WPŁYW CECH OSOBOWOŚCI TRENERA
I STOSOWANYCH METOD PRACY
NA OSIĄGNIĘCIA SPORTOWE ZAWODNIKÓW.
Pracę opracował:
Dawid Schulz
Rok II
Spis treści:
1. Wstęp 3
2. Cele badań 4
3. Problematyka badań 4
4. Zmienne: zależne i niezależne 5
5. Wskaźniki zmiennych 6
6. Hipotezy badawcze 7
7. Metody i narzędzia badań -ankieta 8
1.Wstęp
W obecnym sporcie występuje bardzo wysoki i wyrównany poziom zawodników. Wiele czynników może mieć wpływ na sukces zespołu.
W tej sytuacji osoba trenera ma ogromne znaczenie w osiągnięciu sportowych sukcesów drużyny. Osobowość trenera i metody pracy stosowane przez niego na treningach, współpraca z władzami klubu jak również psychologia prowadzenia drużyny na meczach może mieć decydujący wpływ na sukces.
Poniższe opracowanie jest próbą usystematyzowania problemu wpływu cech osobowości trenera na osiągnięcia sportowe zawodników.
2. Cele badań.
- naukowy „Model osoby trenera, który może osiągnąć wyniki w pracy z drużyną”
- praktyczny „Poprzez badanie uzyskamy obraz osobowości i metody pracy z drużyną przez trening prowadzący do maksymalnych wyników”
3. Problematyka badań.
- PROBLEM BADAWCZY – to pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie. Może składać się z problemu głównego i problemów szczegółowych stawianych w formie pytań.
Pytanie główne –
„Czy cechy osobowościowe trenera i jego metody pracy skutkują w wysokich wynikach uzyskiwanych przez drużynę?”
Pytania szczegółowe –
1. „Które z cech osobowości trenera mają pozytywny wpływ na wyniki drużyny piłkarskiej ?”
2. „Które z cech osobowości trenera mają negatywny wpływ na wyniki drużyny piłkarskiej ?”
3. „Jaki wpływ na wyniki sportowe drużyny piłkarskiej ma stopień wykształcenia trenera ?”
4. „Czy wiek trenera ma wpływ na wysokie wyniki sportowe uzyskiwane przez drużynę ?”
5. „W jakim stopniu kultura osobista trenera wpływa na wyniki sportowe osiągane przez drużynę ?”
6. „Jakie cechy charakteru i w jaki sposób wpływają na wyniki sportowe
drużyny ?
7. „Czy umiejętności komunikatywności trenera wpływają na wyniki sportowe drużyny ?”
8. „Jakie metody pracy trenera wpływają na wyniki sportowe drużyny ?”
9. „Czy staż pracy trenera ma wpływ na wyniki sportowe drużyny ?”
10. Jaki wpływ na osiągnięcia sportowe ma współpraca z władzami klubu?
11. Jaki wpływ na osiągnięcia sportowe ma presja kibiców ?
12. Jaki wpływ na osiągnięcia sportowe ma dobry klimat panujący w drużynie ?
13. Czy trener uznaje za niezbędne do osiągnięcia sukcesu zatrudnienie
psychologa?
14. Czy trener jest za stosowaniem w swojej pracy najnowocześniejszej techniki ?
4. Zmienne: zależne i niezależne.
ZMIENNE – to pewna kategoria zjawisk, których wielkość i częstotliwość występowania może ulegać zmianom, w zależności od okoliczności.
ZMIENNA ILOŚCIOWA – jest to zmienna zmierzalna, którą możemy przedstawić w określonych jednostkach.
ZMIENNA JAKOŚCIOWA – jest to zmienna niezmierzalna, która jest określona w sposób opisowy.
ZMIENNA ZALEŻNA – podlega wpływom jednej lub większej liczbie zmiennych (niezależnych lub pośredniczących).
ZMIENNA NIEZALEŻNA – nie podlega wpływom innych zmiennych występujących w innym badanym zbiorze.
I Zmienna zależna
- wyniki pracy trenera
II Zmienna niezależna
- metody pracy trenera
- cechy osobowościowe
5. Wskaźniki zmiennych.
WSAKŹNIK – to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko na podstawie zajścia, którego wnioskujemy z pewnością, bądź z określonym prawdopodobieństwem, iż zachodzi zjawisko jakie nas interesuje.
· dla zmiennej zależnej:
- poziom wyników pracy trenera oceniony według skali 1 – 4
(1 – niski, 2 – średni, 3 – dobry, 4 – bardzo dobry)
· dla zmiennej niezależnej:
- metody pracy trenera: duże zróżnicowanie metod, małe zróżnicowanie metod.
Metody wychowawcze:
- metoda wpływu osobistego: m. sugestii, m. perswazji, m. aprobaty i dezaprobaty
- metoda wpływu społecznego
- metoda wpływu środowiskowego
- nagradzanie
- karanie
Metody realizacji zadań ruchowych:
- metoda zadaniowa – ścisła
- metoda naśladowcza – ścisła
- metoda programowego uczenia się
- cechy osobowościowe trenera: pozytywne, negatywne.
- pozytywne: podmiotowe traktowanie zawodników, komunikatywność, opanowanie, doświadczenie, fachowość, wiedza, cierpliwość, kompetencje, pewność siebie, stanowczość, pozytywne myślenie, optymizm, sprawność fizyczna – umiejętność zademonstrowania ćwiczeń, autorytet, opanowanie, wzbudzanie zaufania, dyscyplina i punktualność.
- negatywne: wszystkie cechy przeciwne do w/w a w szczególności: nerwowość, wybuchowość, agresja, brak doświadczenia, wiedzy, kompetencji, przedmiotowe traktowanie zawodników,
6. Hipotezy badawcze.
HIPOTEZA (grec. hipotheris) znaczy przypuszczenie, domysł. Jest to przypuszczenie, założenie oparte na prawdopodobieństwie, a wymagające sprawdzenia.
HIPOTEZA GŁÓWNA – istnieje zależność między cechami osobowościowymi trenera i jego stosowanymi metodami pracy, a wynikami osiąganymi przez zespół zawodników
HIPOTEZY SZCZEGÓŁOWE
- podmiotowe traktowanie zawodników – jest podstawą kontaktu z zawodnikami
- doświadczenie, fachowość, wiedza i kompetencje mogą mieć duży wpływ na sposób szkolenia zawodników
- pewność siebie, stanowczość trenera decydują o dyscyplinie w zespole
- pozytywne myślenie, optymizm jest podstawą stawiania drużynie wysokich celów
- sprawność fizyczna – umiejętność zademonstrowania ćwiczeń decydują o wiarygodności trenera
- autorytet powoduje świadome wykonywanie poleceń przez zawodników.
- staż pracy trenera ma wysoki wpływ na osiągane przez drużynę wyniki.
- wynagrodzenie ma wpływ na zaangażowanie.
7. Metody i narzędzia badań.
...
Aguuul6