krotka-rozprawa-miedzy-trzemi-osobami.pdf

(845 KB) Pobierz
1286857965.001.png
Ta lektura , podobnie jak tysiące innych, jest dostępna on-line na stronie
Utwór opracowany został w ramach projektu Wolne Lektury przez fun-
MIKOŁAJ REJ Z NAGŁOWIC
Krótka rozprawa między trzemi oso-
bami ¹ , Panem, Wójtem a Pleba-
nem,
  ,     ą²,  ż
 ,  ż  ś³.
AMBROŻY KORCZBOK ROŻEK KU DOBRYM TOWARZY-
SZOM
Towarzyszu, posłysz⁴, nie maszli⁵ co czynić,
Postój mało⁶, nie wadzić to⁷ przeczcić⁸;
Acz są rzeczy niepoważne prawie⁹,
Podziwuj się¹⁰ też prostej ludzkiej sprawie.
Rozmawia tu z sobą trojaki stan:
Pan, wójt prosty, trzeci z nim pleban,
Wyczytając¹¹ przypadłe¹² przygody¹³,
Skąd przychodzą ludziom zysk i szkody.
Bo snadź¹⁴ człowiek z przyrodzenia¹⁵ każdy
Nawięcej¹⁶ się o to stara zawżdy¹⁷,
¹ między trzemi osobami (daw.) — dziś popr. składnia: między trzema osobami.
² wyzyta (daw.) — wyliczać.
³ Krótka rozprawa między trzemi osobami — Jedyny ocalały egzemplarz pełnego wydania utworu Mikołaja
Reja (wydany w Krakowie przez Macieja Szarffenberka w  r., stanowiący własność biblioteki hr. Potockich
w Krakowie, mieszczącej się niegdyś w domu „pod Baranami”, sygnatura biblioteczna A. ) jest uszkodzony.
Uszkodzenie to opisano następująco: „Egzemplarz (…) ma uszkodzone ostatnie trzy kartki tj. K K K w ten
sposób, że urwane są brzegi z tekstem na szerokość mniej więcej dwu palców. Dopełnienie ostatnich wyrazów
wierszy często nietrudne ze względu na rymy i do połowy tylko uszkodzone wyrazy; trudniej atoli dopełnić
pierwsze wyrazy kart K i K verso, co tylko na podstawie odpisu A. Grabowskiego poniekąd uskutecznić się
dało. Pod ostatnim wierszem zakończenia, pod napisem «ku temu, co czedł» na karcie K r. wydrukowano:
«Koniec»; w tym samym wierszu atramentem dopisano jakiś wyraz, z którego tylko A duże pozostało”. Uzu-
pełnienia tekstu wprowadzone przez poprzednich badaczy, Ambrożego Grabowskiego i Romana Zawilińskiego
pozostawiono i są one ujęte w nawiasy kwadratowe. Nie rozdzielano uzupełnień pewniejszych (w źródle w na-
wiasie kwadratowym) od domyślnych połączeń między wyrazami i częściami zdań, które jako mniej pewne
pozostawiono w źródle w nawiasach okrągłych.
posysz (daw.) — posłuchaj.
nie maszli (daw.) — konstrukcja z partykułą -li; jeśli nie masz.
postój mao (daw.) — poczekaj trochę.
nie wadzi to (daw.) — konstrukcja z partykułą „ci” skróconą do „-ć”: nie wadzi ci to; nie szkodzi ci to.
przezi (daw.) — przeczytać.
prawie (daw.) — całkiem.
¹⁰ podziwj się (daw.) — tu: przypatrz się.
¹¹ wyzytaj (daw.) — wyliczając.
¹² przypay (daw.) — zdarzający się często; przypae przyoy : pospolite zdarzenia.
¹³ przyoa (daw.) — tu: zdarzenie, przypadek.
¹⁴ sna a. sna (daw.) — przecież.
¹⁵ z przyrodzenia (daw.) — z natury; zgodnie z wrodzonymi cechami.
