Temat: Nauka pracy ramion do kraula na grzbiecie.
Cele główne:
1. Umiejętności: swoboda poruszania się w wodzie.
2. Wiadomości: higiena i bezpieczeństwo na pływalni krytej.
3. Sprawność motoryczna: wytrzymałość, odporność.
4. Akcenty wychowawcze: dyscyplina, współpraca w grupie.
Miejsce zajęć: pływalnia kryta
Czas trwania: 45 min.
Klasa: I
Liczba ćwiczących: 20
Przybory i przyrządy: piłeczki pingpongowe, obręcze, żerdź, deski pływackie.
Prowadzący zajęcia: Przemysław Dziura
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Dozow.
Uwagi organizac.-metodyczne
1. Część organizacyjna.
1. Zbiórka.
2. Powitanie.
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
2 min.
- stroje kąpielowe
- czepki
- ewentualnie okularki pływackie
- niećwiczący siadają na ławce
2. Motywacja do aktywnego udziału w lekcji.
1. Podanie tematu ćwiczeń i celów lekcji.
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji.
1 min.
„Umiejętność opanowania oddychania w wodzie stanowi postęp w nauczaniu technik pływania”.
3. Rozgrzewka.
Na lądzie:
1. Krążenia ramion w przód i w tył, naprzemianstronnie.
2. W opadzie tyłowia naprzemianstronne wymachy ramion.
3. Skrętoskłony tułowia w postawie wyprostowanej.
4. Ramiona w górze skłony tułowia w przód.
5. W opadzie tyłowia skrętoskłony.
6. 5 przysiadów.
Przejście pod natrysk.
W wodzie:
1. „Marsz w wodzie” – uczniowie maszerują w wodzie, na hasło nauczyciela naśladują różne ruchy np. piłkarz-naśladują kopanie piłki, żabka- podskoki w wodzie, czapla- długie kroki, zatrzymanie się na jednej nodze.
2. „Spłoszone mewy” – na sygnał nauczyciela uczniowie jak najszybciej starają się dobiec do wyznaczonego miejsca (ściana, brzeg).
3. „Deszcz” – uczniowie stoją w 2 szeregach naprzeciw siebie w odległości ok. 2m, na sygnał nauczyciela uczniowie pryskają na siebie podrzucając wodę do góry, nie wolno zasłąniać głowy, ani odwracać się tyłem.
8 min.
- ustawienie w rozsypce
- rozpoczęcie i zakończenie każdego ćwiczenie na znak prowadzącego
- głębokość do poziomu klatki piersiowej
- uczniowie w rozsypce
- rozpoczęcie i zakończenie zabawy na sygnał prowadzącego
- na gest przywołujący uczniowie zbliżają się do krawędzi basenu w celu wyjaśnienia dalszego przebiegu ćwiczeń
4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności.
Nauczanie oddychania w wodzie z wykorzystaniem gier i zabaw ruchowych.
1. „Gaszenie ognia” - uczniowie stoją w rozsypce, na sygnał dmuchają w wodę tak, aby powstał w niej dołek, na sygnał nauczyciela „alarm” dmuchają mocniej aby powstał większy dołek.
2. „Wyścig piłeczek” – uczniowie stoją w szeregu z jednej strony basenu, przed sobą mają położoną piłeczkę, na sygnał dmuchając starają się przesunąć ją do wyznaczonego miejsca.
3. „Piłka w kole” – uczniowie stoją po kilku w zespołach, na 1 zespół przydzielamy 1 obręcz i 1 piłkę pingpongową, uczniowie stoją na obwodzie koła i chwytają obręcz, w środku okręgu znajduje się piłeczka, na sygnał uczniowie starają się kolejno dmuchać na piłeczkę podając ją kolejno współćwiczącemu.
4. „Gotująca się woda” – uczniowie stoją w luźnej rozsypce, na sygnał nauczyciela wykonują głęboki wdech i przysiad, zanurzając się w wodzie, powoli wypuszczają powietrze do wody co stwarza efekt gotującej się wody.
5. „Pluskający łosoś” – uczniowie stoją w rozsypce, na sygnał nauczyciela wykonują przysiad, po czym wyskakują do góry wykonując głęboki wdech, a następnie wracają do pełnego zanurzenia w przysiadzie, wypuszczają głośno powietrze.
6. „Baraszkujace delfinki” – uczniowie stoją w rozsypce, deski pływają po wodzie, dzieci nurkują pod wyznaczone przez siebie deski i starają się podrzucić je jak najwyżej.
7. „Pociąg w tunelu” – uczniowie stoją w rzędzie, ręce oparte o barki poprzednika, uczniowie poruszają się w różnych kierunkach, naśladując pociąg, na trasie pokonują tunel-zanurzają głowę pod przeszkodą (położona żerdź, lina torowa) i maszerują dalej tak aby "wagony"”się nie rozłączyły.
8. „Labirynt” – uczniowie stoją w 2 rzędach, uczniowie z pierwszego rzędu biorą obręcze i ustawiają się w odstępie ok. 1,5m w linii łamanej, trzymając zanurzone obręcze prostopadle, uczniowie z drugiego rzędu przechodzą kolejno pod obręczami, wykonując wydech do wody.
9. „Wyścig parostatków” – uczniowie stoją w szeregu, na sygnał nauczyciela dzieci biegną jak najszybciej do wyznaczonego miejsca, głośno wypuszczając powietrze podczas oddychania, prowadzący trzyma na wodzie żerdź, stanowiącą przeszkodę, uczniowie muszą ją pokonać przechodząc pod nią w głębokim zanurzeniu, podczas zanurzenia wykonują ustami i nosem głęboki wydech.
10. Uczniowie w marszu, co kilka kroków, wykonują wdech, a nastepnie długi wydech do wody.
11. Uczniowie stoją przy ścianie basenu, w parach trzymają się za ręce, nabierają powietrza, a nastepnie chowają twarze do wody i wydmuchują powietrze ustami i nosem.
27 min.
- zabawa w rozsypce na płytkiej wodzie
- ustawienie w szeregu przy ścianie basenu
- powrót marszem
- wykorzystanie piłeczek pingpongowych zabawa w rozsypce na płytkiej wodzie
- uczniowie wykorzystują obręcze, piłeczki pingpongowe
- ustawienie w zespołach
- zabawa w rozsypce
- uczniowie wykorzystują deski
- uczniowie ustawieni w rzędzie
- wykorzystanie żerdzi bądź liny torowej
- uczniowie ustawieni w 2 rzędach
- wykorzystanie obręczy
- korekcja błędów
- wykorzystanie żerdzi
- ustawienie na brzegu basenu w szeregu
- ćwiczenie z partnerem
- ustawienie przy brzegu basenu
5. Uspokojenie organizmu.
1. „Czaty w wodzie” – uczniowie poruszają się w stronę nauczyciela, który jest odwrócony plecami do ćwiczących, w momencie gdy nauczyciel odwróci się w ich stronę muszą stać bez ruchy.
2. Po dojściu do brzegu uczniowie kierują się do drabinek i pojedynczo wychodzą z wody.
4 min.
- wdrażanie do dyscypliny po zakończeniu zajęć
6. Część organizacyjno- porządkowa.
1. Zbiórka – kontrola obecności.
2. Wyznaczeni uczniowie zbierają wszystkie przyrządy i przybory i odnoszą je na wyznaczone miejsce.
- na brzegu
-...
Aguuul6