polityki personalnej:
•Model sita •Model kapitału ludzkiego Model sita Założenia: -człowiek dorosły jest istotą „gotową” w pełni ukształtowaną i bardzo trudno jest go zmienić (co powoduje konieczność posiadania w przedsiębiorstwie wyłącznie najlepszych pracowników).
- model oparty jest na teorii konfliktu i mówi o motywacyjnej roli konkurencji (ludzie zmuszeni do konkurowania ze sobą stają się bardziej efektywni i dają z siebie wszystko). Model sita Korzyści: •możliwość "wyselekcjonowania" najbardziej efektywnych pracowników ze stosunkowo dużej grupy pierwotnie zatrudnionych; •stosunkowo niewielkie koszty, jakie firma musi ponieść dla rozwijania umiejętności pracowników; •przekonanie, że wszystkie środki przeznaczone na politykę kadrową są wydatkowane efektywnie (poza kosztami zatrudnienia i utrzymania pracowników w początkowym okresie). Model sita Negatywne konsekwencje: • brak przywiązania pracowników do organizacji, • brak lojalności, • brak poczucia bezpieczeństwa, • brak odpowiedzialności za organizację. Model kapitału ludzkiego Założenia:
•człowiek ze swej natury jest zdolny i skłonny do rozwoju, •człowiek uczy się przez całe życie - jest to zarówno jego naturalna potrzeba, jak i bodziec mobilizujący go do działania, •rozwój, a nie konkurencja, jest podstawowym bodźcem działania, •system polityki personalnej odwołuje się do motywacji wyższego rzędu, zwłaszcza do potrzeby samorealizacji. Negatywne konsekwencje: •stosunkowo duże koszty związane z nakładami na kształcenie i rozwój, poprawę warunków pracy, zapewnienie pracownikom możliwości kariery zawodowej zgodnie z ich potrzebami. Korzyści: • lojalność pracowników wobec przedsiębiorstwa, • możliwość kształtowania ich wiedzy i zachowań zgodnie z potrzebami firmy, • pracownicy łatwiej wchodzą w pozytywne relacje interpersonalne w grupie pozwalające na skuteczną współpracę a nie walkę o wpływy czy pozycję w firmie. Porównanie modelu sita i modelu kapitału ludzkiego
madzialena0905