8_142003_Kierownik_hurtowni.doc

(247 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Kierownik hurtowni

(142003)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przedstawiciele władz publicznych,
wyżsi urzędnicy i kierownicy

 

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Kierownik hurtowni (142003)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-008-5 (8)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.               Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                             4

1.2.               Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                             6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.               Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Organizowanie pracy hurtowni Kz1                             10

3.2.               Prowadzenie bieżącej działalności hurtowni Kz2                             11

3.3.               Kierowanie pracownikami hurtowni oraz ich rekrutowanie Kz3                            12

3.4.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.               Profil kompetencji kluczowych                             14

5.              Słownik                             15

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

142003 Kierownik hurtowni

Grupa wielka 1 – Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 6).

Grupa elementarna 1420 Kierownicy w handlu detalicznym i hurtowym (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 1420 Retail and wholesale trade managers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; Naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle, Dział 46. Handel hurtowy z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi, Grupa. 46.9 Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 15 przedsiębiorstwach (średnie – 2, małe − 7, mikro – 6, w tym produkcyjne − 3, handlowe − 10, usługowo-handlowe – 1, produkcyjno-usługowo-handlowe 1), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Małgorzata Kośla – ICAR Sp. z o.o. w Radomiu,

·       Renata Choroś – PROFARB Sp. z o.o. w Ostrowcu Świętokrzyskim,

·       Krzysztof Musiał – Sobiesław Zasada Automotive w Olsztynie,

·       Katarzyna Skoczylas – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

 

 

 

Ewaluatorzy:

·       Krzysztof Gąsiorowski – Hurtownia Marcin Dekor w Halinowie k. Warszawy,

·       Danuta Szczepaniak – Uniwersytet Technologiczno-Humanisty-czny w Radomiu.

Recenzenci:

·       Maciej Zawitkowski – Streetcom Polska w Warszawie,

·       Anna Derendarz – Rossmann w Łodzi.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Wiesława Małgorzata Mizielska (przewodnicząca) – Polska Izba Handlu w Warszawie,

·       Bogdan Grzybowski – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,

·       Zbigniew Sokołowski – Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       07.10.2013 r.

 

 

 

 

 

 


2. Opis zawodu

2.1.              Synteza zawodu

Kierownik hurtowni zarządza podległym zespołem, organizuje, planuje i kontroluje działalność hurtowni.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Celem pracy kierownika hurtowni jest samodzielne działanie, organizowanie sobie i innym zadań tak, aby osiągnąć założony cel hurtowni. Organizuje stanowiska pracy odpowiednio do wymogów branży, dobiera odpowiedni zespół ludzi i przydziela konkretne zadania oraz motywuje do ich wykonania. Wspiera, nadzoruje i weryfikuje realizację celów. Określa grupę produktów przeznaczonych do sprzedaży, ustala i kontroluje poziom zapasów, formułuje i wdraża strategię zakupów i sprzedaży, prowadzi rejestr poziomu zapasów i transakcji finansowych, składa raporty z prowadzonej działalności. Zapewnia zgodność z przepisami BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska. Uczestniczy w targach i imprezach branżowych organizowanych przez producentów oraz dostawców.

2.3.              Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy kierownika hurtowni jest przestrzeń hurtowni, w której mogą być wydzielone powierzchnie biurowe i magazynowe. W części magazynowej zaleca się szczególny nadzór nad organizacją pracy i przestrzeganiem przepisów BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska. Pożądana jest znajomość obsługi komputera z dostępem do Internetu w zakresie podstawowych programów (magazynowych, księgowych, bazy danych) oraz urządzeń biurowych (telefon, faks, ksero). Długotrwała praca przy komputerze może wiązać się z obciążeniem dla narządu wzroku i kręgosłupa. Ze względu na konieczność podejmowania szybkich decyzji kierownik hurtowni powinien cechować się umiejętnością pracy w stresie, powinien potrafić podejmować decyzje pod presją czasu. Praca kierownika hurtowni jest jednozmianowa, jednak zaleca się nadzór nad przebiegiem pracy w systemie wielozmianowym.


2.4.              Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Brak jest przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania zawodu kierownika hurtowni, z wyjątkiem upośledzeń uniemożliwiających wykonywanie powierzonych obowiązków. Zawód kierownika hurtowni może być wykonywany przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, jednak nie mogą go wykonywać osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Kierownika hurtowni powinny cechować: komunikatywność, kreatywność, samodyscyplina i równowaga emocjonalna oraz umiejętność pracy w zespole. Ważna jest umiejętność właściwego delegowa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin