Analityk informacjii raportów medialnych
(262201)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Analityk informacji i raportów medialnych (262201)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-075-7 (75)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 9
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 10
3. Opis kompetencji zawodowych 11
3.1. Analizowanie materiałów medialnych Kz1 11
3.2. Opracowywanie raportu z analizy materiałów medialnych Kz2 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS 13
4. Profil kompetencji kluczowych 14
5. Słownik 15
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
262201 Analityk informacji i raportów medialnych
Grupa wielka 2 – Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).
Grupa elementarna 2622 – Bibliotekoznawcy i specjaliści zarządzania informacją (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2622 Librarians and related information professionals).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność Profesjonalna, Naukowa i Techniczna, Dział 73. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej, Grupa 73.2. Badanie rynku i opinii publicznej.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie z wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy w 8 przedsiębiorstwach (średnie – 2, małe − 5, mikro − 1, w tym usługowe − 8) przeprowadzonych w marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Anna Miotk – NetSprint.pl w Warszawie,
· Magdalena Grabarczyk-Tokaj – Instytut Monitorowania Mediów w Warszawie,
· Marcin Szczupak – PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o. w Poznaniu,
· Małgorzata Szpilska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
· Alicja Bykowska – Media Navigator w Poznaniu,
· Michał Szombara – B2X Care Solutions GMbH w Monachium, Niemcy.
Recenzenci:
· Monika Loryńska – Pixel PR w Rzeszowie,
· Tomasz Gackowski – Instytut Dziennikarstwa, Uniwersytet Warszawski w Warszawie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Bohdan Pawłowicz (przewodniczący) – IAA International Advertising Association Polska w Warszawie,
· Piotr Bereziewicz – Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej w Rzeszowie,
· Beata Ostrowska – Polskie Towarzystwo Informatyczne w Łodzi,
· Katarzyna Pietrzak – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 15.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Analityk informacji i raportów medialnych analizuje informacje ze środków masowego przekazu i na ich podstawie przygotowuje raport o przedmiocie analizy.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Celem pracy analityka informacji i raportów medialnych jest zbadanie i ocenienie wizerunku medialnego danego tematu, osób i podmiotów, a także zjawisk, wydarzeń i procesów, w tym również znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak są one przedstawiane przez środki masowego przekazu. W tym celu dokonuje selekcji, klasyfikacji i analizy danych z mediów i materiałów opublikowanych w środkach masowego przekazu (np. w artykułach, reklamach) pod kątem wcześniej określonych kategorii oceny. Do jego zadań należy również kontrola gromadzonych danych. Na podstawie wykonanych przez siebie analiz ilościowych i jakościowych analityk informacji i raportów medialnych przygotowuje raporty, które są głównym wytworem jego pracy. Raport jest autorskim opracowaniem wykonanym na podstawie doświadczenia analityka i jego wiedzy na temat specyfiki badanego zjawiska. Zawiera interpretację danych z analizy przekazów i weryfikuje hipotezy postawione na początku badania. Obowiązkiem analityka informacji i raportów medialnych jest rzetelne nakreślenie wizerunku medialnego badanego zjawiska. Dane, prognozy i rekomendacje z raportów są następnie udostępniane osobom odpowiedzialnym za komunikację z mediami, public relations, marketing i reklamę oraz wspomagają proces podejmowania decyzji przez kadrę kierowniczą.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejsce pracy analityka informacji i raportów medialnych to pomieszczenia biurowe firmy specjalizującej się w usługach monitoringu lub badaniach mediów, agencji badawczej, interaktywnej, public relations, domu mediowego, wywiadowni gospodarczej. Podstawowym narzędziem pracy analityka informacji i raportów medialnych jest komputer. Wykorzystuje on oprogramowanie do analiz statystycznych, arkusze kalkulacyjne i edytory tekstu oraz autorskie oprogramowanie do analizy mediów. Praca analityka informacji i raportów medialnych obejmuje stałe zadania zawodowe, m.in.: klasyfikacja materiałów, analiza, tworzenie raportu, jednak ich obszar zmienia się w zależności od tematyki, branży, zakresu analizy. Praca w zawodzie analityka informacji i raportów medialnych wymaga wykonywania zadań w pozycji siedzącej przed ekranem komputera. Wykonywana musi być w dużym skupieniu, a jednocześnie pod presją czasu, dlatego analityk informacji i raportów medialnych może uskarżać się na bóle kręgosłupa, kłopoty ze wzrokiem, stres oraz na monotonię, powtarzalność pracy. Szczególnie ważne jest zatem planowanie i organizowanie pracy zgodnie z przepisami BHP, ochrony ppoż., ergonomii oraz ochrony środowiska. Analityk informacji i raportów medialnych pracuje w systemie jedno-, a czasem też dwu- i trzyzmianowym. Możliwe jest świadczenie pracy zdalnej. Analityk informacji i raportów medialnych może pracować samodzielnie lub w zespole.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu analityka informacji i raportów medialnych wymaga umiejętności zarówno technicznych, jak i komunikacyjnych oraz wiedzy fachowej. Pracę analityka informacji i raportów medialnych mogą podejmować osoby o lekkiej niepełnosprawności ruchowej, o ile stopień niepełnosprawności pozwala na wykonywanie pracy siedzącej przy komputerze. Analityk informacji i raportów medialnych musi posługiwać się komputerem i szybko uczyć się obsługi nowego oprogramowania. W jego pracy ważna jest koncentracja, spostrzegawczość, koordynacja wzrokowo-ruchowa, umiejętność szybkiego czytania ze zrozumieniem i dobra pamięć. Kluczowe jest analityczne myślenie, synteza, logiczne rozumowanie, wyciąganie wniosków oraz zauważanie zależności przyczynowo-skutkowych. Praca wymaga dokładności, rzetelności i dbałości o poprawność danych prezentowanych w raporcie. Specyfika zawodu wymaga także sprawnego posługiwania się językiem polskim oraz umiejętności redagowania tekstów. Przydatna jest znajomość rynku mediów oraz szeroka wiedza ogólna. Analityk informacji i raportów medialnych musi umieć pracować samodzielnie, a zarazem wspó...
bhp.KarolKa