Katalog dla kierowcow nr. 260.pdf
(
4342 KB
)
Pobierz
EGZEMPLARZ BEZP£ATNY
Przeœwietlamy
BMW 428i xDrive Sport Line
Lexus LS 600h
5,0 V8 450KM F-Sport
Skoda Octavia RS Kombi
2.0 TDI 184KM
Start-Stop DSG
#
260
auto
karambol
TURBOSPRʯARKI
NOWE
|
REGENEROWANE
|
TUNING
REKLAMA
Wywiad:
Mads Ostberg
Prezentacja:
Volkswagen XL1
Tuning:
Peugeot 206 SW
Hostel w przyczepach,
kamperach i... wagonach
KRAKÓW
ISSN 1429-7078
wyd.A nr 6 (260)
CZERWIEC
2014
Caravaning
I
Ekologia
I
Finanse
I
Prawo
I
Testy
I
Tuning
tel. 12 637 85 47
tel. kom. 509 948 210
ul. Che³moñskiego 264
czynne: pn.-pt.: 8-18, sob.: 8-14
AUTO
Dominik
Wszystko dla Twojego uk³adu wydechowego
ASTRO AUTO SERWIS
Katalizatory - Haki / Wulkanizacja
Pompowanie azotem
Kraków, ul. ¯ó³kiewskiego 28
Migas
SERWIS
Mechanika i elektryka samochodowa
Serwis opon - Naprawa i obs³uga klimatyzacji
SPRZEDA¯ - MONTA¯ - WYMIANA
T£UMIKI
T£UMIKI
MECHANIKA SAMOCHODOWA
ul. Cechowa 36 (Kurdwanów)
tel.: (12) 654 05 48, kom.: 604 924 484
(Rondo Grzegórzeckie)
BLACHARSTWO - LAKIERNICTWO
MECHANIKA - ELEKTRYKA alternatory, rozruszniki
tel. (12) 430 47 53, 601 48 96 03
zapraszamy:
pn.-pt.: 8.00-18.00
sb.: 10.00-14.00
Czêœci zamienne do wszystkich marek
Specjalizacja: Hyundai, Kia
MECHANIKA SAMOCHODOWA
konkurencyjne ceny
WULKANIZACJA opony nowe i u¿ywane
www.tlumiki.krakow.pl
Pomoc drogowa 24h tel. 509 948 210
I
DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA
T£UMIKI, katalizatory - spawanie
www.
mechanizmy
szyb.
sstore
.pl
MECHANIZMY PODNOSZENIA
SZYB DO SAMOCHODÓW
osobowych, dostawczych
i ciê¿arowych
Dzia³ sprzeda¿y:
ELECTRIC-CARS
ul. Kosynierów 11A, 05-092 £omianki
tel. 22 732 81 47
kom. 606 332 333
mechanizmy
e-mail: biuro@
szyb.pl
SPRZEDA¯ WYSY£KOWA
Kraków, ul. Wielicka 250
tel. 12 288 04 10, 288 05 00
ZAPRASZAMY:
poniedzia³ek - pi¹tek: 8.00 - 18.00, sob: 8.00 - 14.00
www.autocenter.com.pl
BEZP£ATNA WYMIANA OLEJU
M bil
Wypo¿yczamy
samochody
o
SERWIS:
- komputerowa diagnostyka samochodów
- pe³ny serwis pogwarancyjny
- klimatyzacja ( monta¿ - obs³uga )
- serwis ogumienia
BLACHARSTWO - LAKIERNICTWO:
SKLEP:
- kompleksowe bezgotówkowe naprawy
blacharsko-lakierniczne
- ca³odobowa pomoc drogowa
- czêœci zamienne do samochodów,
oryginalne i tañsze zamienniki
tel. 601 470 971
UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE:
- korzystne pakiety
PRZEGL¥DY
REJESTRACYJNE
WSZYSTKICH POJAZDÓW DO 3,5 T
KREDYTY:
- samochodowe
- gotówkowe ( expresowo )
02
03
TEST
Moment obr.: 520Nm przy 4000obr./min (silnik spalinowy) +
300Nm (silnik elektryczny)
Skrzynia biegów: bezstopniowa-automatyczna
Napêd: 4x4
0-100km/h: 6,3 s
Vmaks: 250 km/h
Zu¿ycie
niutonometrów a¿ do poziomu 520 Nm dostêpnego przy
4000 obr./min. Tak po³¹czone si³y obu motorów powoduj¹,
¿e wyprzedzanie innych pojazdów jest po prostu czyst¹
przyjemnoœci¹ i zajmuje niewiarygodnie ma³o czasu.
Lexus LS 600h 5,0 V8 450KM F-Sport
Napêd przekazywany jest stale na obie osie za pomoc¹
bezstopniowej skrzyni biegów, która oferuje równie¿ tryb
sekwencyjnej zmiany prze³o¿eñ.
paliwa:
10,5/7,5/8,6
(l/100km)
(miasto/poza
miastem/cykl mieszany)
Zu¿ycie paliwa testowe: 10,5/9,8/10,1 (l/100km) (miasto/poza
miastem/cykl mieszany)
Pojemnoœæ baku: 84 litrów
Teoretyczny zasiêg: 831 kilometrów
Wymiary: 5090/1875/1470 (d³ugoœæ/szerokoœæ/wysokoœæ) (w
milimetrach)
Waga: 2460 kg
£adownoœæ: 440 kg
Pojemnoœæ baga¿nika: 370 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Zawieszenie to wybór jednej z czterech opcji ustawieñ pracy
jednostki napêdowej: Normal, Eco, Sport oraz Sport+. Po
ustawieniu pierwszego trybu auto jest typow¹ komfortow¹
limuzyn¹. Jeœli zmienimy na Eco wtedy mamy wra¿enie,
jakby mo¿liwoœci silnika zosta³y st³umione o przynajmniej
po³owê. Tryb ten umo¿liwia uzyskanie niskiego zu¿ycia
paliwa, znacz¹co jednak upoœledzaj¹c osi¹gi auta.
Namiastk¹ najciekawszego trybu jest Sport. Po jego
wybraniu reakcja na peda³ gazu jest bardzo szybka i daj¹ca
Wydaje siê, ¿e gdy ktoœ kupuje auto za ponad 600 tysiêcy z³otych, nie myœli raczej o oszczêdzaniu
czegokolwiek, w szczególnoœci paliwa. A jednak LS 600h - ekskluzywna, hybrydowa limuzyna
oferowana przez japoñskiego Lexusa, sprzedaje siê o wiele lepiej, ni¿ jej czysto benzynowy
odpowiednik. Dlaczego tak jest? Czy¿by przysz³a moda na oszczêdzanie, nawet wœród najbardziej
zamo¿nych osób? Postaram siê odpowiedzieæ na te pytania.
Emisja CO : 199 g/km
Opony: 245/45R19
Wersja wyposa¿eniowa: F-Sport
Cena wersji podstawowej: 565 950 PLN
Cena wersji testowanej: 606 500 PLN
wra¿enie przyrostu mocy. Ostatnim trybem jest Sport+,
który
2
oprócz
jeszcze
lepszej
reakcji
na
peda³
gazu,
dodatkowo usztywnia i delikatnie obni¿a zawieszenie.
Przyzwoite spalanie
Artur £awnik
(Auto Testy - www.autotesty.com.pl)
Œrednio podczas testu zu¿ycie paliwa nie przekracza³o
10,1 litra benzyny na 100 km. Umo¿liwia to na 84-litrowym
baku przejechaæ do 830 kilometrów. W trasie spalanie
spada niewiele, do 9,8 litra. Najwiêksz¹ oszczêdnoœæ z
posiadania hybrydowego samochodu odczujemy w terenie
zabudowanym, gdzie zu¿ycie wynosi 10,5 litrów.
Zawdziêczamy to mo¿liwoœci poruszania siê tylko na
bateriach, ale pod warunkiem bardzo spokojnej jazdy.
Doskona³y wynik, zwa¿ywszy na masê i osi¹gi LS'a.
Zadziorna i lekka stylistyka nadwozia
pojemnoœæ to tylko 370 litrów, wynik wiêcej ni¿ skromny w
tej klasie aut. A nawet tak niewielk¹ przestrzeñ trudno
wykorzystaæ z powodu niewielkiego otworu za³adunkowe-
go, dostêpnego po otwarciu elektrycznie sterowanej klapy
baga¿nika.
Najnowsze wcielenie flagowej limuzyny Lexusa w niczym nie
przypomina ociê¿a³ej niczym czo³g limuzyny. Zamiast tego zaskak-
uje zadziorna, ale i lekka stylistyka nadwozia. Przód to chromowana
atrapa silnika przypominaj¹ca swoim kszta³tem romb. Otaczaj¹ j¹
bi-ksenonowe, w pe³ni LEDowe reflektory, wyposa¿one równie¿ w
pas do jazdy dziennej. Ty³ to du¿ych rozmiarów lampy o ciekawie
poprowadzonej linii, równie¿ diodowe.
www.japan-czesci.pl
Za to na pewno nie zabraknie nam miejsca w œrodku. Do
dyspozycji mamy obszerne i rewelacyjnie wygodne fotele,
które s¹ dobrze wyprofilowane. Z ty³u przewidziano teorety-
cznie trzyosobow¹ kanapê, której wyprofilowanie sugeruje
jednak maksymalnie dwuosobow¹ obsadê. Zarówno z
przodu, jak i na tylnej kanapie, na pewno nikomu nie
zabraknie miejsca do komfortowego podró¿owania .
CZÊŒCI
NOWE I U¯YWANE
DO SAMOCHODÓW
J
APOÑSKICH ORAZ KOREAÑSKICH
Eko-Sport limuzyna
Luksus
PrzejdŸmy do kosztów. Niestety, do najmniejszych nie
nale¿¹. Koszt zakupu prezentowanego auta w odmianie F-
Sport i z dodatkowym wyposa¿eniem takim, jak: Pakiet
ochrony przedzderzeniowej (aktywny tempomat dzia³aj¹cy
przy wszystkich prêdkoœciach - all-speed ACC; system mo-
nitorowania "martwego pola" BSM; system ochrony przed-
zderzeniowej PCS), elektryczny szyberdach, inteligentna
karta, ogrzewanie kierownicy, podsufitka, daszki przeciw-
s³oneczne i s³upki wewnêtrzne wykonane z Alcantary oraz
lakier metalik to wydatek rzêdu 606 500 PLN. Sporo,
jednak w zamian dostajemy pe³nowartoœciow¹ Eko-Sporto-
w¹ limuzynê w której na pewno znajdziemy coœ odpowied-
niego dla siebie. Ehh, gdyby tak wygraæ w Lotto!
Zagl¹daj¹c do wnêtrza od razu jesteœmy wstanie rozpoznaæ, z jakim
autem mamy do czynienia. To pe³nowartoœciowa i luksusowa limu-
zyna.
Konsola œrodkowa to 8-calowy, kolorowy wyœwietlacz komputera
pok³adowego, umo¿liwiaj¹cy sterowanie wszystkimi funkcjami
auta. Poni¿ej usytuowano elegancki, analogowy zegarek i
panel do obs³ugi automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji.
Miêdzy fotelami swoje miejsce znalaz³ d¿ojstik, którym
obs³ugujemy miêdzy innymi komputer pok³adowy, nawigacjê
oraz radio. Obok lewarka automatycznej skrzyni biegów
znajduje siê pokrêt³o do regulacji trybów pracy zawieszenia i
charakterystyki
Hybryda
Prezentowany Lexus LS 600h wyposa¿ony jest w dwie
jednostki napêdowe. Pierwsz¹ jest benzynowy silnik V8 o
pojemnoœci piêciu litrów i mocy 394 KM. Druga to motor
elektryczny, dysponuj¹cy moc¹ 224 KM. Dziêki temu auto
dysponuje moc¹ a¿ 445 KM, która pozwala na rozpêdzenie
Lexusa do pierwszej setki w 6,1 sekundy i oferuje ograni-
czon¹ elektronicznie prêdkoœæ maksymaln¹ 250 km/h.
Al. Gen. Andersa
OS. PRZY
ARCE
2
TOMEX
KOCMYRZOWSKA
OS. KRAKOWIAKÓW
OS. SPÓ£DZIELCZE
czêœci
k
d
k
silnika.
Zegary
sk³adaj¹
siê
z
dwóch
CENTRUM N. HUTY
cyferblatów umiejscowionych obok siebie.
Atutem posiadania dwóch silników jest dostêpny od
samego pocz¹tku, podwójny moment obrotowy. Od zerowej
prêdkoœci dostêpne jest 300 Nm generowane z elektry-
cznej jednostki. Zaraz po ruszeniu do akcji w³¹cza siê
jednostka
Dane techniczne:
Silnik: benzynowy V8 + elektryczny
PojemnoϾ silnika: 4969 ccm
Moc: 394KM przy 6400obr./min (silnik spalinowy) +
224KM (silnik elektryczny)
tel.: (12) 642 19 50
tel. kom.: 509 343 272
tel. kom.: 509 727 521
31-831 Kraków
ul. Fatimska 2
Baga¿nik do atutów tego auta nie nale¿y. Spowodowane jest
to faktem umiejscowienia w nim baterii kumuluj¹cych
energiê, któr¹ póŸniej wykorzystujemy podczas jazdy. Jego
spalinowa,
p³ynnie
zwiêkszaj¹c
dawkê
04
05
TEST
Skoda Octavia RS Kombi 2.0 TDI 184KM Start-Stop DSG
na tyle miêkko ¿eby nie
wk³adaæ sobie poduszki
pod koniec pleców. W ko-
ñcu równie¿ wyrzucono bel-
kê skrêtn¹ z ty³u i zamon-
towany pe³ny wielowahacz.
trybami Performance
Mode Selection. Nie ró¿ni¹
siê praktycznie niczym i s¹
sztuk¹ dla samej sztuki.
Niespe³nione obietnice, czyli Skoda
pe³na sprzecznoœci
Swoimi w³aœciwoœciami
bardziej przypomina
samochód do rajdowego
rekonesansu ni¿ coœ, co
walczy na dziesi¹te
sekundy o to, kto szybciej
pokona dany odcinek. Niby
nie do tego celu powsta³a,
ale jeœli ma znaczek victory
Rallye Sport to mo¿na spodziewaæ siê od niej nieco wiêcej.
Tekst:
Wojciech Dorosz
(99octanow.pl)
Uk³ad kierowniczy jest
progresywny i nie naj-
gorszy. Jest wystarczaj¹co
komunikatywny oraz
precyzyjny w czasie jazdy i
wygodny w mieœcie.
Foto: Skoda Press
Na osobny akapit zas³uguj¹ hamulce przeniesione wprost z
Golfa GTI z pakietem Performance. Sygnowane logiem
Brembo odpowiednio ³api¹ i dobrze siê dozuj¹ zapewniaj¹c
przy tym pewnoœæ w u¿yciu. S¹ nawet trochê na wyrost jak
na ten typ samochodu i jego osi¹gi, ale skoro ju¿ je
zamontowano to nie ma potrzeby narzekaæ.
Skrzynia DSG nieco pogarsza osi¹gi, ale bardzo marginalnie. Dzia³a
szybko i sprawnie, ale bli¿ej jej do Mercedesa ni¿ Porsche. To dobry
kompan w przypadku jazdy miejskiej, a na trasie pozwala siê
odrobinê rozleniwiæ.
Co do wra¿eñ z jazdy nale¿y podzieliæ je na dwie wersjê.
Pierwsza jest wiêcej ni¿ pozytywna. Octavia œwietnie
sprawdza siê w mieœcie i na trasie, gdzie czuje siê najlepiej.
Bez problemu po³yka kolejne kilometry spalaj¹c minimalne
iloœci ropy, zapewniaj¹c wiele wygody i pewnoœci w
prowadzeniu. Dziêki temu to idealny samochód dla rodziny
i dobry dla kierowcy. Nie pozwala sobie na z³e zachowanie
ani nie stawia w podbramkowych sytuacjach.
Mówi¹, ¿e Octavia RS to idealny „sleeper”, coœ jak wilk w owczej
skórze. Tyle tylko, ¿e to samo w sobie przeczy idei samochodu
sportowego. Ten ma byæ szybki, g³oœny i wszechoznajmiaj¹cy swoj¹
aparycj¹ i krzykliwoœci¹ jak wiele potrafi. Skoda nie jest szczególnie
szybka ani specjalnie ³adna. Wszelkie sportowe akcenty okazuj¹
siê tylko statystami. Mimo to okazuje siê zaskakuj¹co dobrym
samochodem. Ale na litoœæ bosk¹ nie dajcie sobie wmówiæ, ¿e
mo¿na go bez wstydu postawiæ obok szybkich hatchbacków. Po
pierwsze to kombi. A po drugie w tej wersji jest ca³kowicie
bezsensowne, tym bardziej ¿e kosztuje naprawdê sporo.
To co trzyma fanów motoryzacji przy œlinieniu siê na widok ka¿dego
intryguj¹cego samochodu to emocje. Sposób, w jaki siê czujemy
obcuj¹c w now¹ zabawk¹. Bo to taka trochê zabawka dla
wyroœniêtych dzieci. W koñcu po co nowy model 911-tki, gdyby w
czêœci z nas przynajmniej nie tkwi³ siedmiolatek w czapeczce z
obdartymi kolanami. A zawistni niech mówi¹ sobie co chc¹ na
temat rekompensowania sobie pewnych braków. W koñcu w tym
wieku cia³o ci¹gle siê rozwija.
dobrze, ale jednoczeœnie doœæ staro. Mimo, ¿e produkuj¹
j¹ zalewnie od ponad roku wygl¹d zd¹¿y³ siê opatrzeæ. Mo¿e
nie jest samochodem, który wygra g³ówn¹ nagrodê w
konkursie Villa d’Este ale jazda z papierow¹ torb¹
zas³aniaj¹c¹ oblicze w³aœciciela nie jest bynajmniej
konieczna. Jednak pozytywny wizerunek Octavii niwecz¹
pseudosportowe akcenty. Po³owa przedniego zderzaka to
zatkane po³aciami czarnego plastiku wloty. Ju¿ lepszym
gad¿etem by³yby niespe³niaj¹ce swojej funkcji wloty na
masce. Z ty³u o ponadprzeciêtnej mocy maj¹ œwiadczyæ
sporej wielkoœci koñcówki uk³adu wydechowego. Niestety
one te¿ tylko udaj¹, tak naprawdê to tylko atrapy.
Utraconego honoru broni¹ dziewiêtnastocalowe felgi, ale
tak naprawdê mo¿na je zamontowaæ do ka¿dego modelu.
Co do wra¿eñ sportowych to lepiej o nich nie wspominaæ.
¯eby unikaæ ciekawskich pytañ o sprawnoœæ na torze lepiej
wybraæ mniej oklepany kolor i udawaæ, ¿e to zwyk³y model.
