5. Diagramy Systemu Informatycznego 5.1 Diagram przypadków użycia.
AKTORZY
KLIENT
Jest kluczowym użytkownikiem systemu, może on kupić karnet na czas lub na punkty, a także ma wybór jak zapłaci: kartą lub gotówką. Jest użytkownikiem stacji narciarskiej.
OBSŁUGA
Nadzoruje pracę stacji narciarskiej oraz tworzy raporty.
OBSŁUGA KASY
Sprzedaje karnety oraz wystawia rachunki
. OBSŁUGA STOKU
Nadzoruje pracę wyciągu, sprawdza stan techniczny. Steruje ratrakami oraz armatkami śnieżnymi. Dba o oświetlenie stoku.
KIEROWNIK
Analizuje raporty oraz zarządza i koordynuje pracę personelu i wszystkich podsystemów.
SERWER
Serwer systemu, zawiera bazę danych, koordynuje przesyłanie danych pomiędzy poszczególnymi podsystemami.
STEROWNIK BRAMKI
Steruje wejściem na wyciąg. Sczytuje dane z karnetów.
SYSTEM KART PŁATNICZYCH
System dzięki któremu klient może zapłacić kartą za wejście na stok. Dokonuje weryfikacji danych oraz dokonuje transferów bezgotówkowych pomiędzy kontami użytkowników a kontem stacji narciarskiej.
5.2 Dokumentacja przypadków użycia
Nazwa:
Zakup karnetu
Aktorzy:
Klient, Obsługa kasy
Warunki wstępne:
Klient musi posiadać wystarczające środki pieniężne oraz obsługa kasy musi posiadać wolne karnety.
Warunki końcowe:
System uaktywnia karnet Klienta oraz aktualizuje stan liczby dostępnych karnetów, a także stan pieniężny w kasie.
Główny przepływ zdarzeń:
1. Klient zgłasza Obsłudze kasy chęć kupna karnetu.
2. Klient określa przynależność do danej grupy społecznej (uczeń, student, senior itd.)
3. Klient wybiera rodzaj karnetu.
4. Klient wybiera rodzaj płatności.
5. Uwzględniana jest ewentualna zniżka.
6. System obsługi kasy generuje rachunek.
7. Klient płaci gotówką.
8. Jeśli potrzeba - Obsługa kasy wypłaca resztę.
9. Klient otrzymuje karnet.
10. Klient płaci kartą płatniczą.
13. Weryfikacja konta Klienta przez system.
14. Klient otrzymuje karnet.
Alternatywne przepływy zdarzeń:
7a. Klient nie posiada wystarczającej ilości gotówki.
13a. Klient nie przeszedł pomyślnie procesu weryfikacji danych karty
płatniczej.
Specjalne wymagania:
1. Czas operacji kupna karnetu nie powinien przekroczyć 1 minuty.
Tabela 1. Dokumentacja przypadków użycia- zakup karnetu
Przyłożenie karnetu do czujnika
Klient
1. Klient posiada odpowiedni karnet.
2. Bramka jest zamknięta.
3. Świeci się czerwona lampka kontrolna.
4. Dany wyciąg jest otwarty.
1. Stan karnetu zostaje zaktualizowany.
2. Zapala się zielona lampka kontrolna.
3. Bramka otwiera się.
1. Klient podchodzi do czytnika karnetów.
2. Przykłada karnet do czytnika (karnet jest kartą zbliżeniową).
3. Następuje weryfikacja danych karnetu.
4. System potwierdza ważność karnetu i aktualizuje jego dane.
5. System zapala zieloną lampkę kontrolną oraz otwiera bramkę.
2a. System wyświetla komunikat: „Nie można odczytać karnetu.".
4a. System wyświetla komunikat: „Karnet nieważny".
5a. System nie otwiera bramki oraz nie zapala zielonej lampki.
Operacja nie może trwać dłużej niż 5 sekund.
Tabela 2. Dokumentacja przypadków użycia- przyłożenie karnetu do czujnika
Otwórz bramkę
Sterownik bramki, Serwer
Krótki opis:
Otwarcie bramki w celu przejazdu Klienta na wyciąg.
1. Nastąpiła pozytywna weryfikacja danych karnetu.
1. Bramka zostaje otwarta.
2. Bramka zostaje z powrotem zamknięta.
1. Serwer przesyła sygnał do sterownika bramki równoważny z żądaniem otwarcia.
2. Bramka otwiera się.
3. Sterownik bramki przekłada kolejny bolec zabezpieczający.
4. Bramka zostaje zamknięta.
1. Układ mechaniczny bramki zablokowany - system wyświetla komunikat: „Awaria bramki.".
Brak.
Tabela 3. Dokumentacja przypadków użycia- otwórz bramkę
Przygotowanie raportu
Obsługa, Serwer
1. Nastąpił czas wykonania raportu.
1. Raport zostaje przesłany do serwera i zapisany w bazie danych.
1. Obsługa pobiera raporty z odpowiednich podsystemów urządzeń, za które jest odpowiedzialna.
2. Obsługa analizuje i zatwierdza raporty.
3. Obsługa przesyła raporty do serwera.
...
kasia-hinz