151_515204_wlasiciel_malego_zakladu_agroturystycznego_hotelarskiego_gastronomicznego.doc

(250 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Właściciel małego zakładu
agroturystycznego/hotelarskiego /gastronomicznego

(515204)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy usług i sprzedawcy

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Właściciel małego zakładu
agroturystycznego/hotelarskiego

/gastronomicznego (515204)

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-151-8 (151)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzenia/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.              Obsługiwanie klientów w zakresie świadczenia usług agroturystycznych/hotelarskich/gastronomicznych Kz1                            10

3.2.              Zarządzanie personelem i organizowanie usług agroturystycznych/hotelarskich/ gastronomicznych Kz2                            11

3.3. Kompetencje społeczne KzS                            13

4.               Profil kompetencji kluczowych                             14

5.              Słownik                             15

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

 

515204 Właściciel małego zakładu agroturystycznego/hotelar-skiego/gastronomicznego

Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 2).

Grupa elementarna 5152 Pracownicy usług domowych (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5152 Domestic housekeepers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja I. Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, Dział 55. Zakwaterowanie, Dział 56. Działalność usługowa związana z wyżywieniem, Grupa 55.1. Hotele i podobne obiekty zakwaterowania, Grupa 55.2. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, Grupa 56.1. Restauracje i pozostałe placówki gastronomiczne.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy, w 9 przedsiębiorstwach (mikro 9, w tym usługowe 6 i inne 3), przeprowadzonych w kwietniu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Magdalena Porzeczkowska – Gospodarstwo rolne w Lubczynie,

·       Beata Hajduk – Zespół Szkół Ekonomicznych w Olsztynie,

·       Rafał Ryszelewski – Biuro turystyczne w Łodzi,

·       Marcin Biskupski – ZARR S.A w Szczecinie.

Ewaluatorzy:

·       Maria Kunisz – Gospodarstwo agroturystyczne w Bielinie,

·       Patrycja Szelągowska Care4nature z siedzibą w Szczecinie.

 

Recenzenci:

·       Barbara Steblik-Wlaźlak – Dolnośląska Izba Turystyki w Jeleniej Górze,

·       Małgorzata Statkiewicz – Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Zbigniew Szczerkowski (przewodniczący) – NSZZ Solidarność
w Kamieniu Pomorskim,

·       Małgorzata Ciszek-Lewicka – Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Szczecinie,

·       Monika Jakubowska Polska Izba Turystyki w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Właściciel małego zakładu agroturystycznego/hotelarskiego/gastro-nomicznego świadczy usługi noclegowe i gastronomiczne klientom.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Właściciel małego zakładu agroturystycznego/hotelarskiego/gastro-nomicznego jest zawodem o charakterze usługowym. Celem jego pracy jest obsługa turystów i innych klientów w zakresie świadczenia usług noclegowych i gastronomicznych lub/i towarzyszących. Wykonuje lub nadzoruje wykonywanie zadań, na które składają się prace w recepcji, kuchni, jadalni, pokojach gościnnych oraz przyrządzanie i serwowanie posiłków. Nadzoruje stan techniczny budynku i jego otoczenia, prowadzi lub zleca prowadzenie dokumentacji wykonywanych usług. Zarządza finansami oraz zatrudnionymi pracownikami. Przygotowuje i wdraża strategię marketingową. Organizuje stanowisko pracy swoje i zatrudnionych pracowników oraz decyduje o głównych działaniach na terenie firmy. Jego obowiązkiem jest zapewnienie gościom i pracownikom bezpieczeństwa oraz właściwego poziomu świadczonych usług.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy właściciela małego zakładu agroturystycznego/hotelarskiego/gastronomicznego jest obiekt, w którym świadczone są usługi noclegowe lub/i gastronomiczne: gospodarstwo wiejskie, pensjonat, hotel, motel, restauracja, zajazd. Zawód ten wykonywany jest
w ramach własnej działalności gospodarczej lub działalności rolniczej (agroturystyka). Właściciel pracuje samodzielnie lub zatrudnia pracowników. W miejscu pracy mogą występować zagrożenia dla zdrowia związane z obsługą maszyn i urządzeń, pracami konserwacyjnymi
i kontaktem z detergentami. Istotne jest optymalne planowanie i organizowanie stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami, zasadami i przepisami BHP, ochrony ppoż., HACCP i ochrony środowiska. Właściciel ma nienormowany czas pracy, a godziny pracy personelu reguluje Kodeks pracy. Czas pracy właściciela zakładu i zatrudnionego przez niego p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin