CKZ.docx

(121 KB) Pobierz

Samochodowe:

·         Konwencja CMR- umowa o międzynarodowym przewozie drogowym towarów

·         Konwencja celna- dotyczy międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR

·         Konwencja o wspólnej Procedurze Tranzytowej

·         AETA- umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe

·         ADR- umowa europejska dotycząca dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych

·         ATP- umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów

·         Karnet ATA – konwencja celna dla odprawy warunkowej towarów

Kolejowe:

·         COTIF- konwencja o międzynarodowym przewozie kolejowym

·         CIM- umowa o międzynarodowym przewozie towarów kolejami

·         SMGS- umowa o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej

Morskie:

·         Reguły Haskie/ Konwencja Brukselska- ujednolicenie zasad

·         Reguła/Konwencja Hamburska - konwencja o przewozie ładunków morzem

 

Prawo transportowe- przepisy regulujące działalność transportu kolejowego i międzynarodowego

Prawo przewozowe- przepisy regulujące sam proces przemieszczania osób lub rzeczy jak również usług ubocznych związanych z tym przemieszczeniem

 

PRAWO PRZEWOZOWE

- normowane jest przepisami prawa cywilnego

- reguluje stosunki między przedsiębiorcami transportowymi, przewoźnikami, a klientami, usługobiorcami

- jest to umowa przewozowa, umowa spedycji, umowa o dokonanie czynności ładunkowych, umowa najmu, leasingu lub czarteru środków transportu.

Dotyczy:

- przepisów ogólnych-> reguluje przewóz osób lub rzeczy

- przewozu osób i przesyłek bagażowych

- zabezpieczenie roszczeń i likwidacji przesyłek

- odpowiedzialność przewoźnika z tytułu niewykonania, lub niewłaściwego wykonania przewozu osób/ przesyłki

- odpowiedzialność z innych tytułów

- ustalenie stanu przesyłki, dochodzenie roszczeń

- odszkodowania, przepisy karne

Nie Dotyczy:

- transportu morskiego

- transportu lotniczego

- transportu konnego

 

Licencję na międzynarodowy przewóz rzeczy wydaje się na 5 lat

 

Licencję zezwalającą na dokonywanie przewozów udziela się na czas nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, cofa się gdy przedsiębiorca nie podjął działalności w ciągu 6 miesięcy od dnia jej wydania.

 

Przesyłkę, która nie nadeszła w ciągu 30dni od upływu terminu zaznaczonego w liście przewozowym  uważa się za utraconą

 

List przewozowy

Pełni funkcję:

-dowodową, legitymacyjną, instrukcyjną, informacyjną

Zawiera:

-nazwę i adres nadawcy

-miejsce przeznaczenie przesyłki oraz nazwe i adres odbiorcy

-określenie rzeczy, masy, liczby sztuk, sposobu opakowania

-inne wskazania i oświadczenia, wymagane albo dopuszczalne zgodnie z przepisami, sposób rozliczenia

 

PRAWO TRANSPORTOWE

Obejmuje: prawo kolejowe, transportu drogowego, morskiego, lotniczego, żeglugi śródlądowej, transportu pocztowego, multimodalnego, komunalnego(miejskiego), rurociągowego

 

KONWENCJA CMR

Jest aktem prawnym. Umożliwia wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego

Ujednolica:

-dokumentację przewozową

-przewozy wykonywane przez następujących po sobie przewoźników

-warunki umowy o przewóz drogowy towarów

-odpowiedzialność przewoźnika

-roszczenia wynikające z przewozu

 

Stosuje się w przypadku wszystkich umów o zarobkowy przewóz towarów pojazdami, jeśli miejsce dostarczenia ładunku i miejsce przyjęcia towaru do przewozu są w dwóch różnych państwach, a co najmniej jedno z nich przystąpiło do Konwencji.

 

Dzięki konwencji CMR zyskuje się dokument zawarcia umowy przewozu, czyli list przewozowy CMR.

 

Nie stosuje się do:

-przewozów dokonanych na podstawie międzynarodowych konwencji pocztowych

-przewozu zwłok

-przewozu rzeczy przesiedlenia

 

Reguluje:

-warunki wydania towaru odbiorcy,

-odpowiedzialność przewoźnika za dokumentację,

-odpowiedzialność nadawcy wobec przewoźnika,

-odpowiedzialność przewoźnika za ładunek,

-reklamacje, roszczenia wynikające z przewozu,

-prawa nadawcy, a także odbiorcy do rozporządzania towarem,

-możliwość odmowy przyjęcia ładunku,

-zasady postępowania przewoźnika z nieodebranym ładunkiem.

 

Zwolnienie odpowiedzialności na podstawie CMR

-Jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie powstało z winy osoby uprawnionej – nadawcy lub odbiorcy

-Jeśli miejsce rozładunku zostało zmienione w trakcie trwania przewozu, co uniemożliwiło dostarczenie towaru na czas

-Gdy towar posiada wady własne lub przykładowo, gdy zostanie źle zabezpieczony przez nadawcę

Z powodu zaistnienia okoliczności, których nie sposób było uniknąć,  np. niezwykle złej pogody, czy też oblodzonej drogi.

-kradzież może być uznana za okoliczność, której nie dało się zapobiec.

 

KONWENCJA TIR

 

-Porozumienie celne, które dotyczy międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR

-Umowa ta dotyczy międzynarodowego tranzytu towarów samochodami ciężarowymi

-Państwa Unii Europejskiej stanowią jeden obszar celny i przewóz towarów pod osłoną karnetu TIR pomiędzy dwoma krajami unijnymi jest niemożliwy do realizacji

-stosuje się do przewozu towarów bez przeładunku przez jedną lub kilku granic

- od towarów przewożonych zgodnie z procedurą TIR nie będą uiszczane lub składane do depozytu w przejściowych urzędach celnych opłaty i podatki przewozowe i wywozowe

- towary przewożone zgodnie z procedurą TIR nie będą podlegały kontroli celnej w przejściowych urzędach celnych, jednak władze mają do tego prawo

- karnet TIR jest dokumentem celnym i gwarancyjnym

-kwota gwarancyjna każdego karnetu TIR wynosi 60 000 EURO

-jeden karnet można wykorzystać na jedną podróż-> na jedne pojazd lub zespół pojazdów

- wszystkie karnety podlegają zwrotowi

- każdy karnet ma termin ważności 60 dni od daty wydania

-posiadacz karnetu TIR zobowiązany jest do pozostawienia u siebie w firmie kopii każdego wykorzystanego karnetu TIR, należy przechowywać 5lat

- nie ma możliwości oddawania karnetów TIR osobom trzecim

-władze celne będą mogły wyznaczyć termin przejazdu przez terytorium ich państwa i wymagać aby na terytorium pojazd trzymał się wyznaczonej trasy

 

KONWENCJA A.T.A

 

-Konwencja celna dotycząca czasowego przewozu wyposażenia zawodowego, na wystawy, targi

- użytkownik karnetu nie musi wypełniać dokumentu SAD, deklaracji celnych, czy też składać depozytów na wszystkich przekroczonych granicach

-karnet ważny jest 12 miesięcy od daty wydania, nie może być przedłużony

- może być wykorzystywany wielokrotnie w okresie ważności

- na podstawie karnetu ATA można wywieźć towar do jednego lub kilku krajów

- po wydaniu karnetu, żaden dodatkowy towar nie może być dopisany do listy towarów

-wydanie karnetu jest odpłatne

Obejmuje:

-próbki i wzory handlowe: wywożone w celach akwizycji, rozpoznania rynku

-towary przeznaczone na targi i wystawy: eksponaty, wystrój stosik

-wyposażenie zawodowe: sprzęt filmowy, rekwizyty teatralne, narzędzia

Towary przeznaczone do przerobu lub naprawy nie mogą być przewożone na podstawie A.T.A

 

USTAWA O TRANSPORCIE DROGOWYM

Określa zasady:

-krajowego/międzynarodowego transportu drogowego

-niezarobkowego krajowego/międzynarodowego przewozu drogowego

- zasady działania Inspekcji Transportu Drogowego

Nie stosuje się do przewozu drogowego wykonywanego pojazdami:

-przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą w niezarobkowym przewozie drogowym

-dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5tony w transporcie drogowym rzeczy oraz niezarobkowym przewozie drogowym

-zespołów ratownictwa medycznego oraz w ramach usług transportu sanitarnego

Nie stosuje się:

-w ramach powszechnych usług pocztowych

-w ramach usług polegających na przewozie odpadów komunalnych lub nieczystości

-przez podmioty niebędące przedsiębiorcami

-w ramach usuwania skutków awarii lub wypadków pojazdami pomocy drogowej

Reguluje:

-zasady podejmowania i wykonywania transportu drogowego w tym warunków udzielania licencji

-zasady realizacji transportu drogowego osób/rzeczy

-zasady przyznawania świadectw kierowcy

-Zasady realizacji przewozów na potrzeby własne

-reguły zwalniania z obowiązku uzyskania zwolnienia

-warunki i tryb uzyskania CKZ

-Zasady zatrudnienia i wymagań wobec kierowców wykonujących przewozy drogowe

-zasady pobierania opłat

 

*Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego wymaga uzyskania licencji na wykonywanie transportu drogowego

*Licencję udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50lat

*Organ udzielający licencje wydaje wypis lub wypisy w liczbie odpowiadającej liczbie pojazdów samochodowych.

*licencja na krajowy transport drogowy uprawnia do wykonywania przewozów wyłącznie na obszarze Polski

*licencja na międzynarodowy transport drogowy uprawnia do wykonywania przewozów z przekroczeniem granicy, uprawnia również do wykonywania przewozów krajowych

*jedynie licencja na krajowy transport drogowy rzeczy uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.

*cofa się licencję gdy przedsiębiorca nie podjął działalności w ciągu 6 miesięcy od jej wydania

*wydaje się na 5lat-> na wykonywanie przewozów regularnych; na rok->na przewozy wahadłowe lub okazjonalne

 

INCOTERMS 2010

 

-reguły  ustalają podział kosztów, ryzyka oraz obowiązków pomiędzy sprzedającym i kupującym, a związanych z dostawą handlu międzynarodowych.

Co regulują:

-koszty(fracht/przewóz, odprawa celna, ubezpieczenie

-obowiązki związane z dostawą(dokumenty, formalności)

-przejście ryzyka w dostawie

-reguluje kwestie w relacjach sprzedający-kupujący

Nie reguluje:

-przejścia własności towaru

-warunków płatności

-skutków naruszenia umowy

-prawa właściwego dla umowy i jurysdykcji

-stosunków ze spedytorem/przewoźnikiem, bankiem i ubezpieczycielem

 

- w INCOTERMS 2010 jest wyeliminowane miejsce podziału ryzyka linii nadburcia statku, obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek

 

Reguły dla wszystkich: EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP

Reguły dla morskiego: FAS, FOB, CFR,CIF

 

KONWENCJA AETR

 

-europejska umowa dot. pracy załóg pojazdów, które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe.

Określa:

-minimalny wiek kierowcy( 18lat- dla pojazdów z naczepami nie większej niż 7.5tony, 21lat- dla transportu pasażerskiego)

-czas odpoczynku kierowcy(45min przerwy, 11 godziny dzienny odpoczynek)

-czas prowadzenia pojazdu( max. 4.5h bez przerwy, max dzienny 9h)

-obowiązek montowania oraz używania urządzenia kontrolnego, a także jego homologacji i kontroli każdego dnia, w których jest prowadzony ,

-obowiązek nadzoru czasu prowadzenie pojazdów przez przedsiębiorstwa

-zakaz wynagradzania premią lub dodatkiem do stałego wynagrodzenia kierowców w ramach długości przebytej drogi lub ilości przewiezionych towarów.

 

Zarówno czas pracy kierowcy, jak i czas odpoczynku muszą być rejestrowane w tachografach na specjalnych tarczach bądź też kartach zapisu. Umowa AETR, która precyzuje czas pracy i odpoczynku kierowców wraz z Kodeksem Pracy stanowi podstawę rozliczania czasu pracy.

 

KONWENCJA ATP

-międzynarodowa umowa dotycząca przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także odnosząca się do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów.

Reguluje:

-temperatury w których należy przechowywać dany towar

-wyposażenia oraz warunków termicznych, jakie musi spełniać dany pojazd

-kontroli zgodności z normami środków transportu chłodzonych lub ocieplanych

-procedury i metody pomiarów, a także kontroli urządzeń chłodniczych, grzewczych

Stosuje się do:

-przewozów wykonywanych na własny              rachunek bądź też na rzecz osób trzecich za pomocą transportu kolejowego lub samochodowego (albo obydwoma tymi rodzajami transportu),

-przewozów morskich wykonywanych na odległość mniejszą niż 150 km, poprzedzonych przewozami lądowymi. Ładunki muszą być dostarczone bez przeładunku środkami transportu do przewozów lądowych.

 

KONWENCJA ADR

-europejska umowa dot. międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych.

- nowelizowane są co dwa lata, od 1 stycznia przyjmuje się nieobowiązkowo nowe zmiany, a od 1 lipca obowiązkowo

-składa się z umowy właściwej, a także załączników A i B stanowiących jej integralną część. W umowie właściwej określane są stosunki prawne pomiędzy uczestniczącymi krajami. Natomiast w załącznikach zawarte sa przepisy regulujące warunki transportu poszczególnych materiałów

- załącznik A przedstawia podział materiałów niebezpiecznych(13 klas), i szczegółową klasyfikacje poszczególnych klas, oraz określa warunki opakowania.

- załącznik B obejmuje: warunki przewozu, oznakowania pojazdów i ich wyposażenia, warunki techniczne pojazdów, niezbędną dokumentację, warunki załadunku i rozładunku, zakazy ładowania towarów razem w jednym pojeździe, wymagania dot. osób uczestniczących w transporcie

 

INTERBUS

-dotyczy międzynarodowego okazjonalnego przewozu pasażerów autokarami i autobusami

-pozwala polskim przewoźnikom na wykonywanie bez zagranicznych zezwoleń zarobkowych i międzynarodowych przewozów okazjonalnych w szerszym niż do tej pory zakresie.

-autobusy wyjeżdżające z jednego państwa, które uczestniczą w operacjach transportowych, zwalnia się z nakładanych podatków od pojazdów, opłat z tytułu poruszania się bądź też posiadania pojazdów oraz innych specjalnych opłat w drugim państwie.

Nakłada obowiązek:

-montowania urządzeń rejestracyjnych i ograniczających prędkość pojazdów

-dostępu do zawodu przewoźnika

-dopuszczalnych parametrów określających maksymalne naciski osi pojazdów, wymiary i masy

-badań technicznych pojazdów

 

OGÓLNOPOLSKIE WARUNKI SPEDYCJI- OPWS

-opracowywane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki, najnowsza wersja 2010r.

-mają zastosowanie w stosunkach pomiędzy spedytorem a jego zleceniodaw

Określają:

-prawa i obowiązki stron umowy spedycji:

*definiuje poszczególne pojęcia

*odnosi się do powinności spedytora

*określa warunki zawierania i wykonywania umowy spedycji, a głównie odpowiedzialności spedytora za szkodę

Co może wykonywać spedytor:

-ubezpieczenie

-przeładunek

-poradnictwo transportowe

-składowanie

-organizacja obsługi celnej

-dystrybucja

-parkowanie

-logistyka

 

CZAS PRACY KIEROWCY

 

Max nieprzerwany czas prowadzenia pojazdu – 4 godz. 30 min.

 

Przerwy obowiązkowe – po 4 godz. 30 min. jazdy – 45 minut

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin