12. BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
Zasady bezpiecznej pracy
Dobra znajomość budowy i działania mechanizmów, dbałość o utrzymanie maszyny w dobrym stanie technicznym, umiejętność poprawnego sterowania maszyną w czasie pracy oraz znajomość i ścisłe stosowanie się do przepisów i zasad bhp dostatecznie zabezpieczają operatorów przed wypadkiem w czasie wykonywania zadań roboczych, przeglądów i obsług technicznych, napraw i transportu maszyn.
12.1. Organizacja stanowiska pracy maszyny
Miejsce pracy maszyny powinno być starannie zbadane, przygotowane i odpowiednio zabezpieczone. Należy zwrócić szczególna uwagę przede wszystkim na:
Ø wytrzymałość gruntu (np. grunty podmokłe); w razie konieczności dobiera się maszyny o możliwie małym nacisku jednostkowym na grunt lub podwyższa się sztucznie jego wytrzymałość;
Ø instalacje - kanalizacyjne, wodociągowe, telekomunikacyjne, gazowe, elektryczne (zwłaszcza te ostatnie);
Ø wszelkiego rodzaju urządzenia i budowle ziemne.
Uwaga!
Lekceważenie tych czynników prowadzi do powstania groźnych wypadków z ludźmi, uszkodzeń maszyn oraz urządzeń i budowli podziemnych.
Przy wykonywaniu robót ziemnych należy wyznaczyć w terenie strefę niebezpieczną działania maszyn budowlanych poprzez jej oznakowanie i ogrodzenie poręczami.
Strefa niebezpieczna jest równa największemu zasięgowi maszyny powiększonemu o 6m (rys.12.1).
Rys. 12.1. Strefa niebezpieczna pracy maszyny
12.2. ZASADY BHP PRZY UŻYTKOWANIU I OBSŁUGACH TECHNICZNYCH
Zabrania się obsługi maszyny osobom nie przeszkolonym i nie posiadającym odpowiednich uprawnień.
Przed uruchomieniem maszyny operator musi być wypoczęty i w dobrej kondycji fizycznej. Nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy innych środków, które mogą wpłynąć ujemnie na zdolność widzenia, słyszenia i na szybkość reakcji.
Nie wolno używać dźwigni, przewodów itp. jako pomoc przy wchodzeniu lub wychodzeniu z maszyny, mogą się one przesunąć i nie stanowią pewnego podparcia. Przesunięcie dźwigni może tez spowodować niezamierzony ruch i doprowadzić do wypadku.
Osoba wchodząca na maszynę lub schodząca z niej powinna być zwrócona twarzą do maszyny (rys. 12.2). Należy zawsze utrzymywać trzy punkty styku ze stopniami i uchwytami maszyny (dwie stopy/jedna ręka lub dwie ręce/jedna stopa).
Nigdy nie należy wchodzić lub schodzić z maszyny będącej w ruchu.
Rys. 12.2. Wchodzenie
i schodzenie z maszyny
Operator maszyny powinien unikać noszenia szerokich, luźnych strojów, zakładać hełm ochronny, okulary, buty robocze oraz maskę, rękawice i ochronę słuchu, jeżeli wymaga tego instrukcja bhp (rys. 12.3).
Rys. 12.3. Ubranie ochronne operatora maszyny
Główne zagrożenia eksploatacyjne maszyn do robót ziemnych wynikają tylko z niewłaściwych zachowań operatora. Występują one w każdej fazie eksploatacji maszyny:
• Przy tankowaniu zbiornika maszyny paliwem
Przy tankowaniu paliwa (rys. 12.4). należy pewnie trzymać pistolet dystrybutora i do końca tankowania nie odłączać go od króćca wlewowego, aby poprzez elektryczność statyczną nie powstały iskry. Nie wolno również palić tytoniu podczas uzupełniania paliwa lub na obszarze, gdzie wykonuje się tę czynność.
Rys. 12.4. Tankowanie paliwa z dystrybutora
• Przy rozruchu silnika w małych zamkniętych pomieszczeniach
Zanim silnik zostanie uruchomiony w małych i zamkniętych pomieszczeniach należy zadbać o odpowiednią wentylację lub podłączyć rurę wydechową do kanału odsysającego (rys. 12.5). Spaliny mogą spowodować śmiertelne zatrucie osób przebywających w pomieszczeniu.
Rys. 12.5. Zagrożenie
zatrucia operatora spalinami
• Przy rozruchu silnika z użyciem wtryskiwacza eteru
Eter używany do rozruchu silnika jest łatwopalny i postępować z nim należy zgodnie z instrukcją podaną na pojemniku (rys. 12.6).
Wybuch może nastąpić od iskry, płomienia lub wysokiej temperatury magazynowania pojemnika (powyżej 70°C).
O bezpieczeństwie decyduje także sposób zainstalowania pojemnika. Przed zainstalowaniem pojemnika zawsze należy sprawdzić uszczelkę zaworu. Jeżeli uszczelka jest uszkodzona, co powoduje przeciekanie zaworu, trzeba wymienić ją na nową. Nie używać dwóch uszczelek i nie dokręcać nadmiernie nakrętek motylkowych.
Rys. 12.6. Pojemnik
wtryskiwacza eteru
- instalowanie:
1- nakrętka motylkowa,
2- zacisk pojemnika,
3- pojemnik z eterem,
4- zespól zaworu,
5-wspornik wtryskiwacza eteru
Dla zwiększenia bezpieczeństwa stosować dodatkowo następujące środki ostrożności:
Ø nie używać wtryskiwacza eteru, gdy temperatura otoczenia jest wyższa od 0°C,
Ø nie używać wtryskiwacza eteru po uruchomieniu silnika, ani do podnoszenia jego mocy,
Ø nie palić tytoniu podczas rozruchu eterowego,
Ø nie przechowywać pojemników z eterem w kabinie operatora,
Ø usuwać pojemnik z maszyny podczas wykonywania prac spawalniczych,
Ø nie przekłuwać pojemnika.
Ø nie dopuszczać do kontaktu eteru ze skórą (możliwość odmrożenia),
Ø nie stosować eteru do rozruchu silników wyposażonych w termiczny układ rozruchu.
• Przy kontroli płynu chłodniczego w chłodnicy
Przed każdą kontrolą poziomu płynu chłodniczego należy zatrzymać silnik i poczekać na ochłodzenie silnika i chłodnicy do tego stopnia by korek wlewu można było odkręcić gołą ręką.
• Przy obsłudze akumulatorów
Akumulatory wydzielają łatwopalny i wybuchowy gaz. Wobec powyższego zabrania się palenia tytoniu i zbliżania z otwartym ogniem w pobliże akumulatorów oraz sprawdzania stanu ich naładowania przez spięcie styku akumulatora za pomocą metalowego przedmiotu. Powstałe przy takim sprawdzeniu iskry mogą spowodować wybuch akumulatora. Instalowanie akumulatorów należy przeprowadzać przy wyłączonym wyłączniku głównym instalacji elektrycznej.
Przy korzystaniu z wózka rozruchowego, przewód ujemny podłączać do ramy maszyny (z dala od akumulatora) zawsze jako ostatni i zdejmować jako pierwszy, aby uniknąć iskrzenia (rys. 12.7).
Załadowany akumulator Rozładowany akumulator
Rama pojazdu
Rys. 12.7. Przyłączenie kabli rozruchowych
Przyłączenie kabli rozruchowych:
1. upewnić się, że kluczyk zapłonu jest w położeniu „0”;
2. połączyć bieguny dodatnie (+) obu akumulatorów (A);
3. kabel zacisku ujemnego (-) załadowanego akumulatora podłączyć do kadłuba silnika lub ramy maszyny podlegającej rozruchowi;
4. włączyć silnik normalnie funkcjonującej maszyny i ustawić go na wysokie obroty;
5. włączyć silnik pojazdu podlegającego rozruchowi.
Niewłaściwe podłączanie i rozłączanie kabli rozruchowych może spowodować eksplozję akumulatora i obrażenia ciała. W przypadku rozruchu silnika z obcych akumulatorów należy zawsze odłączyć wyłącznik główny instalacji elektrycznej i podłączyć przewody rozruchowe (+) do (+) a (-) do (-), akumulatora wspomagającego lub ładującego. Po rozruchu silnika w pierwszej kolejności należy kabel ujemny (-) odłączyć od kadłuba silnika lub ramy maszyny podlegającej rozruchowi i od akumulatora maszyny sprawnej a następnie kabel dodatni (+) odłączyć najpierw od akumulatora maszyny wspomagającej rozruch a potem od akumulatora maszyny podlegającej rozruchowi.
• Przy pompowaniu opon
Nigdy nie należy pompować koła, z którego zeszło powietrze bez uprzedniego sprawdzenia czy nie są uszkodzone opony i obręcze. Podczas pompowania opony mogą eksplodować i powodować ciężkie obrażenia (rys. 12.8).
co najmniej 15 m
co najmniej 500 m
Rys. 12.8. Strefa rażenia przy eksplozji opony
Eksplozja opony może rozrzucić oponę, obręcz i fragmenty układu napędowego na odległość nawet 500 metrów lub dalej. Siła eksplozji i odłamki mogą spowodować obrażenia ciała lub śmierć, jak również uszkodzenie mienia. Dlatego przed pompowaniem należy (rys. 12.9):
Ø upewnić się, że żadna osoba nie znajduje się w bezpośredniej bliskości;
Ø koło pompowane musi być wstawione do osłony zabezpieczającej;
Ø do pompowania używać na tyle długiego przewodu ciśnieniowego z manometrem, aby osoba pompująca mogła stać z boku;
Ø sprawdzać podczas pompowania prawidłowość wzajemnego układania się części pompowa...
szormy