Regeneracja sprężarki klimatyzacji Denso Fiat Marea Bavo Brava.pdf

(1310 KB) Pobierz
Regeneracja sprężarki klimatyzacji Fiata Marea 1.8 (Denso TV12SC(R134a)/TV14SC)
Poniższa instrukcja pokazuje jak zregenerować przeciekającą sprężarkę klimatyzacji. Sprężarka
zatarta poprzez rozsypanie się łożyska igiełkowego raczej nie nadaje się do regeneracji.
Zamiast szukać po szrotach sprawnych sprężarek lub wydawać fortunę na regenerowane
sprężarki (ok 800zł) lub nowe (ok 2300zł), można samemu doprowadzić do praktycznie
nowego stanu serce układu klimatyzacji. Koszt materiałów do regeneracji to mniej niż nabicie
klimatyzacji, więc warto zastanowić się zanim zaczniecie szukać używanych sprężarek.
Regeneracja w warsztacie to koszt ok 500zł. Sami zrobicie to w 3 godziny i nie potrzeba
specjalistycznych narzędzi.
W konkretnym przypadku opisuję regenerację sprężarki Denso TV12SC(R134a) . W
przypadku pozostałych proces wyglądać będzie zapewne podobnie, aczkolwiek będą różnić się
uszczelnieniami. W Inter Cars dostępne są wszystkie potrzebne elementy poza łożyskami.
Do regeneracji potrzebujemy
narzędzi:
- klucze 6kątne „imbusy”,
- wkrętak krzyżakowy,
- klucze o rozmiarze 8 i 10,
- ściągacz do łożysk wewnętrznych – ok 60zł,
- kleszcze do pierścienia Segera – ok 20zł,
- tuleje lub grube podkładki do osadzania łożysk i uszczelniacza,
- imadło,
- prasa,
- benzyna lub denaturat,
- szczoteczka do zębów lub podobna do czyszczenia sprężarki.
oraz części zamiennych:
- uszczelniacz (4mm wysokości, 18mm średnica wewnętrzna, 28mm średnica zewnętrzna)
Należy go dobrać w sklepie z uszczelniaczami – brak w Inter Cars. Jest to zamiennik Valeo o
numerze 135469, stosowany w OE: 2542851 SG12B080 – ok 8zł
- zestaw uszczelnień sprężarki (Thermotec – KTT050124) - ok 60zł,
- uszczelniacz czołowy sprężarki (Thermotec – KTT050023) - ok 70zł,
- dwa łożyska igiełkowe (SKF - NA 4903) (30mm średnica zewnętrzna, 22mm średnica
wewnętrzna, 13mm wysokość łożyska) - ok 10zł za sztukę. Posiadają wyjmowany pierścień
wewnętrzny w miejsce którego wchodzi oś tłoka sprężarki.
Etapy regeneracji:
- Resztki oleju, które będą wyciekać nam ze sprężarki zlewamy do czystego pojemnika. Przyda
się.
- Po wymontowaniu sprężarki z samochodu należy dokładnie oczyścić ją. Używamy do tego
benzyny lub denaturatu.
- Odkręcamy kluczem zestaw napędowy, zdejmujemy pierścień zabezpieczający i ściągamy
elementy.
- Odkręcamy kluczem krzyżakowym śrubkę trzymająca przewody zasilające elektromagnes.
- Zdejmujemy przy użyciu kleszczy pierścień Segera. Jeżeli ktoś nie ma takich kleszczy, może
użyć do tego dwa płaskie wkrętaki. Z doświadczenia wiem że trzeba na to dużo cierpliwości i
siły, dlatego lepiej zakupić takie kleszcze. Przydadzą się jeszcze w przyszłości.
- Zdejmujemy elektromagnes. W tym momencie warto sprawdzić stan łożyska koła
napędowego. Jeżeli jest widoczne zużycie, należy je wymienić. Kosztuje około 40zł (Optimal
OPTO–K305222 lub inne SKF). Ponadto należy skontrolować stan powierzchni styku koła
napędowego i talerza napędowego sprężarki. Nie może być brudu, rdzy i innych skaz.
- Okręcamy wszystkie śruby po kolei: pięć najdłuższych, następnie dwie od tylnej części.
Wówczas możemy zdjąć przednią i tylną część sprężarki. Później pozostałe mniejsze śrubki
łączące żeliwny cylinder z aluminiowymi obudowami.
- Teraz należy wycisnąć prasą lub wybić przy użyciu pręta i młotka cztery igiełki łączące
żeliwny cylinder i aluminiowe obudowy.
- Odkręcamy pozostały śrubki łączące poszczególne elementy. Uszczelki pozostawiamy na
miejscu, aby później nie zastanawiać się, gdzie jaki o-ring ma być włożony.
- Miejsca łączenia korpusu oczyszczamy bardzo dokładnie. Można do tego użyć nawet papier
ścierny o gramaturze 2000.
- Na tym etapie sprawdzamy czy tłok i cylinder są w dobrym stanie bez uszkodzeń i wyraźnych
przytarć, które wpływałyby negatywnie na pracę sprężarki. Jeżeli wszystko jest w porządku,
pracujemy dalej.
- Ściąganie łożysk. Widoczny na zdjęciu ściągacz kupiłem za ok 60zł. Niestety jest on do łożysk
tocznych, a profesjonalne ściągacze do łożysk igiełkowych są bardzo drogie... W związku z tym
trzeba sobie radzić. Przeszlifowałem zaczepy ramion ściągacza tak, aby mogły solidnie złapać
łożysko po zewnętrznej stronie pierścienia. Jeżeli prawidłowo zaczepimy ramiona ściągacza to
bez problemu wyciągniemy łożysko. Radzę nie korzystać z metod chałupniczych, bo może
skończyć się to pęknięciem obudowy.
- Najpierw tylna część obudowy: oczyszczamy gniazdo łożyska i smarujemy olejem, który
wyciekł wcześniej ze sprężarki. Ustawiamy łożysko i prasą wciskamy je w gniazdo. Pierścień
zewnętrzny łożyska musi być o niżej 1mm niż płaszczyzna wewnętrzna obudowy.
- Przednia część obudowy: oczyszczamy gniazdo łożyska i uszczelniacza. Osadzamy nowy
uszczelniacz rowkiem do góry (w stronę łożyska, które zamontujemy), smarujemy gniazdo
olejem i wprasowujemy łożysko. Tak samo, 1mm poniżej powierzchni wewnętrznej obudowy.
Na sam koniec usuwamy pierścienie wewnętrzne z łożysk. W ich miejscu będzie oś tłoku
sprężarki.
- Oś tłoku sprężarki wkładamy w łożysko tylnej obudowy sprężarki, zakładamy uszczelkę o-ring
na żeliwny korpus i łączymy części. Skręcamy trzema śrubami imbusowymi. Tak samo
zakładamy drugi o-ring, zakładamy przednią część obudowy i również skręcamy trzema
śrubami. Na sam koniec prasą osadzamy cztery igiełki, które wcześniej wybijaliśmy.
- Teraz przy użyciu ściągacza usuwamy uszczelniacz czołowy z przedniej obudowy sprężarki.
Oczyszczamy gniazdo, delikatnie nawilżamy pierścień silikonem w sprayu i osadzamy
uszczelniacz. O-ring zakładamy dopiero po osadzeniu uszczelniacza, aby w trakcie montażu nie
uszkodzić go.
- Wymieniamy pozostałe o-ringi w sprężarce.
- Przez przednią obudowę, przekładamy pięć śrub imbusowych, zakładamy uszczelkę, zwilżamy
oś tłoka sprężarki i wstępnie przykładamy do bloku sprężarki. Sprężarkę ustawiamy tylną
częścią na stole. Teraz musimy ścisnąć przednią obudowę ze sprężarką. Trzeba użyć więcej siły.
Wynika to z tego, że uszczelniacz jest bardzo solidny. Wszak musi utrzymać bardzo wysokie
ciśnienie panujące w układzie klimatyzacji.
- Teraz zakładamy tylną obudowę sprężarki wraz z uszczelką. Sprężarkę skręcamy, śruby
dokręcamy jedna po drugiej zgodnie ze wskazówkami zegarka lub na krzyż, aby uszczelki
prawidłowo docisnęły się z każdej strony.
- Pozostaje założyć elektromagnes i pierścień Sagera, przykręcić przewody i czujnik sprężarki.
- Na sam koniec wlewamy do sprężarki olej i kręcąc osią dbamy o to, aby wnętrze sprężarki
zostało ładnie nasmarowane. Nadmiar oleju zlewamy.
- Montujemy sprężarkę do samochodu, zakładamy nowe o-ringi na łączeniach przewodów ze
sprężarką, zakładamy nowy osuszacz klimatyzacji. Ten ostatni element warto wymienić przy
regeneracji sprężarki. Kosztuje około 60zł.
- Udajemy się na nabicie układu klimatyzacji do warsztatu. Mechaników informujemy, że
sprężarka była regenerowana i zgodnie z wytycznymi producenta sprężarki, należy
przeprowadzić procedurę docierania, aby uniknąć ewentualnego uszkodzenia sprężarki.
Klimatyzację po napełnieniu włączamy na 5 minut pozostawiając przy tym obroty silnika na
biegu jałowym. Zadbajcie o to, aby mechanicy dali prawidłowy olej do sprężarek, czyli do
Denso TV12SC(R134a)/TV14SC jest to ND-oil 9.
Informacje producenta Denso dotyczące docierania sprężarki i stosowanego oleju:
Łożyska SKF NA 4903:
http://www.skf.com/pl/products/bearings-units-housings/roller-bearings/needle-roller-
Katalog części zamiennych do sprężarek klimatyzacji (Inter Cars):
Zestaw uszczelek sprężarki:
Uszczelniacz czołowy sprężarki:
http://www.motointegrator.pl/produkty/316806-uszczelnienia-kompresora-klimatyzacji-
Uszczelniacz osi tłoku w korpusie sprężarki:
Poniżej zdjęcia z montażu sprężarki. Niestety zdjęcia z demontażu straciłem.
Powodzenia i miłego chłodzenia latem! : )
1274635569.007.png 1274635569.008.png 1274635569.009.png 1274635569.010.png 1274635569.001.png 1274635569.002.png 1274635569.003.png 1274635569.004.png
 
1274635569.005.png
1274635569.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin