Grudzień 2014
Ośrodki zainteresowań :
1. Barbórka – spotkanie z górnikiem
2. Mikołajki / Choinki i choineczki
3. W oczekiwaniu na święta
4. Świąteczny czas
5. Witaj Nowy Roku
Opracowanie:
Danuta Koj
Renata Szot
Zajęcia dydaktyczne
Inne formy działalności
1.(15).”W kopalni”- słuchanie wiersza T. Kubiaka ilustrowanego obrazkami: zapoznanie dzieci z wyglądem kopalni i pracą górnika, poznawanie tradycji własnego regionu.
2.(3/14) „Górniczek”- nauka krótkiego wiersza na pamięć: odbieranie poprawnych wzorców słuchowych, kształcenie pamięci, dziecko rozumie, jakie znaczenie ma praca górnika dla ogółu.
3..(8/7) „Pędzi pociąg”- nauka piosenki ilustrowanej ruchem. Zabawy słuchowe – rozpoznawanie źródła dźwięku, określanie wysokości i głośności dźwięku.
.4.(9) „Górnicza czapka”- układanie z gotowych elementów czapki: gromadzenie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych poprzez łączenie kilku elementów w całość.
5.(15) Spotkanie z górnikiem- uroczystość z udziałem dzieci z wszystkich grup wiekowych: prezentacja programu artystycznego, rozmowa z gościem
1. (10/14) Nauka wiersza „Górnicza czapka”
2. (10/4) „Kopalnia”- konstruowanie z klocków
3. ( 14 ) Zabawy w zdania- kończenie rozpoczętych zdań- rozwijanie słownictwa i myślenia
4. ( 5/6/11 ) Spacer- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie
5. ( 3 ) „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy
6. (1/4) Zabawa tematyczna w „sklep” i „dom”. Wdrażanie dzieci do sprzątania po skończonej zabawie.
7. (14/15) Popołudnie z ksiązką- „Legendy śląskie”
8. .(2) Poobiedni odpoczynek: dziecko zgłasza swoje potrzeby fizjologiczne.
9. (9/14) Kolorowanie wybranych obrazków, ćwiczenie umiejętności prawidłowego sposobu trzymania kredki.
10. (4/14). Układanie puzzli, łączenie elementów pasujących do siebie i dostrzeganie podobieństw
( 5/6 ) Zestaw ćwiczeń porannych
( 5/6 ) Zabawy ruchowe
-- „Lampa- nos”- orient- porządkowa
- „W kopalni”- naśladowcza
-‘Po kładce”- z el. Równowagi
„Raki idą tyłem”- z el. czworakowania
W OCZEKIWANIU NA ŚWIĘTA
1.( 15/3)Tradycje wigilijne na podstawie ilustracji i opowiadania (pierwsza gwiazdka, łamanie się opłatkiem, składanie sobie życzeń, nauczycielki, zapoznanie dzieci z tradycjami związanymi z wieczorem wigilijnym śpiewanie kolęd, prezenty).
2.(9/2) „Choinkowe ozdoby” – papieroplastyka – wykonanie przez dzieci różnych ozdób choinkowych / łańcuchy, aniołki, itp./
3.(13/9) „Bombki na choince” segregowanie bombek ze względu na kolor (czerwony, żółty, zielony) przeliczanie elementów do ilu dziecko potrafi.
4.(8) „Święta tuż tuż”- zajęcia umuzykalniające - nauka kolędy „Przybieżeli do Betlejem”
5.(15) Biały Dzień - spotkanie opłatkowe z dziećmi i personelem przedszkola. Udział w przygotowanie wigilijnego stołu, dzielenie się opłatkiem.
1. ( 4/14 )Świąteczne puzzle” -układanie puzzli wykonanych z pociętych kart świątecznych, tworzenie całości.
2. ( 9 )Kolorowe obrazki – kolorowanie obrazków, doprowadzanie pracy do końca.
3. (1/9) Przygotowywanie z dziećmi elementów na świąteczną dekorację, angażowanie dzieci do pomocy, uświadomienie im, że od nich też zależy jak wygląda nasza sala.
4. ( 5/6/15) „Gdzie widać Święta?” -spacer ulicami dzielnicy, obserwacji wystroju witryn sklepowych.
5. (2/5) Doskonalimy czynności samoobsługowe, usprawniamy technikę samodzielnego jedzenia.
6. (7 ) Słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę.
7. ( 5/6 )Zabawy ruchowe na holu z wykorzystaniem sprzętów sportowych – sprawne poruszanie się dzieci – ćwi. rzutów do celu.
8. ( 14) Czego brakuje – odgadywanie jaki przedmiot się schował, skupienie uwagi, doskonalenie percepcji wzrokowej.
9. .( 10/1) Zabawy konstrukcyjne dużymi klockami, próby organizowania miejsca do zabawy w uzgodnieniu z partnerem.
-„Wiatr i śnieżynki”- orientacyjno-porządkowa
-„Zaprzęg”- bieżna
-„Traf śnieżką”- z elementem rzutu
MIKOŁAJKI / CHOINKI I CHOINECZKI
1.( 1/15 )Uroczyste spotkanie z Mikołajem – wspólne śpiewanie piosenek, obserwowanie występów starszych kolegów.
2.( 9 ) „Mikołaj” – wykonanie postaci z papieru i waty- doskonalenie sprawności manualnych.
3..( 13/14 ) „Czarodziejski worek” – zabawa dydaktyczna z klockami Dienesa, rozpoznawanie kształtu figur geometrycznych przez dotyk,.
4. ( 3/14/7 )„Choineczka”- nauka wiersza na pamięć nauka: odbieranie poprawnych wzorców słuchowych, kształcenie pamięci, dziecko rozumie, jakie znaczenie ma praca górnika dla ogółu.
5.(8 ) „Tu pierniczek” ”- nauka piosenki, zabawy przy piosence.
\
1. ( 3 )„Na pomoc Świętemu Mikołajowi”– słuchanie opowiadania, próby odtwarzania treści na podstawie pytań.
2. ( 9 ) Worek z prezentami – kolorowanie obrazka.
3. (1/14) Gry stolikowe- wykorzystanie puzzli, gier z kostką.
4. .(1/7) Zabawy tematyczne- dz. podejmuje zab z podziałem na role.
5. .(10)Zabawy konstrukcyjne.
6. .(2) Poobiedni odpoczynek: dziecko zgłasza swoje potrzeby fizjologiczne.
7. (4,11) Rozwiązywanie zagadek o różnych elementach pogody - uchwycenie zależności rodzaju pogody od pory roku.
8. (8) Zabawy rytmiczno – ruchowe przy muzyce, rozwijanie naturalnej potrzeby ruchu.
9. (7) „Co robię?”– zagadki pantomimiczne.
10. (3) „Kto cię woła?”- ćwiczenia słuchu, rozpoznawanie kolegów po głosie.
„ Wirujące śnieżynki”- orientacyjno- porządkowa
- „ Po śladach” z el. równowagi
- „ Kucanka” z el. biegu
- „ Choinkowe pajace” z el. podskoku
ŚWIĄTECZNY CZAS
1.(15/3),,Choinka’’ słuchanie wiersza Anny-Łady Grodzickiej, odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące wiersza (Czym przystrojona jest nasza choinka)
2.(8)„ Aniołki”- nauka piosenki, zabawy przy muzyce- śpiewa piosenkę wspólnie z rówieśnikami
3.( 3/15)Boże Narodzenie -rozmowy z dziećmi na temat tradycji bożonarodzeniowych w ich domach. Wspólne śpiewanie kolęd.
1. (14)Zimowe zagadki- rozwiązywanie świąteczno-noworocznych zagadek słownych i obrazkowych
2. (9/14)Pierniczki-wykonanie ciasteczek z masy solnej, pomalowanie, ozdabianie kolorowa posypką
3. (1/7)Zabawy w kącikach tematycznych- wspólna , zgodna zabawa, dzielenie się zabawkami
4. (13)„Prezenty”- porównywanie wielkości zgromadzonych paczek, używanie określeń: mała, większa, największa, itp.
5. ( 4)Budowanie z różnych klocków, nazywanie swoich wytworów.
-Jedziemy po choinke (zabawa orientacyjno-porządkowa)-Choinki (ćwiczenie dużych grup mięśniowych)-Zajączki przy choince (zabawa z elementem podskoku)-Ścianie choinki (ćwiczenie tułowia)
kiciusia13