optymalizacja pod. - pytania i odpaaa (1).docx

(126 KB) Pobierz

1.      System podatkowy jako czynnik wolności gospodarczej.

Teorie wzrostu gospodarczego:

-         Smith i Ricardo – rozwój handlu, polityka gospodarcza oraz rozmiary działalności gospodarczej

-         Solow – wzrost zależy od kapitału, technologii i pracy

-         Bauer, Nothczynniki otoczenia ekonomicznego

-         Goldsmith – wolność ekonomiczna i polityka

Czynniki od których zależy wzrost:

-         polityka finansowa państwa

-         stabliność cen

-         ochrona praw własności

-         otwartość na międzynarodową wymianę

Korelacja: wolność ekonomiczna i polityczna a wzrost gospodarczy

-         państwo tworzy rozwiązania instytucjonalne

-         zbytni liberalizm też jest szkodliwy

-         prawo, które chroni może też utrudniać

-         polityka ponad sprawy gospodarcze to wysokie podatki

-         ograniczenie wolności politycznej to wysoka wolność ekonomiczna i rozwój gospodarczy

-         prosty system podatkowy dla rozwoju (Szwajcaria)

System podatkowy w Polsce nie sprzyja wolności gospodarczej gdyż:

-         wg Instytutu Gallupa i Min. Gospodarki w 2001r. Główną barierą rozwoju przedsiębiorstw był system podatkowy,

wg PKPP Lewiatan w 2009r. Spośród 279 utrudnień wymienionych przez przedsiębiorstw, na pierwszym miejscu wskazali oni podatki jako najtrudniejsze do rozliczenia
 

System podatkowy jest jednym z czynników określania wolności gospodarczej. W teorii istnieją 2 modele systemów podatkowych:

a)      Neutralny system podatkowy - nie zniekształca alokacji zasobów w gospodarce, które ukształtowałyby się wg mechanizmów rynkowych. Innymi słowy to rynek a nie system podatkowy wpływa na miejsce, kształt i typ prowadzonej działalności. Neutralne systemy podatkowe nie służą redystrybucji dochodu narodowego, lecz gromadzeniu środków na finansowanie działań państwa i to w bardzo ograniczonym zakresie – służących jedynie zapewnieniu bezpieczeństwa obywateli, czyli tych funkcji państwa, które przypisywała mu klasyczna myśl liberalna. Budowane są one na przekonaniu, że najważniejszy dla gospodarki, a w konsekwencji dla efektywnych wpływów podatkowych, jest wzrost gospodarczy. W jego wyniku następuje zwiększenie podstawy opodatkowania i tym samym dochodów państwa przy nie zwiększonych stawkach podatkowych. Liberalny ustawodawca budując neutralny system podatkowy, kieruje się klasycznym prawem lekarskim: po pierwsze nie szkodzić. Podatki nie powinny utrudniać prowadzenia działalności gospodarczej i akumulacji kapitału, a naczelnym zadaniem systemu podatkowego powinno być sprzyjanie rozwojowi gospodarczemu, a nie utrudnianie go.

 

Cechy systemu neutralnego:

·         Nie ma zwolnień podmiotowych i przedmiotowych

·         Nie ma ulg pośrednich i bezpośrednich

·         Niski fiskalizm (niskie stopy podatków)

·         Wysokie przedziały podatkowe z niską stawką podatku

 

b)      Stymulacyjny (motywacyjny) system podatkowy -  stymulacja w tym systemie może polegać na wprowadzeniu do systemu określonego podatku, na zróżnicowaniu stawek podatkowych, stosowaniu ulg i zwolnień, a więc poprzez odpowiednie kształtowanie elementów konstrukcji podatków. Można wyróżnić stymulację gospodarczą i pozagospodarczą. Stymulacja gospodarcza dotyczy oddziaływania na strukturę gospodarki, wpływu n alokację zasobów gospodarczych i kierunku rozwoju działalności gospodarczej, kształtowania poziomu i struktury inwestycji, konsumpcji i oszczędności, jak również wpływu na podnoszenie efektywności ekonomicznej. Pozagospodarcza stymulacja obejmuje stosowanie sankcji, bądź ochrony wobec pewnych warstw społecznych.

 

Cechy systemu motywacyjnego:

·         Duży fiskalizm

·         Preferencje podmiotowe i przedmiotowe

·         Ulgi dotyczące tylko podatników spełniających określone warunki.

 

2.      Modele systemów podatkowych w praktyce.

 

Ocena stanu gospodarki i możliwości rozwoju

-         system podatkowyi możliwości rozwoju

-         neutralny system podatkowy i jego cechy

-         stymulacyjny system podatkowy

-         system podatkowy w praktyce

-         dyskrecjonalny system podatkowy - ekonomiczne oddziaływanie państwa
 

Podatki w praktyce

-         ukształtowany przez aparat skarbowy

-         model systemu podatkowego wynikający z unormowań prawnych – ustawy, dyrektywy UE, akty normatywne

-         ukształtowany przez państwo i sądownictwo, przez interpretacje przepisów podatkowych

-         rozwiązania mieszane

-         podatki nie powinny być zmieniane (za często) <=stabilność

-         US nie jest user friendly, np. podatek VAT (20str) ma 120 000 stron interpretacji (WTF?)

W praktyce mamy do czynienia z dyskrecjonalnym systemem podatkowym, w którym używa się podatków do oddziaływania na przedsiębiorców i społeczeństwo wpływając na określone zachowania.

Modele systemów podatkowych w praktyce:

·         Model wynikający z unormowań prawnych – ustaw podatkowych, dyrektyw UE i innych aktów normatywnych

·         Model ukształtowany przez organy administracji państwowej w wyniku interpretacji przepisów podatkowych

·         Model ukształtowany przez sądownictwo krajowe i zagraniczne

·         Model będący rezultatem opinii niezależnych krajowych i zagranicznych interpretatorów przepisów podatkowych np. firmy konsultingowe, doradcy podatkowi.

 

3.      Podstawowe przyczyny zmian przepisów podatkowych w Polsce.

 

·         Obowiązek zaadaptowania prawa unijnego

·         Chęć zwiększenia wpływów budżetowych celem pokrycia rosnących wydatków

·         Zmniejszenie poziomu fiskalizmu

o        Niska ściągalność należnych podatków

o        Niska wykrywalność oszustw podatkowych

o        Duże obciążenia po stronie podatników związane z rozliczeniami należności

o        Zbyt wysokie koszty pobierania podatków

·         Problemy interpretacyjne (przykład z VAT, którego interpretacje zajmują dużo więcej stron papieru niż sama ustawa o podatku)

·         Dostosowanie prawa podatkowego do zmieniającej się rzeczywistości

·         Podatki są instrumentem wyborczym

·         Działanie lobby i grup nacisku

 

Cechy PL podatków:

-         14 podatków

-         Niestabilne

-         nadmierny fiskalizm

-         nieprecyzyjność prawa podatkowego

-         PL legislacja podatkowa jest do dupy, opłata za pytania odnośnie interpretacji (40zł za każdy punkt dla małych i średnich przeds.)

 

System podatkowy w Polsce w latach 1991-2010 był bardzo niestabilny. Było to bezpośrednim wynikiem przekształcania gospodarki w gospodarkę rynkową, wejściem do UE, szybkim wzrostem gospodarczym a potem niespodziewanym kryzysem finansowym. Polski system podatkowy w całym tym okresie charakteryzował także nadmierny fiskalizm oraz nieprecyzyjnie zapisane prawo podatkowe prowadzące do wielu, czasem sprzecznych interpretacji.

Przyczyny zmian przepisów podatkowych:

·         Rosnące potrzeby budżetowe

·         Podatki jako instrument wyborczy

·         Lobbing

·         Harmonizacja z innymi przepisami, w tym z UE.

 

4.      Cechy dobrego systemu podatkowego a „prosty” system podatkowy i „prosty” podatek.

Cechy dobrego systemu podatkowego

-         jasno określone cele polityki fiskalnej (szczególnie wydatków)

-         strategiczny charakter – stabilny, spójny, stymulujący inwestycje

-         logiczny, efektywny, przejrzysty

-         respektujący zasady etyki i wzajemnego zaufania

-         chroni obywateli przed nadużywaniem władzy przez stanowiących prawo

-         ogranicza korupcję, zakres szarej strefy i innych patologii z tym związanych

Prosty system podatkowy i prosty podatek

-         prosty to NIE znaczy że 1 stawka

-         „precyzyjny, przejrzysty i jasny – tak aby podatnik wiedział jak postąpić”

Zły podatek

-         powoduje unikanie od płacenia

-         zjawisko uchylania się od opodatkowania

-         przyczyną „ucieczki od podatków”

Cechy dobrego systemu podatkowego wg. „Paying Taxes 2010”:

·         Jasno określone cele polityki fiskalnej, szczególnie te dotyczące wydatków

·         Strategiczny charakter- stabilny, spójny, stymulujący inwestycje i rozwój międzynarodowy, sprawiedliwy i przyczyniający się do zmiany mentalności

·         Logiczny, efektywny, przejrzysty

·         Respektujący zasady etyki i wzajemnego zaufania między podatnikami, a administracją podatkową.

W Polskiej konstytucji także jest wzmianka o tym jak powinien wyglądać system podatkowy. Wg. art. 217 Ustawy Zasadniczej – „przepisy podatkowe powinny być precyzyjne, przejrzyste i jasne, tak aby podatnik wiedział jak ma postąpić.”

„Prosty” system podatkowy i „proste” podatki cechują dobry system podatkowy, czyli taki w którym każdy obywatel może sam obliczyć swoje obciążenia podatkowe. Prosty system podatkowy prowadzi nie tylko do mniejszych błędów lecz także do łatwiejszego wykrycia przestępstw podatkowych.

 

5. Zjawisko unikania opodatkowania a zjawisko uchylania się od opodatkowania.

 

Unikanie opodatkowania – takie zachowania podatnika w których umiejętnie wykorzystując obowiązujące przepisy podatkowe unika płacenia wyższych podatków. Unikanie opodatkowania jest to umiejętne obniżanie obciążenia podatkowego – nie jest nielegalne

 

Uchylanie się od opodatkowaniaświadome łamanie przepisów podatkowych w celu uniknięcia płacenia podatków wynikających z legalnego źródła dochodu. Uchylanie się od opodatkowania jest traktowane jako oszustwo podatkowe, jest nielegalne a dochody w ten sposób uzyskane podlegają przepadkowi.

 

6. Przesłanki „ucieczki” od podatków.

 

Podatnik wykorzystuje znajomość systemu podatkowego do unikania „redukowania” obciążeń podatkowych, mogą go do tego motywować:

-         zjawiska o charakterze moralnym

-         dwoistość postępowania obywateli pod względem norm etycznych

-         brak poczucia więzi z państwem i nieutożsamiania się z nim

-         panująca doktryna polityczna

-         brak zaufania obywateli do władzy politycznej

-         o charakterze politycznym

-                                                                       inne preferencje polityczne podatnika

-                                                                       inne preferencji wykorzystania funduszów publicznych

-                                                                       brak powszechnej akceptacji podatków

-                                                                       forma protestu wobec błędnej polityki fiskalnej państwa

-         o charakterze ekonomicznym

-                                                                       podatnik jako gracz: korzyści z niepłacenia podatków a ryzyko

-                                                                       koniunktura gospodarcza a system podatkowy (stagnacja, duże bezrobocie)

-                                                                       wysokie parapodatki

-                                                                       inflacja jako ukryty podatek

-                                                                       nadmierny fiskalizm

-                                                                       istnienie szarej sfery

-         o charakterze technicznym

-         skomplikowana i niejasna konstrukcja podatków

-         niekompetentna kontrola podatkowa

-         złożoność stosunków ekonomicznych, powiązania kapitałowe

-         relacje między podatnikami a urzędami skarbowymi

-         niskie kary

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin