Diagnozowanie umiejętności czytania i pisania wg J.doc

(42 KB) Pobierz
Diagnozowanie umiejętności czytania i pisania wg J

Diagnozowanie umiejętności czytania i pisania wg J. Cieszyńskiej

Podstawowym celem diagnozy jest określenie, co dziecko już potrafi. Badanie funkcji u dzieci z potencjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu musi obejmować:

1) Sprawność motoryczną. 
 

·                      dużą motorykę

·                      sprawność manualną

·                      praksję oralną, czyli sprawność narządów artykulacyjnych.

2) Lateralizację.
 

·                      badanie dominacji ręki

·                      badanie dominacji oka

·                      badanie dominacji nogi

·                      badanie koordynacji wzrokowo - ruchowej.

3) Spostrzeganie wzrokowe.
 

·                      badanie analizy i syntezy wzrokowej.

4) Spostrzeganie słuchowe.
 

·                      identyfikowanie i rozróżnianie dźwięków

·                      słuchanie dźwięków mowy

·                      różnicowanie opozycji fonologicznych.

5) Umiejętności językowe.
 

·                      badanie opanowania systemu fonetyczno - fonologicznego. Zabawa kierowana

·                      badanie systemu semantycznego

·                      badanie systemu syntaktycznego.

6) Operacje myślowe.
 

·                      umiejętność szeregowania

·                      umiejętność przeprowadzania klasyfikacji na materiale atematycznym

·                      umiejętność przeprowadzania klasyfikacji

·                      badanie myślenia przyczynowo - skutkowego

·                      myślenie symboliczne.

7) Pamięć.
 

·                      badanie pamięci symultanicznej

·                      badanie pamięci sekwencyjnej.

v ćwiczenia sekwencji – służą usprawnianiu strategii lewopółkulowych,

warunkujących prawidłowe przetwarzanie języka. Uwzględnić należy

ćwiczenia sekwencji w trzech sferach – wzrokowej, słuchowej oraz ruchowej

według kolejności: naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie. Zdolność

wykonywania sekwencji ruchów, zapamiętywania kolejności dźwięków i

znaków oraz odtwarzania ich warunkuje skuteczne funkcjonowanie człowieka

w świecie, w tym sprawne posługiwanie się językiem. Stanowi bowiem

podstawę właściwych mechanizmów językowych, takich jak powtarzanie i

budowanie sekwencji dźwięków lub liter, zachowanie kierunku od lewej do

prawej czy abstrahowanie reguł językowych.

v ćwiczenia porządkowania świata od lewej do prawej3 - związane są z

koniecznością zachowania kierunku analizy przestrzeni zgodnego z

kulturowym uwarunkowaniem: od lewej do prawej. Duża część dzieci

dyslektycznych ma z tym ogromne trudności, co w efekcie prowadzi do

ogromnych problemów z czytaniem i pisaniem, objawiających się

2 Przykłady wszystkich omówionych tu grup ćwiczeń, wraz z dokładnym wyjaśnieniem teoretycznym można

znaleźć w książce: Cieszyńska J., Korendo M., 2007, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju

dziecka. Od 0 – 6 roku życia, Kraków.

3 terminologia wg Jagody Cieszyńskiej, 2001, Nauka czytania krok po kroku, Kraków

10

zwolnieniem tempa, dokonywaniem metatez, opuszczeń liter, sylab, wyrazów,

linijek tekstu itp., a w konsekwencji obniżeniem poziomu rozumienia tekstu.

v ćwiczenia umiejętności dokonywania obrotów w przestrzeni – sprawność ta

warunkuje umiejętność odróżniania liter różniących się głównie położeniem w

przestrzeni, tj. p, b, g, d. Aby usprawnić tę umiejętność należy odejść od

materiału literowego, co pozwoli na doskonalenie sprawności bez utrwalania

błędów.

v ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej lub słuchowej – poprawność procesów

analizy i syntezy stanowi podstawę posługiwania się językiem – zarówno

mową, jak i pismem. Podobnie jak w poprzednich grupach ćwiczeń należy

odejść od materiału językowego, aby dziecko – utrwaloną na materiale

tematycznym i atematycznym – sprawność, mogło w naturalny sposób

przenieść do języka. Jeśli jednak sięgamy po „budulec” językowy, należy

częściej niż zwykle tworzyć pseudowyrazy, aby – tak podczas pisania, jak i

czytania – dziecko nie posługiwało się domyślanym sensem.

v ćwiczenia kategoryzowania – umiejętność tworzenia określonych kategorii

według zmieniających się reguł warunkuje posługiwanie się językiem, bowiem

operowanie elementami systemu językowego opiera się między innymi na

ciągłym tworzeniu kategorii i paradygmatów. Podczas ćwiczeń

kategoryzowania trzeba jednak pamiętać o stosowaniu zmiennych reguł

umożliwiających włączanie tych samych elementów do różnych kategorii w

zależności od analizowanej cechy. Zgodnie z tą zasadą jabłko powinno być raz

włączone do zbioru owoców, co jest kategorią w tym wypadku oczywistą, ale

także do przedmiotów okrągłych, słodkich, czerwonych itp. Sztywne wzory

kategoryzowania mogą wywierać negatywne skutki w przypadku tworzenia i

posługiwania się elementami systemu językowego.

v ćwiczenia pamięci – muszą usprawniać zarówno pamięć symultaniczną

(prawopółkulową) – pozwalającą zapamiętywać kilka bodźców równocześnie,

globalnie, jak i sekwencyjną (lewopółkulową) – umożliwiającą

zapamiętywanie element po elemencie, w odpowiedniej kolejności. Obydwa te

11

typy pamięci potrzebne są, aby sprawnie posługiwać się językiem.

Usprawnianie tych procesów powinno odbywać się w sferze słuchowej i

wzrokowej. Nie bez znaczenia jest także pamięć sekwencji ruchów, mająca

duże znacznie podczas np. artykulacji oraz pisania.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin