SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH
W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ
Data: 22.04.2008 r.
Opracowała i przeprowadziła: Halina Sokołowska
Temat dnia: Wprowadzenie litery „Z,z” na podstawie wyrazu „zegar”.
Cele:
· zapoznanie z przedmiotami służącymi do odmierzania czasu,
· poznanie znaku graficznego „Z,z”, analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazy „zegar”,
· umiejętność rozpoznawania spółgłosek i samogłosek w wyrazie „zegar” oraz dzielenie na sylaby,
· kształtowanie logicznego myślenia, pamięci i uwagi.
Środki dydaktyczne:
· podręcznik „Wesoła szkoła”, ilustracja zegara, zegarek ręczny, zegar słoneczny, nożyczki, klej, kredki (czerwona, niebieska), ołówek, tamburyn, rozsypanka wyrazowa, zeszyt w linię.
Metody pracy:
· zbiorowa,
· indywidualna.
Formy pracy:
· słowna,
· oglądowa,
· praktycznego działania.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu.
Rozmowa z dziećmi na temat przedmiotów służących do odmierzania czasu
z demonstracją.
2. Analiza i synteza wzrokowo – słuchowa wyrazu „zegar” (zawieszenie ilustracji zegara i wyrazu „zegar”).
· Podział wyrazu „zegar” na głoski.
· Z ilu głosek składa się wyraz „zegar”? (przeliczenie głosek)
· Podział wyrazu „zegar” na spółgłoski i samogłoski.
· Ile jest spółgłosek w wyrazie „zegar”? (liczenie spółgłosek).
· Ile jest samogłosek w wyrazie „zegar”? (liczenie samogłosek).
· Podział wyrazu „zegar” na sylaby.
· Ile jest sylab w wyrazie „zegar”? (liczenie sylab).
3. Zapoznanie ze znakiem graficznym litery „Z,z” drukowanej i pisanej:
· pisanie bezśladowe litery „Z,z” w powietrzu;
· pisanie bezśladowe litery „Z,z” na wykładzinie.
4. Zabawa ruchowa „Zegary”.
5. Praca indywidualna – wklejenie ilustracji zegara i wyrazu „zegar” do zeszytu.
6. Praca z książką „Wesoła szkoła”:
· Wymień głoski w nazwach rysunków, zaznacz miejsce głoski „z” w wyrazach: zamek, koza, lizak.
· Wyszukiwanie nowopoznanej litery „Z,z” wśród innych liter w tekście:
Zenek jest w ZOO. Stoi koło zebry. Zebra jest cała w paski. Ale to nie zebra z ulicy. To zebra z ZOO.
· Pisanie litery „Z,z” po śladzie.
7. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej:
zegarek To Zenka.
zegarek od Zenek taty. dostał
8. Podsumowanie zajęć:
· Jaką poznaliśmy dzisiaj literę?
· Znamy może nazwy przedmiotów, imion zaczynających się głoską „Z,z”?
· Pochwała dzieci za dobrą pracę.
mlvc