MNI_zagadienia i odpowiedzi.doc

(409 KB) Pobierz
MNI

MNI

 

1.       Jakie możliwości komputerów wykorzystuje się do celów dydaktycznych?

Do celów dydaktycznych wykorzystuje się:

-          Zdolność prowadzenia dialogu z uczniami

-          Możliwość barwnych, animowanych obrazów i symulacji

-          Wykonywanie obliczeń

-          Przetwarzanie i drukowanie grafiki i tekstu

-          Komponowanie i przetwarzanie muzyki

 

2.       Czym jest nauczanie wychowujące i czy ma ono miejsce w nauczaniu informatyki?

Nauczanie wychowujące –zmierzają do integracji osoby uczącej się, poza dostarczeniem informacji i podaniem struktury konstruowanie z niej wiedzy, kształtuje ono szereg właściwości osobowościowych

 

3.       Proszę podać definicję uczenia się?

Uczenie się – proces zdobywania i gromadzenia doświadczeń, w wyniku czego powstają nowe formy zachowania się i działania lub następuje modyfikacja zachowań i działań wcześniej nabytych. Wskutek uczenia się opanowany zostaje cały system wiadomości, umiejętności, nawyków, przyzwyczajeń, przekonań

 

4.       Jakie interakcje mogą wystąpić w procesie nauczania – uczenia się?

Nauczanie – uczenie się jest procesem polegającym na współpracy nauczyciela z uczniem w nabywaniu wiedzy i umiejętności, prowadzących do zmian w postępowaniu ucznia.

Interakcje występujące w procesie nauczania – uczenia się:

-         

Jednokierunkowe (nauczyciel        uczący się)

-         

Dwukierunkowe (nauczyciel        uczący się)

-         



Wielokierunkowe (nauczyciel        uczący się i uczący się     uczący się) – najbardziej korzystny model w procesie nauczania – uczenia się

 

5.       Proszę wymienić cechy systemu klasowo-lekcyjnego.

Cechy systemu:

-          pracą uczniów na lekcji kieruje nauczyciel, on też ocenia postępy w nauce oraz decyduje o promowaniu lub nie promowaniu poszczególnych uczniów do następnej klasy;

-          uczniowie podzieleni są na grupy 25-30 osobowe i w tych grupach nauczyciel prowadzi zajęcia trwające 45 minut;

-          w grupach uczniowie są w zbliżonym wieku, na podobnym poziomie rozwoju intelektualnego;

-          treści kształcące ujęte są w przedmiotach;

-          każda lekcja poświęcona jest w zasadzie jednemu przedmiotowi z wyjątkiem klas najniższych.
 

6.       Proszę opisać kształcenie skorelowane

Kształcenie skorelowane jest wariantem w systemie klasowo – lekcyjnym, którego idea sprowadza się do optymalizacji współpracy nauczyciela informatyki z nauczycielem innych przedmiotów, zmierzający do integracji treści tych przedmiotów. Nauczyciel informatyki pragnący wykorzystać tą koncepcję, powinien podczas planowania swej pracy dydaktycznej na przyszły rok, skontaktować się z nauczycielami innych przedmiotów w danej klasie i poinformować ich o tych planach, prosząc jednocześnie o wskazanie możliwych obszarów współpracy.

 

7.       Co zawiera podstawa programowa?

Podstawa programowa to akt prawny, ustalany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, regulujący działania edukacyjne oraz wyznaczający kierunki pracy nad koncepcją edukacji w danej szkole. Umożliwia powstawanie różnych szkolnych i ogólnopolskich programów nauczania, pozostawiając jednak dużą swobodę nauczycielowi w zakresie sposobu realizacji i uzyskiwania założonych osiągnięć. Stanowi punkt wyjścia do opracowania programów nauczania poszczególnych przedmiotów, bloków przedmiotowych lub programów edukacyjnych, a także programów wychowawczych.

Podstawa programowa zawiera:

-          cele edukacyjne – nauczanie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną

-          zadania szkoły – przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjna. Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i ich oprogramowaniem

-          treści nauczania -  zasady bezpiecznego posługiwania się komputerem, komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się, opracowanie prostych tekstów, rysunków i motywów, korzystanie z elementarnych zastosowań komputerów do wzbogacenia własnego uczenia się, poznanie zastosowań komputerów i opartych na technice komputerowej urządzeń spotykanych w miejscach publicznych.

-          Osiągnięcia –posługiwanie się komputerem w środowisku sprzętowym i programistycznym, opracowanie prostych tekstów, rysunków i motywów, korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji.

 

8.       Jakie są kryteria oceny programów nauczania informatyki?

Kryteria oceny programów nauczania:

-          Możliwość osiągnięcia wymaganych standardów edukacyjnych (podstawa programowa)

-          Możliwość realizacji zadań szkoły

-          Dostosowanie programu do predyspozycji i możliwości dzieci i młodzieży

-          Możliwość dostosowania programu do wyposażenia szkolnej pracowni komputerowej

-          Wyposażenie w podręczniki dla nauczyciela, ucznia, zeszyty ćwiczeń oraz płytę CD z ćwiczeniami

-          Zawartość treści ścieżek edukacyjnych

-          Zawartość narzędzi pomiaru założonych osiągnięć uczniów

-          Elastyczność programu, możliwość realizacji indywidualnych zainteresowań ucznia

-          Zawartość nowatorskich koncepcji metodycznych

-          Zapewnienie ciągłości realizacji zadań na poszczególnych poziomach kształcenia

-          Prowadzenie przez wydawnictwo warsztatów metodycznych

(Niemierko- planowanie pracy dydaktycznej)

 

9.       Jak tworzy się plan pracy dydaktycznej?

Przy planowaniu lekcji można posłużyć się następującymi wskazówkami:

-          Dane ogólne: data, klasa, wiek uczniów, liczba uczniów, czas trwania lekcji, nauczany przedmiot

-          Charakterystyka uczniów- dotychczasowa znajomość poruszanej tematyki, potrzeby, oczekiwania

-          Cel ogólny: dlaczego realizujemy taki temat

-          Cele operacyjne: czego dokładnie uczniowie mają się nauczyć na tej lekcji.

-          Temat: o czym będzie mowa

-          Zamierzona struktura lekcji : określenie ogniw i czasu ich trwania.

 

10.   Proszę wymienić elementy procesu planowania lekcji.

Elementy procesu planowania lekcji:

a)      Praca nauczyciela np. pokazywanie czegoś, omawianie, pytanie, prezentowanie czegoś, praca indywidualna z uczniami

b)      Praca uczniów: udział w realizacji pracy, dyskusja, wykonywanie ćwiczeń, praca indywidualna i grupowa

c)      Kolejność w jakiej prace będą wykonywane z uwzględnieniem opisu poszczególnych elementów, kolejność czynności, ćwiczeń, zadań

 

 

 

 

11.   Co to jest metoda kształcenia?

Metoda kształcenia to wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczyciela i uczniów, realizowanych świadomie w celu sprowadzenia złożonych zmian w osobowości uczniów, umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce

 

12.   Od czego uzależniony jest dobór metod nauczania?

Teoria wielostronnego kształcenia zakłada istnienie zależności pomiędzy sposobami (drogami) uczenia się a samym procesem poznawania świata przez człowieka.

Dobór metod nauczania uzależniony jest od:

-          celów nauczania i odpowiadających im treści

-          celów i zadań pracy dydaktyczno – wychowawczej

-          charakterystyki właściwości poszczególnych przedmiotów nauki szkolnej

-          organizacji mediów dydaktycznych

-          wieku uczniów

 

13.   Jakie są sposoby uczenia się i odpowiadające im kryteria metod kształcenia zgodnie z teorią kształcenia wielostronnego?

Klasyfikacja metod oparta na koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia się Wincentego Okonia:

·         metody asymilacji wiedzy (podające) - uczenie się przez przyswajanie;

o        pogadanka

o        dyskusja

o        wykład

o        praca z książką

·         metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowe) - uczenie się przez poszukiwanie;

o        klasyczna metoda problemowa

o        metoda przypadków

o        metoda sytuacyjna

o        giełda pomysłów

o        mikronauczanie

o        gry dydaktyczne

·         metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie, eksponowanie;

o        metody impresyjne

o        metody ekspresyjne

·         metody praktyczne – uczenie się przez działanie;

o        metody ćwiczebne

o        metody realizacji zadań wytwórczych

 

14.   Proszę scharakteryzować opowiadanie.

Opowiadanie – metoda monologowa, wykorzystywana przede wszystkim w klasach młodszych. Jest jednym z pierwszych sposobów przetwarzania wiedzy, którego efekty zależą m.in. od barwności i plastyczności oraz zrozumiałego języka, ekspresji użytych zwrotów zdaniowych, niezbyt długich zdań i dobrej dykcji. Dobre opowiadanie, polegające na przedstawieniu za pomocą słów określonej akcji, która rozwija się w czasie, odnosi się do strony emocjonalnej uczniów, wdraża ich do słuchania ze zrozumieniem i zapamiętaniem faktów.

 

15.   Z jakich części składa się wykład?

Wykład składa się z trzech części:

1)      wstępnej, w której podawany jest temat i plan wykładu

2)      zasadniczej dotyczącej wykładanej treści

3)      końcowej (podsumowanie)

 

16.   Jakie są formy pogadanki?

Pogadanka różni się tym głównie od poprzednich metod, że wymaga od uczniów nie tylko myślenia “za nauczycielem”, lecz zmusza także do samodzielnej pracy myślowej. Jej istota polega na rozmowie nauczyciela z uczniami, przy czym nauczyciel jest w tej rozmowie osobą kierującą: zmierzając do osiągnięcia znanego sobie celu, stawia uczniom pytania, na które oni z kolei udzielają odpowiedzi. W ten sposób krok po kroku, uczniowie zdobywają wiedzę.

Formy pogadanki:

-          wstępna- przygotowanie uczniów do pracy:

§         wytworzenie w uczniach stanu gotowości do poznania czegoś nowego, aktualizacja doświadczeń uczniów związanych z danym tematem

§         zorganizowanie klasy do nowej pracy-ustaleni nowego celu lekcji i tematu

-          przedstawiająca nowe wiadomości- to, co nauczyciel przedstawia ma być zrozumiale przez wszystkich

-          utrwalająca- polega na operowaniu materiałem przyswojonym uprzednio, lecz wymagającym konfrontacji za sobą w jakichś większych całości.

 

17.   Czy praca z książką w kontekście kształcenia informatycznego może przyjmować inny wymiar?

Praca z książką może przyjmować formę pracy w dokumentach elektronicznych (np. elektroniczne książki angielskie e-books). Dzięki sieci Internet możliwe jest korzystanie z baz danych bibliotecznych, serwisów informacyjnych. W szkolnej pracowni komputerowej zajęcia wygodniej jest prowadzić z materiałami pisanymi, w postaci elektronicznej, przez co doskonali się obsługa komputera i oprogramowania służącego przeglądaniu dokumentów elektronicznych.

 

18.   Proszę wymienić zadania, jakie może spełnić metoda ćwiczeń.

Metoda ćwiczeń spełnia następujące zadania:

-          Uświadamianie uczniom nazwy, celu i znaczenia kształtowania umiejętności

-          Sformułowanie na podstawie posiadanej już wiedzy jednej lub kilku reguł postępowania

-          Wzorcowe wykonywanie danej czynności przez nauczyciela

-          Próbne demonstrowanie działania przez uczniów pod kontrolą nauczyciela

-          Systematyczne i samodzielne wykonywanie ćwiczeń przez uczniów

-          Kontrola i ocena wykonywania zadania

 

19.   Proszę wymienić czynności nauczyciela podczas pokazu.

W trakcie pokazu nauczyciel powinien:

-          przygotować uczniów do obserwacji

-          kierować tą obserwacją w trakcie trwania pokazu

-          zapewnić uczniom max. dobre warunki obserwacji

-          demonstrowanie uczniom przedmiotów, procesów, zjawisk, wydarzeń

-          jednoczesne objaśnianie

 

20.   Proszę podać przykłady wykorzystania instruktażu na zajęciach z informatyki lub technologii informatycznej

Instruktaż należy do metod praktycznych i jest  przygotowaniem uczniów do działania poprzez udzielanie ustnych informacji. Uczeń jest osobą, która nie posiada zazwyczaj dostatecznie opanowanej wiedzy i umiejętności wykonawczych. Instruowanie ucznia ma na celu wyuczenie pewnych czynności niezbędnych do  wykonywania określonych zadań, stanowiących podmiot instruowania.

Instruktaż ma znaczenie szersze niż omówienie. W instruktażu oprócz słowa mówionego, można wykorzystać przekaz pisemny, język umowny.

Instruktaż najczęściej przeprowadza się przed stosowaniem metod ćwiczeń lub zajęciach praktycznych (np. przed wykończeniem lub w jego trakcie, przez uczniów operacji redakcji tekstu w edytorze, nauczyciel powinien dokonać instruktażu dotyczących formatowania tekstu, układu strony dokumentu itp.)

 

21.   Proszę opisać metodę podwójnej oceny.

Nauczyciele przedstawiają uczniom raz na tydzień now...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin