roman zagadnienia oprac.docx

(45 KB) Pobierz

1.      Początki niemieckiej opery romantycznej: inspiracje, tematyka, formy, dzieła; Undine E.T.A. Hofmanna

 

Inspiracje:

·         Nurt Rettungsoper (opera grozy i ocalenia) – wyznaczony przez „Lodoiskę” L. Cherubiniego; nurt francuski – koniec XVIII w.

·         Singspiel – głównie „Fidelio” L. van Beethovena 1814r. (brak recytatywów, dialogi w j. niemieckim, ale tematyka należąca do nurtu Rettungsoper)

·         Twórczość literacka Goethego i Schillera

·         Kultywowanie tradycji niemieckiej – na dworze w Dreźnie dominowała opera włoska à 1816 – zatrudnienie otrzymuje Carl Maria von Weber, pod warunkiem pisania oper w j. niemieckim), Berlin – Schauspielhaus, Praga, Wiedeń – opera dworska

·         Zemire et Azor Gretry’ego (1771r.) – komedio-balet z lib. Marmontela w 1776r. przerobionym dla Gotthilfa von Baumgartena – podtytuł „opera romantyczno-komiczna” (temat podjęty później przez Spohra)

·         Mieszanie elementu fantastycznego i komicznego – 1750 – Mondo della Luna muz. Goldoni/lib. Galuppi; 1789 – Oberon muz. Wranitzky; 1791 – Czarodziejski flet muz. Mozart

·         Nurt opery patriotycznej – Günther von Schwarzburg muz. Holzbauer 1777; Rozamunda muz. Schweizer/lib. Wieland 1780

·         Opery komiczne Gretry’ego (Ryszard Lwie Serce 1784)à przyczynek do powstania grande opera

Tematyka:

·         Groza i ocalenieLodoiska, Fidelio, Faust

·         Tematyka alpejska (Wilhelm Tell Schillera – krajobrazy Szwajcarii + motywy wyzwoleńcze) - np. Die Schweizerfamilie Josepha Weigla 1809

·         Tematyka fantastycznaDer Augenarzt, Undine, Faust, Der Berggeist

 

Der Augenarzt (muz. Adalbert Gyrowetz) 1811 tematyka – tęsknota za ojczyzną, główna bohaterka – typowo romantyczna postać - lunatyczka; jeden z popularniejszych Singspieli; pochlebne recenzje w Allgemeine Musikalische Zeitung

 

Luis Spohr:

·        Faust (libr. na podstawie F. Klingera) 1816 – motywy przewodnie w orkiestrze – wpływ na Webera (dyrygował premierowym wykonaniem)

·        Der Berggeist – 1824 - opera w nurcie wyznaczonym przez Undine, ale pojawia się lieto fine

·        Jessonda – 1823 – typ opery francuskiej

·        Krzyżowcy – 1835 – libretto własnego autorstwa

·        Alchemist – opera czarodziejska

 

Undine - (muz. Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, lib. baron Friedrich H. K. de la Motte-Fouque, premiera: Berlin 1816):

- E.T.A. Hoffmann – poeta, pisarz, rysownik, zał. Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, autor zbioru opowiadań „Bracia Serafiońscy”, artykułu „Pisarz i kompozytor” – zawarł w nim założenia estetyczne opery (m. in. twierdzi, że muzyka i tekst w operze muszą ze sobą oddziaływać)

- podtytuł eine romantische Zauberoper” – pierwsza opera czarodziejska, zderzenie świata fantastycznego (główna bohaterka – nimfa wodna) i realnego ß ma to swoje odzwierciedlenie w muzyce;

- wg Webera premiera Undine była momentem narodzin opery romantycznej

- partytura spłonęła – przy odtwarzaniu doszło do kilku przeróbek

- do tego libretta napisał muzykę również A. Lortzing

- inspiracje Mozartem, Cherubinim, tradycją ballady ludowej

- styl klasyczny w muzyce, w tekście – styl romantyczny

 

 

2. Niemiecka opera romantyczna: Carl Maria von Weber i jego dzieła operowe; Wolny strzelec, Oberon – problemy formy, dramaturgii muzycznej, orkiestracji i harmonii

 

Carl Maria von Weber (1789-1826):

·         1807-1810 – Stuttgart – kłopoty materialne à więzienie à zdobycie pełnej dojrzałości

·         1813-16 – Praga – dyrektor opery miejskiej, kapelmistrz

·         1817-26 – Drezno – kapelmistrz

·         Wirtuoz fortepianu, dyrygent, kompozytor

·         Wszechstronna twórczość, ale bez znaczenia historycznego – prawdziwy geniusz objawił się w muzyce dramatycznej; wszystkie kompozycje na fortepian mają charakter koncertowy (połączenie skrajnej ekspresji i stylu brillant)

·         Opery: 1801 Peter Schmoll; 1811 Abu Hassan – opera  alla turca”; 1812 Silvana – „opera romantyczna”; 1821 Wolny strzelec; 1823 Euryanthe; 1826 Oberon

 

Wolny Strzelec (Drezno 1821):

-          Libretto: Johann Friedrich Kind oparte na temacie z Księgi duchów Apela i Launa

-          Główne wątki: walka sił nadprzyrodzonych i wątek miłosny

-          Motyw faustowski – rola mówiona demona Samiela

-          Uwertura odzwierciedla muzycznie całość dramatu – technika motywów przewodnich (motyw zła - pierwszy)

-          Muzyka zmienia się za każdym razem, gdy zmienia się afekt (np. aria Maksa, gdy w pobliżu pojawia się Samiel)

-          Scena w Wilczym Jarze – konwencja horroru gotyckiego

-          Ilustracyjność (np. odlewanie kul, wycie wilków)

-          Opera kończy się sceną zbiorową

-          Ilustracyjna rola orkiestry (powierzanie motywów przewodnich pojedynczym instrumentom, np. motyw natury – waltornie, zajście Kacpra do piekieł - puzony)

-          Rola harmonii w tworzeniu charakterystycznych motywów przewodnich – motyw sił zła – dominanta nonowa bez prymy, tremola

 

 

Euryanthe (Wiedeń 1823):

-          Wielka opera romantyczna w 3 aktach

-          Libretto :Hermina von Chezy

-          kontrast tematyczny: świat cnót rycerskich I demonicznych namiętności

 

Oberon albo przysięga Króla Elfów  (Londyn 1826):

-          libretto: James Robinson Planche

-          mieszanka wątków szekspirowskich (Sen nocy letniej), włoskich eposów rycerskich i motywów mozartowskich (Uprowadzenie z Seraju); tematyka baśniowa

-          uwertura – allegro sonatowe oparte na tematach z opery (nie są to motywy przewodnie)

 

 

3. Niemiecka opera romantyczna między Weberem a Wagnerem: Marschner, Spohr, Lortzing; Wampir Marschnera

 

Dwa nurty zapoczątkowane przez opery Webera:

-          Wolny strzelec à singspiel

-          Euryanthe à nurt grand opera   ß???

 

Heinrich Marschner (1795-1861):

·         Heinrich IV und d’Aubigne – grand opera,  Bratysława 1818

·         Złodziej drewna – singspiel,  Drezno 1825

·         Wampir opera fantastyczna, Lipsk 1828 – libretto Wilhelma Wohlbrücka - adaptacja melodramatu Ch. Nadiera i P. Carmouche’a „La Vampire” na podstawie noweli J. Polidoriego oraz „Frankensteina” Mary Shelley (wg Einsteina oparte na opowiadaniu Byrona); pod względem muzycznym widoczny wpływ Wolnego strzelca

·         Templariusz i Żydówka – Lipsk 1829; temat z Ivanhoe Waltera Scotta

·         Hans Heiling – Berlin 1833 – libretto Philippa Devrient’a; tematyka podobna jak w Undine

 

Luis Spohr:

·        Faust – (libr. na podstawie F. Klingera) 1816 – motywy przewodnie w orkiestrze – wpływ na Webera (dyrygował premierowym wykonaniem)

·        Der Berggeist – 1824 - opera w nurcie wyznaczonym przez Undine, ale pojawia się lieto fine

·        Jessonda – 1823 – typ opery francuskiej

·        Krzyżowcy 1845 – libretto własnego autorstwa wg Kotzebue; chciał stworzyć dzieło  inne niż wcześniej, dramat muzyczny, bez zbędnych ornamentów i ze żwawą akcją

·        Alchemist – 1830 – opera czarodziejska

 

 

Albert Lortzing (1801-1851):

·         Car I cieśla – 1837

·         Hans Sachs – 1840; temat przejęty później przez Wagnera

·         Undine – 1845

 

 

4. Niemiecka opera romantyczna: Ryszard Wagner Wolny strzelec, Tannhäuser, Lohengrin

 

Ryszard Wagner (1813-1893):

-          Samouk, kilka lekcji u kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku

-          Ośrodki: Magdeburg, Królewiec, Ryga

-          1843 -  posada dyrektora muzycznego Wielkiego Teatru w Dreźnie

-          1850 – koncepcja dramatu muzycznego – przełom w twórczości

-          Wczesne opery:

o       Wesele (1832) - niedokończona

o       Boginki (1834) – komiczna, libr. na podstawie C. Gozziego

o       Zakaz miłości (1836) – typ włoskiej opery buffa, libr. na podstawie Szekspira „Miarka za miarkę”

o       Rienzi (1837) – grand opera, libr. na podstawie E. Bulwera-Lyttona

o       Latający Holender (1843) – opera romantyczna, libr. na podstawie Heinego Pamiętników Pana Schnabelewopskiego

o       Tannhäuser (1845) – opera romantyczna, libretto z własnej inwencji

o       Lohengrin (1848) – opera romantyczna, libretto z własnej inwencji

 

 

Latający Holender:

-          Rozwinięcie motywu faustowskiego – zawarcie paktu z diabłem, przekleństwo

-          Muzyka w ramach akcji – ballada Senty

-          Zamknięte numery

-          Uwertura zawiera motywy muzyczne z dalszej części opery

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin