#01-Filozofia jogi i okultyzm wschodni-Jogi Rama-Czaraka.pdf

(905 KB) Pobierz
Jogi Rama-Czaraka
FILOZOFJA JOGI
I
OKULTYZM WSCHODNI
przełożył
A. Lange
1921
Trzaska, Evert i Michalski
Warszawa, Hotel Europejski
1
1295754462.001.png
Spis treści
Przedmowa / 4
Lekcja 1.
Trzy pierwiastki zasadnicze / 4
1. Ciało fizyczne / 9
2. Ciało astralne / 11
3. Prana czyli siła życiowa / 14
Lekcja 2.
Pierwiastki umysłowe / 19
4. Rozum instynktowy / 21
5. Intellekt / 27
Lekcja 3.
Pierwiastki duchowe / 34
6. Rozum duchowy / 37
7. Duch / 43
Prześwietlenie czyli … / 45
Lekcja 4.
Aura ludzka / 50
Kolory aury i ich znaczenie / 58
Lekcja 5.
Dynamika myśli / 66
Lekcja 6.
Telepatja i jasnowidzenie / 82
Jasnowidzenie / 86
Jasnowidzenie proste / 87
Jasnowidzenie w przestrzeni / 90
Jasnowidzenie przeszłości / 94
Jasnowidzenie przyszłości / 97
Jasnosłyszenie/ 97
Psychometrja / 98
Jak rozwijać siły psychiczne / 99
Lekcja 7.
Magnetyzm ludzki / 103
2
Lekcja 8.
Terapeutyka tajemna / 122
Leczenie magnetyczne / 131
Leczenie myślowe / 131
Leczenie duchowe / 134
Leczenie eksperymentalne / 135
Lekcja 9. Wpływ psychiczny / 145
Lekcja 10. Świat astralny / 171
Lekcja 11. Poza brzegiem / 188
Lekcja 12. Ewolucja duchowa / 206
Lekcja 13. Przyczyna i skutek w świecie duchowym / 225
Lekcja 14. Drogi osięgu jogów / 242
Uzupełnienie czyli mantry od lekcji / 259
Literatura dostępna w języku polskim / 271
3
PRZEDMOWA
W Europie na Zachodzie i na Wschodzie w Indjach
rozwijała się nauka psychologji niezależnie jedna od
drugiej, bez żadnych punktów stycznych. Jaką krzywdą
ten rozdział był dla psychologji Zachodu zrozumiemy
choćby z pobieżnego przyjrzenia się wynikom, do jakich
doszła na Wschodzie ta nauka pod nazwą Jogi. Doszła
tak wysoko, że wyniki jej wytworzyły dział osobny:
okultyzm , a teorje, u nas wchodzące w zakres metafizy-
ki, tam są twierdzeniami wyprowadzonemi z doświad-
czenia. Z nich filozofja Jogi wywodzi i poucza o stosun-
ku człowieka do innych ludzi i do wszechświata. Poucza
i daje wskazówki praktyczne. Pobieżny, przystępnie na-
pisany wykład zasad podstawowych światopoglądu
Jogów hinduskich pozwoli czytelnikowi powziąć wyo-
brażenie niejakie o głębi nauki Wschodu.
Dzieła jogina, Rama-Czaraki, cieszą się w Anglji i w
Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej zasłużonym
uznaniem i rozpowszechnieniem. Wydało się nam przeto
pożytecznym dać poznać i naszemu społeczeństwu w tłó-
maczeniu jedno z tych dzieł — pierwsze z cyklu. Tuszy-
my sobie, że książka niniejsza utoruje drogę dla dzieł
następnych z cyklu Jogę traktujących.
4
Lekcja 1.
TRZY PIERWIASTKI ZASADNICZE
Z uczuciem wcale niezwykłem zwracamy się do na-
szych czytelników Yogi. Widzimy tak, jak oni, być mo-
że sami nie widzą, że dla wielu z nich nasze myśli będą
niby ziarna rzucone w żyzną ziemię. W odpowiednim
czasie z tych myśli wyłonią się kiełki, które stopniowo
przebijać będą sobie drogę ku słonecznemu światłu
świadomości i wydadzą liście, kwiaty i owoce.
Wiele z prawd, wyłożonych tutaj, nie odrazu znajdzie
u was uznanie, ale z biegiem czasu przekonacie się
o słuszności przedłożonych wam twierdzeń, a wówczas
i dla was przybiorą one charakter prawdy.
Będę z wami mówił tak, jakbyśmy stali przed sobą
żywi. Przekonany jestem, iż sympatyczna nić między
nami będzie wkrótce tak mocna i rzeczywista, że w mia-
rę tego, jak będziecie czytali moje słowa, odczuwać
będziecie naszą obecność tak żywo, jakbym naocznie
był przed wami. Duchem będę z wami razem a zgodnie
z naszą nauką, uczeń znajdujący się w sympatji harmo-
nijnej z nauczycielem — istotnie wchodzi w łączność
psychiczną ze swym mistrzem — i w ten sposób stara
się pochwycić samego „ducha” tych nauk, które mu się
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin