Plecy okrągłe Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy i wzm.doc

(20 KB) Pobierz

Agnieszka Czarnik

 

Temat: Muzyka – łapanie rytmu

Wada postawy:               Plecy okrągłe

Cel  lekcji:               Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy i wzmacnianie mm. przykręgosłupowych (antygrawitacyjne)

Wiek ćwiczących:              16l

Płeć ćwiczących:               Dziewczęta

Czas trwania:              45’

Ilość ćwiczących              12

Przybory i przyrządy:              woreczki laski gimnastyczne, piłki do siatkówki, ławeczki, lustro, drabinki, magnetofon

 

Tok lekcji

Cel ćwiczeń

Opis ćwiczenia

Doz.

Uwagi organizacyjno- metodyczne

Część wstępna

1)Przygotowanie do zajęć

 

 

1. Zbiórka, powitanie

2. Sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć

3. Korygowanie prawidłowej postawy przed lustrem

 

2’

Dwuszereg, z zachowaniem prawidłowej postawy, odlicz do 2.

2) Zabawa ożywiająca

-wzmocnienie mm ściągających łopatki.

-wyrobienie prawidłowej postawy w siadzie u cegiełek

„Murarz” – uczestnicy ustawieni na jednym końcu Sali. Na środku stoi murarz, którego zadaniem jest wyłapanie przebiegających na drugą stronę uczestników, na sygnał N. Murarz porusza się po linii środkowej a złapane przez niego osoby stają się cegiełkami i budują mur siadając skrzyżnie w pozycji skorygowanej ze skrzydełkami na linii.

 

 

3’

- U w rytm muzyki przebiegają na drugą stronę

3) ćwiczenia oddechowe (tor piersiowy)

- zwiększenie pojemności płuc

Marsz dookoła Sali RR na biodrach, głęboki wdech nosem z równoczesnym przenosem RR bokiem w górę skos oraz uwypukleniem kl. piersiowej. Wydech ustami i opust RR bokiem do PW

 

1’

N- kontroluje prawidłową postawę

- w tle muzyka relaksacyjna

Część środkowa

1) Zabawa kształtująca nawyk prawidłowej postawy

-wyrobienie nawyku prawidłowej postawy

- wzmacnianie mm przykręgosłupowych

„Czaty” – z jednej strony Sali wyznacza się linię startu, przed którą ustawione są dzieci w postawie stojąc z woreczkiem na głowie. Poruszają się drobnymi krokami w przód na linię mety. W odległości 8m ustawia się tyłem „wartownika”, który po odliczeniu na głos do trzech odwraca się przodem do ćwiczących i przemieszczając się między nimi sprawdza prawidłową postawę skorygowaną, którą uczestnicy muszą przybrać. Kto takiej postawy nie przyjmie bądź będzie ona wadliwa cofa się na linię startu. Wygrany zostaje wartownikiem

 

 

 

3’

- N może być wartownikiem (wyłonienie 3 zwycięzców) lub pomagać mu przy sprawdzaniu

2)ćwiczenia głowy i szyi

- rozciąganie mm karku

- wzmacnianie mm przykręgosłupowych

PW stojąc plecami przy ścianie z woreczkiem na głowie, RR wzdłuż T

Ruch: wypychanie woreczka głową do góry x5

Przy wypychaniu woreczka nie unosimy barków

 

2’

N kontroluje:

Brzuch wciągnięty, łopatki i pośladki ściągnięte, barki symetrycznie cofnięte

- U wykonują ćw w rytm odpowiedniej muzyki.

3) ćwiczenia RR i obręczy barkowej (rozciąganie mm piersiowych)

- rozciąganie mm piersiowych

-wzmacnianie mm ściągających łopatki

 

„Sztafeta z przekazywaniem laski” – Na wyznaczonej linii startu w rzędach ustawiają się drużyny w pozycji siadu skrzyżnego, skorygowanego, RR na kolanach. Pierwsi trzymają w dłoniach szeroko laskę gimnastyczną, którą na sygnał podają na wyprostowanych ramionach kolejnemu zawodnikowi. Ostatni biegnie z laską na początek drużyny i siada. Gra toczy się do momentu gdy zaczynający będzie siedział jako pierwszy

 

 

3’

N- kontroluje błędy

- RR szeroko trzymają laskę gimnastyczną

4) ćwiczenia oddechowe (tor piersiowy)

- zwiększenie pojemności płuc

- rozciągnięcie mm kl. piersiowej

PW Leżenie tyłem, NN ugięte w stawach kolanowych i oparte stopami o podłoże, dłonie ułożone na kl. piersiowej. Dzieci wykonują głęboki wdech przez nos i wydech ustami.

 

1’

Ćw. wykonywane bardzo powoli mając zamknięte oczy.

- oddechy przy muzyce ptaków

5) Ćwiczenia mm grzbietu z przyborem

- wzmocnienie mm prostownika grzbietu odcinka piersiowego

- wzmocnienie mm ściągających łopatki

-wzmacnianie mm przykręgosłupowych

W parach. Jeden z pary leży na brzuchu z piłką w dłoniach, drugi siedzi na piętach w pozycji skorygowanej na przeciwko leżącego (2m) tworząc z rąk przed sobą „kosz”. Na sygnał stara się bez odrywania kl. piersiowej trafić do kosza oburącz. Po 10 rzutach zmiana. Osoba tworząca kosz ma woreczek na głowie.

 

3

Błąd- zaokrąglenie pleców podczas wysuwania rąk

6) ćwiczenia mm brzucha

-wzmacnianie mm brzucha

„Kto dokładniej i szybciej” – zawodnicy leżą tyłem na podłodze z nogami ugiętymi i na sygnał wykonują siad do pełnego wyprostu T, a następnie leżenie tyłem x10

 

2

W rozsypce

-N zwraca uwagę na proste plecy w siadzie

7) ćwiczenia elongacyjne

- elongacja kręgosłupa

-wzmocnienie mięśni ściągających łopatki

„Kto dłużej wytrzyma” – Zwis tyłem na drabinkach z ugiętymi ramionami. Kto nie wykona, bądź wykonuje niepoprawnie odpada z zabawy i siada w pozycji skorygowanej „ze skrzydełkami”

 

2’

- zwrócenie uwagi na poprawność wykonania

8) ćwiczenia rozciąg. mm

kl. piersiowej (połączone z ćw. oddech)

 

Leżenie tyłem na ławeczce, NN zgięte w stawach kolanowych i oparte stopami o podłoże. RR w bok, dotykają podłoża w rękach woreczki. Wznos RR na wysokość ławeczki z równoczesnym wdechem przez nos, opust RR do PW i wydech ustami x10

 

 

2’

-ćwiczenie wykonujemy bardzo powoli

- w rytm muzyki

9) ćwiczenia mm pośladków i NN

- rozciągnięcie mm pośladków

-wzmocnienie mm NN

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin