75_262201_analityk_informacji_i_raportow_medialnych.doc

(230 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Analityk informacji
i raportów medialnych

(262201)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specjaliści

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Analityk informacji i raportów medialnych (262201)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-075-7 (75)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6             

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            8

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            9

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            10

3.              Opis kompetencji zawodowych                             11

3.1.               Analizowanie materiałów medialnych Kz1                             11

3.2.               Opracowywanie raportu z analizy materiałów medialnych Kz2                             12

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.              Profil kompetencji kluczowych                            14

5.              Słownik                            15

 

 

 

 

 


1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

262201 Analityk informacji i raportów medialnych

Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).

Grupa elementarna 2622 Bibliotekoznawcy i specjaliści zarządzania informacją (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2622 Librarians and related information professionals).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja M. Działalność Profesjonalna, Naukowa i Techniczna, Dział 73. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej, Grupa 73.2. Badanie rynku i opinii publicznej.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie z wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy w 8 przedsiębiorstwach (średnie – 2, małe − 5, mikro − 1, w tym usługowe − 8) przeprowadzonych w marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Anna Miotk – NetSprint.pl w Warszawie,

·       Magdalena Grabarczyk-Tokaj – Instytut Monitorowania Mediów w Warszawie,

·       Marcin Szczupak – PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o. w Poznaniu,

·       Małgorzata Szpilska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

Ewaluatorzy:

·       Alicja Bykowska – Media Navigator w Poznaniu,

·       Michał Szombara – B2X Care Solutions GMbH w Monachium, Niemcy.


Recenzenci:

·       Monika Loryńska – Pixel PR w Rzeszowie,

·       Tomasz Gackowski – Instytut Dziennikarstwa, Uniwersytet Warszawski w Warszawie.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Bohdan Pawłowicz (przewodniczący) – IAA International Advertising Association Polska w Warszawie,

·       Piotr Bereziewicz – Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej w Rzeszowie,

·       Beata Ostrowska – Polskie Towarzystwo Informatyczne w Łodzi,

·       Katarzyna Pietrzak – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Analityk informacji i raportów medialnych analizuje informacje ze środków masowego przekazu i na ich podstawie przygotowuje raport o przedmiocie analizy.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Celem pracy analityka informacji i raportów medialnych jest zbadanie i ocenienie wizerunku medialnego danego tematu, osób i podmiotów, a także zjawisk, wydarzeń i procesów, w tym również znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak są one przedstawiane przez środki masowego przekazu. W tym celu dokonuje selekcji, klasyfikacji i analizy danych z mediów i materiałów opublikowanych w środkach masowego przekazu (np. w artykułach, reklamach) pod kątem wcześniej określonych kategorii oceny. Do jego zadań należy również kontrola gromadzonych danych. Na podstawie wykonanych przez siebie analiz ilościowych i jakościowych analityk informacji i raportów medialnych przygotowuje raporty, które są głównym wytworem jego pracy. Raport jest autorskim opracowaniem wykonanym na podstawie doświadczenia analityka i jego wiedzy na temat specyfiki badanego zjawiska. Zawiera interpretację danych z analizy przekazów i weryfikuje hipotezy postawione na początku badania. Obowiązkiem analityka informacji i raportów medialnych jest rzetelne nakreślenie wizerunku medialnego badanego zjawiska. Dane, prognozy i rekomendacje z raportów są następnie udostępniane osobom odpowiedzialnym za komunikację z mediami, public relations, marketing i reklamę oraz wspomagają proces podejmowania decyzji przez kadrę kierowniczą.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejsce pracy analityka informacji i raportów medialnych to pomieszczenia biurowe firmy specjalizującej się w usługach monitoringu lub badaniach mediów, agencji badawczej, interaktywnej, public relations, domu mediowego, wywiadowni gospodarczej. Podstawowym narzędziem pracy analityka informacji i raportów medialnych jest komputer. Wykorzystuje on oprogramowanie do analiz statystycznych, arkusze kalkulacyjne i edytory tekstu oraz autorskie oprogramowanie do analizy mediów. Praca analityka informacji i raportów medialnych obejmuje stałe zadania zawodowe, m.in.: klasyfikacja materiałów, analiza, tworzenie raportu, jednak ich obszar zmienia się w zależności od tematyki, branży, zakresu analizy. Praca w zawodzie analityka informacji i raportów medialnych wymaga wykonywania zadań w pozycji siedzącej przed ekranem komputera. Wykonywana musi być w dużym skupieniu, a jednocześnie pod presją czasu, dlatego analityk informacji i raportów medialnych może uskarżać się na bóle kręgosłupa, kłopoty ze wzrokiem, stres oraz na monotonię, powtarzalność pracy. Szczególnie ważne jest zatem planowanie i organizowanie pracy zgodnie z przepisami BHP, ochrony ppoż., ergonomii oraz ochrony środowiska. Analityk informacji i raportów medialnych pracuje w systemie jedno-, a czasem też dwu- i trzyzmianowym. Możliwe jest świadczenie pracy zdalnej. Analityk informacji i raportów medialnych może pracować samodzielnie lub w zespole.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Wykonywanie zawodu analityka informacji i raportów medialnych wymaga umiejętności zarówno technicznych, jak i komunikacyjnych oraz wiedzy fachowej. Pracę analityka informacji i raportów medialnych mogą podejmować osoby o lekkiej niepełnosprawności ruchowej, o ile stopień niepełnosprawności pozwala na wykonywanie pracy siedzącej przy komputerze. Analityk informacji i raportów medialnych musi posługiwać się komputerem i szybko uczyć się obsługi nowego oprogramowania. W jego pracy ważna jest koncentracja, spostrzegawczość, koordynacja wzrokowo-ruchowa, umiejętność szybkiego czytania ze zrozumieniem i dobra pamięć. Kluczowe jest analityczne myślenie, synteza, logiczne rozumowanie, wyciąganie wniosków oraz zauważanie zależności przyczynowo-skutkowych. Praca wymaga dokładności, rzetelności i dbałości o poprawność danych prezentowanych w raporcie. Specyfika zawodu wymaga także sprawnego posługiwania się językiem polskim oraz umiejętności redagowania tekstów. Przydatna jest znajomość rynku mediów oraz szeroka wiedza ogólna. Analityk informacji i raportów medialnych musi umieć pracować samodzielnie, a zarazem wspó...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin