Zarządzanie zasobami ludzkimi 16.03.odt

(47 KB) Pobierz

ZARZĄDZANIE   ZASOBAMI   LUDZKIMI          2.03.2014

Aspekty zarządzania zasobami ludzkimi

·         Instytucjonalny – układ podmiotów, decydujących o sposobie organizowania i realizowania funkcji personalnej.

·         Funkcjonalny – ogół procesów realizowanych w odniesieniu do ludzi.

·         Instrumentalny – ogół narzędzi wykorzystanych w praktyce kierowania ludzkimi.

 

Otoczenie rynkowe

Model siły

Model kapitału ludzkiego

Otoczenie rynkowe    

Rynek  pracodawcy

Dowolna sytuacja na rynku pracy

Strategia firmy            

Agresywna        

oparta na niskim koszcie wytwarzania

Strategia oparta na silnej marce. Wysoki koszt wytwarzania.

Stosunek do pracodawców/zatrudnienie

Okres krótki ,

 

Okres długi

 

Planowane wymagania przy zatrudnieniu               

Niskie lub wysokie

 

Wysokie

Nakłady na szkolenia

Niskie

Wysokie

System wynagrodzeń

 

Najczęściej prowizyjny

Oparty na wysokiej płacy zasadniczej

System awansów

Najczęściej nie istnieje

Rozbudowany

Model kapitału ludzkiego – pozytywny charakter – realizacja funkcji personalnej gwarantująca nie marnowanie cennego kapitału.

Pozyskiwanie / motywowanie pracowników Planowanie zasobów ludzkich

Ø      Rekrutacja i selekcja

Ø      Zatrudnienie i wprowadzenie do pracy

Ø      Szkolenia i doskonalenia

Ø      Ocena pracowników – wpływa na dalszą pracę na danym stanowisku.

Ø      Wynagrodzenie i świadczenia – elementy materialne / niematerialne.

Ø      Awans / degradacja / derekrutacja.

Koncepcja nowocześnie ukształtowanej funkcji personalnej

Cele – wspieranie zespołów autonomicznych / współdziałanie w pracy z ludźmi.

Strategia – aktywne zaangażowanie w rozwój , orientacja na rynek + koszty.

Struktura organizacyjna – decentralizacja , system ekspercki, praca z ludźmi jako zadanie kierownicze , zespoły projektowe.

Zatrudnienie – ograniczenie personelu administracyjnego, kształtowanie zatrudnienia przez analizę / doradztwo / zmiany w kompetencjach.

Kwalifikacje – specjaliści w sztabie, doradcy, trenerzy, negocjatorzy, kompetencje personalne i przywódcze.

Systemy – organizacja sieciowa, centralne zasilanie informacyjne.

Styl / wartości – orientacja na procesy i konkretne cele / otwartość / organizacja się ucząca.

Europejski model zarządzania zasobami ludzkimi 

rozwinięte formy partycypacji przedstawicielskiej decentralizacja i indywidualizacja zarządzania ludźmi.

Amerykański model zarządzania zasobami ludzkimi

- połączenie strategii personalnej

- duża elastyczność

- uwzględnienie czynników sytuacyjnych

- jednostkowa odpowiedzialność

- ograniczony system świadczeń socjalnych

- wzmożona ruchliwość na zewnątrz organizacji

- mobilność.

Japoński model zarządzania zasobami ludzkimi

v     dożywotnie zatrudnienie pracowników

v     zasada starszeństwa przy wynagradzaniu i awansowaniu

v     długookresowe planowanie zasobów ludzkich

v     aktywne, wewnątrzzakładowe nastawienie na rozwój personelu

v     grupowe formy organizacji pracy

v     rozwinięty system świadczeń socjalnych

v     dominująca rola menadżera  liniowego w pełnieniu zadań personalnych.

Strategia personalna – to długofalowe ukierunkowanie działań w sferze personalnej.

Etapy procesu formułowania strategii :

a.       analiza otoczenia

b.      analiza zasobów organizacji

c.       sformułowanie zbioru możliwych opcji strategicznych

d.      wybór strategii.

Elementy składające się na strategię :

zasięg – obszar na którym organizacja zamierza działać.

dystrybucja zasobów – sposób rozdzielenia zasobów pomiędzy różne

      zastosowania

Kryteria oceny strategii : a. wewnętrzna spójność , b. zgodność z otoczeniem,

c. dopasowanie w stosunku do zasobów, d. właściwie określony poziom ryzyka

e. właściwy horyzont czasowy przedsięwzięć.

Strategia ogólna na poziomie całej organizacji. Strategie dla danej jednostki organizacyjnej. Strategie funkcjonalne strategia personalna.

Integracja – stopień w jakim elementy zarządzania zasobami ludzkimi są częścią strategii organizacji.

Klasyfikacja strategii personalnej.

1.       wg. Fishera :

Ofensywna duża dynamika wzrostu organizacji / poszukiwanie pracowników kreatywnych , innowacyjnych i skłonnych do ryzyka.

Defensywna nastawienie na bieżące wyniki, które stanowią podstawę oceny pracowników, staż pracy.

2.       wg. Brunstein’a :

Ilościowa – potencjał zatrudnienia , koncentracja na obsadzie stanowisk i dostosowaniu potrzeb personalnych do rynku.

Jakościowa – zmierzająca do osiągnięcia optymalnego rozwiązania.

 

Planowanie zasobów ludzkich w organizacji :

a)     cel – identyfikacja przyszłych potrzeb kadrowych oraz przygotowanie programów przejścia do stanu pożądanego.

b)     dostosowanie struktury zatrudnienia – eliminacja niedoborów.

c)     optymalizacja organizacyjnego zasobu wiedzy , umiejętności i kompetencji.

d)     dbałość  o stabilność personelu.

      Rekrutacja – to pozyskiwanie kandydatów do pracy w liczbie umożliwiającej ich racjonalną selekcję. Działania na rynku pracy : poinformowanie kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa. Rodzaje rekrutacji : ogólna i segmentowa. Źródła pozyskiwania kandydatów : rynek zewnętrzny i wewnętrzny.

Funkcje  rekrutacji :

t      informacyjna – przygotowanie informacji o poszukiwaniu pracownika.

t      motywacyjna – zachęcanie kandydatów do podjęcia starań o zatrudnienie.

t      autoselekcja – kandydat sam powinien ocenić swoje możliwości uzyskania zatrudnienia

t       marketingowa – nie służy bezpośrednio rekrutacji / jest okazją do budowania wizerunku firmy.

Zarządzanie zasobami ludzkimi – 16.03.2014

Diagnoza potrzeb personalnych → opis stanowiska → profil kandydata → wybór strategii rekrutacyjnych = rekrutacja wewnętrzna (wytypowanie kandydata / konkurs wewnętrzny) rekrutacja zewnętrzna  (samodzielna) → wybór metody poszukiwań (bazy danych, internet, ogł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin