122_411001_administrator_nieruchomosci.doc

(222 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Administrator nieruchomości

(411001)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy biurowi

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Administrator nieruchomości (411001)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-122-8 (122)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzenia/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.              Wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem dokumentacji nieruchomości Kz1                             10

3.2.              Wykonywanie czynności związanych z obsługą techniczną nieruchomości Kz2                             11

3.3.              Kompetencje społeczne KzS                             12

4.               Profil kompetencji kluczowych                             13

5.              Słownik                             14

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

411001 Administrator nieruchomości

Grupa wielka 4 – Pracownicy biurowi (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).

Grupa elementarna 411001 Pracownicy obsługi biurowej (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 4110 General office clerks).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja L. Działalność związana z obsługą rynku pracy, Dział 68. Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości, Grupa 68.3. Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości wykonywana na zlecenie.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 16 stanowiskach pracy w 5 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 1, małe − 3, w tym usługowe − 4, inne − 1), przeprowadzonych w kwietniu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Piotr Machałowski Consulting Property Management w Warszawie,

·       Irmina Sabok – PL2012+ Sp. z o.o. w Warszawie,

·       Hubert Massalski – Huba Hubert Massalski w Warszawie,

·       Maciej Szyndler – Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3 w Warszawie.

Ewaluatorzy:

·       Kazimierz Korpowski – UNIKORP Kazimierz Korpowski w Gorzowie Wielkopolskim,

·       Andrzej Sobczak – Centrum Nieruchomości „Polonia” w Szczecinie.

 

Recenzenci:

·       Andrzej Bąk – CBRE Sp. z o.o. w Warszawie.

·       Ryszard Źróbek – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie,

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Waldemar Mazan (przewodniczący) – Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości w Warszawie,

·       Krzysztof Orzeszek – Związek Zawodowy „Budowlani” w Warszawie,

·       Jerzy Putkiewicz – Polska Izba Inżynierów Budownictwa w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Administrator nieruchomości wykonuje czynności pomocnicze związane z zarządzaniem nieruchomością powierzoną jego pieczy przez zarządcę lub właściciela nieruchomości.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Administrator nieruchomości dozoruje stan techniczny urządzeń i instalacji obiektu budowlanego i jego otoczenia, powierzonych jego pieczy przez zarządcę lub właściciela. Może uczestniczyć z polecenia zarządcy nieruchomości lub właściciela w okresowych, obligatoryjnych kontrolach stanu technicznego obiektu budowlanego i jego otoczenia. Wspiera zarządcę nieruchomości w zapewnieniu dostaw niezbędnych mediów. Obserwuje prace realizowane na terenie administrowanej nieruchomości. W przypadku stwierdzenia zjawisk niekorzystnych informuje swego bezpośredniego przełożonego. Współpracuje z zarządcą nieruchomości lub właścicielem przy realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych. Odpowiada za czystość, porządek i stan bezpieczeństwa w administrowanym budynku. Współpracuje z księgowością lub bezpośrednim przełożonym przekazując dane potrzebne do rozliczania czynszu, zaliczek na opłaty i opłat za realizowane usługi: stany wodomierzy, liczników energii elektrycznej, ciepłomierzy. Wykonuje prace pomocnicze, jak prowadzenie dokumentacji administrowanych budynków, dokonywanie rozliczeń, nadzorowanie usuwania awarii i usterek, opracowywanie danych do projektu planu rzeczowo-finansowego robót i usług. Współpracuje z mieszkańcami w zakresie realizacji zadań zleconych przez przełożonych. Gromadzi informacje zgłaszane przez osoby zatrudnione w obsłudze obiektu oraz mieszkańców budynku i przekazuje je bezpośredniemu przełożonemu.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Praca administratora nieruchomości jest pracą wykonywaną w biurze oraz na terenie powierzonych jego pieczy nieruchomościach. Administrator nieruchomości wykorzystuje do pracy urządzenia biurowe: komputer, faks, kserokopiarkę, telefon, skaner, dyktafon, aparat fotograficzny. Zagrożenia zawodowe związane są ze stresem i pracą biurową realizowaną w bezpośrednim kontakcie z właścicielami i użytkownikami lokali w administrowanej nieruchomości. Do najczęstszych chorób związanych ze sposobem wykonywania pracy biurowej należą: zespół chorób nerwicowych i kardiologicznych, a także narządów ruchu. Czas pracy administratora na ogół jest nienormowany i zależy od zakresu obowiązków oraz występowania usterek i awarii na terenie administrowanych nieruchomości.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Administrator nieruchomości powinien być rzetelny i sumienny. Niezbędna jest dobra organizacja pracy i dyscyplina. Administrator powinien mieć umiejętność słuchania innych i przekazywania komunikatów. Specyfika zawodu wymaga predyspozycji organizacyjnych, umiejętności pracy w zespole, budowania dobrych relacji z ludźmi. Praca administratora nieruchomości należy do lekkich, ale związanych ze stresem. Tym samym poza ogólną sprawnością fizyczną administrator musi być odporny psychiczne i umieć radzić sobie ze stresem wynikającym z licznych kontaktów z mieszkańcami, współpracownikami, wykonawcami robót i pracownikami administracji.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

Osoby zainteresowane podjęciem zatrudnienia w zawodzie administratora nieruchomości powinny posiadać wykształcenie średnie (wskazany kierunek ekonomiczny). Pracodawcy chętnie zatrudniają osoby posiadające potwierdzoną co najmniej dwuletnią praktykę w zawodzie. Administrator powinien mieć ukończony kurs na administratora nieruchomościami i świadectwo potwierdzające jego kwalifikacje do administrowania nieruchomością. Administrator powinien mieć zdolność do czynności prawnych. Wskazane jest, aby administrator miał opano...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin