Badania rynku turystycznego, mat. dydakt.sciag.docx

(42 KB) Pobierz
Warunki skutecznego działania

Warunki skutecznego działania To, co musimy zrobić w firmie turystycznej, czyli marketing wewnętrzny:

-struktury organizacyjne

-zarządzanie kadrami

- szkolenia

jakość- Informacja podstawą skutecznego zarządzania, czyli badania marketingowe

 

Informacja – cel badań

Potrzebujemy informacji o:

- środowisku   marketingowym

- konkurencji

- potrzebach klientów

Niekoniecznie musi to być dużo informacji, ale zawsze musi to być informacja dobra

Informacje winny być: dokładne, wiarygodne, trafne, spójne, porównywalne, aktualne, odpowiednio zredagowane, przekazywane w prostej formie.

Badania a podejmowanie decyzji

Znaczenie badań marketingowych rośnie proporcjonalnie do wzrostu niepewności działania firm turystycznych.

Niepewność zwiększa się:

wraz ze wzrostem konkurencji,

rozszerzaniem rynków sprzedaży,

zmianami polityki ekonomicznej.

Wykorzystanie badań marketingowych pozwala ograniczyć ryzyko, możliwość pomyłek i zawierzanie intuicji. Badania pełnią także funkcję kontrolną podjętych i wykonanych decyzji, poprzez określenie skuteczności działań.

Badania marketingowe

Badania marketingowe to zorganizowany, systematyczny i obiektywny proces polegający na:

zbieraniu,

przetwarzaniu,

analizie

przechowywaniu i

udostępnianiu

informacji w celu ułatwienia procesu decyzyjnego.

Badania marketingowe

...jest to celowe, systematyczne i obiektywne gromadzenie, przetwarzanie i analiza danych istotnych dla podejmowania decyzji z zakresu marketingu w firmie turystycznej.

W praktyce wyróżniamy trzy rodzaje badań:

  badania ciągłe,

badania okresowe,

   badania sporadyczne.

Badania marketingowe… można także podzielić na dwa podstawowe rodzaje:

badania otoczenia przedsiębiorstwa,

zagranicznego (otoczenie dalsze),

krajowego (otoczenie bliższe);

w badaniu otoczenia szczególną rolę pełni  badanie rynku (zwłaszcza badanie nabywców  i badanie konkurencji)

badania własnej działalności i jej efektów.

Typy badań – inne podziały

ze względu na rodzaj wykorzystywanych informacji:

- „zza biurka” (desk research)

- „terenowe”    (field research)

ze względu na poziom szczegółowości:

- eksploracyjne - zrozumienie istoty zjawiska

         (relatywnie mało szczegółowe)

- eksplanacyjne - ścisły cel i zakres badawczy   (bardziej szczegółowe)

ze względu na charakter uzyskiwanych informacji:

- ilościowe

- jakościowe

Źródła informacji:

1.         Wtórne

2.         Pierwotne

Zewnętrzne źródła wtórne:

źródła prawa: Dziennik Ustaw, Monitor Polski, Dzienniki resortowe, źródła prawa miejscowego;

publikacje statystyczne: GUS i WUS;

opracowania instytutów naukowo-badawczych /np. Instytutu Turystyki/;

opracowania organizacji i instytucji zagranicznych:     ONZ, UN WTO, UE, OECD...;

prasa i czasopisma: polskie i zagraniczne.

Stosunkowo dużą bazę danych statystycznych z dziedziny turystyki udostępnia bezpośrednio w sieci Główny Urząd Statystyczny:

serwer GUS: www.stat.gov.pl

na stronie głównej:

w grupie informacji Banki i Bazy Danych –  wybrane dane z turystyki /gminy, powiaty,

województwa/  można znaleźć w dziale  Statystyczne Vademecum Samorządowca oraz w dziale Bank Danych Lokalnych ;

   na stronie głównej (c.d.):

w grupie informacji Tematy Badań –  Wybrane dane z turystyki  można znaleźć pod :

więcej tematów turystyka;

statystyka międzynarodowa / gdzie skorzystać można np. z danych Eurostatu,  bądź OECD/;

urzędy statystyczne w województwach

statystyka regionalna.

Obszerną bazą danych statystycznych oraz raportów z badań z dziedziny turystyki dysponuje Instytut Turystyki w Warszawie :

niewielka część danych możliwa do pozyskania w sieci: www.itur.com.pl ;na stronie głównej:

w grupie informacji Badania i analizy   Statystyka – przegląd, Komunikaty do pobrania.

zapoznanie się z wynikami badań Instytutu   poprzez stronę główną w grupie informacji Do    czytania /bazy biblioteczne/.

   Dane statystyczne oraz raportów z badań /zleconych Instytutowi Turystyki/ prezentuje w sieci Ministerstwo Sportu i Turystyki  :

serwer ministerstwa: www.msport.gov.pl

na stronie głównej wybrać Turystyka następnie  skorzystać z zawartości grupy tematycznej   Aktualności , bądź  Badania rynku turystycznego / w tym także Prace  badawcze w turystyce/.

    Największą bazę danych statystycznych z dziedziny turystyki udostępnia Światowa Organizacja Turystyki (UN WTO):

są to informacje ogólnodostępne (bezpłatne) i bardzo szczegółowe opracowania statystyczne   dostępne tylko za odpłatnością.

   Część płatna dzieli się na:

bazę danych (Data Base) i

regionalne raporty turystyczne (Regional Tourism  Reports).

   Statystyki turystyczne obejmują dane ze 192 krajów i  terytoriów (od 1985 roku).

Regionalne raporty turystyczne (Regional Tourism  Reports)  - dotyczą sześciu regionów: Europy  Ameryki Pn. i ., Afryki, Wschodniej Azji i Pacyfiku, Środkowego Wschodu oraz . Azji.

Wszystkie raporty udostępniane są w języku  angielskim; ponadto raporty dotyczące Afryki i  Europy – w języku francuskim zaś Ameryki Pn. i . w języku hiszpańskim.

Raporty i inne materiały są sporządzane przez Departament ds. Statystyki i Badań Marketingowych UN WTO.

podział rynku – krótka charakterystyka oraz wykresy przedstawiające procentowy udział wg stref geogr.  świata w przyjazdach i dochodach z turystyki  w  wybranych krajach;

       dostęp do informacji statystycznych pod

przyjazdy turystyczne do krajów OECD ;

dochody z turystyki krajów OECD ;

Dane statystyczne z zakresu turystyki można także uzyskać od organizacji międzynarodowej OECD,                wybrać odnośnik statistics i kolejno odszukiwać interesujące nas dane ;

             

     Wewnętrzne źródła wtórne:

    dokumenty sprawozdawcze;

    dokumenty finansowe;

    dokumenty planistyczne;

    raporty;

    książki i dokumenty inwentarzowe;

    sprawozdania i wnioski pokontrolne, analiza skarg  klientów.

Pomiary pierwotne sondażowe pośrednie:

    pomiary ankietowe (ankiety:pocztowa, prasowa, telefoniczna,radiowa, tv, komputerowa,opakowaniowa, audytoryjna,

ogólna, bezpośrednia)

    inne pomiary pośrednie(wywiad telefoniczny, metodadelficka, itd.)

Pomiary pierwotne  sondażowe bezpośrednie:

    wywiady (osobisty,grupowy, metody

projekcyjne);

    inne pomiary bezpośrednie (pomiary

fizjologiczne, metody obserwacji, rejestracja i spis,degustacje i oceny próbek, itd.)

Pomiary pierwotne eksperymentalne:

    eksperymenty laboratoryjne (test audytoryjny, metoda STM, test tachistoskopowy, inne );

    eksperymenty terenowe (testy rynkowe  standardowe i kontrolowane, inne);             

metody symulacyjne (ręczne i komputerowe, STM, mieszane)

Ankieta

Istotą badań ankietowych jest uzyskiwanie informacji za pomocą pytań zadawanych respondentom, którzy świadomie i dobrowolnie na te pytania odpowiadają; realizuje się je prawie zawsze przez badanie próbki reprezentującej większą zbiorowość.

W badaniach ankietowych stosuje się kwestionariusze, czyli zbiory celowo zaprojektowanych i odpowiednio ułożonych pytań, które mają być zadane osobom badanym; zakres przedmiotowy może być bardzo szeroki.

Za pomocą badań ankietowych uzyskuje się informacje między innymi na temat postaw konsumentów, zamiarów zachowań, procesów spostrzegania i uczenia się, lojalności nabywców, itp.

Istotnym problemem związanym z przeprowadzeniem badania ankietowego jest dobór próbki, czyli grupy badanych jednostek (np. osób, gospodarstw domowych). Należy przy tym uwzględnić:

charakterystykę populacji objętej badaniem,

rodzaj zbieranych informacji,

sposób prowadzenia badania (m.in. metodę komunikowania                   się z respondentami),

zalety i ograniczenia poszczególnych metod,

czas i środki finansowe przeznaczone na badania.

Próbka powinna stanowić reprezentatywny obraz badanej populacji. Żadna część zbiorowości nie może być pominięta przy wyborze jednostek do badania.

Próbka musi być dostatecznie duża, aby zapewnić wiarygodność rezultatów badania.

Im bardziej jednorodna wewnętrznie jest badana zbiorowość, tym rozmiary próbki mogą być mniejsze.

Wyniki badania próbki powinny możliwie jak najmniej odbiegać od rezultatów, jakie  byłyby osiągnięte w badaniu całej zbiorowości.

Przeprowadzenie badania próbki, zamiast kompletnego badania całej zbiorowości umożliwia oszczędność czasu oraz znaczne zmniejszenie kosztów badania.

Wśród metod doboru próbki wykorzystywanych w badaniach marketingowych rozróżnia się metody oparte na teorii prawdopodobieństwa oraz inne metody.

Do metod opartych na teorii prawdopodobieństwa należą:

prosty dobór losowy,

systematyczny dobór losowy (np. co dziesiąty   abonent telefoniczny),

  metoda doboru terytorialnego (podział całego obszaru występowania danej populacji na podobszary i wybór niektórych z nich do badania drogą losową)

metoda stratyfikacji (wg zasady zachowania w próbie  proporcji występowania określonej cechy, charakterystycznej dla całej zbiorowości, np. struktura wieku),

metoda sekwencyjna.

Do metod doboru próbki nie opartych na teorii prawdopodobieństwa zalicza się m.in.:

dobór celowy

dobór nieproporcjonalny

  dobór kwotowy (proporcjonalny  

dobór kilkustopniowy.

Większość badań ankietowych to badania anonimowe.

  Badania ankietowe mogą być jednokrotne (częściej) i wielokrotne (panelowe).

Badania wielokrotne są prowadzone w różnych odstępach czasu, głównie dla obserwowania zmian badanych wielkości w czasie:

  mogą one obejmować różne grupy konsumentów o możliwie  podobnych cechach charakterystycznych lub tę samą grupe respondentów;                 

Dane są zbierane w formie pisemnej lub przez osobisty kontakt z konsumentami.

Forma pisemna polega na dostarczeniu respondentom zestawu pytań, na które mają odpowiedzieć, a następnie odesłać wypełniony kwestionariusz do jednostki badawczej.

Rozsyłanie:  pocztą, rozdawanie na ulicach, dołączanie kwestionariuszy do produktów w formie kuponów, publikowanie pytań w czasopismach i inne.             

Ankietowe formy pomiaru

1. 2. Ankieta telewizyjna/ ankieta radiowa – ogłoszenie w tv lub radiu tekstu kwestionariusza oraz uzyskanie pisemnych odpowiedzi; pomiary całkowicie anonimowe; wada: ograniczona pojemność kwestionariusza, który nie może być oryginalnie wydrukowany.

3. Ankieta prasowa – jeszcze dość słabo wykorzystywana w badaniach marketingowych. Polega na zamieszczeniu w prasie kwestionariu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin