Samochodowe:
· Konwencja CMR- umowa o międzynarodowym przewozie drogowym towarów
· Konwencja celna- dotyczy międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR
· Konwencja o wspólnej Procedurze Tranzytowej
· AETA- umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe
· ADR- umowa europejska dotycząca dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych
· ATP- umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów
· Karnet ATA – konwencja celna dla odprawy warunkowej towarów
Kolejowe:
· COTIF- konwencja o międzynarodowym przewozie kolejowym
· CIM- umowa o międzynarodowym przewozie towarów kolejami
· SMGS- umowa o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej
Morskie:
· Reguły Haskie/ Konwencja Brukselska- ujednolicenie zasad
· Reguła/Konwencja Hamburska - konwencja o przewozie ładunków morzem
Prawo transportowe- przepisy regulujące działalność transportu kolejowego i międzynarodowego
Prawo przewozowe- przepisy regulujące sam proces przemieszczania osób lub rzeczy jak również usług ubocznych związanych z tym przemieszczeniem
PRAWO PRZEWOZOWE
- normowane jest przepisami prawa cywilnego
- reguluje stosunki między przedsiębiorcami transportowymi, przewoźnikami, a klientami, usługobiorcami
- jest to umowa przewozowa, umowa spedycji, umowa o dokonanie czynności ładunkowych, umowa najmu, leasingu lub czarteru środków transportu.
Dotyczy:
- przepisów ogólnych-> reguluje przewóz osób lub rzeczy
- przewozu osób i przesyłek bagażowych
- zabezpieczenie roszczeń i likwidacji przesyłek
- odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania, lub niewłaściwego wykonania przewozu osób/ przesyłki
- odpowiedzialność z innych tytułów
- ustalenie stanu przesyłki, dochodzenie roszczeń
- odszkodowania, przepisy karne
Nie Dotyczy:
- transportu morskiego
- transportu lotniczego
- transportu konnego
Licencję na międzynarodowy przewóz rzeczy wydaje się na 5 lat
Licencję zezwalającą na dokonywanie przewozów udziela się na czas nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, cofa się gdy przedsiębiorca nie podjął działalności w ciągu 6 miesięcy od dnia jej wydania.
Przesyłkę, która nie nadeszła w ciągu 30dni od upływu terminu zaznaczonego w liście przewozowym uważa się za utraconą
List przewozowy
Pełni funkcję:
-dowodową, legitymacyjną, instrukcyjną, informacyjną
Zawiera:
-nazwę i adres nadawcy
-miejsce przeznaczenie przesyłki oraz nazwe i adres odbiorcy
-określenie rzeczy, masy, liczby sztuk, sposobu opakowania
-inne wskazania i oświadczenia, wymagane albo dopuszczalne zgodnie z przepisami, sposób rozliczenia
PRAWO TRANSPORTOWE
Obejmuje: prawo kolejowe, transportu drogowego, morskiego, lotniczego, żeglugi śródlądowej, transportu pocztowego, multimodalnego, komunalnego(miejskiego), rurociągowego
KONWENCJA CMR
Jest aktem prawnym. Umożliwia wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego
Ujednolica:
-dokumentację przewozową
-przewozy wykonywane przez następujących po sobie przewoźników
-warunki umowy o przewóz drogowy towarów
-odpowiedzialność przewoźnika
-roszczenia wynikające z przewozu
Stosuje się w przypadku wszystkich umów o zarobkowy przewóz towarów pojazdami, jeśli miejsce dostarczenia ładunku i miejsce przyjęcia towaru do przewozu są w dwóch różnych państwach, a co najmniej jedno z nich przystąpiło do Konwencji.
Dzięki konwencji CMR zyskuje się dokument zawarcia umowy przewozu, czyli list przewozowy CMR.
Nie stosuje się do:
-przewozów dokonanych na podstawie międzynarodowych konwencji pocztowych
-przewozu zwłok
-przewozu rzeczy przesiedlenia
Reguluje:
-warunki wydania towaru odbiorcy,
-odpowiedzialność przewoźnika za dokumentację,
-odpowiedzialność nadawcy wobec przewoźnika,
-odpowiedzialność przewoźnika za ładunek,
-reklamacje, roszczenia wynikające z przewozu,
-prawa nadawcy, a także odbiorcy do rozporządzania towarem,
-możliwość odmowy przyjęcia ładunku,
-zasady postępowania przewoźnika z nieodebranym ładunkiem.
Zwolnienie odpowiedzialności na podstawie CMR
-Jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie powstało z winy osoby uprawnionej – nadawcy lub odbiorcy
-Jeśli miejsce rozładunku zostało zmienione w trakcie trwania przewozu, co uniemożliwiło dostarczenie towaru na czas
-Gdy towar posiada wady własne lub przykładowo, gdy zostanie źle zabezpieczony przez nadawcę
Z powodu zaistnienia okoliczności, których nie sposób było uniknąć, np. niezwykle złej pogody, czy też oblodzonej drogi.
-kradzież może być uznana za okoliczność, której nie dało się zapobiec.
KONWENCJA TIR
-Porozumienie celne, które dotyczy międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR
-Umowa ta dotyczy międzynarodowego tranzytu towarów samochodami ciężarowymi
-Państwa Unii Europejskiej stanowią jeden obszar celny i przewóz towarów pod osłoną karnetu TIR pomiędzy dwoma krajami unijnymi jest niemożliwy do realizacji
-stosuje się do przewozu towarów bez przeładunku przez jedną lub kilku granic
- od towarów przewożonych zgodnie z procedurą TIR nie będą uiszczane lub składane do depozytu w przejściowych urzędach celnych opłaty i podatki przewozowe i wywozowe
- towary przewożone zgodnie z procedurą TIR nie będą podlegały kontroli celnej w przejściowych urzędach celnych, jednak władze mają do tego prawo
- karnet TIR jest dokumentem celnym i gwarancyjnym
-kwota gwarancyjna każdego karnetu TIR wynosi 60 000 EURO
-jeden karnet można wykorzystać na jedną podróż-> na jedne pojazd lub zespół pojazdów
- wszystkie karnety podlegają zwrotowi
- każdy karnet ma termin ważności 60 dni od daty wydania
-posiadacz karnetu TIR zobowiązany jest do pozostawienia u siebie w firmie kopii każdego wykorzystanego karnetu TIR, należy przechowywać 5lat
- nie ma możliwości oddawania karnetów TIR osobom trzecim
-władze celne będą mogły wyznaczyć termin przejazdu przez terytorium ich państwa i wymagać aby na terytorium pojazd trzymał się wyznaczonej trasy
KONWENCJA A.T.A
-Konwencja celna dotycząca czasowego przewozu wyposażenia zawodowego, na wystawy, targi
- użytkownik karnetu nie musi wypełniać dokumentu SAD, deklaracji celnych, czy też składać depozytów na wszystkich przekroczonych granicach
-karnet ważny jest 12 miesięcy od daty wydania, nie może być przedłużony
- może być wykorzystywany wielokrotnie w okresie ważności
- na podstawie karnetu ATA można wywieźć towar do jednego lub kilku krajów
- po wydaniu karnetu, żaden dodatkowy towar nie może być dopisany do listy towarów
-wydanie karnetu jest odpłatne
Obejmuje:
-próbki i wzory handlowe: wywożone w celach akwizycji, rozpoznania rynku
-towary przeznaczone na targi i wystawy: eksponaty, wystrój stosik
-wyposażenie zawodowe: sprzęt filmowy, rekwizyty teatralne, narzędzia
Towary przeznaczone do przerobu lub naprawy nie mogą być przewożone na podstawie A.T.A
USTAWA O TRANSPORCIE DROGOWYM
Określa zasady:
-krajowego/międzynarodowego transportu drogowego
-niezarobkowego krajowego/międzynarodowego przewozu drogowego
- zasady działania Inspekcji Transportu Drogowego
Nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami:
-przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą w niezarobkowym przewozie drogowym
-dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym
-zespołów ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego
Nie stosuje się:
-w ramach powszechnych usług pocztowych
-w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości
-przez podmioty niebędące przedsiębiorcami
-w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy drogowej
-zasady podejmowania i wykonywania transportu drogowego w tym warunków udzielania licencji
-zasady realizacji transportu drogowego osób/rzeczy
-zasady przyznawania świadectw kierowcy
-Zasady realizacji przewozów na potrzeby własne
-reguły zwalniania z obowiązku uzyskania zwolnienia
-warunki i tryb uzyskania CKZ
-Zasady zatrudnienia i wymagań wobec kierowców wykonujących przewozy drogowe
-zasady pobierania opłat
*Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego wymaga uzyskania licencji na wykonywanie transportu drogowego
*Licencję udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50lat
*Organ udzielający licencje wydaje wypis lub wypisy w liczbie odpowiadającej liczbie pojazdów samochodowych.
*licencja na krajowy transport drogowy uprawnia do wykonywania przewozów wyłącznie na obszarze Polski
*licencja na międzynarodowy transport drogowy uprawnia do wykonywania przewozów z przekroczeniem granicy, uprawnia również do wykonywania przewozów krajowych
*jedynie licencja na krajowy transport drogowy rzeczy uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
*cofa się licencję gdy przedsiębiorca nie podjął działalności w ciągu 6 miesięcy od jej wydania
*wydaje się na 5lat-> na wykonywanie przewozów regularnych; na rok->na przewozy wahadłowe lub okazjonalne
INCOTERMS 2010
-reguły ustalają podział kosztów, ryzyka oraz obowiązków pomiędzy sprzedającym i kupującym, a związanych z dostawą handlu międzynarodowych.
Co regulują:
-koszty(fracht/przewóz, odprawa celna, ubezpieczenie
-obowiązki związane z dostawą(dokumenty, formalności)
-przejście ryzyka w dostawie
-reguluje kwestie w relacjach sprzedający-kupujący
Nie reguluje:
-przejścia własności towaru
-warunków płatności
-skutków naruszenia umowy
-prawa właściwego dla umowy i jurysdykcji
-stosunków ze spedytorem/przewoźnikiem, bankiem i ubezpieczycielem
- w INCOTERMS 2010 jest wyeliminowane miejsce podziału ryzyka linii nadburcia statku, obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek
Reguły dla wszystkich: EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP
Reguły dla morskiego: FAS, FOB, CFR,CIF
KONWENCJA AETR
-europejska umowa dot. pracy załóg pojazdów, które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe.
Określa:
-minimalny wiek kierowcy( 18lat- dla pojazdów z naczepami nie większej niż 7.5tony, 21lat- dla transportu pasażerskiego)
-czas odpoczynku kierowcy(45min przerwy, 11 godziny dzienny odpoczynek)
-czas prowadzenia pojazdu( max. 4.5h bez przerwy, max dzienny 9h)
-obowiązek montowania oraz używania urządzenia kontrolnego, a także jego homologacji i kontroli każdego dnia, w których jest prowadzony ,
-obowiązek nadzoru czasu prowadzenie pojazdów przez przedsiębiorstwa
-zakaz wynagradzania premią lub dodatkiem do stałego wynagrodzenia kierowców w ramach długości przebytej drogi lub ilości przewiezionych towarów.
Zarówno czas pracy kierowcy, jak i czas odpoczynku muszą być rejestrowane w tachografach na specjalnych tarczach bądź też kartach zapisu. Umowa AETR, która precyzuje czas pracy i odpoczynku kierowców wraz z Kodeksem Pracy stanowi podstawę rozliczania czasu pracy.
KONWENCJA ATP
-międzynarodowa umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także odnosząca się do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów.
-temperatury w których należy przechowywać dany towar
-wyposażenia oraz warunków termicznych, jakie musi spełniać dany pojazd
-kontroli zgodności z normami środków transportu chłodzonych lub ocieplanych
-procedury i metody pomiarów, a także kontroli urządzeń chłodniczych, grzewczych
Stosuje się do:
-przewozów wykonywanych na własny rachunek bądź też na rzecz osób trzecich za pomocą transportu kolejowego lub samochodowego (albo obydwoma tymi rodzajami transportu),
-przewozów morskich wykonywanych na odległość mniejszą niż 150 km, poprzedzonych przewozami lądowymi. Ładunki muszą być dostarczone bez przeładunku środkami transportu do przewozów lądowych.
KONWENCJA ADR
-europejska umowa dot. międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych.
- nowelizowane są co dwa lata, od 1 stycznia przyjmuje się nieobowiązkowo nowe zmiany, a od 1 lipca obowiązkowo
-składa się z umowy właściwej, a także załączników A i B stanowiących jej integralną część. W umowie właściwej określane są stosunki prawne pomiędzy uczestniczącymi krajami. Natomiast w załącznikach zawarte sa przepisy regulujące warunki transportu poszczególnych materiałów
- załącznik A przedstawia podział materiałów niebezpiecznych(13 klas), i szczegółową klasyfikacje poszczególnych klas, oraz określa warunki opakowania.
- załącznik B obejmuje: warunki przewozu, oznakowania pojazdów i ich wyposażenia, warunki techniczne pojazdów, niezbędną dokumentację, warunki załadunku i rozładunku, zakazy ładowania towarów razem w jednym pojeździe, wymagania dot. osób uczestniczących w transporcie
INTERBUS
-dotyczy międzynarodowego okazjonalnego przewozu pasażerów autokarami i autobusami
-pozwala polskim przewoźnikom na wykonywanie bez zagranicznych zezwoleń zarobkowych i międzynarodowych przewozów okazjonalnych w szerszym niż do tej pory zakresie.
-autobusy wyjeżdżające z jednego państwa, które uczestniczą w operacjach transportowych, zwalnia się z nakładanych podatków od pojazdów, opłat z tytułu poruszania się bądź też posiadania pojazdów oraz innych specjalnych opłat w drugim państwie.
Nakłada obowiązek:
-montowania urządzeń rejestracyjnych i ograniczających prędkość pojazdów
-dostępu do zawodu przewoźnika
-dopuszczalnych parametrów określających maksymalne naciski osi pojazdów, wymiary i masy
-badań technicznych pojazdów
OGÓLNOPOLSKIE WARUNKI SPEDYCJI- OPWS
-opracowywane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki, najnowsza wersja 2010r.
-mają zastosowanie w stosunkach pomiędzy spedytorem a jego zleceniodawcą
Określają:
-prawa i obowiązki stron umowy spedycji:
*definiuje poszczególne pojęcia
*odnosi się do powinności spedytora
*określa warunki zawierania i wykonywania umowy spedycji, a głównie odpowiedzialności spedytora za szkodę
Co może wykonywać spedytor:
-ubezpieczenie
-przeładunek
-poradnictwo transportowe
-składowanie
-organizacja obsługi celnej
-dystrybucja
-parkowanie
-logistyka
CZAS PRACY KIEROWCY
Max nieprzerwany czas prowadzenia pojazdu – 4 godz. 30 min.
Przerwy obowiązkowe – po 4 godz. 30 min. jazdy – 45 minut
...
kepa416