ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI 2.03.2014
Aspekty zarządzania zasobami ludzkimi
· Instytucjonalny – układ podmiotów, decydujących o sposobie organizowania i realizowania funkcji personalnej.
· Funkcjonalny – ogół procesów realizowanych w odniesieniu do ludzi.
· Instrumentalny – ogół narzędzi wykorzystanych w praktyce kierowania ludzkimi.
Otoczenie rynkowe
Model siły
Model kapitału ludzkiego
Otoczenie rynkowe →
Rynek → pracodawcy
Dowolna sytuacja na rynku pracy
Strategia firmy →
Agresywna →
oparta na niskim koszcie wytwarzania
Strategia oparta na silnej marce. Wysoki koszt wytwarzania.
Stosunek do pracodawców/zatrudnienie
Okres krótki ,
Okres długi
Planowane wymagania przy zatrudnieniu
Niskie lub wysokie
Wysokie
Nakłady na szkolenia
Niskie
System wynagrodzeń
Najczęściej prowizyjny
Oparty na wysokiej płacy zasadniczej
System awansów
Najczęściej nie istnieje
Rozbudowany
Model kapitału ludzkiego – pozytywny charakter – realizacja funkcji personalnej gwarantująca nie marnowanie cennego kapitału.
Pozyskiwanie / motywowanie pracowników Planowanie zasobów ludzkich
Ø Rekrutacja i selekcja
Ø Zatrudnienie i wprowadzenie do pracy
Ø Szkolenia i doskonalenia
Ø Ocena pracowników – wpływa na dalszą pracę na danym stanowisku.
Ø Wynagrodzenie i świadczenia – elementy materialne / niematerialne.
Ø Awans / degradacja / derekrutacja.
Koncepcja nowocześnie ukształtowanej funkcji personalnej
Cele – wspieranie zespołów autonomicznych / współdziałanie w pracy z ludźmi.
Strategia – aktywne zaangażowanie w rozwój , orientacja na rynek + koszty.
Struktura organizacyjna – decentralizacja , system ekspercki, praca z ludźmi jako zadanie kierownicze , zespoły projektowe.
Zatrudnienie – ograniczenie personelu administracyjnego, kształtowanie zatrudnienia przez analizę / doradztwo / zmiany w kompetencjach.
Kwalifikacje – specjaliści w sztabie, doradcy, trenerzy, negocjatorzy, kompetencje personalne i przywódcze.
Systemy – organizacja sieciowa, centralne zasilanie informacyjne.
Styl / wartości – orientacja na procesy i konkretne cele / otwartość / organizacja się ucząca.
Europejski model zarządzania zasobami ludzkimi
rozwinięte formy partycypacji przedstawicielskiej → decentralizacja i indywidualizacja zarządzania ludźmi.
Amerykański model zarządzania zasobami ludzkimi
- połączenie strategii personalnej
- duża elastyczność
- uwzględnienie czynników sytuacyjnych
- jednostkowa odpowiedzialność
- ograniczony system świadczeń socjalnych
- wzmożona ruchliwość na zewnątrz organizacji
- mobilność.
Japoński model zarządzania zasobami ludzkimi
v dożywotnie zatrudnienie pracowników
v zasada starszeństwa przy wynagradzaniu i awansowaniu
v długookresowe planowanie zasobów ludzkich
v aktywne, wewnątrzzakładowe nastawienie na rozwój personelu
v grupowe formy organizacji pracy
v rozwinięty system świadczeń socjalnych
v dominująca rola menadżera liniowego w pełnieniu zadań personalnych.
Strategia personalna – to długofalowe ukierunkowanie działań w sferze personalnej.
Etapy procesu formułowania strategii :
a. analiza otoczenia
b. analiza zasobów organizacji
c. sformułowanie zbioru możliwych opcji strategicznych
d. wybór strategii.
Elementy składające się na strategię :
zasięg – obszar na którym organizacja zamierza działać.
dystrybucja zasobów – sposób rozdzielenia zasobów pomiędzy różne
zastosowania
Kryteria oceny strategii : a. wewnętrzna spójność , b. zgodność z otoczeniem,
c. dopasowanie w stosunku do zasobów, d. właściwie określony poziom ryzyka
e. właściwy horyzont czasowy przedsięwzięć.
Strategia ogólna → na poziomie całej organizacji. Strategie dla danej jednostki organizacyjnej. Strategie funkcjonalne → strategia personalna.
Integracja – stopień w jakim elementy zarządzania zasobami ludzkimi są częścią strategii organizacji.
Klasyfikacja strategii personalnej.
1. wg. Fishera :
Ofensywna – duża dynamika wzrostu organizacji / poszukiwanie pracowników kreatywnych , innowacyjnych i skłonnych do ryzyka.
Defensywna – nastawienie na bieżące wyniki, które stanowią podstawę oceny pracowników, staż pracy.
2. wg. Brunstein’a :
Ilościowa – potencjał zatrudnienia , koncentracja na obsadzie stanowisk i dostosowaniu potrzeb personalnych do rynku.
Jakościowa – zmierzająca do osiągnięcia optymalnego rozwiązania.
Planowanie zasobów ludzkich w organizacji :
a) cel – identyfikacja przyszłych potrzeb kadrowych oraz przygotowanie programów przejścia do stanu pożądanego.
b) dostosowanie struktury zatrudnienia – eliminacja niedoborów.
c) optymalizacja organizacyjnego zasobu wiedzy , umiejętności i kompetencji.
d) dbałość o stabilność personelu.
Rekrutacja – to pozyskiwanie kandydatów do pracy w liczbie umożliwiającej ich racjonalną selekcję. Działania na rynku pracy : poinformowanie kandydatów o firmie i warunkach uczestnictwa. Rodzaje rekrutacji : ogólna i segmentowa. Źródła pozyskiwania kandydatów : rynek zewnętrzny i wewnętrzny.
Funkcje rekrutacji :
t informacyjna – przygotowanie informacji o poszukiwaniu pracownika.
t motywacyjna – zachęcanie kandydatów do podjęcia starań o zatrudnienie.
t autoselekcja – kandydat sam powinien ocenić swoje możliwości uzyskania zatrudnienia
t marketingowa – nie służy bezpośrednio rekrutacji / jest okazją do budowania wizerunku firmy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi – 16.03.2014
Diagnoza potrzeb personalnych → opis stanowiska → profil kandydata → wybór strategii rekrutacyjnych = rekrutacja wewnętrzna (wytypowanie kandydata / konkurs wewnętrzny) rekrutacja zewnętrzna (samodzielna) → wybór metody poszukiwań (bazy danych, internet, ogł...
Aguuul6