SZTAFETA 4 x 100 technika.doc

(36 KB) Pobierz

Podczas zmian wyróżniamy dwa sposoby przekazywania pałeczki: podanie „od dołu” oraz podanie „od góry”.

 

 

Przekazywanie pałeczki „od dołu”

Odbierający cofa ramię lekko ugięte w stawie łokciowym, dłoń otwarta, skierowana w dół, kciuk odwiedziony, pozostałe palce złączone, skierowane na zewnątrz.

Podający niosąc pałeczkę w ręce przeciwnej musi znajdować się w odległości 1,2 – 1,4 m od odbierającego, tak aby ramię podającego kryło się w linii prostej z barkiem odbierającego. Przekazywanie następuje przez wyciągnięcie ramienia w przód tak, aby pałeczka znalazła się nieco poniżej dłoni odbierającego, po czym szybkim ruchem zostaje podana partnerowi.

 

Przekazanie pałeczki „od góry”

Odbierający cofa ramię prostując je w stawie łokciowym, dłoń otwarta, ułożona grzbietem niemal równolegle do bieżni. W momencie podania odległość pomiędzy biegaczami wynosi ok. 1,5 m. Podający wyciąga ramię w przód i ruchem z góry wkłada pałeczkę do otwartej dłoni partnera. Odbierający bez żadnych dodatkowych czynności biegnie z pałeczką, celem dokonania następnej zmiany.

 

 

Technika biegu rozstawnego z przekazaniem pałeczki bez przekładania

Zawodnik wybiegając ze startu niskiego trzyma pałeczkę w ręce prawej (blok startowy ustawiony jest przy linii zewnętrznej toru po stycznej do wewnętrznej części toru). Po starcie biegnie prosto, stycznie do linii wewnętrznej, następnie aż do końca strefy zmian kontynuuje bieg jak najbliżej tej linii. Pałeczkę przekazuje następnemu do ręki lewej. Drugi zawodnik startuje stojąc 10 m przed właściwą strefą zmian. Biegnie od początku do końca przy linii zewnętrznej toru, pozostawiając lewą wolną dla zawodnika podającego. Trzeci zawodnik ustawia się z prawej strony toru, wykonuje start zbiega po linii stycznej do linii wewnętrznej toru i biegnie tak do końca zmiany, podobnie jak biegacz na pierwszym odcinku, odbierając pałeczkę do ręki prawej i podaje ją do ręki lewej zawodnikowi kończącemu sztafetę. Zawodnik drugiej zmiany może również ustawić się przy wewnętrznej linii toru i poprzez skręt tułowia w prawo obserwować podającego. Bieg rozpoczyna i kontynuuje przy linii wewnętrznej toru. Ostatni zawodnik startuje tak jak biegający na drugim odcinku, tzn. biegnie po zewnętrznej stronie toru i przyjmuje pałeczkę do ręki lewej.

Przekazanie pałeczki na każdej zmianie odbywa się w strefie zmian, która wynosi 20 m. Zawodnik odbierający może ustawić się i wystartować 10 m przed tą strefą. Jeszcze dalej, w odległości ok. 6 – 8 m zawodnicy mogą ustawić znaki kontrolne, które pozwalają im na rozpoczęcie biegu we właściwym momencie.

 

 

Technikę zmian można podzielić na:

a)      technikę podania

b)     technikę odbioru

 

Czynności związane z obiema technikami określa się jako obowiązki podającego i odbierającego.

 

Obowiązki podającego:

-          wykonanie szybkiego startu

-          bieg z maksymalną prędkością na całym dystansie

-          dokładne przekazanie pałeczki

 

Obowiązki odbierającego:

Odbierający staje i przyjmuje pozycję startu wysokiego z prawej strony toru, wewnątrz strefy nabiegu. Staje w niewielkim wykroku nogą prawą (20 – 30 cm), stopy ustawione niemal równolegle, nogi ugięte, tułów skręcony w lewo. Lewa ręka cofnięta do tyłu, prawa wysunięta w przód. Wzrok skierowany na bieżnię w celu obserwacji znaku kontrolnego usytuowanego na bieżni (przy wewnętrznej linii toru, w odległości ok. 6 – 8 m od linii początkującej strefę „nabiegu”) oraz podającego zawodnika.

Wbiegnięcie podającego na znak kontrolny jest sygnałem do wykonania wybiegu startowego przez odbierającego z optymalną szybkością. Start należy wykonać swobodnie z narastającą prędkością w celu uzyskania maksymalnej szybkości w momencie dokonywania zmiany. Zawodnik odbierający po usłyszeniu ustalonego sygnału cofa rękę wyprostowaną w stawie łokciowym w tył, ręka powinna być w miarę możliwości nieruchoma aż do momentu otrzymania pałeczki.

Podczas wykonania tego ruchu zawodnik nie może oglądać się do tyłu ani zmniejszać prędkości biegu.

 

METODYKA NAUCZANIA DZIECI BIEGÓW SZTARETOWYCH

 

Do nauczania biegów rozstawnych przystąpić można z chwilą opanowania przez ćwiczących podstawowych elementów biegu na krótkich dystansach.

 

1)     Biegi sztafetowe bez pałeczki.

a)      sztafety ze zmianą na dotknięcie dłoni lub barku (wszystkie formy sztafet realizowane są na sali gimnastycznej, boisku i stadionie)

b)     jw. z przekazywaniem różnych przedmiotów (ołówek, kółko ringo, piłeczki, itp.) lub z pałeczką zastępczą długości ok. 30 cm, obwodzie 12 cm i ciężarze 5 dkg.

2)     Zapoznanie z pałeczką sztafetową.

a)      zabawowe formy sztafet z użyciem pałeczek

b)     indywidualne biegi sprinterskie z pałeczką w dłoni (prawej i lewej)

c)      starty niskie z pałeczką w dłoni

d)     bieg na czas z pałeczką w dłoni (ze startu wysokiego i niskiego)

3)     Podania pałeczki w miejscu.

a)      w dwójkach (w odległości ok. 1 m od siebie)

b)     w trójkach lub czwórkach

 

Uczymy dzieci jednego, najbardziej pewnego sposobu przekazywania pałeczki – od góry.

 

4)     Podania pałeczki w lekkim biegu

a)      w dwójkach (odległość ok. 1,20 – 1,50 m)

b)     w trójkach lub czwórkach

5) Podania pałeczki w pełnym biegu bez strefy zmian.

a)      w dwójkach indywidualnie

b)     w dwójkach z rywalizacją

c)      wybieg startowy indywidualnie (pamiętaj – patrzymy na nadbiegającego przez lewe ramię)

d)     wybieg startowy indywidualnie na sygnał

e)      wybieg startowy z partnerem

f)       wybieg startowy z rywalizacją

 

 

6) Podania pałeczki w strefie zmian.

a)      w dwójkach, na prostej (odbiór pałeczki na określonej linii)

b)     jw. z rywalizacją

c)      w dwójkach na wirażu

d)     w trójkach lub czwórkach

e)      pełna sztafeta ze startu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin