PEDEUTOLOGIA - WYKŁAD I.docx

(9 KB) Pobierz

Pedeutologia- traktowała o nauczycielu.

J. Kretz-Mirski- autor nauki o nauczycieli, czyli pedeutologii (Kongres Międzynarodowej Ligii Nowego Wychowania w Nicei – 6 sierpnia 1932r.)

I. Sznajer- autor najważniejszego artykułu, Pedeutologia, jej rozwój i metody.

Pedeutologia zajmowała się głównie:
-osobowością nauczyciela,
-teoretycznie (modele, psychogramy, socjodramy),
-badaniami empirycznymi,
-badaniami historycznymi.

 

Sznajer:
- metody badań nad nauczycielem,
- kształcenie nauczyciela,
- ocenianie nauczycieli przez wychowanie i byłych wychowanków,
- rola i zadania nauczyciela – wychowanka,
- higiena zawodu nauczyciela,
- socjologiczna morfologia współpracy nauczyciela,
- historia nauczania.

 

Problemy badawcze, wg S. Krawcewicza:

- osobowość nauczyciela,

- poziom i zakres wykształcenia nauczycieli,

- warunki i efekty pracy nauczycieli,

- dobór kandydatów do zawodu nauczycielskiego i ich kształcenie,

- doskonalenie i samodoskonalenie nauczycieli,

- struktura, pozycja i funkcja społeczna zawodu nauczycielskiego.

Nauczyciel – organizator i eksploatator pola dydaktycznego, nauczyciel – klinicysta, opiekun dzieci, nauczyciel jako promotor postępu, nauczyciel jako układ samoregulujący i samoorganizujący się.

Orientacje:             

1. technologiczna – pragmatyczna - nastawiona na zastąpienie nauczyciela technicznymi środkami nauczania.

2. humanistyczna – osobowościowa - skierowana na osobowość nauczyciela
i jego kwalifikacje.

 

Cele badań pedentologicznych:
- aksjologiczny – jaką ma wartość?
- deskrypcyjny – co było? jakie było?
- eksplikacyjny – dlaczego dane zjawisko takie było?
- normatywny – jakie być powinno?

 

Metody badań pedentologicznych:
-metoda biograficzna,
-sondaż diagnostyczny,
-analiza dokumentów,
-obserwacja,
-statystyczne opisy,
-eksperyment.

Organizacja jakościowa-przykłady formułowania celów w badaniach początkujących nauczycieli:

- analiza sposobu kształcenia studentów do pracy w zawodzie nauczyciela,

- identyfikacja mocnych i słabych stron w zakresie kompetencji nauczyciela,

- poznanie motywów podjęcia decyzji o pracy w zawodzie nauczyciela,

- identyfikacja wyobrażeń badanych nauczycieli na temat przebiegu kariery zawodowej,

- poznanie sposobów organizacji wsparcia początkującego nauczyciela w szkole, identyfikacja czynów ułatwiających i utrudniających adaptację zawodową nauczyciela.

Problematyka pedentologiczna koncentrowała się na:

- stosunku nauczyciela do samego siebie i swojego zawodu,

- nauczyciela do uczniów,

- współpracowników i kolegów,

- własnej szkoły,

- społeczności lokalnej,

- społeczeństwa, narodu, państwa i ludzkości,

- wartości duchowych.


 


 

Obszary zainteresowań:

- praca nauczyciela – strategie i kompetencje,

- kształcenie nauczycieli,

- stawanie się nauczycielem – budowanie wiedzy,

- rozwój zawodowy i doskonalenie,

- kontekst, środowisko i warunki pracy nauczyciela,

- myślenie nauczycieli o sobie, myślenie o nauczycielach,

- uczenie się w miejscu pracy,

- podejście badawcze pedeutologii.

 

Ken Robinson:
Edukacja nie potrzebuje reformy tylko transformacji. Kluczem do sukcesu edukacji nie jest standaryzacja, ale personalizacja, by zdobywać osiągnięcia, odkrywać indywidualność dzieci i by stworzyć dzieciom środowisko, gdzie chcą się uczyć i w naturalny sposób odkrywać swoje pasje.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin