PROJEKT WYMAGAŃ INFORMATYZACJI SYSTEMU KINA „MEGAKINO”
Projektowanie systemów
Szymon Zaczek nr ind. 110001
Informatyka i Ekonometria
2011-06-30
SPIS TREŚCI
I. Część I – Analiza możliwości wykonania 4
1. Analiza możliwości wykonania 4
1.1. Wstęp 4
1.2. Opis problemu 4
1.3. Model procesu biznesowego (diagram czynności) 5
1.4. Cele 6
1.5. Wymagania 7
1.6. Proponowana strategia 7
2. Zakres projektu 7
3. Analiza ryzyk związanych z realizacją projektu 8
II. Część II – Model wymagań 12
1. Aktorzy (w diagramach przypadków użycia) 12
2. Biznesowe i systemowe przypadki użycia 13
2.1. Diagram przypadków użycia 13
2.2. Opisy przypadków użycia (scenariusze i diagramy czynności) 14
2.2.1. Obsługa klienta – zakup biletu. 14
2.2.2. Obsługa klienta – rezerwacja biletów. 16
2.2.3. Obsługa klienta – bufet. 18
2.2.4. Ustalanie repertuaru przez managera. 20
2.2.5. Zarządzanie danymi personelu I 22
2.2.6. Zarządzanie danymi personelu II 23
2.2.7. Internetowy system rezerwacji biletów. 24
2.2.8. System obsługi kart płatniczych. 26
3. Wymagania niefunkcjonalne 28
III. Część III - Model dziedziny 29
1. Model statyczny 29
1.1. Diagramy klas 29
1.1.1. Diagramy pakietów 29
1.1.2. Diagram klas 31
1.1.3. Dokumentacja klas 32
a) Pakiet: Ludzie i Organizacja 32
b) Pakiet: Wydarzenia i Transakcje 35
2. Diagramy sekwencji 37
IV. Część IV – Model architektury oprogramowania 41
1. Podział na podsystemy i moduły 41
1.1. Panel pracowniczy 41
1.2. Panel klienta 46
V. Część V – Programowanie i implementacja 49
1. Plan testów 49
2. Plan wdrożenia 50
a. Strategie testowania 50
b. Środowisko testowe 50
c. Przykładowe przypadki testowe 50
I. Część I – Analiza możliwości wykonania
1. Analiza możliwości wykonania
1.1. Wstęp
Projekt dotyczy informatyzacji systemu zarządzania kinem. Szczegółowo opisane zostaną wszystkie funkcjonalności, które system powinien kontrolować i wykonywać. Dotyczyć będą wszelkiej działalności kina „Megakino” począwszy od ustalania repertuaru, ustalania grafiku pracowników, a skończywszy na rezerwacji i sprzedaży biletów klientom.
1.2. Opis problemu
Kino jest rodzajem sztuki filmowej uwiecznionej na taśmie filmowej, w której aktorzy odgrywają swoje role dla widza. Tym mianem jest też określany budynek, w którym spektakl jest wyświetlany. Można też powiedzieć, że kino jest swego rodzaju instytucją kulturalną taką, jak teatr, czy filharmonia. To właśnie informatyzacją systemu takiej instytucji zarządzającej budynkiem i filmami zajmuje się ten projekt.
W kinie można oczywiście obejrzeć filmy, jednak to nie wszystko. Przy okazji większych wydarzeń na wielkich ekranach kinowych wyświetlane są relacje z tych „iventów”, m.in. mecze piłkarskie, koncerty muzyczne, festiwale. Takie okazje przyciągają duże rzesze ludzi. Poza tym w kinie organizowane są także różne imprezy okolicznościowe takie, jak Sylwestry, konferencje, czy zjazdy. Dlatego też bardzo ważne jest dobre funkcjonowanie kina oraz pracowników.
Projektowany system ma usprawnić i ułatwić działanie kina na wszystkich szczeblach i co za tym idzie poprawić jego „image” oraz podnieść zyski dzięki dotarciu do większego grona ludzi za pomocą Internetu, itp.
Na podstawie danych z całego miesiąca sprawdzane jest, które filmy cieszyły się największym powodzeniem (komedie, dramaty, sensacje, bajki, itp.) i na tej podstawie wykupowane są licencje na nowe filmy, które mają się znaleźć w repertuarze w następnym miesiącu. Ustalany jest takowy repertuar oraz grafik dla pracowników.
Kino składa się z sześciu sal projekcyjnych, w których wyświetlane są filmy oraz inne wcześniej opisywane wydarzenia. Każda sala posiada 100 miejsc siedzących. Ponadto w budynku znajduje się stoisko z wszelkiego rodzaju przekąskami, oferowanymi na czas trwania seansu i nie tylko. Można w nim kupić popcorn, napoje, słodycze, nachosy, itp.
1.3. Model procesu biznesowego (diagram czynności)
1.4. Cele
Głównym celem projektu jest informatyzacja działalności kina. Wspomoże to zarządzanie całym obiektem, zarówno w sprzedaży biletów i obsłudze klientów, jak i w ustalaniu grafików pracowników, czy też zarządzaniu salami kinowymi. Wszystko to pozwoli trafniej dobierać repertuar, sprawniej kierować pracownikami, a co za tym idzie (taką ma nadzieje właściciel kina) przyciągać klientów i powiększać zyski. Ponadto interfejs systemu będzie pełnił dodatkowo rolę reklamową i informacyjną w sieci.
System zakłada wprowadzenie największych zmian w głównych aspektach działalności kina, czyli:
Ø wprowadzenie internetowego systemu przeglądania opisów filmów oraz rezerwacji miejsc na dany seans;
Ø wprowadzenie komputerowego systemu zarządzania personelem – przechowywania informacji o pracownikach, zarządzanie harmonogramem pracy;
Ø wprowadzenie komputerowego systemu analizującego najchętniej oglądane filmy i sporządzającego odpowiednie raporty;
Ø wprowadzenie komputerowego systemu zarządzania salami oraz ustalania repertuaru;
Ø wprowadzenie systemu obsługującego karty płatnicze.
Z systemu będą korzystać różne osoby – głównie pracownicy kina, ale także część systemu przeznaczona będzie dla klientów indywidualnych.
ü Klienci (zewnętrzni) będą mieli możliwość przeglądania repertuaru oraz rezerwacji miejsc przez Internet;
ü Manager będzie zarządzał repertuarem oraz grafikiem prac personelu, oczywiście będzie też rozwiązywał różne nieprzewidziane problemy. Dodatkowo odpowiada za zamówienia artykułów do stoiska z przekąskami. Manager może korzystać ze wszystkich opcji dostępnych w systemie (m.in. edycja danych pracowników, itp.);
ü Personel kina korzystający z systemu sprzedaży biletów oraz rejestracji klientów oraz pracownicy stoiska z przekąskami, mogący zgłosić do managera braki towarów spożywczych.
Głównymi funkcjami, które będzie obsługiwał system będą:
v Rezerwacja biletów przez Internet;
v Prowadzenie rejestru klientów;
v Ustalanie repertuaru;
v Ustalanie grafiku pracy;
v Zamawianie artykułów do stoiska z przekąskami;
v Wystawianie rachunków (karta płatnicza);
v Tworzenie raportów oglądalności.
1.5. Wymagania
Projekt powinien obejmować zakres funkcjonalności opisany powyżej. Jego koszt powinien być możliwy do „udźwignięcia” przez właściciela kina. Projekt powinien być adekwatny do skali obiektu i możliwy do szybkiego wdrożenia w „Megakinie”.
Pracownicy powinni przejść szkolenie, które zaznajomi ich z nowym systemem. Ponadto każdy pracownik powinien otrzymać odpowiednie uprawnienia adekwatne do zajmowanego stanowiska.
Wprowadzany system powinien zawierać przejrzysty i łatwy w obsłudze panel pracowniczy (interfejs), który nie wymagałby gruntownej przebudowy w przypadku modyfikacji (jedynie podstawowe zmiany).
1.6. Proponowana strategia
Na początek zaplanowano stworzenie dokładnej dokumentacji projektu, co pozwoli jasno określić cele i zweryfikować wymagania. Pozwoli to dokładnie rozplanować działania. Efektem tego będzie informatyzacja procesu zarządzania kinem.
2. Zakres projektu
2.1. Projekt obejmuje
Projekt obejmuje informatyzację procesu zarządzania kinem. Główną jej częścią jest system int...
kasia-hinz