Nauka pracy ramion do kraula na grzbiecie.doc

(47 KB) Pobierz
Temat: Nauczanie oddychania w wodzie

 

Temat: Nauka pracy ramion do kraula na grzbiecie.

 

 

Cele główne:

1.      Umiejętności: swoboda poruszania się w wodzie.

2.      Wiadomości: higiena i bezpieczeństwo na pływalni krytej.

3.      Sprawność motoryczna: wytrzymałość, odporność.

4.      Akcenty wychowawcze: dyscyplina, współpraca w grupie.

 

 

Miejsce zajęć: pływalnia kryta

Czas trwania: 45 min.

Klasa: I

Liczba ćwiczących: 20

Przybory i przyrządy: piłeczki pingpongowe, obręcze, żerdź, deski pływackie.

Prowadzący zajęcia: Przemysław Dziura

 

 

Tok lekcji

Zadania szczegółowe

Dozow.

Uwagi organizac.-metodyczne

1. Część organizacyjna.

1.       Zbiórka.

2.       Powitanie.

3.       Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.

2 min.

-          stroje kąpielowe

-          czepki

-          ewentualnie okularki pływackie

-          niećwiczący siadają na ławce

2. Motywacja do aktywnego udziału w lekcji.

1.       Podanie tematu ćwiczeń i celów lekcji.

2.       Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji.

1 min.

„Umiejętność opanowania oddychania w wodzie stanowi postęp w nauczaniu technik pływania”.

3. Rozgrzewka.

Na lądzie:

1.       Krążenia ramion w przód i w tył, naprzemianstronnie.

2.       W opadzie tyłowia naprzemianstronne wymachy ramion.

3.       Skrętoskłony tułowia w postawie wyprostowanej.

4.       Ramiona w górze skłony tułowia w przód.

5.       W opadzie tyłowia skrętoskłony.

6.       5 przysiadów.

Przejście pod natrysk.

W wodzie:

1.       „Marsz w wodzie” – uczniowie maszerują w wodzie, na hasło nauczyciela naśladują różne ruchy np. piłkarz-naśladują kopanie piłki, żabka- podskoki w wodzie, czapla- długie kroki, zatrzymanie się na jednej nodze.

2.       „Spłoszone mewy” – na sygnał nauczyciela uczniowie jak najszybciej starają się dobiec do wyznaczonego miejsca (ściana, brzeg).

3.       „Deszcz” – uczniowie stoją w 2 szeregach naprzeciw siebie w odległości ok. 2m, na sygnał nauczyciela uczniowie pryskają na siebie podrzucając wodę do góry, nie wolno zasłąniać głowy, ani odwracać się tyłem. 

8 min.

-          ustawienie w rozsypce

-          rozpoczęcie i zakończenie każdego ćwiczenie na znak prowadzącego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          głębokość do poziomu klatki piersiowej

-          uczniowie w rozsypce

-          rozpoczęcie i zakończenie zabawy na sygnał prowadzącego

-          na gest przywołujący uczniowie zbliżają się do krawędzi basenu w celu wyjaśnienia dalszego przebiegu ćwiczeń

4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności.

Nauczanie oddychania w wodzie z wykorzystaniem gier i zabaw ruchowych.

 

1.       „Gaszenie ognia” -  uczniowie stoją w rozsypce, na sygnał dmuchają w wodę tak, aby powstał w niej dołek, na sygnał nauczyciela „alarm” dmuchają mocniej aby powstał większy dołek.

2.       „Wyścig piłeczek” – uczniowie stoją w szeregu z jednej strony basenu, przed sobą mają położoną piłeczkę, na sygnał dmuchając starają się przesunąć ją do wyznaczonego miejsca.

3.       „Piłka w kole” – uczniowie stoją po kilku w zespołach, na 1 zespół przydzielamy 1 obręcz i 1 piłkę pingpongową, uczniowie stoją na obwodzie koła i chwytają obręcz, w środku okręgu znajduje się piłeczka, na sygnał uczniowie starają się kolejno dmuchać na piłeczkę podając ją kolejno współćwiczącemu.

4.       „Gotująca się woda” – uczniowie stoją w luźnej rozsypce, na sygnał nauczyciela wykonują głęboki wdech i przysiad, zanurzając się w wodzie, powoli wypuszczają powietrze do wody co stwarza efekt gotującej się wody.

5.       „Pluskający łosoś” – uczniowie stoją w rozsypce, na sygnał nauczyciela wykonują przysiad, po czym wyskakują do góry wykonując głęboki wdech, a następnie wracają do pełnego zanurzenia w przysiadzie, wypuszczają głośno powietrze.

6.       „Baraszkujace delfinki” – uczniowie stoją w rozsypce, deski pływają po wodzie, dzieci nurkują pod wyznaczone przez siebie deski i starają się podrzucić je jak najwyżej.

7.       „Pociąg w tunelu” – uczniowie stoją w rzędzie, ręce oparte o barki poprzednika, uczniowie poruszają się w różnych kierunkach, naśladując pociąg, na trasie pokonują tunel-zanurzają głowę pod przeszkodą (położona żerdź, lina torowa) i maszerują dalej tak aby "wagony"”się nie rozłączyły.

8.       „Labirynt” – uczniowie stoją w 2 rzędach, uczniowie z pierwszego rzędu biorą obręcze i ustawiają się w odstępie ok. 1,5m w linii łamanej, trzymając zanurzone obręcze prostopadle, uczniowie z drugiego rzędu przechodzą kolejno pod obręczami, wykonując wydech do wody.

9.       „Wyścig parostatków” – uczniowie stoją w szeregu, na sygnał nauczyciela dzieci biegną jak najszybciej do wyznaczonego miejsca, głośno wypuszczając powietrze podczas oddychania, prowadzący trzyma na wodzie żerdź, stanowiącą przeszkodę, uczniowie muszą ją pokonać przechodząc pod nią w głębokim zanurzeniu, podczas zanurzenia wykonują ustami i nosem głęboki wydech.

10.   Uczniowie w marszu, co kilka kroków, wykonują wdech, a nastepnie długi wydech do wody.

11.   Uczniowie stoją przy ścianie basenu, w parach trzymają się za ręce, nabierają powietrza, a nastepnie chowają twarze do wody i wydmuchują powietrze ustami i nosem.

27 min.

 

 

 

 

-          zabawa w rozsypce na płytkiej wodzie

 

 

 

 

 

-          ustawienie w szeregu przy ścianie basenu

-          powrót marszem

-          wykorzystanie piłeczek pingpongowych zabawa w rozsypce na płytkiej wodzie

 

-          uczniowie wykorzystują obręcze, piłeczki pingpongowe

-          ustawienie w zespołach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          zabawa w rozsypce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          zabawa w rozsypce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          uczniowie wykorzystują deski

-          zabawa w rozsypce na płytkiej wodzie

 

 

 

 

-          uczniowie ustawieni w rzędzie

-          wykorzystanie żerdzi bądź liny torowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          uczniowie ustawieni w 2 rzędach

-          wykorzystanie obręczy

-          korekcja błędów

 

 

 

 

 

 

 

 

-          wykorzystanie żerdzi

-          ustawienie na brzegu basenu w szeregu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-          ustawienie w rozsypce

 

 

 

-          ćwiczenie z partnerem

-          ustawienie przy brzegu basenu

5. Uspokojenie organizmu.

1.       „Czaty w wodzie” – uczniowie poruszają się w stronę nauczyciela, który jest odwrócony plecami do ćwiczących, w momencie gdy nauczyciel odwróci się w ich stronę muszą stać bez ruchy.

2.       Po dojściu do brzegu uczniowie kierują się do drabinek i pojedynczo wychodzą z wody.

4 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

- wdrażanie do dyscypliny po zakończeniu zajęć

6. Część organizacyjno- porządkowa.

1.       Zbiórka – kontrola obecności.

2.       Wyznaczeni uczniowie zbierają wszystkie przyrządy i przybory i odnoszą je na wyznaczone miejsce.

2 min.

-          na brzegu

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin