Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II
Ośrodek tematyczny: Czy ważne są dobry wzrok i słuch, aby dobrze się
uczyć?”
Prowadząca: Janina Kruk
Data: 15. 09. 2008 r.
Temat: Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat tekstu G. Kasdepke
„ Widzieć jak przez mgłę”. Układanie zdań z poznanymi powiedzeniami.
Cele ogólne:
Uczeń:
· Układa zdania z poznanymi powiedzeniami
· Rozwiązuje problem „Po co człowiekowi dwoje oczu i uszu?”
· Śpiewa piosenkę „Nasze uszy słyszą świat”,
· Poznaje instrumenty strunowe – smyczkowe
Cele szczegółowe:
· Zna termin wielokropek
· Czyta tekst z uwzględnieniem wielokropków
· Formułuje odpowiedzi na pytania
· Poznaje powiedzenia dotyczące wzroku
· Układa i zapisuje zdania na podany temat
· Poznaje budowę oka
· Poznaje sposoby badania wzroku
· Poznaje przedmioty ułatwiające obserwowanie
· Wypowiada się na temat znaczenia dobrego wzroku i słuchu
· Śpiewa piosenkę poznana w pierwszej klasie
· Gra na instrumentach perkusyjnych
· Rozwija umiejętność uważnego słuchania
Metody:
Praca z tekstem, rozmowa, ćwiczenia, opowiadanie, drama, analityczna, zabawowo – naśladowcza, bezpośredniej celowości ruchu.
Formy pracy:
· Zbiorowa
· Indywidualna
· Grupowa
Środki dydaktyczne:
Podręcznik, tablica do badania wzroku, odtwarzacz CD, nagranie piosenki, nagranie brzmienia instrumentów smyczkowych, instrumenty perkusyjne.
Przebieg:
1.Wprowadzenie terminu wielokropek.
2.Samodzielne ciche czytanie opowiadania Widzieć jak przez mgłę (podręcznik,
s. 58 ).
- Wypowiedzi dzieci na temat przeczytanego utworu.
- Głośne odczytywanie opowiadania z uwzględnieniem wielokropków
- Formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu.
- Zabawa Ciuciubabka.
Dzieci ustawiają się w luźnej gromadce na wyznaczonym terenie. Jedno dziecko ma zawiązane oczy. Jego zadaniem jest złapanie któregoś z biegających kolegów i rozpoznanie go. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
- Rozmowa na temat wrażeń, które towarzyszyły dzieciom podczas zabawy.
· Jak porusza się osoba, która nie widzi?
· Jakie to uczucie, kiedy się nic nie widzi?
· Jeśli ktoś z was nie widzi dobrze, powinien udać się do lekarza, aby dokładnie sprawadzić swój wzrok.
3.Czytanie tekstu G. Kasdpke Widzieć jak przez mgłę z podziałem na role (podręcznik, s. 58).
4. Wyjaśnienie powiedzeń związanych ze wzrokiem
· Wykonanie ćwiczenia 1. s. 59
Przykład:
rzucić okiem – spojrzeć na coś pobieżnie, przelotnie
zobaczyć coś gołym okiem – spostrzec coś od razu, bez przyglądania się
mieć kogoś na oku – obserwować kogoś
mydlić komuś oczy – wprowadzać kogoś w błąd
spędzać komuś sen z oczu – niepokoić kogoś
świecić oczami – wstydzić się
spiorunować wzrokiem – spojrzeć na kogoś groźnie
wpaść komuś w oko – spodobać się komuś
zapuszczać żurawia – zaglądać gdzieś, podglądać
5. Układanie zdań z wybranymi powiedzeniami.
2. Rozmowa na temat, Po co człowiekowi dwoje oczu i dwoje uszu?
Pomoce dydaktyczne: tablica do badania wzroku, podręcznik, s. 60-61
1. Poznanie zasady działania oka
· Zapoznanie z informacją Warto wiedzieć! (podręcznik, s. 60).
· Wykonanie doświadczenia.
· Formułowanie odpowiedzi na pytania.
2. Rozmowa na temat wad wzroku.
Uwaga! Jeśli istnieje możliwość zaproszenia pielęgniarki szkolnej lub wizyty w jej gabinecie, należy ją poprosić, aby przeprowadziła tą część zajęć.
- W jakich sytuacjach ludzie noszą okulary?
- Do czego potrzebne są okulary?
- Co wymyślili ludzie zamiast okularów?
- Kto decyduje o tym, czy dziecko lub dorosły powinni nosić okulary?
- Jakie mogą być skutki nienoszenia okularów?
· Sprawdzanie wzroku uczniów uczniów wykorzystaniem tablicy dostępnej w gabinecie higieny szkolnej.
3. Wspólne pisanie odpowiedzi na pytanie: Do czego wykorzystujemy
w szkole wzrok? (Zapis na tablicy i w zeszytach).
Wzrok potrzebny jest w szkole do oglądania obrazków, czytania tekstów, obserwowania otoczenia i rozpoznawania ludzi.
· Wykonanie ćwiczenia 2., s. 61.
3. Śpiewanie piosenki „Nasze uszy słyszą świat”. Poznanie instrumentów - smyczkowych
Pomoce dydaktyczne: odtwarzacz CD, nagrania: piosenka „Nasze uszy słyszą świat”, brzmienie instrumentów strunowych – smyczkowych (płyta 1), instrumenty perkusyjne, podręcznik, s. 61-63.
1. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Nasze uszy słyszą świat” (Śpiewnik, s. 3).
1. Każdy z nas ma dwoje oczu,
które widzą wszystko,
widzą wszystko.
Błękit nieba, biały domek,
zieleń traw i listków,
traw i listków.
2. Każdy z nas ma jeden nosek,
do wąchania kwiatków,
do wąchania.
Czasem także do kichania,
lecz, na szczęście, rzadko
do kicania
Refren:
Uszy słyszą ptaków śpiew,
dzwonki deszczu, granie drzew,
a nad stawem chóry żab –
nasze uszy słyszą świat!
Uszy słyszą…
· Wypowiedzi dzieci na temat zaśpiewanego utworu.
- O jakich zmysłach jest mowa w piosence?
- Przy pomocy których instrumentów perkusyjnych możemy naśladować śpiew ptaków, dzwonienie deszczu, grę drzew, odgłosy żab?
· Wybór instrumentów perkusyjnych i ponowne zaśpiewanie piosenki przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych (ćw. 3., s. 61).
2.cd. Rozmowa na temat Po co człowiekowi dwoje uszu i dwoje oczu?
Pomoce dydaktyczne: podręcznik, s. 61.
1. Czytanie zapisanych na tablicy zdań zawierających powiedzenia o słuchu.
Kasia ma powyżej uszu kłótni ze swoim bratem.
Marcin obawiał się że mama natrze mu uszu za spóźnienie się na obiad.
Stefan śpiewa tak, jakby mu słoń na ucho nadepnął.
- Przeczytajcie zdania zawierające powiedzenia o uszach. Objaśnijcie ich
znaczenie.
2. Rozmowa na temat znaczenia słuchu dla pełnego poznawania otaczającego ich świata.
· Czytanie informacji Warto wiedzieć! (podręcznik, s. 61).
· Wypowiedzi dziecina temat wysłuchanego tekstu.
· Zabawa Czy dobrze słyszymy?
Chętne dziecko staje bokiem do pozostałych dzieci w odległości ok.
5 m. Przykrywa ręką ucho, które znajduje się bliżej grupy dzieci. Nauczyciel lub wybrane dziecko wypowiada dowolne zdanie normalnym tonem i prosi dziecko stojące przed grupą o powtórzenie usłyszanego zdania.
Uwaga! Jeśli podczas zabawy dziecko nie potrafi powtórzyć zdania, należy zwrócić uwagę rodzicom na ten fakt i poprosić konsultacje
z lekarzem . Obecnie coraz częściej stwierdza się ubytki na słuchu u dzieci w młodszym wieku szkolnym.
3. Pisanie odpowiedzi na pytanie: Do czego wykorzystujesz w szkole słuch?
(Zapis na tablicy i w zeszytach.)
Słuch potrzebny jest w szkole do słuchania nauczycieli, innych dzieci,
do korzystania z radia i telewizji oraz uczenia piosenek.
3.cd. Śpiewanie piosenki „Nasze uszy słyszą świat”. Poznanie instrumentów strunowych – smyczkowych.
1.Rozpoznawanie brzmienia instrumentów ( ćw.4, s. 62 )
- odtwarzanie z płyty CD nagrania brzmienia instrumentów strunowych -
smyczkowych
- określenie różnic w brzmieniu poszczególnych instrumentów
- nazywanie instrumentów przedstawionych w podręczniku – uzupełnianie
tekstu z lukami
2. Omówienie budowy instrumentów strunowych – smyczkowych.
- formułowanie odpowiedzi na pytania ( podręcznik, s. 63 )
- wykonanie ćwiczenia 5., s. 63
3. Śpiewanie piosenki Nasze uszy słyszą świat.
4. Domowniczek 11.
4
miastowy1982