KRZYSIEK - WYCIECZKA.doc

(50 KB) Pobierz
WSTĘP

WSTĘP

CELE SZKOLNEJ DZIŁALNOŚCI KRAJOZNAWCZO - TURYSTYCZNEJ

Wycieczki szkolne są podstawową formą realizacji działalności krajoznawczo – turystycznej w szkole.Przynależą do procesu dydaktyczno – wychowawczego i cieszą się popularnoscią  wś®ód ucznió. Efekty wycieczek są o wiele większe niż lekcji w szkole, dzieki przeżyciom bezposrednim w zetknięciu z przyrodą.

 

Cele szkolnej działalności w zakresie krajoznawstwa i turystyki :

§         Poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii

§         Poszerzaniu wiedzy z różnych z różnych dziedzin życia społecznego, gospodwarczego, i kulturalnego

§         Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania

§         Upowszechnienie wśród dzieci i młodziży zasad ochrony srodowiska naturalnego

Oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody

§         Podnoszenieu kondycji zdrowotnej oraz sprawości fizycznej

§         Poprawie stanu zdrowia dzieci imłodziży z terenów zagrożonych ekologicznie

§         Upowszechnienie form aktywnego wypozynku

 

FORMY AKTYWNOŚCI KRAJOZNAWCZO – TURYSTYCZNEJ W SZKOLE

§         wycieczki przedmiotowe

§         wycieczki krajoznawczo – turystyczne

§         wycieczki turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych oraz posługiwania się specjalistycznym sprżętem

§         Imprezy krajoznawcz- turystyczne takie jak: biwaki,złazy, rajdy, spływy,zloty

§         Imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu naucznia takie jak zielone szkoły

 

STOPNIOWAIE TRUDNOŚCI

Forma i program wycieczek powinien być dostosowany do wieku, zainteresowń i potrzeb ucznió, ich stanu zdrowai, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania specjalistycznego.

Wskazane jest stopniowe poszerzanie kręgów poznawczych:

§         Uczniowie klas 1 – 3 szkoły podstawowej uczestniczą  w wycieczkach po najbliższej okolicy, na terenie macierzystego  województwa i regionu geograficznego

§         Uczniowie klas 4 – 6 uczestniczą w wycieczkach i imprezach krajoznawcz – turystycznych na terenie maciezystego województwa, regionu i calego kraju

§         Uczniwie szkół ponadpodstawowych uczestniczą w wycieczkach i imprezach turystyczno – krajoznawczych krajowych jak i zagranicznych

 

Regulacja prawna dotycząca organizacji  imprez krajoznawczo – turystycznych dla dzieci, z którą muszą bezwzględnie zapoznać się organizatorzy

1.      Rozporządzenie MEN z dnia 21 stycznia 1997r.  w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku da dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( Dz. U. nr 12, poz.67 z dnia 10 lutego 1997r.)

2.      Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001r.w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r.  nr 135, poz. 1516)

3.      Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U. Nr 57, poz. 358)

 

ETAP       PRZYGOTOWAWCZY:

 

1.      Opracowanie szczegółowego programu i harmonogramu wycieczki.

2.      Dokonanie rekrutacji uczestników w uzgodnieniu z rodzicami ( pisemne oświadczenia rodziców)

3.      Przygotowanie listy uczestników .

4.      Przedstawienie dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia kompletnej dokumentacji najpóźniej na trzy dni przed planowana wycieczką:

§         Wypełnionej karty wycieczki

§         Programu

§         Listy uczestników ze zgodą rodziców na udział dziecka w wycieczce

§         Ramowego kosztorysu

§         Propozycji obsady kadrowej

§         Deklaracji kierownika i opiekunów w sprawie bezpieczeństwa życia i zdrowia uczestników wycieczki szkolnej

§         Regulaminu wycieczki podpisanego przez wszystkich uczestników

 

KARTA WYCIECZKI TURYSTYCZNO - KRAJOZNAWCZEJ

DO ZAKOPANEGO

 

Cele wycieczki:

 

1.      Poznanie specyfiki krajobrazu wysokogórskiego na przykładzie krajobrazu nad Morskim Okiem

2.      Podziwianie  malowniczych dolin tatrzańskich na przykładzie Doliny Kościeliskiej

3.      Zaobserwowanie pięter roślinności w Tatrach

4.      Zwiedzenie części Tatrzańskiego Parku Narodowego

5.      Zapoznanie z chronionymi gatunkami zwierząt i roślin

6.      Poznanie kultury, gwary, strojów ludowych Górali Podhalańskich

7.      Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu zakopiańskiego w architekturze budowanych domów

8.      Podnoszenie kondycji zdrowotnej i sprawności fizycznej uczniów

9.      Popularyzowanie aktywnego wypoczynku

10.  Propagowanie turystyki pieszej szlakami turystycznymi

 

 

Trasa wycieczki : Katowice -  Zakopane – Morskie Oko – Zakopane - Katowice

 

Termin: 19 – 22 maja 2004         Ilość dni – cztery

 

Liczba uczestników:        20 uczniów   klasy drugiej gimnazjum – wiek 15 lat

 

 

Kierownik : wychowawca kl. 2 –..........................................

 

Opiekun:  nauczyciel wych. fiz. -  Krzysztof Zarzycki

 

Środek lokomocji: autokar turystyczny

 

Adres punktu noclegowego i żywieniowego: Pensjonat Jastrzębianka , ul. Kościeliska 40 a

                                                                           Tel. 20 638 56

DEKLARACJA OPIEKUNÓW:

 

Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa życia i zdrowia powierzonych mej opiece dzieci na wycieczce do Zakopanego w dniach 17 – 20 maja 2004 zorganizowanej przez Gimnazjum .....( nazwa szkoły).

 

Opiekunowie wycieczki:                                                        Kierownik wycieczki:

..........................................                                                     ..............................................

       Imię i nazwisko oraz podpis                                                 Imię i nazwisko oraz podpis

 

 

LISTA UCZESTNIKÓW WYCIECZKI

 

L.P.

IMIĘ  I  NAZWISKO

Nr legitymacji

Adres i tel. rodziców lub opiekunów dziecka

Uwagi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM WYCIECZKI

 

 

DZIEŃ PIERWSZY  - 19 MAJA 2004

 

1.      Zbiórka – godz.  8.00 na parkingu przed szkołą . Sprawdzenie listy obecności i  legitymacji. Zabranie dobrze zaopatrzonej apteczki telefonu komórkowego.

2.      Sprawdzenie karty technicznej  autokaru oraz oznakowania o przewozie dzieci. Pozostawienie numeru telefonu kierowcy w sekretariacie szkoły.

3.      Przejazd do Zakopanego.

4.      Rozmieszczenie w pokojach pensjonatu. Przypomnienie uczniom zasad przyjętego przez wszystkich regulaminu w sprawie zachowania się w pensjonacie. Zapoznanie z rozmieszczeniem dróg ewakuacyjnych w budynku.

5.      Obiad i poobiedni krótki relaks w pokojach.

6.      Popołudniowy długi spacer po Zakopanem. Zaobserwowanie cech architektury góralskiej i tzw. stylu zakopiańskiego. Zwiedzanie Cmentarza na Pęksowym Brzysku, Starego Kościółka przy ulicy Kościeliskiej. Spacer najstarszą ulicą Zakopanego – Kościeliską, Drogą do Rojów, Skibówkami na Krzeptówki.. Zwiedzenie wilii Koliba – Muzeum Stylu Zakopiańskiego i. S. Witkiewicza. Zwiedzanie Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej i ogrodu, w którym znajduje się ołtarz góralski , przy którym mszę świętą sprawował Jan Paweł II. Wysłuchanie opowieści nauczyciela o historii Krzyża na Giewoncie. Umożliwienie chętnym uczniom udziału w nabożeństwie majowym w Sanktuarium.

7.      Kolacja . Wieczorny spacer po Krupówkach.

8.      Cisza nocna . Eliminowanie prób zakłócania ciszy nocnej, nikt nie może opuszczać pensjonatu. Przypomnienie o bezwzględnym zakazie palenia, spożywania napojów alkoholowych pod każdą postacią, zażywanie narkotyków i środków odurzających ze wskazaniem na surowe konsekwencje takich zachowań.

 

 

 

DZIEŃ DRUGI   - 20  MAJA 2004

 

1.      Śniadanie.

2.      Przygotowanie się do pieszej wycieczki na Gubałówkę. Sprawdzenie odzieży, obuwia i ekwipunku uczniów przed wymarszem ( plecak, by ręce były wolne, legitymacja, okrycie przeciwdeszczowe, napoje niegazowane, posiłek regeneracyjny)

3.      Piesze podejście na Gubałówkę szlakiem przez Gładkie. Podziwianie panoramy Tatr, Gorców, Beskidu Wyspowego i Pienin. Przejście szlakiem spacerowym na Butorowy Wierch . Zjeżdżanie kolejką linową  z Butorowego Wierchu. Podziwianie wspaniałej panoramy Tatr. Z dolnej stacji przejście do centrum Zakopanego.

4.      Obiad i krótki relaks

5.      Zwiedzanie stałej ekspozycji przyrodniczej i etnograficznej w Muzeum Tatrzańskim. Zakopane ul. Krupówki 10 – poznawanie przyrody i kultury Podhala. Nabywanie wiadomości o historii i współczesności Tatrzańskiego Parku Narodowego.

6.      Podejście spacerem pod Wielką Krokiew. Zwiedzanie Skoczni. Wędrówka Doliną Białego wzdłuż potoku. Podziwianie pięknych małych wodospadów i roślinności Doliny.

7.      Kolacja

8.      Ognisko, pieczenie kiełbasek, śpiewanie piosenek ze śpiewnika góralskiego , słuchanie tatrzańskich legend przygotowanych przed wyjazdem przez chętnych uczniów.

 

DZIEŃ TRZECI - 21 MAJA 2004

 

1.      Śniadanie

2.      Przygotowanie do całodobowej wycieczki autokarowej do Morskiego Oka. Sprawdzenie ekwipunku uczniów. Zwrócenie uwagi na obuwie, zabranie ciepłych okryć i peleryn.

3.      Przejazd autokarem na parking na Palenicy Białczańskiej.

4.      Zapoznanie z przepisami obowiązującymi w Tatrzańskim Parku Narodowym

5.      Przejście szlakiem spacerowym nad Morskie Oko ( 10 kilometrów). Podziwianie panoramy Tatr, krajobrazu wysokogórskiego i pięter roślinności w Tatrach. Wypoczynek nad Morskim Okiem.  Wskazywanie najwyższego szczytu polskich Tatr – Rysów 2499m. npm. Wyjaśnienie, że Morskie Oko jest największym stawem w Tatrach – 34, 54 ha.

6.      Zejście na Palenicę Białczańską. Utrwalenie pojęć związanych z krajobrazem wysokogórskim np. turnie, granie, żleby, stożki piargowe, wąwozy.

7.      Przejazd autokarem do Zakopanego z zatrzymaniem się w Poroninie na krótki spacer krajoznawczy.

8.      Obiado – kolacja.

9.      Udział w wieczorze muzycznym organizowanym przez Muzeum Karola Szymanowskiego  w willi Atma.

10.  Cisza nocna

 

DZIEŃ CZWARTY – 22  MAJA 2004

1.      Śniadanie

2.      Przygotowanie do wycieczki do Doliny Kościeliskiej . Sprawdzenie odzieży, obuwia i ekwipunku uczniów przed wymarszem

3.      Zwiedzanie Doliny Kościeliskiej ( 9 kilometrów). Podziwianie wysokich turni wapiennych i  dolomitowych. Dowiadywanie się o licznych jaskiniach  we wnętrzach skał. Zwiedzenie Jaskini Mroźnej ( 500 m. korytarzy) i malowniczego Wąwozu Kraków.

4.      Czas wolny na Krupówkach – kupowanie pamiątek.

5.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin