Korektywa kolokwium 2.docx

(23 KB) Pobierz

 

Metody i formy postępowania korekcyjnego

Metoda- świadomy i konsekwentny sposób postepowania podejmowany dla osiągniecia celu. Dobór metody podporządkowany jest zasadom obowiązującym zarówno w kinezyterapii jak i w wychowaniu fizycznym.

Zadania ścisłe określone

A.      Metoda naśladowcza- ścisła

Realizacja prostych zadań, ćwiczeń w sytuacjach, gdy czynności motywujące są niepotrzebne albo nie odniosły zamierzonego skutku.

B.      Metoda zadaniowa- ścisła

Realizacja zadań ściśle określonych, raczej trudnych i złożonych.

C.      Metoda programowanego uczenia się.

Realizacja zadań ścisłych poddających się stosunkowo łatwo zaprogramowaniu w postaci ścisłej instrukcji.

 

Zadania częściowo określone - Metody proaktywne (usamodzielniające)

A.      Metoda zabawowa- naśladowcza

Realizacja gimnastyki rozwojowej dla małych dzieci

B.      Metoda zabawowa- klasyczna

Realizacja zabaw i gier ruchowych oraz mini gier

C.      Metoda bezpośredniej celowości ruchu.

Realizacja półścisłych zadań ogólnorozwojowych, głównie gimnastycznych dla dzieci.

D.      Metoda programowanego usprawniania się

Samodzielne realizowanie programów usprawniania się

Zadania wymagające pełnej inwencji twórczej- Metody kreatywne (twórcze)

A.      1.Metoda ruchowej ekspresji twórczej

Zadania ruchowe wymagające inwencji twórczej

B.      2.Metoda problemowa

Zadania problemowe z zakresu różnych sfer kultury fizycznej

 

Cele: ogólne, etapowe, szczegółowe postepowania korekcyjnego

Zadania postepowania korekcyjnego:

Uszczegółowienie celów...

Element treściowy-, co robić?

Element operacyjny- jak, w jaki sposób?

 

Ogniwa postepowania korekcyjnego:

·         Diagnoza-ocena postawy ciała, pomiary i testy uzupełniające

·         Prognoza

·         Ordynacja

ü      ustalenie indywidualnych potrzeb,

ü      ustalenie indywidualnego programu usprawniania korekcyjnego

ü      kwalifikacja lekarska do uczestnictwa w szkolnych zajęciach w-f i gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej

·         Realizacja,

·         Kontrola uzyskiwanych efektów

ü      Badania okresowe

ü      Aktualizacja postepowania korekcyjnego

Zasady postepowania korekcyjnego:

·         primum non nocere

·         Powszechności

·         Wczesności

·         Kompleksowości

·         Systematyczności

·         Podmiotowego traktowania osób poddanych postepowaniu korekcyjnemu. Współodpowiedzialność tych osób za uzyskiwane efekty.

·         Dostępności

·         Poglądowości

·         Współpracy z najbliższym otoczeniem dziecka

 

Podstawowe zasady dydaktyczne stosowane w zajęciach ruchowych

1.Stopniowanie ćwiczeń/wysiłku wg trudności:

·         ćw. W formie zabawowej, w formie ścisłej

·         ćw. W odciążeniu (w pozycjach niskich) -z obciążeniem osiowym kręgosłupa (w poz. wysokich)

·         ćw. bez przyborów-z przyborami

·         najpierw forma ruchu-następnie rytm

·         najpierw ruchy proste-później złożone

·         najpierw ćwiczenia bierne-następnie czynne

·         najpierw ćwiczenia o małym natężeniu- następnie o większym

2.Zasada wszechstronności

3.Zasada zmienności pracy

·         kolejne przećwiczenie poszczególnych odcinków ciała

·         po ćw. o dużym natężeniu-ruchy o mniejszym natężeniu

·         po ćw. biernych, statycznych- cw czynne, dynamiczne

·         zmienność pozycji wyjściowych

4.Zasada dostępności

5.Zasada poprawności

6.Zasada systematyczności-(metoda perspektyw bliższych i dalszych)

7. Zasada atrakcyjności ćwiczeń

8.Zasada indywidualizacji ćwiczeń oraz ich intensywności

9. Zasada aktywności i świadomości

10. Zasada trwałości uzyskanych efektów

 

Formy pracy korekcyjnej

·         Element metodyki zajęć ruchowych, dotyczący organizacyjnej strony procesu kształcenia ruchowego, który uwzględnia następujące czynniki:

·         Czynniki czasowe(czas trwania zajęć, ćwiczeń w ciągu dnia, tygodnia, roku) - reżim dobowy, cykl tygodniowy, cykl roczny

·         Czynniki przestrzenne (miejsce wykonywania ćwiczeń)

·         Czynniki organizacyjne (forma ćwiczeń)

 

CYKL DOBOWY (REZIM 24-GODZINNY)

·         -odpowiednie miejsce i czas trwania wypoczynku nocnego

·         -odpowiednio zorganizowane miejsce pracy dziecka w domu i szkole-meble,oswietlenie

·         -prawidlowa pozycja podczas nauki,zabawy,wypoczynku,spozywania posilkow

·         -przenoszenie pomocy szkolnych

·         -eliminowanie nieprawidlowych nawykow w utrzymywaniu postawy ciala

·         - prawidlowa organizacja dnia dziecka

 

 

CYKL TYGODNIOWY

·         -Zajecia w-f

·         -gimnastyka korekcyjna

·         - plywanie korekcyjne

·         - realizacja zestawow cwiczen specjalnych

·         - realizacja cyklu dobowego

 

CYKL ROCZNY

·         -uzupelnienie cyklu dobowego i tygodniowego o organizacje letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci z wadami postawy ciala

·         (zimowiska,polkolonie,kolonie,turnusy rehabilitacyjne,zestawy cwiczen do realizacji w warunkach domowych... itp..)

·          

 

ORGANIZACJA ZAJEC KOREKCYJNYCH

·         Kryteria tworzenia zespolow cwiczebnych:

·         -wiek,do 6 r.z. 7-9,10-11,12-14,15 lat i powyzej

·         -plec-do 9 r.z grupy koedukacyjne ; powyzej grupy dziewczat i chlopcow

·         -rodzaj wady-grupy jednorodne: kifolordozy,skoliozy,wady statyczne konczyn dolnych

·         Liczba cwiczacych: do 10 osob

·         Czas trwania zajec: 20-30 min,45-60 min

·         Czestotliwosc zajec: 2-3 razy w tygodniu

·     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin