Marta Szczepaniak
gr. Iżmb
Temat: Wzmacnianie mięśni grzbietu odcinka piersiowego. Doskonalenie oddychania torem piersiowym.
Cele:
1. Wzmocnienie mięśni grzbietu odcinka piersiowego.
2. Rozciągnięcie mięśni piersiowych.
3. Oddziaływanie na pozostałe grupy mięśniowe.
4. Doskonalenie oddychania torem piersiowym.
5. Kształtowanie umiejętności przyjmowania pozycji skorygowanej.
Miejsce ćwiczeń: salka korekcyjna
Czas trwania: 30 min
Ilość ćwiczących: 10
Wiek ćwiczących: 20-21
Przybory i przyrządy: kocyki, woreczki
Lp.
Rodzaje zadań
Opis ćwiczenia lub zabawy
Czas, powt.
Uwagi organizacyjno- metodyczne
Część wstępna- 5’
1.
Czynności porządkowo- dyscyplinujące
Zbiórka w siadzie skrzyżnym. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Podanie tematu zajęć. Motywowanie do uczestnictwa.
1’
Zwrócenie uwagi na poprawność przyjętej pozycji.
2.
Zabawa ożywiająca
„spłoszone wróbelki”- na Sali w wyznaczonym miejscu- gnieździe- uczestnicy jako „wróbelki” siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej ze skrzydełkami. Na hasło- wróbelki fruwają- dzieci wstają i biegają po Sali we wspięciu na palcach, wykonując rękoma odrzuty skrzydełek w tył. Na hasło- uwaga jastrząb- „wróbelki” wracają do gniazda, gdzie siadają w siadzie skrzyżnym ze „skrzydełkami”
2’
Zwrócenie uwagi na przyjętą pozycję- proste plecy, ściągnięte łopatki. Podczas biegu zwracamy uwagę na bieg na palcach.
3.
Ćw. w przyjmowaniu prawidłowej postawy ciała
Przed lustrem przyjęcie poprawnej postawy w staniu. Zabawa „pająk i muchy”. Uczestnicy biegają w gromadce naśladując bzyczenie muchy. Na słowny sygnał pająk- zastygają w bezruchu, przyjmując prawidłowa postawę. nauczyciel- pająk chodzi po sali i koryguje postawy uczestników.
Część główna- 20’
4.
Ćw. głowy i szyi
Stanie w rozkroku na szerokość bioder. RR ustawione w „skrzydełka”.
Ruch: skłon głowy w przód, tył i na boki.
3x na każda stronę
5.
Ćw. tułowia w pł. strzałkowej, czołowej i poprzecznej
Opad tułowia. RR w „skrzydełka”.
Ruch: skręt tułowia w prawa i lewa stronę.
Klęk obunóż- ręce na barkach.
Ruch: wykonanie skłonu w lewą stronę i dotknięcie łokciem poniżej biodra- wyprost. To samo na prawą stronę.
6x na każdą stronę
Zwrócenie uwagi, by nie przenosić ruchu na inne stawy.
Zwrócenie uwagi na poprawną postawę.
6.
Ćw. obręczy barkowej, RR
Siad skrzyżny na kocykach w pozycji skorygowanej z woreczkiem na głowie.
Ruch: krążenie wyprostowanymi RR w tył- koła małe i coraz większe.
10 kółek
7.
Ćw. rozciągające mięśnie klatki piersiowej
Klęk podparty, dłonie oparte na kocu, woreczek leży przed ćwiczącym.
Ruch: naprzemienne wymachy rąk w górę w skos, z woreczkiem w dłoni, z jednoczesnym skrętem głowy i tułowia w kierunku ręki wymachowej. Powrót. Przełożenie woreczka do drugiej ręki.
6x na każda stronę
Głowa idzie za ręką z woreczkiem.
8.
Ćw. oddechowe
Siad skrzyżny, RR na udach, woreczek na głowie.
Ruch: wdech z uniesieniem klatki piersiowej, wydech z opuszczeniem klatki piersiowej i rozluźnieniem mm obręczy barkowej.
6x
Zwrócenie uwagi na postawę. Plecy proste, ściągnięte łopatki.
9.
Ćw. mm brzucha
Leżenie tyłem, kończyny dolne ugięte, stopy oparte na podłodze, ręce w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze, woreczek między stopy
Ruch: uniesienie wyprostowanych i złączonych nóg do kąta ok. 45 stopni nad podłogę i pisanie w powietrzu liter złączonymi nogami
Zwrócenie uwagi na odc. Lędźwiowy- przyklejony do podłoża. Prowadzący wyznacza 6 literek jakie napiszą uczestnicy.
10.
Ćw. mm grzbietu o charakterze wyprostnym
Klęk podparty, woreczek na głowie ćwiczącego.
Ruch: naprzemienny wznos prawej kg i lewej kd do kąta prostego z jednoczesnym wyciąganiem wzdłuż osi ciała.
Zwrócenie uwagi na prawidłowa postawę. Plecy proste.
11.
Stanie, RR wzdłuż tułowia, woreczek na głowie
Ruch: głęboki wdech nosem z równoczesnym uniesieniem RR w górę i wspięciem na palce. Powolny wydech przez usta z opuszczeniem RR i opadem na całe stopy.
Rozkrok na szerokość bioder.
Część końcowa- 5’
12.
Ćw. w przybieraniu prawidłowej postawy ciała i przeciw płaskostopiu
Marsz dookoła Sali, woreczek na głowie. Przejście obok lustra. Zatrzymanie. Skręt głowy w stronę lustra. Kontrola wzrokowa poprawności postawy.
Przejście spod lustra „gąsiennicą” pod drabinki.
Przypomnienie na co zwracać uwagę.
...
maarteczka15