Organy administracji zespolonej w województwie.doc

(118 KB) Pobierz
Organy administracji zespolonej w województwie

Anna Ptaszkiewicz, pedagogika, III rok, gr. D

 

Temat: Korzystając z podręczników i wykładu, wymień wszystkie organy administracji zespolonej w województwie i opisz czy się one zajmują.

 

Na administrację zespoloną w województwie składają się:

  1. wojewoda, jako zwierzchnik administracji zespolonej;
  2. kierownicy zespolonych służb inspekcji i straży, działający pod zwierzchnictwem wojewody.

Administracja zespolona oparta jest więc na zasadach zespolenia i zwierzchnictwa wojewody, warunkującego skuteczne wykonywanie zadań tej administracji. Zespolenie administracyjne w odniesieniu do administracji rządowej w województwie polega zasadniczo na skoncentrowaniu wokół wojewody zdecydowanej większości działających na obszarze województwa służb, inspekcji i straży, których kierownicy wykonują zadania i kompetencje w imieniu wojewody z ustawowego upoważnienia albo w imieniu własnym, jeżeli ustawy tak stanowią. Takie zespolenie jest związane z zapewnieniem wojewodzie kontroli i realizacji spraw przypisanych administracji rządowej w województwie, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa, porządku publicznego, kontroli i nadzoru w szczególnie ważnych dziedzinach życia. Służby, inspekcje i straże podlegające zespoleniu operują właśnie w tych materiach.

Organizację zespolonej administracji rządowej określa statut urzędu wojewódzkiego nadawany i ogłaszany przez wojewodę w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

                  Wojewoda jako zwierzchnik zespolonej administracji rządowej kieruje nią, koordynuje jej działalność, zapewnia warunki do skutecznego jej działania i ponosi odpowiedzialność za rezultaty jej działania. Do jego kompetencji należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone na rzecz innych organów tej administracji. Wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów odpowiada za wykonywanie polityki rządu na terenie województwa, a w szczególności:

  1. dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w

zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań;

  1. zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej

działających w województwie i kieruje ich działalnością;

  1. dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpo­wodziowego województwa,

opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy;

  1. wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz

zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw;

  1. przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw

administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa;

  1. reprezentuje Skarb Państwa.

 

W skład organów administracji zespolonej wchodzą:

·         Komenda Wojewódzka Policji,

·         Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,

·         Kuratorium Oświaty,

·         Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Farmaceutycznej,

·         Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej,

·         Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego,

·         Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego,

·         Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa,

·         Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska,

·         Wojewódzki Inspektorat Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych,

·         Wojewódzki Inspektorat Weterynarii,

·         Wojewódzki Oddział Służb Ochrony Zabytków;

·         Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego;

·         Państwowy Wojewódzki Inspektorat Sanitarny.

          Komenda Wojewódzka Policji działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. (Dz.U. 2007 Nr 43, poz. 277 ze zm.). Komendanta Wojewódzkiego Policji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji, złożonego po zasięgnięciu opinii wojewody. Komendant wojewódzki Policji jest przełożonym policjantów na terenie swego działania i wykonuje swoje działania przy pomocy podległych mu komend.

Do podstawowych zadań komendanta wojewódzkiego Policji- z zastrzeżeniem, że zasięg terytorialny jego działania ogranicza się do obszaru jednego województwa- zaliczyć można:

·         ochronę życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;

·         ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania;

·         inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;

·         wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców;

·         nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi;

·         współdziałanie z policjami innych państw

·         gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych.

Komendant wojewódzki Policji w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji tworzy w razie potrzeby komisariat kolejowy, wodny, lotniczy lub inny komisariat specjalistyczny. Komendanci komisariatów specjalistycznych podlegają właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu Policji. W związku z tym powołuje i odwołuje on komendanta komisariatu specjalistycznego Policji. Ponadto na wniosek komendanta powiatowego Policji powołuje i odwołuje I zastępcę i pozostałych zastępców komendanta powiatowego Policji. Określa również właściwość terytorialną komisariatów Policji na terenie swego działania, a także składa roczne sprawozdania ze swojej działalności, a także informacje o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego właściwemu wojewodzie.

               Kolejnym organem administracji zespolonej w województwie jest Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej, na czele z wojewódzkim komendantem Państwowej Straży Pożarnej. Działa on zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej.

Komendant wojewódzki Straży Pożarnej jest powoływany spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Wniosek może być złożony po uzyskaniu zgody wojewody. Zastępców komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej i odwołuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej na wniosek komendanta wojewódzkiego Państwowej straży Pożarnej.

Jeśli chodzi o zakres kompetencji i zadań należących do komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej zaliczyć należy:

·         kierowanie komendą wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;

·         opracowywanie planów ratowniczych na obszarze województwa;

·         organizowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, w tym odwodów

operacyjnych, na obszarze województwa;

·         dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-

gaśniczego na obszarze województwa poprzez swoje stanowisko kierowania, a w szczególności dowodzenie działaniami ratowniczymi, których rozmiary lub zasięg przekraczają możliwości sił ratowniczych powiatu;

·         kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru

województwa do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych;

·         analizowanie działań ratowniczych prowadzonych przez podmioty krajowego systemu

      ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;

·         przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu

      ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;

·         wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w Państwowej Straży Pożarnej

na obszarze województwa i powiatów, w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej;

·         organizowanie wojewódzkich ćwiczeń ratowniczych;

·         nadzór i kontrolowanie komendantów powiatowych (miejskich) i komend

      powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej;

·         sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem bezpieczeństwa i higieny służby w

komendach powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej;

·         analizowanie stanu bezpieczeństwa województwa w zakresie zadań realizowanych

przez Państwową Straż Pożarną;

·         opracowywanie programów szkolenia i doskonalenia zawodowego, z

uwzględnieniem specyfiki i potrzeb województwa, oraz organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego, a także inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu na obszarze województwa;

                 Ważnym organem administracji zespolonej w województwie jest Kuratorium Oświaty. Na obszarze danego województwa wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty wynikające z: ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Kuratora oświaty powołuje i odwołuje wojewoda, za zgoda ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. W przypadku odwołania kuratora oświaty wojewoda z dniem odwołania kuratora powierza pełnienie jego obowiązków wicekuratorowi oświaty. Zadania i kompetencje kuratora oświaty w zakresie oświaty szczegółowo charakteryzuje art.31 ust.1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku. Zgodnie z tym art. do zadań kuratora oświaty należy w szczególności:

·         sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi szkołami

placówkami oraz placówkami doskonalenia nauczycieli;

·         wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w ustawie o systemie

oświaty;

·         współdziałanie z radami oświatowymi powołanymi na podstawie ustawy o systemie

oświaty;

·         wykonywanie zadań organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu

postępowania administracyjnego:

o       w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego – w sprawach

szkół publicznych, zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz szkół i placówek niepublicznych,

o       w stosunku do dyrektorów szkół – w sprawach z zakresu obowiązku

szkolnego i obowiązku nauki oraz w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów;

·         realizowanie polityki oświatowej państwa, a także współdziałanie z

·         organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu

odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnych z polityką oświatową państwa;

·         opracowywanie programów wykorzystania środków na dofinansowanie doskonalenia

nauczycieli, wyodrębnionych w budżecie wojewody;

·         organizowanie olimpiad, konkursów, turniejów, przeglądów oraz innych form

współzawodnictwa i prezentacji osiągnięć uczniów szkół na obszarze województwa;

·         wspomaganie działań w zakresie organizowania egzaminów i sprawdzianów w

szkołach;

·         współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie

kształtowania i rozwoju bazy materialnej szkół i placówek;

·         współdziałanie z właściwymi organami, organizacjami i innymi podmiotami w

sprawach dotyczących warunków rozwoju dzieci i młodzieży, w tym w przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej;

·         koordynowanie, wspomaganie i nadzorowanie organizacji wypoczynku dzieci i

młodzieży na obszarze województwa w okresie ferii letnich i zimowych.

W zakresie kierowania kuratorium kurator oświaty:

·         ustala organizację i zasady funkcjonowania kuratorium oraz w tym zakresie wydaje zarządzenia wewnętrzne,

·         koordynuje i nadzoruje pracę kuratorium oświaty,

·         nadzoruje i koordynuje realizację budżetu,

·         ustala politykę kadrową.

Kurator oświaty wykonuje swoje zadania przy pomocy Kuratorium Oświaty, które jest jednostką budżetową działającą w ramach zespolonej administracji rządowej w danym województwie jako wyodrębniona jednostka organizacyjna. Wojewoda na wniosek kuratora oświaty może tworzyć delegatury kuratorium oświaty.              

              Organem administracji zespolonej w województwie jest  jest również Wojewódzka Inspekcja Farmaceutyczna. Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008 Nr 45, poz.271 ze zm.) wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego powołuje i odwołuje wojewoda, za zgodą Głównego Inspektora Farmaceutycznego.

Do zadań Inspektoratu należy w szczególności:

·         kontrolowanie warunków transportu, przeładunku i przechowywania produktów

leczniczych i wyrobów medycznych,

·         kontrolowanie aptek, hurtowni farmaceutycznych i innych jednostek prowadzących

obrót detaliczny i hurtowy produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi,

·         kontrolowanie jakości leków sporządzanych w aptekach,

·         kontrolowanie właściwego oznakowania, informacji i reklamy produktów leczniczych

i wyrobów medycznych,

·         analiza wyników badań jakości produktów leczniczych i wyrobów medycznych,

·         nadzór nad przetwarzaniem, przerobem, przechowywaniem i obrotem środkami

odurzającymi i substancjami psychotropowymi oraz prekursorami z grupy I-R, zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,

·         przygotowywanie projektów decyzji i innych czynności w postępowaniu

administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji określonych w ustawie,

·         opiniowanie przydatności lokalu przeznaczonego na aptekę i punkt apteczny,

hurtownię farmaceutyczną, skład celny, skład konsygnacyjny, komorę przeładunkową oraz placówkę obrotu pozaaptecznego,

·         prowadzenie rejestru aptek ogólnodostępnych i szpitalnych oraz punktów aptecznych,

·         prowadzenie innych rejestrów określonych w obowiązujących przepisach,

·         współpraca z samorządem aptekarskim w sprawowaniu nadzoru nad wykonywaniem

zawodu farmaceuty i technika farmaceutycznego,

·         współpraca z samorządem lekarskim i lekarsko-weterynaryjnym,

·         współpraca ze specjalistycznym zespołem konsultantów do spraw farmacji.

                 Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej należy także do organów administracji zespolonej na szczeblu województwa. Działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 ze zm.)

Do zadań Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej należy:

·         kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność

gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług,

·         kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi

lub innymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych organów,

·         kontrola substancji chemicznych, ich mieszanin, wyrobów i detergentów

przeznaczonych dla konsumentów w zakresie określonym w przepisach o substancjach chemicznych i ich mieszaninach,

·         kontrola produktów wykorzystujących energię wprowadzanych do obrotu lub

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin