KARTA PRACY
INSTRUKTORA W PUNKCIE NAUCZANIA
TEMAT: Zaliczenie normy nr 155 „Sprawdzenie układów napełnienia w transporterze PTS-M
CEL: Nauczyć szkolonych prawidłowego kontrolowania układów napełnienia transportera PTS-M
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:
─ Karty pracy na sprzęt
─ Stan osobowy w ubiorze czołgisty
─ Transportery PTS-M
─ Listwa do pomiaru układów napełnienia
Lp
ZAGADNIENIA I CZYNNOŚCI INSTRUKTORA
CZYNNOŚCI SZKOLONYCH
CZAS
1
Temat: Nauka prawidłowego sprawdzania układów napełnienia w transporterze PTS-M.
Stoją i słuchają
...............
2
PODAJE PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA:
ü Jazda do tyłu dozwolona tylko z kierującym tym manewrem d-ca pojazdu, osoba odpowiedzialna
3
Norma nr 155
Każdy członek załogi samodzielnie wykonuje zaliczenie. Operator stoi na zbiórce przed pojazdem. Melduje o gotowości do wykonania normy w formie: „Panie chor. D-ca transportera ST. Mar. Nowak melduje gotowość do wykonania normy nr 155”. Po podaniu komendy „Do zaliczenia normy 155 przystąpić” kierownik szkolenia mierzy czas, a operator wykonuje czynności :
· Wykręca bagnet do pomiaru ilości paliwa i oleju, przeciera go szmatą. Bagnet znajduje się w 300l zbiorniku umieszczonym w części rufowej transportera.
· Sprawdza, mierząc we wszystkich zbiornikach ilość paliwa (IZ-40) na skalach znajdujących się na bagnecie.
· Po sprawdzeniu układu zasilania paliwem przystępuje do pomiaru ilości oleju w układzie smarowania. Pomiar ten wykonuje w zbiorniku oleju znajdującym się tuż za silnikiem w części rufowej transportera.
· Następnie wkręca bagnet po uprzednim usunięciu resztek oleju do gniazda w 300l zbiorniku.
· Przechodzi do sprawdzenia płynu chodzącego w układzie chłodzenia.
W tym celu należy odkręcić korek w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia. W tym też zbiorniku powinien znajdować się płyn chłodzący, który powinien być widoczny „gołym okiem”. Zakręca korek.
· Po wykonaniu tych czynności składa meldunek zakończeniu wykonywania normy nr 155 kierownikowi zajęć.
Po omówieniu tych czynności oraz wzorowym pokazie wykonuję zbiórkę załogi przed pojazdem i wydaję komendę do zaliczenia normy.
Kierownik szkolenia w tym czasie mierzy czas, kontroluje prawidłowość wykonywanych czynności.
Przyjmuję meldunki o zakończeniu zaliczania normy nr 155, podaję im czasy i oceny.
Czasy zaliczenia normy i oceny
bdb db dst ndst.
6 min. 7 min. 8 min. powyżej 8 min.
Wykonują nakazane czynności
................
4
Omawiam najczęściej popełniane błędy.
Podaję oceny indywidualne i ocenę główną.
Po zajęciach na sprzęcie wykonuję obsługę codzienną transportera i odprowadzam sprzęt na miejsce postoju i przechowywania.
OPRACOWAŁ
..........................
szormy