CELE SZKOLNEJ DZIŁALNOŚCI KRAJOZNAWCZO - TURYSTYCZNEJ
Wycieczki szkolne są podstawową formą realizacji działalności krajoznawczo – turystycznej w szkole.Przynależą do procesu dydaktyczno – wychowawczego i cieszą się popularnoscią wś®ód ucznió. Efekty wycieczek są o wiele większe niż lekcji w szkole, dzieki przeżyciom bezposrednim w zetknięciu z przyrodą.
Cele szkolnej działalności w zakresie krajoznawstwa i turystyki :
§ Poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii
§ Poszerzaniu wiedzy z różnych z różnych dziedzin życia społecznego, gospodwarczego, i kulturalnego
§ Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania
§ Upowszechnienie wśród dzieci i młodziży zasad ochrony srodowiska naturalnego
Oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody
§ Podnoszenieu kondycji zdrowotnej oraz sprawości fizycznej
§ Poprawie stanu zdrowia dzieci imłodziży z terenów zagrożonych ekologicznie
§ Upowszechnienie form aktywnego wypozynku
FORMY AKTYWNOŚCI KRAJOZNAWCZO – TURYSTYCZNEJ W SZKOLE
§ wycieczki przedmiotowe
§ wycieczki krajoznawczo – turystyczne
§ wycieczki turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych oraz posługiwania się specjalistycznym sprżętem
§ Imprezy krajoznawcz- turystyczne takie jak: biwaki,złazy, rajdy, spływy,zloty
§ Imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu naucznia takie jak zielone szkoły
STOPNIOWAIE TRUDNOŚCI
Forma i program wycieczek powinien być dostosowany do wieku, zainteresowń i potrzeb ucznió, ich stanu zdrowai, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania specjalistycznego.
Wskazane jest stopniowe poszerzanie kręgów poznawczych:
§ Uczniowie klas 1 – 3 szkoły podstawowej uczestniczą w wycieczkach po najbliższej okolicy, na terenie macierzystego województwa i regionu geograficznego
§ Uczniowie klas 4 – 6 uczestniczą w wycieczkach i imprezach krajoznawcz – turystycznych na terenie maciezystego województwa, regionu i calego kraju
§ Uczniwie szkół ponadpodstawowych uczestniczą w wycieczkach i imprezach turystyczno – krajoznawczych krajowych jak i zagranicznych
Regulacja prawna dotycząca organizacji imprez krajoznawczo – turystycznych dla dzieci, z którą muszą bezwzględnie zapoznać się organizatorzy
1. Rozporządzenie MEN z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku da dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( Dz. U. nr 12, poz.67 z dnia 10 lutego 1997r.)
2. Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001r.w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. nr 135, poz. 1516)
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U. Nr 57, poz. 358)
ETAP PRZYGOTOWAWCZY:
1. Opracowanie szczegółowego programu i harmonogramu wycieczki.
2. Dokonanie rekrutacji uczestników w uzgodnieniu z rodzicami ( pisemne oświadczenia rodziców)
3. Przygotowanie listy uczestników .
4. Przedstawienie dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia kompletnej dokumentacji najpóźniej na trzy dni przed planowana wycieczką:
§ Wypełnionej karty wycieczki
§ Programu
§ Listy uczestników ze zgodą rodziców na udział dziecka w wycieczce
§ Ramowego kosztorysu
§ Propozycji obsady kadrowej
§ Deklaracji kierownika i opiekunów w sprawie bezpieczeństwa życia i zdrowia uczestników wycieczki szkolnej
§ Regulaminu wycieczki podpisanego przez wszystkich uczestników
1. Poznanie specyfiki krajobrazu wysokogórskiego na przykładzie krajobrazu nad Morskim Okiem
2. Podziwianie malowniczych dolin tatrzańskich na przykładzie Doliny Kościeliskiej
3. Zaobserwowanie pięter roślinności w Tatrach
4. Zwiedzenie części Tatrzańskiego Parku Narodowego
5. Zapoznanie z chronionymi gatunkami zwierząt i roślin
6. Poznanie kultury, gwary, strojów ludowych Górali Podhalańskich
7. Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu zakopiańskiego w architekturze budowanych domów
8. Podnoszenie kondycji zdrowotnej i sprawności fizycznej uczniów
9. Popularyzowanie aktywnego wypoczynku
10. Propagowanie turystyki pieszej szlakami turystycznymi
Trasa wycieczki : Katowice - Zakopane – Morskie Oko – Zakopane - Katowice
Adres punktu noclegowego i żywieniowego: Pensjonat Jastrzębianka , ul. Kościeliska 40 a
Tel. 20 638 56
DEKLARACJA OPIEKUNÓW:
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa życia i zdrowia powierzonych mej opiece dzieci na wycieczce do Zakopanego w dniach 17 – 20 maja 2004 zorganizowanej przez Gimnazjum .....( nazwa szkoły).
Opiekunowie wycieczki: Kierownik wycieczki:
.......................................... ..............................................
Imię i nazwisko oraz podpis Imię i nazwisko oraz podpis
DZIEŃ PIERWSZY - 19 MAJA 2004
1. Zbiórka – godz. 8.00 na parkingu przed szkołą . Sprawdzenie listy obecności i legitymacji. Zabranie dobrze zaopatrzonej apteczki telefonu komórkowego.
2. Sprawdzenie karty technicznej autokaru oraz oznakowania o przewozie dzieci. Pozostawienie numeru telefonu kierowcy w sekretariacie szkoły.
3. Przejazd do Zakopanego.
4. Rozmieszczenie w pokojach pensjonatu. Przypomnienie uczniom zasad przyjętego przez wszystkich regulaminu w sprawie zachowania się w pensjonacie. Zapoznanie z rozmieszczeniem dróg ewakuacyjnych w budynku.
5. Obiad i poobiedni krótki relaks w pokojach.
6. Popołudniowy długi spacer po Zakopanem. Zaobserwowanie cech architektury góralskiej i tzw. stylu zakopiańskiego. Zwiedzanie Cmentarza na Pęksowym Brzysku, Starego Kościółka przy ulicy Kościeliskiej. Spacer najstarszą ulicą Zakopanego – Kościeliską, Drogą do Rojów, Skibówkami na Krzeptówki.. Zwiedzenie wilii Koliba – Muzeum Stylu Zakopiańskiego i. S. Witkiewicza. Zwiedzanie Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej i ogrodu, w którym znajduje się ołtarz góralski , przy którym mszę świętą sprawował Jan Paweł II. Wysłuchanie opowieści nauczyciela o historii Krzyża na Giewoncie. Umożliwienie chętnym uczniom udziału w nabożeństwie majowym w Sanktuarium.
7. Kolacja . Wieczorny spacer po Krupówkach.
8. Cisza nocna . Eliminowanie prób zakłócania ciszy nocnej, nikt nie może opuszczać pensjonatu. Przypomnienie o bezwzględnym zakazie palenia, spożywania napojów alkoholowych pod każdą postacią, zażywanie narkotyków i środków odurzających ze wskazaniem na surowe konsekwencje takich zachowań.
DZIEŃ DRUGI - 20 MAJA 2004
1. Śniadanie.
2. Przygotowanie się do pieszej wycieczki na Gubałówkę. Sprawdzenie odzieży, obuwia i ekwipunku uczniów przed wymarszem ( plecak, by ręce były wolne, legitymacja, okrycie przeciwdeszczowe, napoje niegazowane, posiłek regeneracyjny)
3. Piesze podejście na Gubałówkę szlakiem przez Gładkie. Podziwianie panoramy Tatr, Gorców, Beskidu Wyspowego i Pienin. Przejście szlakiem spacerowym na Butorowy Wierch . Zjeżdżanie kolejką linową z Butorowego Wierchu. Podziwianie wspaniałej panoramy Tatr. Z dolnej stacji przejście do centrum Zakopanego.
4. Obiad i krótki relaks
5. Zwiedzanie stałej ekspozycji przyrodniczej i etnograficznej w Muzeum Tatrzańskim. Zakopane ul. Krupówki 10 – poznawanie przyrody i kultury Podhala. Nabywanie wiadomości o historii i współczesności Tatrzańskiego Parku Narodowego.
6. Podejście spacerem pod Wielką Krokiew. Zwiedzanie Skoczni. Wędrówka Doliną Białego wzdłuż potoku. Podziwianie pięknych małych wodospadów i roślinności Doliny.
7. Kolacja
8. Ognisko, pieczenie kiełbasek, śpiewanie piosenek ze śpiewnika góralskiego , słuchanie tatrzańskich legend przygotowanych przed wyjazdem przez chętnych uczniów.
DZIEŃ TRZECI - 21 MAJA 2004
1. Śniadanie
2. Przygotowanie do całodobowej wycieczki autokarowej do Morskiego Oka. Sprawdzenie ekwipunku uczniów. Zwrócenie uwagi na obuwie, zabranie ciepłych okryć i peleryn.
3. Przejazd autokarem na parking na Palenicy Białczańskiej.
4. Zapoznanie z przepisami obowiązującymi w Tatrzańskim Parku Narodowym
5. Przejście szlakiem spacerowym nad Morskie Oko ( 10 kilometrów). Podziwianie panoramy Tatr, krajobrazu wysokogórskiego i pięter roślinności w Tatrach. Wypoczynek nad Morskim Okiem. Wskazywanie najwyższego szczytu polskich Tatr – Rysów 2499m. npm. Wyjaśnienie, że Morskie Oko jest największym stawem w Tatrach – 34, 54 ha.
6. Zejście na Palenicę Białczańską. Utrwalenie pojęć związanych z krajobrazem wysokogórskim np. turnie, granie, żleby, stożki piargowe, wąwozy.
7. Przejazd autokarem do Zakopanego z zatrzymaniem się w Poroninie na krótki spacer krajoznawczy.
8. Obiado – kolacja.
9. Udział w wieczorze muzycznym organizowanym przez Muzeum Karola Szymanowskiego w willi Atma.
10. Cisza nocna
DZIEŃ CZWARTY – 22 MAJA 2004
2. Przygotowanie do wycieczki do Doliny Kościeliskiej . Sprawdzenie odzieży, obuwia i ekwipunku uczniów przed wymarszem
3. Zwiedzanie Doliny Kościeliskiej ( 9 kilometrów). Podziwianie wysokich turni wapiennych i dolomitowych. Dowiadywanie się o licznych jaskiniach we wnętrzach skał. Zwiedzenie Jaskini Mroźnej ( 500 m. korytarzy) i malowniczego Wąwozu Kraków.
4. Czas wolny na Krupówkach – kupowanie pamiątek.
5. ...
Aguuul6