2
1. Budowa, przeznaczenie i zasady obsługiwania układu smarowania
Układ smarowania służy do ciągłego doprowadzania oleju do części trących silnika w celu zmniejszenia tarcia i zużycia tych części oraz odprowadzania od nich ciepła powstającego wskutek tarcia.
Układ smarowania (rys. 17) silnika spycharki jest typu mieszanego, obiegowo-ciśnieniowego. W skład zasadniczego układu smarowania wchodzą: silnik z pokrywą głównego dopływu oleju (4), zbiornik oleju (1) z zaworem przepustowym, pompa olejowa (2), filtr olejowy (3), chłodnica oleju (5), przyrządy pomiarowe (manometr (6) i termometr (7) oraz przewody.
Ponadto do układu jest włączona pompa (8) podtłaczająca olej do silnika przy jego rozruchu oraz podgrzewacz oleju (9) ogrzewający zimny olej podczas podgrzewania silnika przez kocioł układu podgrzewania rozruchowego.
Przewody układu smarowania pomalowane są na brązowo.
Zbiornik oleju
Pompa olejowa,
Filtr olejowy
Chłodnica oleju.
Pompa podtłaczająca olej.
Systematyczne i dokładne obsługiwanie układu smarowania ma duże znaczenie dla wydłużenia okresu międzyremontowego spycharki.
. Obsługiwanie układu smarowania polega na:
— sprawdzaniu poziomu oleju w układzie i jego uzupełnianiu;
— okresowej wymianie oleju;
— okresowym przemywaniu i wymianie wkładów filtrujących filtru olejowego;
— okresowym przemywaniu urządzeń układu smarowania oraz przewodów olejowych;
— sprawdzaniu działania układu podczas przeglądów kontrolnych i technicznych.
Poziom oleju w układzie smarowania sprawdza się za pomocą wskaźnika umieszczonego w zbiorniku oleju. Poziom oleju w zbiorniku głównym powinien wynosić co najmniej 25 1 (przy pracy na wzniesieniu o pochyłości ponad 25° — 35 1). Poziom oleju należy sprawdzać przed każdym wyjazdem spycharki z parku.
Do napełniania układu smarowania należy używać olej Superol SAE-50. Wlewany olej powinien być czysty, bez mechanicznych zanieczyszczeń.
Zagadnienie 2. Budowa, przeznaczenie i zasady obsługiwania układu chłodzenia
Układ chłodzenia (rys. 23) służy do odprowadzania ciepła od części silnika stykających się z gorącymi gazami i do utrzymywania temperatury tych części w dopuszczalnych granicach normalnej pracy silnika.
Układ chłodzenia silnika spycharki jest płynowy, zamknięty z obiegiem przymusowym. Stosowany płyn chłodzący: w lecie — woda, w zimie — płyn trudno zamarzający Borygo.
Układ chłodzenia stanowią: pompa wodna (12), chłodnica wody (10),. wentylator (7), żaluzje
(9) chłodnicy, termostaty (11) (w skrzynce), termometr (5), przewody, zawór spustowy (2) płynu chłodzącego oraz koszulki bloków cylindrów i głowic silnika. Na okres zimowy włącza się do układu chłodzenia przez przestawienie przesłony (4) układ podgrzewania rozruchowego z kotłem (1).
Przewody układu chłodzenia pomalowane są na zielono.
Działanie układu chłodzenia
W czasie pracy silnika (rys. 23) płyn chłodzący z pompy wodnej (12) płynie do trójnika, z którego dwoma przewodami dostaje się do koszulek wodnych obu bloków cylindrów, chłodzi ścianki cylindrów i płynie do głowic bloków cylindrów, które również ochładza, a następnie przewodami dociera do skrzynki termostatów (11). Termostaty, w zależności od temperatury
płynu, kierują go albo z powrotem do pompy wodnej (12), albo do chłodnicy (10), gdzie się ochładza. Intensywność chłodzenia' reguluje się położeniem żaluzji (9) chłodnicy. Z chłodnicy płyn wraca do pompy wodnej i obieg zostaje zamknięty.
W okresie zimowej eksploatacji, gdy do układu chłodzenia włącza się układ podgrzewania rozruchowego, poza zasadniczym wyżej opisanym obiegiem płynu chłodzącego, część płynu płynie z przestrzeni tłoczącej pompy wodnej do kotła (1) układu podgrzewania rozruchowego, a stamtąd do termostatów, gdzie łączy się z zasadniczym obiegiem.
Płyn chłodzący spuszcza się z układu przez zawór spustowy (2) umieszczony na przewodzie łączącym pompę wodną z kotłem układu podgrzewania rozruchowego. Spuszczania płynu należy dokonywać wężem ze specjalną końcówką.
Obsługiwanie układu chłodzenia
Do obsługiwania układu chłodzenia należy:
— sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego i jego uzupełnianie;
— dokręcanie złączy układu;
— smarowanie łożysk i regulacja naciągu pasów klinowych wentylatorów;
— sprawdzanie działania termostatów; — usuwanie kamienia kotłowego;
szormy