Katalog dla kierowcow nr. 260.pdf

(4342 KB) Pobierz
EGZEMPLARZ BEZP£ATNY
Przeœwietlamy
BMW 428i xDrive Sport Line
Lexus LS 600h
5,0 V8 450KM F-Sport
Skoda Octavia RS Kombi
2.0 TDI 184KM
Start-Stop DSG
# 260
auto
karambol
TURBOSPRʯARKI
NOWE
|
REGENEROWANE
|
TUNING
REKLAMA
Wywiad:
Mads Ostberg
Prezentacja:
Volkswagen XL1
Tuning:
Peugeot 206 SW
Hostel w przyczepach,
kamperach i... wagonach
KRAKÓW
ISSN 1429-7078
wyd.A nr 6 (260)
CZERWIEC
2014
Caravaning
I
Ekologia
I
Finanse
I
Prawo
I
Testy
I
Tuning
1353418853.116.png 1353418853.126.png 1353418853.137.png 1353418853.148.png 1353418853.001.png 1353418853.011.png 1353418853.022.png 1353418853.033.png 1353418853.044.png
tel. 12 637 85 47
tel. kom. 509 948 210
ul. Che³moñskiego 264
czynne: pn.-pt.: 8-18, sob.: 8-14
AUTO Dominik
Wszystko dla Twojego uk³adu wydechowego
ASTRO AUTO SERWIS
Katalizatory - Haki / Wulkanizacja
Pompowanie azotem
Kraków, ul. ¯ó³kiewskiego 28
Migas
SERWIS
Mechanika i elektryka samochodowa
Serwis opon - Naprawa i obs³uga klimatyzacji
SPRZEDA¯ - MONTA¯ - WYMIANA
T£UMIKI
T£UMIKI
MECHANIKA SAMOCHODOWA
ul. Cechowa 36 (Kurdwanów)
tel.: (12) 654 05 48, kom.: 604 924 484
(Rondo Grzegórzeckie)
BLACHARSTWO - LAKIERNICTWO
MECHANIKA - ELEKTRYKA alternatory, rozruszniki
tel. (12) 430 47 53, 601 48 96 03
zapraszamy:
pn.-pt.: 8.00-18.00
sb.: 10.00-14.00
Czêœci zamienne do wszystkich marek
Specjalizacja: Hyundai, Kia
MECHANIKA SAMOCHODOWA
konkurencyjne ceny
WULKANIZACJA opony nowe i u¿ywane
www.tlumiki.krakow.pl
Pomoc drogowa 24h tel. 509 948 210
I
DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA
T£UMIKI, katalizatory - spawanie
www.
mechanizmy
szyb.
sstore
.pl
MECHANIZMY PODNOSZENIA
SZYB DO SAMOCHODÓW
osobowych, dostawczych
i ciê¿arowych
Dzia³ sprzeda¿y:
ELECTRIC-CARS
ul. Kosynierów 11A, 05-092 £omianki
tel. 22 732 81 47
kom. 606 332 333
mechanizmy
e-mail: biuro@
szyb.pl
SPRZEDA¯ WYSY£KOWA
Kraków, ul. Wielicka 250
tel. 12 288 04 10, 288 05 00
ZAPRASZAMY:
poniedzia³ek - pi¹tek: 8.00 - 18.00, sob: 8.00 - 14.00
www.autocenter.com.pl
BEZP£ATNA WYMIANA OLEJU
M bil
Wypo¿yczamy
samochody
o
SERWIS:
- komputerowa diagnostyka samochodów
- pe³ny serwis pogwarancyjny
- klimatyzacja ( monta¿ - obs³uga )
- serwis ogumienia
BLACHARSTWO - LAKIERNICTWO:
SKLEP:
- kompleksowe bezgotówkowe naprawy
blacharsko-lakierniczne
- ca³odobowa pomoc drogowa
- czêœci zamienne do samochodów,
oryginalne i tañsze zamienniki
tel. 601 470 971
UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE:
- korzystne pakiety
PRZEGL¥DY
REJESTRACYJNE
WSZYSTKICH POJAZDÓW DO 3,5 T
KREDYTY:
- samochodowe
- gotówkowe ( expresowo )
02
03
1353418853.055.png 1353418853.066.png 1353418853.073.png 1353418853.074.png 1353418853.075.png 1353418853.076.png 1353418853.077.png 1353418853.078.png 1353418853.079.png 1353418853.080.png 1353418853.081.png 1353418853.082.png 1353418853.083.png 1353418853.084.png 1353418853.085.png 1353418853.086.png 1353418853.087.png 1353418853.088.png 1353418853.089.png 1353418853.090.png 1353418853.091.png 1353418853.092.png 1353418853.093.png 1353418853.094.png 1353418853.095.png 1353418853.096.png 1353418853.097.png 1353418853.098.png 1353418853.099.png 1353418853.100.png 1353418853.101.png 1353418853.102.png
TEST
Moment obr.: 520Nm przy 4000obr./min (silnik spalinowy) +
300Nm (silnik elektryczny)
Skrzynia biegów: bezstopniowa-automatyczna
Napêd: 4x4
0-100km/h: 6,3 s
Vmaks: 250 km/h
Zu¿ycie
niutonometrów a¿ do poziomu 520 Nm dostêpnego przy
4000 obr./min. Tak po³¹czone si³y obu motorów powoduj¹,
¿e wyprzedzanie innych pojazdów jest po prostu czyst¹
przyjemnoœci¹ i zajmuje niewiarygodnie ma³o czasu.
Lexus LS 600h 5,0 V8 450KM F-Sport
Napêd przekazywany jest stale na obie osie za pomoc¹
bezstopniowej skrzyni biegów, która oferuje równie¿ tryb
sekwencyjnej zmiany prze³o¿eñ.
paliwa:
10,5/7,5/8,6
(l/100km)
(miasto/poza
miastem/cykl mieszany)
Zu¿ycie paliwa testowe: 10,5/9,8/10,1 (l/100km) (miasto/poza
miastem/cykl mieszany)
Pojemnoœæ baku: 84 litrów
Teoretyczny zasiêg: 831 kilometrów
Wymiary: 5090/1875/1470 (d³ugoœæ/szerokoœæ/wysokoœæ) (w
milimetrach)
Waga: 2460 kg
£adownoœæ: 440 kg
Pojemnoœæ baga¿nika: 370 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Zawieszenie to wybór jednej z czterech opcji ustawieñ pracy
jednostki napêdowej: Normal, Eco, Sport oraz Sport+. Po
ustawieniu pierwszego trybu auto jest typow¹ komfortow¹
limuzyn¹. Jeœli zmienimy na Eco wtedy mamy wra¿enie,
jakby mo¿liwoœci silnika zosta³y st³umione o przynajmniej
po³owê. Tryb ten umo¿liwia uzyskanie niskiego zu¿ycia
paliwa, znacz¹co jednak upoœledzaj¹c osi¹gi auta.
Namiastk¹ najciekawszego trybu jest Sport. Po jego
wybraniu reakcja na peda³ gazu jest bardzo szybka i daj¹ca
Wydaje siê, ¿e gdy ktoœ kupuje auto za ponad 600 tysiêcy z³otych, nie myœli raczej o oszczêdzaniu
czegokolwiek, w szczególnoœci paliwa. A jednak LS 600h - ekskluzywna, hybrydowa limuzyna
oferowana przez japoñskiego Lexusa, sprzedaje siê o wiele lepiej, ni¿ jej czysto benzynowy
odpowiednik. Dlaczego tak jest? Czy¿by przysz³a moda na oszczêdzanie, nawet wœród najbardziej
zamo¿nych osób? Postaram siê odpowiedzieæ na te pytania.
Emisja CO : 199 g/km
Opony: 245/45R19
Wersja wyposa¿eniowa: F-Sport
Cena wersji podstawowej: 565 950 PLN
Cena wersji testowanej: 606 500 PLN
wra¿enie przyrostu mocy. Ostatnim trybem jest Sport+,
który
2
oprócz
jeszcze
lepszej
reakcji
na
peda³
gazu,
dodatkowo usztywnia i delikatnie obni¿a zawieszenie.
Przyzwoite spalanie
Artur £awnik (Auto Testy - www.autotesty.com.pl)
Œrednio podczas testu zu¿ycie paliwa nie przekracza³o
10,1 litra benzyny na 100 km. Umo¿liwia to na 84-litrowym
baku przejechaæ do 830 kilometrów. W trasie spalanie
spada niewiele, do 9,8 litra. Najwiêksz¹ oszczêdnoœæ z
posiadania hybrydowego samochodu odczujemy w terenie
zabudowanym, gdzie zu¿ycie wynosi 10,5 litrów.
Zawdziêczamy to mo¿liwoœci poruszania siê tylko na
bateriach, ale pod warunkiem bardzo spokojnej jazdy.
Doskona³y wynik, zwa¿ywszy na masê i osi¹gi LS'a.
Zadziorna i lekka stylistyka nadwozia
pojemnoœæ to tylko 370 litrów, wynik wiêcej ni¿ skromny w
tej klasie aut. A nawet tak niewielk¹ przestrzeñ trudno
wykorzystaæ z powodu niewielkiego otworu za³adunkowe-
go, dostêpnego po otwarciu elektrycznie sterowanej klapy
baga¿nika.
Najnowsze wcielenie flagowej limuzyny Lexusa w niczym nie
przypomina ociê¿a³ej niczym czo³g limuzyny. Zamiast tego zaskak-
uje zadziorna, ale i lekka stylistyka nadwozia. Przód to chromowana
atrapa silnika przypominaj¹ca swoim kszta³tem romb. Otaczaj¹ j¹
bi-ksenonowe, w pe³ni LEDowe reflektory, wyposa¿one równie¿ w
pas do jazdy dziennej. Ty³ to du¿ych rozmiarów lampy o ciekawie
poprowadzonej linii, równie¿ diodowe.
www.japan-czesci.pl
Za to na pewno nie zabraknie nam miejsca w œrodku. Do
dyspozycji mamy obszerne i rewelacyjnie wygodne fotele,
które s¹ dobrze wyprofilowane. Z ty³u przewidziano teorety-
cznie trzyosobow¹ kanapê, której wyprofilowanie sugeruje
jednak maksymalnie dwuosobow¹ obsadê. Zarówno z
przodu, jak i na tylnej kanapie, na pewno nikomu nie
zabraknie miejsca do komfortowego podró¿owania .
CZÊŒCI
NOWE I U¯YWANE
DO SAMOCHODÓW
Eko-Sport limuzyna
Luksus
PrzejdŸmy do kosztów. Niestety, do najmniejszych nie
nale¿¹. Koszt zakupu prezentowanego auta w odmianie F-
Sport i z dodatkowym wyposa¿eniem takim, jak: Pakiet
ochrony przedzderzeniowej (aktywny tempomat dzia³aj¹cy
przy wszystkich prêdkoœciach - all-speed ACC; system mo-
nitorowania "martwego pola" BSM; system ochrony przed-
zderzeniowej PCS), elektryczny szyberdach, inteligentna
karta, ogrzewanie kierownicy, podsufitka, daszki przeciw-
s³oneczne i s³upki wewnêtrzne wykonane z Alcantary oraz
lakier metalik to wydatek rzêdu 606 500 PLN. Sporo,
jednak w zamian dostajemy pe³nowartoœciow¹ Eko-Sporto-
w¹ limuzynê w której na pewno znajdziemy coœ odpowied-
niego dla siebie. Ehh, gdyby tak wygraæ w Lotto!
Zagl¹daj¹c do wnêtrza od razu jesteœmy wstanie rozpoznaæ, z jakim
autem mamy do czynienia. To pe³nowartoœciowa i luksusowa limu-
zyna.
Konsola œrodkowa to 8-calowy, kolorowy wyœwietlacz komputera
pok³adowego, umo¿liwiaj¹cy sterowanie wszystkimi funkcjami
auta. Poni¿ej usytuowano elegancki, analogowy zegarek i
panel do obs³ugi automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji.
Miêdzy fotelami swoje miejsce znalaz³ d¿ojstik, którym
obs³ugujemy miêdzy innymi komputer pok³adowy, nawigacjê
oraz radio. Obok lewarka automatycznej skrzyni biegów
znajduje siê pokrêt³o do regulacji trybów pracy zawieszenia i
charakterystyki
Hybryda
Prezentowany Lexus LS 600h wyposa¿ony jest w dwie
jednostki napêdowe. Pierwsz¹ jest benzynowy silnik V8 o
pojemnoœci piêciu litrów i mocy 394 KM. Druga to motor
elektryczny, dysponuj¹cy moc¹ 224 KM. Dziêki temu auto
dysponuje moc¹ a¿ 445 KM, która pozwala na rozpêdzenie
Lexusa do pierwszej setki w 6,1 sekundy i oferuje ograni-
czon¹ elektronicznie prêdkoœæ maksymaln¹ 250 km/h.
Al. Gen. Andersa
OS. PRZY
ARCE
2
TOMEX
KOCMYRZOWSKA
OS. KRAKOWIAKÓW
OS. SPÓ£DZIELCZE
czêœci
k d k
silnika.
Zegary
sk³adaj¹
siê
z
dwóch
CENTRUM N. HUTY
cyferblatów umiejscowionych obok siebie.
Atutem posiadania dwóch silników jest dostêpny od
samego pocz¹tku, podwójny moment obrotowy. Od zerowej
prêdkoœci dostêpne jest 300 Nm generowane z elektry-
cznej jednostki. Zaraz po ruszeniu do akcji w³¹cza siê
jednostka
Dane techniczne:
Silnik: benzynowy V8 + elektryczny
PojemnoϾ silnika: 4969 ccm
Moc: 394KM przy 6400obr./min (silnik spalinowy) +
224KM (silnik elektryczny)
tel.: (12) 642 19 50
tel. kom.: 509 343 272
tel. kom.: 509 727 521
31-831 Kraków
ul. Fatimska 2
Baga¿nik do atutów tego auta nie nale¿y. Spowodowane jest
to faktem umiejscowienia w nim baterii kumuluj¹cych
energiê, któr¹ póŸniej wykorzystujemy podczas jazdy. Jego
spalinowa,
p³ynnie
zwiêkszaj¹c
dawkê
04
05
1353418853.103.png 1353418853.104.png 1353418853.105.png 1353418853.106.png 1353418853.107.png 1353418853.108.png 1353418853.109.png 1353418853.110.png 1353418853.111.png 1353418853.112.png 1353418853.113.png 1353418853.114.png 1353418853.115.png 1353418853.117.png 1353418853.118.png 1353418853.119.png 1353418853.120.png
 
TEST Skoda Octavia RS Kombi 2.0 TDI 184KM Start-Stop DSG
na tyle miêkko ¿eby nie
wk³adaæ sobie poduszki
pod koniec pleców. W ko-
ñcu równie¿ wyrzucono bel-
kê skrêtn¹ z ty³u i zamon-
towany pe³ny wielowahacz.