¹⁶ nawięej (daw.) — najwięcej.
¹⁷ zawy (daw.) — zawsze.
1286857965.002.png 1286857965.003.png
 
Aby wiedział, co się w ludzioch¹⁸ dzieje:
Więc jedno chwali, z drugiego się śmieje.
Bo gdzie mądry przydzie¹⁹ w proste rzeczy²⁰,
Co lepszego snadnie²¹ ma na pieczy²².
A snadź na tym więcej mistrza poznać,
Który umie z miedzi złoto kować²³,
Takież z prostych rzeczy wżdy²⁴ co obrać,
Co by się wżdy przygodziło schować.
A tak i to snadź przeczyść²⁵ nie wadzi,
Jako głupi niemądremu radzi;
Bo snadź każdy może temu sprostać,
Co złe, ganić, a przy dobrym zostać.
Ja, com słyszał, tom krótko napisał,
Ale ty cztąc²⁶ nie mów: bodaj wisiał!
Bo więc mówią: iście²⁷ temu kotki
Darły we łbie²⁸, kto pisał ty²⁹ plotki.
Lecz iż się ja snadź snadnie wyprawię³⁰,
Zwłaszcza gdy tu powiedacze³¹ stawię³²;
Jam napisał, kto chce, niechaj wierzy.
Co ma próżny³³ czynić? Wodę mierzy³⁴.
 ³⁵
mówi
Miły wójcie, cóż się dzieje,
Aboć się ten ksiądz z nas śmieje³⁶!
Mało śpiewa, wszytko³⁷ dzwoni,
Msza nie była jako³⁸ łoni³⁹.
Na naszym dobrym nieszporze⁴⁰
Już więc tam swą każdy porze⁴¹:
Jeden wrzeszczy, drugi śpiewa⁴²,
A też jednak rzadko bywa.
¹⁸ ldzio (daw.) — dziś forma Msc.lm: ludziach.
¹⁹ przydzie (daw.) — dziś: przyjdzie; dotrze do.
²⁰ przydzie w proste rzezy (daw.) — zetknie się z prostymi rzeczami.
²¹ snanie (daw.) — łatwo; oczywiście.
²² mie na piezy (daw.) — uważać na coś; starać się o coś; dbać o coś.
²³ kowa (daw.) — kuć.
²⁴ wy (daw.) — jednak, przecież; wreszcie, w końcu.
²⁵ przezy (daw.) — przeczytać; od zy : czytać.
²⁶ zt (daw.) — czytając; od: zy : czytać.
²⁷ iie — rzeczywiście, naprawdę.
²⁸ tem kotki ary we bie (daw. przysł.) — jest pomylony; niespełna rozumu.
²⁹ ty (daw.) — dziś: te.
³⁰ się ja sna snanie wyprawię (daw.) — przecież łatwo się usprawiedliwię.
³¹ powieaz (daw.) — mówiący; osoba przemawiająca; rozmówca.
³² stawi — tu: postawić, przedstawić.
³³ próny (daw.) — tu: próżniak.
³⁴ woę mierzy (daw. przysł.) — przelewać z pustego w próżne; określenie daremnej, bezsensownej pracy.
³⁵ Pan — tu: przedstawiciel szlachty, posiadaczy ziemskich.
³⁶ bo się mieje (daw.) — konstrukcja z partykułą -ci (skróconą do: -ć); czy się śmieje.
³⁷ wszytko (daw.) — ciągle, tylko.
³⁸ nie bya jako (daw.) — nie było jej od.
³⁹ oni (daw.) — zeszłego roku.
⁴⁰ nieszpór — dziś: nieszpory; nabożeństwo wieczorne w kościele katolickim.
⁴¹ sw kay porze (przysł.) — każdy robi swoje; każdy robi, co chce; każdy się stara o swoje.
⁴² piewa — daw. z tzw. e pochylonym: śpièwa, odpowiadającym dźwiękowi zbliżonemu do i; stąd rym
z „bywa”.
  Krótka rozprawa między trzemi osobami, Panem, Wójtem a Plebanem
Jutrzniej⁴³, tej nigdy nie słychać,
Podobno⁴⁴ musi zasypiać⁴⁵;
Odśpiewa ją czasem sowa,
Bo więc księdzu cięży głowa.
A wżdy⁴⁶ przedsię⁴⁷ jednak łają⁴⁸,
Chocia⁴⁹ mało nauczają.
Ano wie Bóg, za tą sprawą⁵⁰
Obrócimli się⁵¹ na prawą…
Bychmy⁵² jedno⁵³ na lewicy⁵⁴
I z księdzem nie byli wszytcy⁵⁵.

Wiara prosty
Miły panie, my prostacy,
A cóż wiemy nieboracy?
To mamy za wszytko⁵⁶ zdrowie,
Co on⁵⁷ nam w kazanie powie:
Iż, gdy wydam dziesięcinę⁵⁸,
Bych⁵⁹ był nagorszy⁶⁰, nie zginę;
A damli⁶¹ dobrą kolendę⁶²,
Że z nogami w niebie będę.
Abo⁶³ gdy w obiad przybieży⁶⁴,
A kukla⁶⁵ na stole leży,
To ją wnet z stołu ogoli⁶⁶,
A mnie kęs posypie soli,
Jakoby mię nogieć⁶⁷ napadł:
Mniema, bych⁶⁸ już chleba nie jadł.
Potym⁶⁹ mię pokropi wodą,
To już z Bogiem idę zgodą.
Alić przedsię⁷⁰ jako gorze⁷¹
⁴³ jtrzniej — daw. forma D.lp, dziś: jutrzni; jtrznia : nabożeństwo poranne w kościele katolickim; począt-
kowo odprawiana o wschodzie słońca.
⁴⁴ poobno (daw.) — pewnie, zapewne.
⁴⁵ zasypia (daw.) — nie wstawać na czas (czynność wielokrotna, zwyczajowa); por. dziś: zaspać.
⁴⁶ wy (daw.) — przecież, jednak, w końcu.
⁴⁷ przesię (daw.) — przecież, chociaż.
⁴⁸ aja — strofować, ganić.
⁴⁹ oia (daw.) — dziś: chociaż.
⁵⁰ za t spraw (daw.) — przy takim stanie rzeczy.
⁵¹ obróimli się (daw.) — konstrukcja z partykułą -li: czy się obrócimy.
⁵² bymy (daw.) — byśmy; obyśmy.
⁵³ jeno a. jeno (daw.) — tylko.
⁵⁴ bróimli się na praw na lewiy — wg. pokalipsy św. Jana na Sądzie Ostatecznym zbawieni mają się
znaleźć po prawej, a potępieni po lewej stronie Boga.
⁵⁵ wszyty (daw.) — wszyscy.
⁵⁶ wszytko (daw.) — dziś: wszystko.
⁵⁷ on — tu: ksiądz.
⁵⁸ dziesięina — podatek religijny wynoszący jedną dziesiątą dochodów (zbiorów), pobierany przez ducho-
wieństwo od chłopów (najczęściej w naturze).
⁵⁹ by (daw.) — bym, obym, gdybym; choćbym.
⁶⁰ by by naorszy (daw.) — choćbym był najgorszy.
⁶¹ amli (daw.) — konstrukcja z partykułą -li: jeśli dam.
⁶² kolena (daw.) — dziś: kolęda; tu: świadczenia w naturze pobierane przez duchowieństwo katolickie pod
koniec roku.
⁶³ abo (daw.) — albo.
⁶⁴ w obia przybiey (daw.) — przyjdzie podczas obiadu.
⁶⁵ kkla (daw.) — bułka; bochen chleba.
⁶⁶ ooli z sto (daw.) — zabrać ze stołu.
⁶⁷ noie — choroba koni i trzody, którą leczono solą; przen.: nicpoń.
⁶⁸ by (daw.) — bym, abym.
⁶⁹ potym (daw.) — potem.
⁷⁰ przesię (daw.) — przecież, chociaż.
⁷¹ orze (daw.) — nieszczęście, bieda.
  Krótka rozprawa między trzemi osobami, Panem, Wójtem a Plebanem
Ciągni się⁷² wójcie, nieboże.
Jednak niźli⁷³ cię rozmachnie⁷⁴,
Przedsię ta rzecz mieszkiem⁷⁵ pachnie⁷⁶.
Ja mniemam, gdy wszystko spłacą,
Iż się z świętemi⁷⁷ pobracą⁷⁸.

A wójtże się to jął⁷⁹ gdakać?
Czymżeby tę gębę zatkać?
Gdzieśto dzban⁸⁰ piwa dobrego,
Przegadałby mędrca tego
Iście trzeciem⁸¹ nachyleniem;
Byłby tańszy⁸² z tym zbawieniem.
A jeszczeż ci w tym ksiądz wadzi,
Żeć owo na dobre radzi?
Bo nas sam Pan⁸³ uczył temu⁸⁴:
Chceszli sam brać, daj drugiemu.
A wielkie to upominki
U Boga, takie uczynki.
A tyś wszytek świat rozwołał,
Żeś tej dziesięciny kęs dał.
Wszakeś tak słychał o Bodze⁸⁵,
Iż gdy był tu, na tej drodze,
Potwierdziwszy zakon⁸⁶ wszytek
Tu wszem ludziom na pożytek,
Na to stan duchowny sprawił⁸⁷,
By ji⁸⁸ przezeń ludziom zjawił,
A my, duchowni stanowie,
Jesteśmy ku wam⁸⁹ posłowie.
Tę pracą⁹⁰ na was przełożył,
A mało was tym zubożył,
Iż z jego hojnego dobra
Słabo wasza ręka szczodra⁹¹,
A nas tym opatrzujecie⁹²,
Czym z niego obfitujecie⁹³.
Bo byś baczył⁹⁴, miły bracie,
⁷² ini się (daw.) — tryb rozkazujący: ciągnij się; od in się : wysilać się na wydatki.
⁷³ nili (daw.) — niż; tu: zanim.
⁷⁴ ię rozmanie — pokropi cię wodą święconą.
⁷⁵ mieszek — sakiewka na pieniądze.
⁷⁶ mieszkiem pan (daw.) — wymagać nakładu, kosztu.
⁷⁷ więtemi (daw.) — forma N.lm, dziś popr.: świętymi.
⁷⁸ pobrai się (daw.) — dziś: pobratać się.
⁷⁹ j (daw.) — zacząć; wziąć się za robienie czegoś.
⁸⁰ dzieto dzban (daw.) — gdyby tak mieć dzban.
⁸¹ trzeiem (daw.) — forma N.lp, dziś popr.: trzecim.
⁸² byby taszy (daw.) — nie drożyłby się; nie upierałby się.
⁸³ Pan — tu: Jezus Chrystus, Bóg.
⁸⁴ zy tem (daw.) — dziś: uczył tego.
⁸⁵ o odze (daw.) — dziś forma Msc.lp: o bogu.
⁸⁶ zakon (daw.) — tu: prawo.
⁸⁷ sprawi — tu: czynić, ustanowić.
⁸⁸ ji (daw.) — dziś forma B.lp: go.
⁸⁹ k wam (daw.) — do was.
⁹⁰ tę pra (daw.) — forma B.lp r.ż., dziś popr.: tę pracę.
⁹¹ sabo szzora (daw.) — mało szczodra.
⁹² opatrzjeie (daw.) — oparujecie; obdarowujecie.
⁹³ zym z nieo obtjeie (daw.) — w co obfitujecie dzięki niemu.
⁹⁴ bazy — uważać, zważać na coś.
  Krótka rozprawa między trzemi osobami, Panem, Wójtem a Plebanem
Zgłoś jeśli naruszono regulamin