Przykład Use Case.docx

(137 KB) Pobierz

5. Diagramy Systemu Informatycznego 5.1 Diagram przypadków użycia.


AKTORZY

KLIENT

Jest kluczowym użytkownikiem systemu, może on kupić karnet na czas lub na punkty, a także ma wybór jak zapłaci: kartą lub gotówką. Jest użytkownikiem stacji narciarskiej.

OBSŁUGA

Nadzoruje pracę stacji narciarskiej oraz tworzy raporty.

OBSŁUGA KASY

Sprzedaje karnety oraz wystawia rachunki

. OBSŁUGA STOKU

Nadzoruje pracę wyciągu, sprawdza stan techniczny. Steruje ratrakami oraz armatkami śnieżnymi. Dba o oświetlenie stoku.

KIEROWNIK

Analizuje raporty oraz zarządza i koordynuje pracę personelu i wszystkich podsystemów.

SERWER

Serwer systemu, zawiera bazę danych, koordynuje przesyłanie danych pomiędzy poszczególnymi podsystemami.

STEROWNIK BRAMKI

Steruje wejściem na wyciąg. Sczytuje dane z karnetów.

SYSTEM KART PŁATNICZYCH

System dzięki któremu klient może zapłacić kartą za wejście na stok. Dokonuje weryfikacji danych oraz dokonuje transferów bezgotówkowych pomiędzy kontami użytkowników a kontem stacji narciarskiej.


5.2 Dokumentacja przypadków użycia

Nazwa:

Zakup karnetu

Aktorzy:

Klient, Obsługa kasy

Warunki wstępne:

Klient musi posiadać wystarczające środki pieniężne oraz obsługa kasy musi posiadać wolne karnety.

Warunki końcowe:

System uaktywnia karnet Klienta oraz aktualizuje stan liczby dostępnych karnetów, a także stan pieniężny w kasie.

Główny przepływ zdarzeń:

1.      Klient zgłasza Obsłudze kasy chęć kupna karnetu.

2.      Klient określa przynależność do danej grupy społecznej (uczeń, student, senior itd.)

3.       Klient wybiera rodzaj karnetu.

4.       Klient wybiera rodzaj płatności.

5.       Uwzględniana jest ewentualna zniżka.

6.      System obsługi kasy generuje rachunek.

7.     Klient płaci gotówką.

8.    Jeśli potrzeba - Obsługa kasy wypłaca resztę.

9.   Klient otrzymuje karnet.

10.    Klient płaci kartą płatniczą.

13.  Weryfikacja konta Klienta przez system.

14.   Klient otrzymuje karnet.

Alternatywne przepływy zdarzeń:

7a. Klient nie posiada wystarczającej ilości gotówki.

13a. Klient nie przeszedł pomyślnie procesu weryfikacji danych karty

płatniczej.

Specjalne wymagania:

1. Czas operacji kupna karnetu nie powinien przekroczyć 1 minuty.

Tabela 1. Dokumentacja przypadków użycia- zakup karnetu

Nazwa:

Przyłożenie karnetu do czujnika

Aktorzy:

Klient

Warunki wstępne:

1.      Klient posiada odpowiedni karnet.

2.      Bramka jest zamknięta.

3.      Świeci się czerwona lampka kontrolna.

4.       Dany wyciąg jest otwarty.

Warunki końcowe:

1.      Stan karnetu zostaje zaktualizowany.

2.      Zapala się zielona lampka kontrolna.

3.       Bramka otwiera się.

Główny przepływ zdarzeń:

1.      Klient podchodzi do czytnika karnetów.

2.       Przykłada karnet do czytnika (karnet jest kartą zbliżeniową).

3.       Następuje weryfikacja danych karnetu.

4.      System potwierdza ważność karnetu i aktualizuje jego dane.

5.      System zapala zieloną lampkę kontrolną oraz otwiera bramkę.

Alternatywne przepływy zdarzeń:

2a. System wyświetla komunikat: „Nie można odczytać karnetu.".

4a. System wyświetla komunikat: „Karnet nieważny".

5a. System nie otwiera bramki oraz nie zapala zielonej lampki.

Specjalne wymagania:

Operacja nie może trwać dłużej niż 5 sekund.

Tabela 2. Dokumentacja przypadków użycia- przyłożenie karnetu do czujnika

 

Nazwa:

Otwórz bramkę

Aktorzy:

Sterownik bramki, Serwer

Krótki opis:

Otwarcie bramki w celu przejazdu Klienta na wyciąg.

Warunki wstępne:

1.      Nastąpiła pozytywna weryfikacja danych karnetu.

2.      Bramka jest zamknięta.

Warunki końcowe:

1.      Bramka zostaje otwarta.

2.      Bramka zostaje z powrotem zamknięta.

Główny przepływ zdarzeń:

1.      Serwer przesyła sygnał do sterownika bramki równoważny z żądaniem otwarcia.

2.      Bramka otwiera się.

3.      Sterownik bramki przekłada kolejny bolec zabezpieczający.

4.      Bramka zostaje zamknięta.

Alternatywne przepływy zdarzeń:

1. Układ mechaniczny bramki zablokowany - system wyświetla komunikat: „Awaria bramki.".

Specjalne wymagania:

Brak.

Tabela 3. Dokumentacja przypadków użycia- otwórz bramkę

Nazwa:

Przygotowanie raportu

Aktorzy:

Obsługa, Serwer

Warunki wstępne:

1. Nastąpił czas wykonania raportu.

Warunki końcowe:

1. Raport zostaje przesłany do serwera i zapisany w bazie danych.

Główny przepływ zdarzeń:

1.     Obsługa pobiera raporty z odpowiednich podsystemów urządzeń, za które jest odpowiedzialna.

2.      Obsługa analizuje i zatwierdza raporty.

3.      Obsługa przesyła raporty do serwera.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin