Właściciel małego zakładuagroturystycznego/hotelarskiego /gastronomicznego
(515204)
Pracownicy usług i sprzedawcy
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Właściciel małego zakładuagroturystycznego/hotelarskiego
/gastronomicznego (515204)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-151-8 (151)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzenia/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Obsługiwanie klientów w zakresie świadczenia usług agroturystycznych/hotelarskich/gastronomicznych Kz1 10
3.2. Zarządzanie personelem i organizowanie usług agroturystycznych/hotelarskich/ gastronomicznych Kz2 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS 13
4. Profil kompetencji kluczowych 14
5. Słownik 15
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawoduw klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
515204 Właściciel małego zakładu agroturystycznego/hotelar-skiego/gastronomicznego
Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 2).
Grupa elementarna 5152 – Pracownicy usług domowych (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5152 Domestic housekeepers).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja I. Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, Dział 55. Zakwaterowanie, Dział 56. Działalność usługowa związana z wyżywieniem, Grupa 55.1. Hotele i podobne obiekty zakwaterowania, Grupa 55.2. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, Grupa 56.1. Restauracje i pozostałe placówki gastronomiczne.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy, w 9 przedsiębiorstwach (mikro – 9, w tym usługowe – 6 i inne – 3), przeprowadzonych w kwietniu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Magdalena Porzeczkowska – Gospodarstwo rolne w Lubczynie,
· Beata Hajduk – Zespół Szkół Ekonomicznych w Olsztynie,
· Rafał Ryszelewski – Biuro turystyczne w Łodzi,
· Marcin Biskupski – ZARR S.A w Szczecinie.
Ewaluatorzy:
· Maria Kunisz – Gospodarstwo agroturystyczne w Bielinie,
· Patrycja Szelągowska – Care4nature z siedzibą w Szczecinie.
Recenzenci:
· Barbara Steblik-Wlaźlak – Dolnośląska Izba Turystyki w Jeleniej Górze,
· Małgorzata Statkiewicz – Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Zbigniew Szczerkowski (przewodniczący) – NSZZ „Solidarność”w Kamieniu Pomorskim,
· Małgorzata Ciszek-Lewicka – Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie,
· Monika Jakubowska – Polska Izba Turystyki w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 15.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Właściciel małego zakładu agroturystycznego/hotelarskiego/gastro-nomicznego świadczy usługi noclegowe i gastronomiczne klientom.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,obszary występowania zawodu
Właściciel małego zakładu agroturystycznego/hotelarskiego/gastro-nomicznego jest zawodem o charakterze usługowym. Celem jego pracy jest obsługa turystów i innych klientów w zakresie świadczenia usług noclegowych i gastronomicznych lub/i towarzyszących. Wykonuje lub nadzoruje wykonywanie zadań, na które składają się prace w recepcji, kuchni, jadalni, pokojach gościnnych oraz przyrządzanie i serwowanie posiłków. Nadzoruje stan techniczny budynku i jego otoczenia, prowadzi lub zleca prowadzenie dokumentacji wykonywanych usług. Zarządza finansami oraz zatrudnionymi pracownikami. Przygotowuje i wdraża strategię marketingową. Organizuje stanowisko pracy swoje i zatrudnionych pracowników oraz decyduje o głównych działaniach na terenie firmy. Jego obowiązkiem jest zapewnienie gościom i pracownikom bezpieczeństwa oraz właściwego poziomu świadczonych usług.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszynyi narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy właściciela małego zakładu agroturystycznego/hotelarskiego/gastronomicznego jest obiekt, w którym świadczone są usługi noclegowe lub/i gastronomiczne: gospodarstwo wiejskie, pensjonat, hotel, motel, restauracja, zajazd. Zawód ten wykonywany jestw ramach własnej działalności gospodarczej lub działalności rolniczej (agroturystyka). Właściciel pracuje samodzielnie lub zatrudnia pracowników. W miejscu pracy mogą występować zagrożenia dla zdrowia związane z obsługą maszyn i urządzeń, pracami konserwacyjnymii kontaktem z detergentami. Istotne jest optymalne planowanie i organizowanie stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami, zasadami i przepisami BHP, ochrony ppoż., HACCP i ochrony środowiska. Właściciel ma nienormowany czas pracy, a godziny pracy personelu reguluje Kodeks pracy. Czas pracy właściciela zakładu i zatrudnionego przez niego p...
bhp.KarolKa