sarakina.txt

(8 KB) Pobierz
Zespół SARAKINA to polsko-bułgarsko-czeska grupa muzyczna łšczšca muzykę bałkańskš z folkiem, jazzem i world music. Kompozycje i aranżacje z wpływami bułgarskiej muzyki ludowej, klasycznej jak i z elementami improwizacji jazzowej przenoszš klimaty etniczne do muzyki artystycznej. Zespół tworzš profesjonalni muzycy, absolwenci wyższych szkół muzycznych, grajšcy na takich instrumentach jak: akordeon, klarnet, kontrabas, kaval, dudy, tupan, tabmura. Grupa koncertuje od 1999 roku.

Jacek Grekow
Studiował informatykę w Sofii, a następnie ukończył w 1996 Konserwatorium Wiedeńskie na Wydziale Pedagogiki Instrumentalnej - specjalnoć akordeon. Jest współautorem płyty CD Kyrillikata, która powstała przy współpracy z "Kultur Kontakt Austria" i "Wiener Integrationsfonds". Kontynuował studia w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w klasie prof. Zbigniewa Kolika. Autor płyty Southern impressions Jacek Grekow- Accordion Solo-2007. Pracuje jako wykładowca na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej. Doktorat w PJWSTK u dr hab. Zbigniewa Rasia.
Gra na akordeonie marki bajan jupiter, strojonym przez Viktora Melnyk, dudach i kavale wykonanych przez Stojana Dimov (Shumen - Bulgaria).

Jan Mlejnek
Ukończył Akademię Muzycznš im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Filia w Białymstoku - specjalnoć klarnet.

Krzysztof Ostasz
Perkusista specjalizujšcy się w graniu na instrumentach etnicznych.

Mateusz Bielski
Ukończył Akademię Muzycznš im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Filia w Białymstoku - specjalnoć kontrabas. Absolwent Wydziału Budownictwa Politechniki Białostockiej.


Fragmenty recenzji płyt:

Sarakina to orientalne imię pięknej dziewczyny z Bałkanów, wioska w Grecji i nazwa zespołu z Białegostoku grajšcego muzykę o bułgarskich korzeniach. (...) Grajš kompozycje i aranżacje melodii i motywów muzycznych pochodzšcych z Bułgarii i Macedonii (...) Jak w kalejdoskopie mieszajš się tempa i nastroje, a nawet epoki: obok archaicznych zapiewów sšsiadujš jazzowe, wirtuozersko zagrane wstawki, a klarnet gada z etnicznymi instrumentami.
Monika	Żmijewska (Gazeta Wyborcza)

"Koncertu zespołu SARAKINA powinni posłuchać zarówno wielbiciele muzyki bałkańskiej jak i ci, którzy jej nie lubiš. Pierwsi usłyszš swš ulubionš muzykę w wysmakowanych, subtelnych aranżacjach. Drudzy mogš przekonać się, że w przeciwieństwie do nachalnych, kiczowatych produkcji telewizyjnych - twórczoć odwołujšca się do bałkańskich korzeni może być piękna i inteligentna"
TOMASZ	JANAS (Czas Kultury)

Jacek Grekow & Piotr Chołołowicz - KYRILLIKATA

CD KYRILLIKATA (1997) - projekt muzyki bałkańskiej zaaranżowanej i skomponowanej na dwa koncertowe akordeony. Zrealizowany w Wiedniu w latach 1996-1998. Projekt wsparty finansowo przez KulturKontakt Austria i Wiener Intergrationsfond. 

Utwory:

IZGREV
MORE SOKOL PIJE
KYRILLIKATA I
DOBRUDŻA
STRKELI
SPOMEN
TUGINATA
KYRILLIKATA II

CD SARAKINA
Grekow.Mlejnek.Mlejnek (2001)
Płyta "SARAKINA - Grekow.Mlejnek.Mlejnek" jest pierwszš wspólnš produkcjš zespołu SARAKINA. Utwory znajdujšce się na płycie sš kompozycjami i aranżacjami melodii i motywów muzycznych pochodzšcych z Bułgarii i Macedonii. Oryginalny skład instrumentalny, profesjonalne przygotowanie muzyków jak i znakomity materiał muzyczny sprawiajš, iż płyta niesie ze sobš ogromny ładunek emocjonalny. Utwory, zainspirowane dynamicznymi, porywajšcymi tańcami bałkańskimi, poprzeplatane sš nostalgicznymi pieniami kontrastujšcymi nastrojem i tempem, nawišzujšcymi do archaicznych piewów. Płyta SARAKINA to muzyka z pogranicza folku, jazzu, muzyki poważnej i sakralnej. Powstała przy współpracy z Polskim Radiem S.A. i Radiowym Centrum Kultury Ludowej.

CD JUNCTIONS
Mlejnek.Grekow.Sypytkowski (2004)
Płyta CD JUNCTIONS jest drugš płytš zespołu SARAKINA. Jest to muzyka autorska inspirowana bałkańskimi motywami etnicznymi i przetworzona w nowš formę. Zmieniajšce się nastroje pomiędzy muzykš etnicznš, cerkiewnš, współczesnš i jazzem, wprowadzajš słuchacza w wiat kontrastów dynamicznych i głębokiego przeżycia muzycznego. Nietypowy skład instrumentalny przybliża mało znane brzmienie akordeonu koncertowego połšczone z jazzujšcym kontrabasem i bałkanizujšcym klarnetem. Rzadko spotykany wybór instrumentów perkusyjnych wielopłaszczyznowo wspiera fascynujšce południowe archaiczne rytmy urozmaicajšc je nowoczesnymi elementami. Płyta powstała przy współpracy z Polskim Radiem S.A. i Radiowym Centrum Kultury Ludowej.
Maria Szabłowska (Dziennikarz, Polskie Radio): "...Dobra, dziwna, nowatorska płyta. wietny akordeon..."

CD Southern impressions z 2007 roku jest solowš płytš Jacka Grekow powięconš muzyce klasycznej na akordeon koncertowy. Wykonawca prezentuje mało znane możliwoci dwiękowe współczesnego akordeonu sięgajšc po literaturę barokowš, romantycznš i współczesnš. Większoć utworów to transkrypcje znanych szlagierów muzyki klasycznej oryginalnie napisanych na fortepian, klawesyn czy też skrzypce. Niepowtarzalne możliwoci akordeonu koncertowego jak i emocjonalna interpretacja wykonawcy nadajš kompozycjom nowego blasku. Zestawienie utworów od hiszpańskich tańców poprzez włoskie sonaty aż do taranteli wpływa na wybitnie słoneczny, ciepły, południowy charakter płyty. CD Southern impressions urzeka słuchacza jakociš nagrania, wspaniałym brzmieniem akordeonu jak i niepowtarzalnym projektem okładki.
Na poprzednich płytach wykonawca prezentował muzykę etno-jazzowš zainspirowanš Bałkanami na duet akordeonowy i akordeon w składzie kameralnym (SARAKINA). W CD Southern impressions możemy usłyszeć akordeon solo w repertuarze muzyki poważnej. Płyta jest skierowana do szerokiego grona melomanów, miłoników akordeonu jak i audiofili.
Lwia częć repertuaru akordeonowego to transkrypcje utworów pierwotnie przeznaczonych na zupełnie inne instrumentarium. Akordeon - bardzo póny wytwór kultury muzycznej - kiedy ugruntował swój status pełnoprawnego instrumentu, istniała już obszerna literatura koncertowa z okresu ponad trzech stuleci. Okazał się instrumentem niezwykle wszechstronnym; potrafi brzmieć jak najwspanialsze organy barokowe w kompozycjach J. S. Bacha i jak srebrzysty klawesyn (utwory Jeana-Philippea Rameau i Domenica Scarlattiego). Jacek Grekow również pokazuje, że na akordeonie dobrze brzmiš utwory hiszpańskie, pierwotnie skomponowane na fortepian, w których zresztš można dosłuchać się echa brzmień gitarowych. Co więcej, kończšc płytę przebojem wiolinistyki romantycznej  Scherzem-Tarantellš Henryka Wieniawskiego zdaje się potwierdzać tezę, że akordeon jest prawdziwym kameleonem wród instrumentów. Przywołam tu słowa profesora Zbigniewa Kolika, wybitnego akordeonisty, u którego Jacek Grekow kończył studia: jaki jest akordeon? Nie wyeksploatowany pokład barw, jakby organy, instrument dęty, może piewać jak skrzypce i w ogóle upodabniać się do każdego instrumentu.

CD FRYDERYKATA
Sarakina inspired by Chopin (2008)
Fryderykata to muzyczny hołd złożony wielkiemu kompozytorowi, a zarazem wyzwanie rzucone jego tradycyjnym interpretacjom. To zaledwie inspiracja do własnych szkiców, a jednoczenie dowód  głębokiego wniknięcia w twórczoć Chopina. To wreszcie wyraz przekonania, że aktualnoć dzieł wielkich mistrzów polega na tym, iż wcišż prowokujš do twórczego wysiłku. Wcišż inspirujš artystyczny dialog.
Mielimy już Chopina podanego na jazzowo, rockowo i popowo, ale ta jest jednš z najciekawszych, bo nawišzuje do ludowych ródeł inspiracji wielkiego romantyka.

CD DANCE OF FIRE
(2012)
Sarakina z każdym albumem potwierdza swojš klasę. Wychodzi poza ramy folkowego niewolniczego odtwarzania, komponujšc własne utwory, miało korzystajšc z jazzowej ekspresji i chopinowskich pomysłów melodycznych. Słowiańska i uniwersalna zarazem. Dobra w zimowe noce i letnie wieczory. Bo bliska naturze, ale współczesna i prawdziwa.
DANCE OF FIRE to najnowszy, czwarty już album zespołu SARAKINA, od lat konsekwentnie tworzšcego bałkańskš muzykę etnicznš. Zawarte na płycie kompozycje prezentujš szerokš paletę dwiękowo-instrumentalnš. Wcišgajš słuchacza w intrygujšcš muzycznš podróż Bałkanach. Pełne ekspresji ogniste tańce z wyeksponowanym iskrzšcym brzmieniem dud, ludowych skrzypiec gadułki czy klarnetu kontrastujš z lirycznymi i nostalgicznymi balladami o melodyce okraszonej nutš akordeonu i bałkańskiego fletu kaval. Kameralne instrumentarium brzmi jak orkiestra łšczšca archaicznš ornamentykę instrumentów etnicznych ze współczesnymi etno-jazzowymi rytmami. Wyjštkowym walorem płyty jest udział bułgarskiego wirtuoza gadułki, bałkańskich skrzypiec, Peyo Peeva.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin