6–19 sierpnia 2013 Poradnik Gazety Prawnej nr 29–30 (795–796).pdf

(4744 KB) Pobierz
DZIŚ:
Jak wycenić
małe przedsiębiorstwo
W NASTĘPNYM NUMERZE:
Czy świadczenia z zfśs
są opodatkowane
UKAZUJE SIĘ OD 1995 ROKU
PORADNIK
GAZETY PRAWNEJ
NR 29–30 (795–796) 6–19 sierpnia 2013 r. | cena 33,80 zł (w tym 5% VAT)
pgp@infor.pl, www.pgp.infor.pl
Jak zadbać
o finanse w małej
i średniej firmie
VAT w obrocie
zagranicznym
Temat na zamówienie
Zaległe urlopy
wypoczynkowe str. 67
1282118383.031.png 1282118383.032.png 1282118383.033.png 1282118383.034.png 1282118383.001.png 1282118383.002.png 1282118383.003.png 1282118383.004.png 1282118383.005.png 1282118383.006.png 1282118383.007.png 1282118383.008.png
1282118383.009.png
Spis treści
Jak zadbać o finanse
w małej i średniej firmie
JAK ZADBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO FINANSOWE FIRMY
6
INDEKS
administracja podatkowa 46
aktywa trwałe 6
centra odpowiedzialności 18
deklaracja podatkowa 53
dochody netto 37
dokumenty celne 48
dopuszczenie do obrotu 56
dostawca 32
dynamika rynku 35
działalność gospodarcza 46
działania konkurencji 30
eksport towaru 55
forma oferty 33
import towarów 51
kapitał obrotowy 9
kasowy próg rentowności 22
koszty stałe 29
leasing 8
minimalizacja kosztów 7
nakłady inwestycyjno-odtworzeniowe 24
obowiązek rejestracji
Rekomendacje na czas kryzysu
8
Wnioski
10
JAK ZACHOWAĆ ZDOLNOŚĆ DO TERMINOWEGO REGULOWANIA ZOBOWIĄZAŃ
11
Etap 1
11
Etap 2
12
Etap 3
13
Wnioski i rekomendacje
13
WDROŻENIE SYSTEMU BUDŻETOWANIA KOSZTÓW
15
Harmonogram prac
15
Faza 0 – audyt przedsiębiorstwa
15
Faza 1 – opracowanie założeń dla systemu
16
Faza 2 – przygotowanie informatyczne i organizacyjne przedsiębiorstwa
17
Faza 3 – opracowanie koncepcji systemu budżetowania
17
Faza 4 – testowanie arkuszy budżetowych od strony rozliczeniowej
18
Faza 5 – testowanie procedur planistycznych
18
Faza 6 – budowa właściwego systemu
18
Faza 7 – właściwa eksploatacja systemu na poziomie centrów odpowiedzialności
19
Faza 8 – rozbudowa systemu budżetowania
19
Faza 9 – budowa i wprowadzenie systemu motywacyjnego
19
Faza 10 – doskonalenie systemu
19
Warunki konieczne do wdrożenia i efektywnego funkcjonowania systemu budżetowania
20
Wnioski
21
WSTĘPNA ANALIZA OPŁACALNOŚCI INWESTYCJI NA PODSTAWIE PRZYCHODÓW
21
Etapy oceny opłacalności
21
Zysk księgowy a zysk ekonomiczny
22
Zysk ekonomiczny a wartość bieżąca netto
24
Modyfikacje formuły na obliczanie progu rentowności w kontekście ekonomicznej
wartości dodanej
55
25
plan kont
17
Wnioski
29
planowanie finansowe
11
NABYWANIE I WDRAŻANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH DO PROWADZENIA
BIZNESU, W TYM RACHUNKOWOŚCI
30
płynność finansowa
10
Pułapki negocjowania formalnych warunków współpracy
30
podatnik VAT
49
Co należy przemyśleć, aby wybrać optymalne rozwiązanie informatyczne i jego dostawcę
31
podmiot gospodarczy
40
Jak przeprowadzić wybór systemu
31
podstawa opodatkowania
26
Ile potrzebujemy umów?
33
WYCENA MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW
35
premiowanie
19
Determinanty i uwarunkowania wyceny małego przedsiębiorstwa
35
projekt wdrożeniowy
21
Metody wyceny małych przedsiębiorstw w polskich warunkach
36
przedstawiciel podatkowy
50
Wnioski
40
NASZE RADY
41
przemiany własnościowe
36
VAT w obrocie zagranicznym
KIEDY I JAK MOŻNA WYSTĄPIĆ O ZWROT VAT ZAPŁACONEGO W PAŃSTWACH UE
przepisy celne
56
przetwarzanie danych
34
46
rachunek bieżący
13
JAK ZOSTAĆ PRZEDSTAWICIELEM PODATKOWYM
49
spłata zobowiązań
12
Kto może zostać przedstawicielem
49
system budżetowania
15
Kto potrzebuje przedstawiciela podatkowego
50
Jak zostać przedstawicielem podatkowym
50
wartość dodana
23
Jakie obowiązki wykonuje przedstawiciel, a jakie podatnik
50
wartość rezydualna
27
Jak przedstawiciel rozliczy import i WDT za zagranicznego podatnika
51
wniosek o zwrot VAT
47
CHORWACJA CZŁONKIEM UE – SKUTKI DLA ROZLICZEŃ VAT
55
wstępna ocena opłacalności
25
Dostawy do Chorwacji w okresie przejściowym
55
Przywóz towarów z Chorwacji
56
zamówienia publiczne
31
NASZE RADY
57
zarząd przedsiębiorstwa
20
TEMAT NA ZAMÓWIENIE – ZALEGŁE URLOPY WYPOCZYNKOWE
67
zasoby finansowe
16
KALENDARIUM
71
zwolnienie z VAT
52
WSKAŹNIKI
72
zwrot podatku
47
6–19 sierpnia 2013
Poradnik Gazety Prawnej nr 29–30 (795–796) | 3
1282118383.010.png 1282118383.011.png 1282118383.012.png 1282118383.013.png 1282118383.014.png 1282118383.015.png 1282118383.016.png 1282118383.017.png 1282118383.018.png 1282118383.019.png 1282118383.020.png 1282118383.021.png
 
Zapowiedzi
Już 20 sierpnia 2013 r. przeczytasz o prawie pracy
Wysokość odpisów
na zfśs
Pracodawcy, którzy obligatoryj-
nie tworzą fundusz, mają obowiązek
utworzenia wyodrębnionego rachun-
ku bankowego dla zfśs i przekazywa-
nia na niego środków. Kwota, która
powinna zasilić konto, jest ustalana
z corocznego odpisu podstawowego
naliczonego odpowiednio do przecięt-
nej liczby zatrudnionych. Z zebranej
kwoty pracodawca finansuje działal-
ność socjalną. Naliczoną kwotę odpi-
su pracodawca przekazuje w 2 tran-
szach. Pierwsza rata musi wynieść co
najmniej 75% równowartości odpisu
podstawowego. Należy ją przekazać
na wyodrębniony rachunek bankowy
zfśs do 31 maja każdego roku. Pozo-
stałą część pracodawca przelewa do
30 września. Ostatecznej korekty od-
pisu należy dokonać do końca grud-
nia każdego roku. Powyższe terminy
przekazania kwot na zfśs dotyczą pra-
codawców, którzy na dzień 1 stycznia
każdego roku zatrudniali co najmniej
20 pracowników w przeliczeniu na
pełne etaty. Ustawowe terminy prze-
kazania kwot na zfśs nie obowiązują
pracodawców, którzy nie mają obo-
wiązku tworzenia funduszu lub do-
browolnie utworzyli fundusz na dzia-
łalność socjalną.
cowników na podstawie planowanego
stanu zatrudnienia. Należy pamiętać,
aby na koniec roku porównać plano-
wany stan zatrudnienia z faktycznym
stanem zatrudnienia i odpowiednio
go skorygować. Pracodawca, nali-
czając więc na początku roku odpis
na zfśs, powinien uwzględnić już
w pierwszej i drugiej racie środków
na fundusz przewidywane dodatkowe
zatrudnienie lub planowaną redukcję
zatrudnienia. Jednak wtedy, zazwy-
czaj, trudno jest jednoznacznie usta-
lić rzeczywistą liczbę pracowników.
Często zdarza się, że w trakcie roku
wystąpią dodatkowe okoliczności,
które spowodują zmianę stanu za-
trudnienia. Może to być np. potrzeba
zatrudnienia dodatkowej liczby pra-
cowników w związku z rozszerzeniem
działalności lub redukcja zatrudnie-
nia. Pracodawca powinien wówczas
dokonać korekty odpisu na zfśs do
rzeczywistej przeciętnej liczby pracu-
jących w zakładzie za dany rok kalen-
darzowy.
noetatowców konieczne jest jedynie
przeliczenie liczby pracowników
na pełny wymiar czasu pracy. Usta-
lając liczbę zatrudnionych, należy
brać pod uwagę osoby zatrudnione
na podstawie umowy o pracę, po-
wołania, wyboru, mianowania lub
spółdzielczej umowy o pracę, pra-
cowników zatrudnionych na czas nie-
określony, określony, próbny, na czas
wykonywania określonej pracy, na
zastępstwo, pracowników pełnoeta-
towych oraz niepełnoetatowych – po
przeliczeniu na pełne etaty, osoby
przebywające na urlopach wycho-
wawczych. Pomijamy natomiast oso-
by wykonujące pracę na podstawie
umowy agencyjnej i umowy o dzieło,
zleceniobiorców i chałupników.
Liczba pracowników
w przeliczeniu
na etaty
Ustalając liczbę zatrudnionych,
pracodawca uwzględnia tylko pra-
cowników w rozumieniu Kodeksu
pracy. Nie ma znaczenia, czy umowa
jest zawarta na: okres próbny, czas
określony, czas nieokreślony, zastęp-
stwo albo czy praca jest wykonywana
w pełnym wymiarze czasu pracy czy
na jego część. W przypadku niepeł-
Korekta odpisu
na zfśs
Pracodawca, przekazując pierwszą
ratę odpisu na zfśs, ustala liczbę pra-
Więcej w „Poradniku Gazety Prawnej” nr 31
Już wkrótce
W poprzednich numerach
Rozliczanie wynagrodzeń za czas choroby
i zasiłków chorobowych – cz. 1
NR 26 9–15 lipca 2013 r.
Nieruchomości
w działalności gospodarczej
NR 32 27 sierpnia – 2 września 2013 r.
Rozliczanie wynagrodzeń za czas choroby
i zasiłków chorobowych – cz. 2
NR 27 16–22 lipca 2013 r.
Handel w Internecie
NR 33 3–9 września 2013 r.
Jak rozliczać różnice kursowe
NR 34 10–16 września 2013 r.
Prawo pracy dla rodziców – zmiany
NR 28 23 lipca – 5 sierpnia 2013 r.
4 | www.pgp.infor.pl
1282118383.022.png 1282118383.023.png 1282118383.024.png 1282118383.025.png 1282118383.026.png 1282118383.027.png
Jak zadbać
o finanse w małej
i średniej firmie
Stan prawny na 30 czerwca 2013 r.
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
PRACA ZBIOROWA
Opracował TOMASZ KOWALSKI
Trudne, kryzysowe czasy wymagają sprawdzonych rozwiązań przy pro-
wadzeniu firmy. Truizmem jest twierdzenie, że aby zachować dobrą kon-
dycję finansową przedsiębiorstwa, nie można dopuszczać do zaległości
w płatnościach. Wdrożenie i przestrzeganie procedur dotyczących roz-
rachunków z kontrahentami pozwala zarządzającym finansami firmy na
bieżące śledzenie terminów płatności. Umożliwi także szybkie podjęcie
kroków zmierzających do wyegzekwowania należności.
Niezwykle ważnym zadaniem przewidującego menedżera jest za-
pewnienie bezpieczeństwa finansowego firmy. Z tego powodu należy
wprowadzić takie strategie finansowania przedsiębiorstw, których za-
stosowanie zabezpieczy ich działalność podstawową przed negatywnym
wpływem kryzysowych warunków gospodarowania. W praktyce wymie-
nia się dwie podstawowe strategie finansowania przedsiębiorstw – kon-
serwatywną i agresywną. Omawiamy je bliżej na łamach naszego pisma.
Cechą charakterystyczną wyceny przedsiębiorstw jest jej względność.
Wybór standardów i metod wyceny, a w konsekwencji również jej wyni-
ki zależą od wielu czynników, w tym również od wielkości przedsiębior-
stwa. Zapraszamy do lektury naszego opracowania, którego celem jest
omówienie kluczowych determinant oraz uwarunkowań wyceny małych
podmiotów w polskich warunkach wraz z przeglądem możliwych do za-
stosowania metod.
6–19 sierpnia 2013
Poradnik Gazety Prawnej nr 29–30 (795–796) | 5
1282118383.028.png 1282118383.029.png 1282118383.030.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin