Agnieszka Czarnik
Temat: Muzyka – łapanie rytmu
Wada postawy: Plecy okrągłe
Cel lekcji: Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy i wzmacnianie mm. przykręgosłupowych (antygrawitacyjne)
Wiek ćwiczących: 16l
Płeć ćwiczących: Dziewczęta
Czas trwania: 45’
Ilość ćwiczących 12
Przybory i przyrządy: woreczki laski gimnastyczne, piłki do siatkówki, ławeczki, lustro, drabinki, magnetofon
Tok lekcji
Cel ćwiczeń
Opis ćwiczenia
Doz.
Uwagi organizacyjno- metodyczne
Część wstępna
1)Przygotowanie do zajęć
1. Zbiórka, powitanie
2. Sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć
3. Korygowanie prawidłowej postawy przed lustrem
2’
Dwuszereg, z zachowaniem prawidłowej postawy, odlicz do 2.
2) Zabawa ożywiająca
-wzmocnienie mm ściągających łopatki.
-wyrobienie prawidłowej postawy w siadzie u cegiełek
„Murarz” – uczestnicy ustawieni na jednym końcu Sali. Na środku stoi murarz, którego zadaniem jest wyłapanie przebiegających na drugą stronę uczestników, na sygnał N. Murarz porusza się po linii środkowej a złapane przez niego osoby stają się cegiełkami i budują mur siadając skrzyżnie w pozycji skorygowanej ze skrzydełkami na linii.
3’
- U w rytm muzyki przebiegają na drugą stronę
3) ćwiczenia oddechowe (tor piersiowy)
- zwiększenie pojemności płuc
Marsz dookoła Sali RR na biodrach, głęboki wdech nosem z równoczesnym przenosem RR bokiem w górę skos oraz uwypukleniem kl. piersiowej. Wydech ustami i opust RR bokiem do PW
1’
N- kontroluje prawidłową postawę
- w tle muzyka relaksacyjna
Część środkowa
1) Zabawa kształtująca nawyk prawidłowej postawy
-wyrobienie nawyku prawidłowej postawy
- wzmacnianie mm przykręgosłupowych
„Czaty” – z jednej strony Sali wyznacza się linię startu, przed którą ustawione są dzieci w postawie stojąc z woreczkiem na głowie. Poruszają się drobnymi krokami w przód na linię mety. W odległości 8m ustawia się tyłem „wartownika”, który po odliczeniu na głos do trzech odwraca się przodem do ćwiczących i przemieszczając się między nimi sprawdza prawidłową postawę skorygowaną, którą uczestnicy muszą przybrać. Kto takiej postawy nie przyjmie bądź będzie ona wadliwa cofa się na linię startu. Wygrany zostaje wartownikiem
- N może być wartownikiem (wyłonienie 3 zwycięzców) lub pomagać mu przy sprawdzaniu
2)ćwiczenia głowy i szyi
- rozciąganie mm karku
PW stojąc plecami przy ścianie z woreczkiem na głowie, RR wzdłuż T
Ruch: wypychanie woreczka głową do góry x5
Przy wypychaniu woreczka nie unosimy barków
N kontroluje:
Brzuch wciągnięty, łopatki i pośladki ściągnięte, barki symetrycznie cofnięte
- U wykonują ćw w rytm odpowiedniej muzyki.
3) ćwiczenia RR i obręczy barkowej (rozciąganie mm piersiowych)
- rozciąganie mm piersiowych
-wzmacnianie mm ściągających łopatki
„Sztafeta z przekazywaniem laski” – Na wyznaczonej linii startu w rzędach ustawiają się drużyny w pozycji siadu skrzyżnego, skorygowanego, RR na kolanach. Pierwsi trzymają w dłoniach szeroko laskę gimnastyczną, którą na sygnał podają na wyprostowanych ramionach kolejnemu zawodnikowi. Ostatni biegnie z laską na początek drużyny i siada. Gra toczy się do momentu gdy zaczynający będzie siedział jako pierwszy
N- kontroluje błędy
- RR szeroko trzymają laskę gimnastyczną
4) ćwiczenia oddechowe (tor piersiowy)
- rozciągnięcie mm kl. piersiowej
PW Leżenie tyłem, NN ugięte w stawach kolanowych i oparte stopami o podłoże, dłonie ułożone na kl. piersiowej. Dzieci wykonują głęboki wdech przez nos i wydech ustami.
Ćw. wykonywane bardzo powoli mając zamknięte oczy.
- oddechy przy muzyce ptaków
5) Ćwiczenia mm grzbietu z przyborem
- wzmocnienie mm prostownika grzbietu odcinka piersiowego
- wzmocnienie mm ściągających łopatki
-wzmacnianie mm przykręgosłupowych
W parach. Jeden z pary leży na brzuchu z piłką w dłoniach, drugi siedzi na piętach w pozycji skorygowanej na przeciwko leżącego (2m) tworząc z rąk przed sobą „kosz”. Na sygnał stara się bez odrywania kl. piersiowej trafić do kosza oburącz. Po 10 rzutach zmiana. Osoba tworząca kosz ma woreczek na głowie.
Błąd- zaokrąglenie pleców podczas wysuwania rąk
6) ćwiczenia mm brzucha
-wzmacnianie mm brzucha
„Kto dokładniej i szybciej” – zawodnicy leżą tyłem na podłodze z nogami ugiętymi i na sygnał wykonują siad do pełnego wyprostu T, a następnie leżenie tyłem x10
W rozsypce
-N zwraca uwagę na proste plecy w siadzie
7) ćwiczenia elongacyjne
- elongacja kręgosłupa
-wzmocnienie mięśni ściągających łopatki
„Kto dłużej wytrzyma” – Zwis tyłem na drabinkach z ugiętymi ramionami. Kto nie wykona, bądź wykonuje niepoprawnie odpada z zabawy i siada w pozycji skorygowanej „ze skrzydełkami”
- zwrócenie uwagi na poprawność wykonania
8) ćwiczenia rozciąg. mm
kl. piersiowej (połączone z ćw. oddech)
Leżenie tyłem na ławeczce, NN zgięte w stawach kolanowych i oparte stopami o podłoże. RR w bok, dotykają podłoża w rękach woreczki. Wznos RR na wysokość ławeczki z równoczesnym wdechem przez nos, opust RR do PW i wydech ustami x10
-ćwiczenie wykonujemy bardzo powoli
- w rytm muzyki
9) ćwiczenia mm pośladków i NN
- rozciągnięcie mm pośladków
-wzmocnienie mm NN
Aguuul6