trybami Performance
Mode Selection. Nie ró¿ni¹
siê praktycznie niczym i s¹
sztuk¹ dla samej sztuki.
Niespe³nione obietnice, czyli Skoda
pe³na sprzecznoœci
Swoimi w³aœciwoœciami
bardziej przypomina
samochód do rajdowego
rekonesansu ni¿ coœ, co
walczy na dziesi¹te
sekundy o to, kto szybciej
pokona dany odcinek. Niby
nie do tego celu powsta³a,
ale jeœli ma znaczek victory
Rallye Sport to mo¿na spodziewaæ siê od niej nieco wiêcej.
Tekst:
Wojciech Dorosz
(99octanow.pl)
Uk³ad kierowniczy jest
progresywny i nie naj-
gorszy. Jest wystarczaj¹co
komunikatywny oraz
precyzyjny w czasie jazdy i
wygodny w mieœcie.
Foto: Skoda Press
Na osobny akapit zas³uguj¹ hamulce przeniesione wprost z
Golfa GTI z pakietem Performance. Sygnowane logiem
Brembo odpowiednio ³api¹ i dobrze siê dozuj¹ zapewniaj¹c
przy tym pewnoœæ w u¿yciu. S¹ nawet trochê na wyrost jak
na ten typ samochodu i jego osi¹gi, ale skoro ju¿ je
zamontowano to nie ma potrzeby narzekaæ.
Skrzynia DSG nieco pogarsza osi¹gi, ale bardzo marginalnie. Dzia³a
szybko i sprawnie, ale bli¿ej jej do Mercedesa ni¿ Porsche. To dobry
kompan w przypadku jazdy miejskiej, a na trasie pozwala siê
odrobinê rozleniwiæ.
Co do wra¿eñ z jazdy nale¿y podzieliæ je na dwie wersjê.
Pierwsza jest wiêcej ni¿ pozytywna. Octavia œwietnie
sprawdza siê w mieœcie i na trasie, gdzie czuje siê najlepiej.
Bez problemu po³yka kolejne kilometry spalaj¹c minimalne
iloœci ropy, zapewniaj¹c wiele wygody i pewnoœci w
prowadzeniu. Dziêki temu to idealny samochód dla rodziny
i dobry dla kierowcy. Nie pozwala sobie na z³e zachowanie
ani nie stawia w podbramkowych sytuacjach.
Mówi¹, ¿e Octavia RS to idealny „sleeper”, coœ jak wilk w owczej
skórze. Tyle tylko, ¿e to samo w sobie przeczy idei samochodu
sportowego. Ten ma byæ szybki, g³oœny i wszechoznajmiaj¹cy swoj¹
aparycj¹ i krzykliwoœci¹ jak wiele potrafi. Skoda nie jest szczególnie
szybka ani specjalnie ³adna. Wszelkie sportowe akcenty okazuj¹
siê tylko statystami. Mimo to okazuje siê zaskakuj¹co dobrym
samochodem. Ale na litoœæ bosk¹ nie dajcie sobie wmówiæ, ¿e
mo¿na go bez wstydu postawiæ obok szybkich hatchbacków. Po
pierwsze to kombi. A po drugie w tej wersji jest ca³kowicie
bezsensowne, tym bardziej ¿e kosztuje naprawdê sporo.
To co trzyma fanów motoryzacji przy œlinieniu siê na widok ka¿dego
intryguj¹cego samochodu to emocje. Sposób, w jaki siê czujemy
obcuj¹c w now¹ zabawk¹. Bo to taka trochê zabawka dla
wyroœniêtych dzieci. W koñcu po co nowy model 911-tki, gdyby w
czêœci z nas przynajmniej nie tkwi³ siedmiolatek w czapeczce z
obdartymi kolanami. A zawistni niech mówi¹ sobie co chc¹ na
temat rekompensowania sobie pewnych braków. W koñcu w tym
wieku cia³o ci¹gle siê rozwija.
dobrze, ale jednoczeœnie doœæ staro. Mimo, ¿e produkuj¹
j¹ zalewnie od ponad roku wygl¹d zd¹¿y³ siê opatrzeæ. Mo¿e
nie jest samochodem, który wygra g³ówn¹ nagrodê w
konkursie Villa d’Este ale jazda z papierow¹ torb¹
zas³aniaj¹c¹ oblicze w³aœciciela nie jest bynajmniej
konieczna. Jednak pozytywny wizerunek Octavii niwecz¹
pseudosportowe akcenty. Po³owa przedniego zderzaka to
zatkane po³aciami czarnego plastiku wloty. Ju¿ lepszym
gad¿etem by³yby niespe³niaj¹ce swojej funkcji wloty na
masce. Z ty³u o ponadprzeciêtnej mocy maj¹ œwiadczyæ
sporej wielkoœci koñcówki uk³adu wydechowego. Niestety
one te¿ tylko udaj¹, tak naprawdê to tylko atrapy.
Utraconego honoru broni¹ dziewiêtnastocalowe felgi, ale
tak naprawdê mo¿na je zamontowaæ do ka¿dego modelu.
Co do wra¿eñ sportowych to lepiej o nich nie wspominaæ.
¯eby unikaæ ciekawskich pytañ o sprawnoœæ na torze lepiej
wybraæ mniej oklepany kolor i udawaæ, ¿e to zwyk³y model.
Jeœli lubicie póŸno hamowaæ przed zakrêtem jednoczeœnie
redukuj¹c z miêdzygazem, „ca³owaæ” wierzcho³ek wira¿u i
wychodziæ ogniem z akompaniamentem rycz¹cego silnika
na czerwonym polu to trafiliœcie nie tylko pod z³y adres, ale i
na z³¹ planetê. Nie pomaga tutaj nawet wachlowanie
Jest jednak rozwi¹zanie. Jeœli potrzebujecie praktycznego
samochodu z oszczêdnym silnikiem wybierzcie Octaviê z mniejszym
silnikiem. Zaoszczêdzone pieni¹dze przeznaczcie na coœ naprawdê
fajnego, co pozwoli polataæ bokiem. Starczy nawet na trochê
benzyny i karnet na kilka kó³ek po torze.
k d k
Mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e nie lubiê Skody. Nic bardziej mylnego.
To w³aœnie za kierownic¹ Favorit siedz¹c na kolanach ojca mkn¹³em
z zawrotnymi prêdkoœciami œpi¹cego leniwca po dzia³kowych
drogach. To tworzy sentyment, a to niemal sukces w zdobyciu
nowego klienta.
Sêk w tym, ¿e nigdy nie zapa³a³em wiêkszym uczuciem do ¿adnego
nowego modelu. Bêd¹c doros³ym nigdy nie przegl¹da³em og³oszeñ
sprzeda¿y Skody Favorit celem kupna. Ka¿dy model czeskiej marki
jest po prostu wyprany z emocji. Nie czujesz siê w nim wyj¹tkowo.
Jako samochody sprawuj¹ siê œwietnie. Maj¹ sprawdzon¹
technologiê, przestronne wnêtrza, nie psuj¹ siê zbyt czêsto a ich
cena jest na ogó³ do prze³kniêcia. Ktoœ pewnie podniesie larum, ¿e
jestem w b³êdzie. W koñcu istniej¹ ca³kiem sensowne modele RS.
Maj¹ mocniejsze silniki co pozwala pewniej wyprzedzaæ ciê¿arówki,
ale dŸwiêkiem bli¿ej im do tegorocznych modeli Formu³y 1.
Nikt nie kupuje Skody, ¿eby szybciej przejechaæ zakrêt ani
wybraæ siê na tor trochê poupalaæ rodzinnego hatchbacka.
Taka jest prawda i prêdzej znajdziecie mi³oœæ w domu
publicznym ni¿ jakakolwiek Skoda GTI sprawi, ¿e poczujecie
siê ma³ym ch³opcem.
Wnêtrze te¿ udaje, ¿e jest sportowe. Co prawda nie
spodziewa³em siê pe³nej klatki, kube³ków ani kierownicy
Momo z alcantar¹, ale liczba akcentów uzasadniaj¹cych
wersjê jest mniej ni¿ znikoma. Jedyne plusy to dobre
spasowanie i olbrzymia iloœæ miejsca w œrodku, czyli
w³aœciwie to samo, co dostajemy w najtañszym modelu.
Silnikowo mamy powtórkê z Golfa GTD. Czego innego siê
spodziewaliœcie? Ma blisko 190 koni mechanicznych i dwa
razy tyle niutonometrów. Do setki rozpêdza siê w mniej ni¿
dziewiêæ sekund, a tchu brakuje mu przy prawie dwustu
trzydziestu,
czyli
podobnie
jak
w
Golfie.
Mimo,
¿e
prêdkoœciomierz obiecuje ponad piêædziesi¹t wiêcej.
Certyfikowany Rzeczoznawca Samochodowy
www.rzkrakow.pl,
Prawdê mówi¹c s¹ to jednak doœæ rozczarowuj¹ce dane.
Niby kupujemy usportowiony samochód, a na œwiat³ach za
wiele nie zdzia³amy.
SKLEP AKCESORII
RAJDOWYCH
tel. 600 318 039
---- konsultacje, opinie i eksper tyzy techniczne pojazdów
----
---- wer yfikacja numeru VIN pojazdów
----
---- kosztor ysowanie napraw pojazdów
---- opinia zmian w specyfikacji technicznej
pojazdów (równie¿ dla WK i Stacji Diagnostycznych)
, e-mail: biuro@rzkrakow.pl
Teraz jednak ma siê to zmieniæ i wprowadzenie nowej Octavii
RS ma to umo¿liwiæ. Mamy do wyboru liftbacka i kombi oraz
dwa silniki, benzynê rodem z Golfa GTI i diesla.
32-020 Wieliczka
ul. Sowiñskiego 7
profesjonalna pomoc przy zakupie
pojazdu u¿ywanego
weryfikacja jakoœci napraw pojazdów
Najwiêksze zmiany Octavia RS przesz³a w podwoziu.
Zawieszenie obni¿ono o pó³tora centymetra i jednoczeœnie
utwardzono. Na szczêœcie nie ucierpia³ na tym komfort,
jest na tyle sztywno ¿eby nie lataæ po kabinie na zakrêtach i
tel.: (12) 278 40 30
tel. kom.:
504 224 424
biuro@rako.pl
www.rako.pl
W rodzinnym wydaniu Skoda zdaje siê upatruje dla siebie
rolê mniejszych i tañszych Audi RS. Octavia wygl¹da ca³kiem
06
07
1353418853.121.png 1353418853.122.png 1353418853.123.png 1353418853.124.png 1353418853.125.png 1353418853.127.png 1353418853.128.png 1353418853.129.png 1353418853.130.png 1353418853.131.png 1353418853.132.png 1353418853.133.png 1353418853.134.png 1353418853.135.png 1353418853.136.png 1353418853.138.png 1353418853.139.png 1353418853.140.png 1353418853.141.png 1353418853.142.png 1353418853.143.png 1353418853.144.png 1353418853.145.png 1353418853.146.png 1353418853.147.png 1353418853.149.png 1353418853.150.png 1353418853.151.png 1353418853.152.png 1353418853.153.png 1353418853.154.png 1353418853.155.png 1353418853.156.png 1353418853.157.png 1353418853.158.png 1353418853.002.png 1353418853.003.png 1353418853.004.png 1353418853.005.png 1353418853.006.png 1353418853.007.png 1353418853.008.png
 
TEST BMW 428i xDrive Sport Line
temu 28i opisywa³o szeœciocylindrowy motor o pojemnoœci
2,8 litra, a nawet zd³awion¹ „trzylitrówkê”, co mia³o miej-
sce w E90 328i. W dobie downsizingu musz¹ wystarczyæ
cztery cylindry i dwa litry. Wyciœniêto z nich 245 KM i 350
Nm. Najwiêksze wra¿enie robi zakres, w którym mamy do
dyspozycji pe³ny moment obrotowy – 1250-4800 obr./min.
dwumetrowcom. Opadaj¹ca linia dachu dosyæ skutecznie ogranicza
przestrzeñ z ty³u – g³owy doros³ych osób dotykaj¹ podsufitki.
RadoϾ prowadzenia
Podobnie jak inne modele BMW, „czwórka” zosta³a wykoñczona
œwietnymi materia³ami, które wyró¿niaj¹ siê tak¿e atrakcyjnymi
fakturami i dobrze dobran¹ kolorystyk¹. Przykuwaj¹ca wzrok, czer-
wona tapicerka testowanego egzemplarza nie jest standardem – to
jedna z wielu opcji, które wywindowa³y cenê samochodu do 280
tysiêcy z³otych.
Lubisz dynamiczn¹ jazdê, potrzebujesz szybkiego i wygodnego samochodu, a z pasa¿erami b¹dŸ du¿ym
baga¿em podró¿ujesz sporadycznie? Rzuæ okiem na BMW 428i xDrive. Bawarskie coupe œwietnie
wygl¹da, równie dobrze jeŸdzi, a sprawnie dzia³aj¹cy napêd na cztery ko³a sprawdza siê nawet
w g³êbokim œniegu.
Nawet w trakcie dynamicznej jazdy nie trzeba korzystaæ z
górnego zakresu obrotów, co ma korzystny wp³yw na
spalanie. BMW twierdzi, ¿e 428i z napêdem xDrive
powinno zu¿ywaæ nieca³e 7 l/100km w cyklu mieszanym. W
rzeczywistoœci coupe potrzebuje 9-10 l/100km w cyklu
mieszanym oraz 12 l/100km w mieœcie. Wyniki nie s¹
wygórowane. Przypomnijmy, ¿e mowa o samochodzie,
który przyspiesza do „setki” w 5,8 s.
Tekst: £ukasz Szewczyk
, Zdjêcia:
Maciej Majewski
Na podstawow¹ „czwórkê”, czyli 184-konne 420i, trzeba przygoto-
waæ 158 900 z³. Dop³ata do 428i xDrive nie jest ekstremalna. Testo-
wana wersja startuje z pu³apu 186 900 z³. Za 30 tysiêcy z³otych
wiêcej otrzymujemy œwietny napêd na cztery ko³a, jak równie¿
dodatkowe 61 KM i 80 Nm.
Seria 4 jest nowoœci¹ w portfolio BMW. Coupe z parzyst¹ cyfr¹ na
klapie baga¿nika zosta³o zaprezentowane w ubieg³ym roku.
„Czwórka” zast¹pi³a seriê 3 Coupe. Dlaczego znane i cenione
oznaczenie odes³ano do lamusa? BMW uzna³o, ¿e w stale rosn¹cej
gamie modelowej potrzebne s¹ porz¹dki. „Podstawowa” czêœæ
oferty, któr¹ tworz¹ sedany, kombi, liftbacki i SUV-y, bêdzie
opisywana nieparzystymi cyframi. Parzyste zarezerwowano dla
mniej praktycznych modeli ze sportowym pazurem. Tak przynaj-
mniej by³o do czasu wprowadzenia serii 2 Active Tourer...
oœnie¿ona nawierzchnia. Napêd xDrive nieustannie ¿ongl-
uje rozk³adem momentu obrotowego, d¹¿¹c do zachowania
neutralnej charakterystyki prowadzenia. W trybach Eco Pro
oraz Comfort "czwórka" jest minimalnie podsterowna w
pocz¹tkowej fazie zakrêtu. W³¹czenie funkcji Sport lub
Sport+ zmienia nastawy elektroniki zarz¹dzaj¹cej
napêdem - wyostrzone reakcje na gaz u³atwiaj¹
nadrzucenie ty³em na œliskiej nawierzchni. Funkcja Sport+
prze³¹cza DSC w mniej restrykcyjny tryb DTC. Dynamiczna
kontrola trakcji toleruje poœlizgi. DSC interweniuje, je¿eli
k¹t wychylenia auta w poœlizgu stanie siê niebezpiecznie
428i z manualn¹ przek³adni¹ jest odrobinê szybsze -
przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Warto jednak
siêgn¹æ do portfela i dop³aciæ za skrzyniê Steptronic.
Przygotowany przez ZF "automat" bardzo szybko przepina
biegi - zmiana trwa 0,2 s. Steptronic wystêpuje w dwóch
wersjach. Podstawowej (9477 z³) i sportowej (10 359 z³).
Polecamy dro¿szy wariant, który poza ³opatkami do
wybierania biegów na kierownicy posiada inaczej
ustawion¹ elektronikê-wtrybach Sport i Sport+ zmianie
biegów towarzysz¹ przyjemne "kopniêcia" w plecy, a
szybkie starty wspomaga funkcja Launch Control.
Wyposa¿enie standardowe mo¿na uznaæ za satysfakcjonuj¹ce. Dla
428i przewidziano biksenonowe reflektory, 17-calowe alufelgi,
wielofunkcyjn¹ kierownicê, tempomat, dwustrefow¹ klimatyzacjê,
system audio z Bluetooth i USB. Lista udogodnieñ, które chcielibyœ-
my widzieæ na pok³adzie jest znacznie d³u¿sza. Wystarczy wspom-
nieæ o czujnikach parkowania, automatycznej skrzyni Steptronic,
sportowych fotelach z podgrzewaniem, nawigacji, kierownicy z
katalogu M GmbH, adaptacyjnym zawieszeniu, progresywnym
uk³adzie kierowniczym... Kto chcia³by w miarê swobodnie
konfigurowaæ BMW 428i, musi przygotowaæ ok. 230 tysiêcy z³otych.
Pod wzglêdem technicznym seria 4 jest bliskim krewniakiem
Nowe coupe z Bawarii daje radoœæ z jazdy, cieszy oko i sprawdza siê
nawet na najd³u¿szych trasach–wprzedniej czêœci kabiny nie
brakuje miejsca, wnêtrze zosta³o nale¿ycie wyciszone, a baga¿nik
jest wystarczaj¹co pojemny. Wersja 428i zaskakuje osi¹gami.
Nieca³e szeœæ sekund „do setki” to rewiry, które przez lata by³y
zarezerwowane dla sportowych samochodów z najwy¿szej pó³ki. Ich
potê¿ne silniki drenowa³y zbiorniki paliwa w zastraszaj¹cym tempie.
428i dowodzi, ¿e szybkie coupe nie musi byæ paliwo¿erne. k d k
"Czwórka" ze skrzyni¹ Steptronic potrafi zaskoczyæ
spalaniem na trasie. Je¿eli nie przesadzamy z prêdkoœci¹,
na komputerze pok³adowym zobaczymy nieca³e 8
l/100km. Procentuje d³ugoœæ ósmego biegu. Na wynik
pracuje tak¿e aerodynamicznie dopracowana karoseria.
Œladowa liczba niekorzystnych zawirowaæ powietrza
sprawia, ¿e nawet podczas autostradowej jazdy we wnêtrzu
jest cicho. Na d³u¿szych trasach docenimy równie¿
perfekcyjn¹ pozycjê za kierownic¹ oraz wygodne fotele. Z
przodu miejsca nie brakuje. Wygodnie bêdzie nawet
tekst
pochodzi z:
„trójki”, z której przejê³a mechanikê i du¿¹ czêœæ wnêtrza. Zmiana
kszta³tu nadwozia korzystnie wp³ynê³a na po³o¿enie œrodka
ciê¿koœci. Znajduje siê ni¿ej ni¿ w pozosta³ych modelach BMW.
Atutem bawarskiego coupe jest te¿ optymalny rozk³ad mas –
52,3:47,7. Trzeba jednak uczciwie przyznaæ, ¿e w tej dyscyplinie
sedan jest minimalnie lepszy (51,3:48,7 w 328i xDrive).
du¿y. Elektroniczn¹ asystê mo¿na te¿ ca³kowicie wy³¹czyæ.
Tryby jazdy wp³ywaj¹ tak¿e na pracê automatycznej skrzyni
biegów, brzmienie wydechu oraz charakterystykê uk³adu
kierowniczego. Szkoda, ¿e nawet w Sport+ poczucie
pe³nego kontaktu z drog¹ przez ko³o kierownicy pozostaje
nieco przyt³umione.
IE
Korzystne wywa¿enie docenimy na ka¿dym zakrêcie. 428i
pokonuje je z nieskrywan¹ radoœci¹, nie wykazuj¹c pod- czy
nadsterownoœci. Optymalny rozk³ad mas zwolni³ in¿ynierów z
koniecznoœci „ratowania” sytuacji przesadnie twardymi
nastawami zawieszenia. Seria 4 zaskakuj¹co p³ynnie i cicho
absorbuje nawet powa¿ne uskoki asfaltu. Ze stoickim
spokojem znosi te¿ nerwowe ruchy kierownic¹ czy nag³e
zmiany obci¹¿enia na szybko pokonywanych zakrêtach.
W trybach sportowych silnik zaskakuje ostr¹ reakcj¹ na
gaz w bardzo szerokim zakresie obrotów. Charakterystykê
uzyskano dziêki technologii BMW TwinPower Turbo. Poza
dwukana³ow¹ turbosprê¿ark¹ typu Twin-Scroll, silnik
N20B20 posiada system zmiennych faz rozrz¹du Vanos,
uk³ad p³ynnej regulacji wzniosu zaworów Valvetronic oraz
bezpoœredni wtrysk paliwa HPI.
OS. GRÊBA£ÓW, UL. GEODETÓW 18 B
Sytuacja nie ulega zmianie, je¿eli pod ko³ami znajdzie siê
Czy oznaczenie 428i zosta³o nadane na wyrost? Kilka lat
08
09
1353418853.009.png 1353418853.010.png 1353418853.012.png 1353418853.013.png 1353418853.014.png 1353418853.015.png 1353418853.016.png 1353418853.017.png 1353418853.018.png 1353418853.019.png 1353418853.020.png 1353418853.021.png 1353418853.023.png 1353418853.024.png 1353418853.025.png 1353418853.026.png 1353418853.027.png 1353418853.028.png 1353418853.029.png 1353418853.030.png 1353418853.031.png 1353418853.032.png 1353418853.034.png 1353418853.035.png 1353418853.036.png 1353418853.037.png 1353418853.038.png 1353418853.039.png 1353418853.040.png 1353418853.041.png 1353418853.042.png 1353418853.043.png 1353418853.045.png 1353418853.046.png 1353418853.047.png 1353418853.048.png 1353418853.049.png 1353418853.050.png 1353418853.051.png 1353418853.052.png 1353418853.053.png 1353418853.054.png 1353418853.056.png 1353418853.057.png 1353418853.058.png 1353418853.059.png 1353418853.060.png 1353418853.061.png 1353418853.062.png 1353418853.063.png 1353418853.064.png 1353418853.065.png 1353418853.067.png 1353418853.068.png 1353418853.069.png 1353418853.070.png 1353418853.071.png 1353418853.072.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin