Konspekt zajęć przeprowadzony w grupie dzieci trzyletnich przez Janinę Kruk w dniu 13 stycznia 2006r. Korelacja zajęć matematycznych z rozwijaniem mowy dzieci.
Temat „Goście w naszym karmniku”
Cele:
Główny:
- ćwiczenie mięsni narządów mowy na zgłoskach: „ćwir, gru, tii, kra”
- wyrabianie płynności ruchów podczas ćwiczeń
- próby przeliczania liczebności zbiorów – dużo, mało
- porównywanie wyglądu ptaków
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Szczegółowe:
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia mięsni narządów mowy
- rozpoznaje głosy ptaków, które występują w wierszu
- dziecko potrafi dokładnie naśladować ruchy nauczycielki
- trafnie określa czynności, które przedstawia nauczycielka za pomocą ruchu
- dziecko prawidłowo określa liczebność zbiorów stosując określenia - dużo, mało
- potrafi określić wygląd wróbla i sroki
Metody: aktywne działanie dzieci
Formy: praca grupowa i indywidualna
Pomoce: wiersz pt. ”Zimą w karmniku”, ilustracje ptaków występujących w wierszu, szarfy w dwóch kolorach, podkład muzyczny.
Przebieg:
1. Czytanie wiersza pt. „Zimą w karmniku” – analiza utworu.
2. Zabawa ortofoniczna: naśladowanie odgłosów wydawanych przez ptaki występujące w wierszu.
3. Zagadki ruchowe: w rytm melodii płynącej z kasety nauczycielka naśladuje czynności wykonywane przez ptaki: picie wody, zbieranie ziaren, podskoki, fruwanie. Po rozpoznaniu czynności dzieci powtarzają je wspólnie z nauczycielką.
4. Zabawa matematyczna „Różne ptaki”: na tablicy nauczycielka umieszcza duże sylwety wróbla i sroki. Dzieci zostają podzielone na dwie grupy – „wróble” i „sroki”. Na szyi każdego dziecka nauczycielka umieszcza emblemat odpowiedniego ptaka. Na sali z szarf układa dwa, duże okręgi. W rytmie tamburyna „ptaki” przemieszczają się w określonym kierunku. Na hasło: „do gniazd”, „sroki” zajmują miejsca w okręgu z szarf czerwonych, „wróble” w okręgu z szarf zielonych. Po zakończeniu zabawy zadaje dzieciom pytania
- Czy dużo ptaków jest w każdej obręczy?
- Ile ptaków jest w każdej obręczy?
- Ile ptaków takich samych jak w zielonej obręczy jest na tablicy?
5. Zachęcanie zdolniejszych dzieci do przeliczenia zawartości obu obręczy (przeliczanie w zakresie trzech i więcej...)
6. Zabawa ruchowa do piosenki pt. „Wróbelek”.
7. Podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciach.
miastowy1982