Jeœli lubicie póŸno hamowaæ przed zakrêtem jednoczeœnie
redukuj¹c z miêdzygazem, „ca³owaæ” wierzcho³ek wira¿u i
wychodziæ ogniem z akompaniamentem rycz¹cego silnika
na czerwonym polu to trafiliœcie nie tylko pod z³y adres, ale i
na z³¹ planetê. Nie pomaga tutaj nawet wachlowanie
Jest jednak rozwi¹zanie. Jeœli potrzebujecie praktycznego
samochodu z oszczêdnym silnikiem wybierzcie Octaviê z mniejszym
silnikiem. Zaoszczêdzone pieni¹dze przeznaczcie na coœ naprawdê
fajnego, co pozwoli polataæ bokiem. Starczy nawet na trochê
benzyny i karnet na kilka kó³ek po torze.
k
d
k
Mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e nie lubiê Skody. Nic bardziej mylnego.
To w³aœnie za kierownic¹ Favorit siedz¹c na kolanach ojca mkn¹³em
z zawrotnymi prêdkoœciami œpi¹cego leniwca po dzia³kowych
drogach. To tworzy sentyment, a to niemal sukces w zdobyciu
nowego klienta.
Sêk w tym, ¿e nigdy nie zapa³a³em wiêkszym uczuciem do ¿adnego
nowego modelu. Bêd¹c doros³ym nigdy nie przegl¹da³em og³oszeñ
sprzeda¿y Skody Favorit celem kupna. Ka¿dy model czeskiej marki
jest po prostu wyprany z emocji. Nie czujesz siê w nim wyj¹tkowo.
Jako samochody sprawuj¹ siê œwietnie. Maj¹ sprawdzon¹
technologiê, przestronne wnêtrza, nie psuj¹ siê zbyt czêsto a ich
cena jest na ogó³ do prze³kniêcia. Ktoœ pewnie podniesie larum, ¿e
jestem w b³êdzie. W koñcu istniej¹ ca³kiem sensowne modele RS.
Maj¹ mocniejsze silniki co pozwala pewniej wyprzedzaæ ciê¿arówki,
ale dŸwiêkiem bli¿ej im do tegorocznych modeli Formu³y 1.
Nikt nie kupuje Skody, ¿eby szybciej przejechaæ zakrêt ani
wybraæ siê na tor trochê poupalaæ rodzinnego hatchbacka.
Taka jest prawda i prêdzej znajdziecie mi³oœæ w domu
publicznym ni¿ jakakolwiek Skoda GTI sprawi, ¿e poczujecie
siê ma³ym ch³opcem.
Wnêtrze te¿ udaje, ¿e jest sportowe. Co prawda nie
spodziewa³em siê pe³nej klatki, kube³ków ani kierownicy
Momo z alcantar¹, ale liczba akcentów uzasadniaj¹cych
wersjê jest mniej ni¿ znikoma. Jedyne plusy to dobre
spasowanie i olbrzymia iloœæ miejsca w œrodku, czyli
w³aœciwie to samo, co dostajemy w najtañszym modelu.
Silnikowo mamy powtórkê z Golfa GTD. Czego innego siê
spodziewaliœcie? Ma blisko 190 koni mechanicznych i dwa
razy tyle niutonometrów. Do setki rozpêdza siê w mniej ni¿
dziewiêæ sekund, a tchu brakuje mu przy prawie dwustu
trzydziestu,
czyli
podobnie
jak
w
Golfie.
Mimo,
¿e
prêdkoœciomierz obiecuje ponad piêædziesi¹t wiêcej.
Certyfikowany Rzeczoznawca Samochodowy
www.rzkrakow.pl,
Prawdê mówi¹c s¹ to jednak doœæ rozczarowuj¹ce dane.
Niby kupujemy usportowiony samochód, a na œwiat³ach za
wiele nie zdzia³amy.
SKLEP AKCESORII
RAJDOWYCH
tel. 600 318 039
---- konsultacje, opinie i eksper tyzy techniczne pojazdów
---- w
ycena war toœci r ynkowej pojazdów (równie¿ dla UC i WK)
----
---- wer yfikacja numeru VIN pojazdów
----
---- kosztor ysowanie napraw pojazdów
---- opinia zmian w specyfikacji technicznej
pojazdów (równie¿ dla WK i Stacji Diagnostycznych)
, e-mail: biuro@rzkrakow.pl
Teraz jednak ma siê to zmieniæ i wprowadzenie nowej Octavii
RS ma to umo¿liwiæ. Mamy do wyboru liftbacka i kombi oraz
dwa silniki, benzynê rodem z Golfa GTI i diesla.
32-020 Wieliczka
ul. Sowiñskiego 7
profesjonalna pomoc przy zakupie
pojazdu u¿ywanego
weryfikacja jakoœci napraw pojazdów
Najwiêksze zmiany Octavia RS przesz³a w podwoziu.
Zawieszenie obni¿ono o pó³tora centymetra i jednoczeœnie
utwardzono. Na szczêœcie nie ucierpia³ na tym komfort,
jest na tyle sztywno ¿eby nie lataæ po kabinie na zakrêtach i
tel.: (12) 278 40 30
tel. kom.:
504 224 424
biuro@rako.pl
www.rako.pl
W rodzinnym wydaniu Skoda zdaje siê upatruje dla siebie
rolê mniejszych i tañszych Audi RS. Octavia wygl¹da ca³kiem
06
07
TEST
BMW 428i xDrive Sport Line
temu 28i opisywa³o szeœciocylindrowy motor o pojemnoœci
2,8 litra, a nawet zd³awion¹ „trzylitrówkê”, co mia³o miej-
sce w E90 328i. W dobie downsizingu musz¹ wystarczyæ
cztery cylindry i dwa litry. Wyciœniêto z nich 245 KM i 350
Nm. Najwiêksze wra¿enie robi zakres, w którym mamy do
dyspozycji pe³ny moment obrotowy – 1250-4800 obr./min.
dwumetrowcom. Opadaj¹ca linia dachu dosyæ skutecznie ogranicza
przestrzeñ z ty³u – g³owy doros³ych osób dotykaj¹ podsufitki.
RadoϾ prowadzenia
Podobnie jak inne modele BMW, „czwórka” zosta³a wykoñczona
œwietnymi materia³ami, które wyró¿niaj¹ siê tak¿e atrakcyjnymi
fakturami i dobrze dobran¹ kolorystyk¹. Przykuwaj¹ca wzrok, czer-
wona tapicerka testowanego egzemplarza nie jest standardem – to
jedna z wielu opcji, które wywindowa³y cenê samochodu do 280
tysiêcy z³otych.
Lubisz dynamiczn¹ jazdê, potrzebujesz szybkiego i wygodnego samochodu, a z pasa¿erami b¹dŸ du¿ym
baga¿em podró¿ujesz sporadycznie? Rzuæ okiem na BMW 428i xDrive. Bawarskie coupe œwietnie
wygl¹da, równie dobrze jeŸdzi, a sprawnie dzia³aj¹cy napêd na cztery ko³a sprawdza siê nawet
w g³êbokim œniegu.
Nawet w trakcie dynamicznej jazdy nie trzeba korzystaæ z
górnego zakresu obrotów, co ma korzystny wp³yw na
spalanie. BMW twierdzi, ¿e 428i z napêdem xDrive
powinno zu¿ywaæ nieca³e 7 l/100km w cyklu mieszanym. W
rzeczywistoœci coupe potrzebuje 9-10 l/100km w cyklu
mieszanym oraz 12 l/100km w mieœcie. Wyniki nie s¹
wygórowane. Przypomnijmy, ¿e mowa o samochodzie,
który przyspiesza do „setki” w 5,8 s.
Tekst:
£ukasz Szewczyk
, Zdjêcia:
Maciej Majewski
Na podstawow¹ „czwórkê”, czyli 184-konne 420i, trzeba przygoto-
waæ 158 900 z³. Dop³ata do 428i xDrive nie jest ekstremalna. Testo-
wana wersja startuje z pu³apu 186 900 z³. Za 30 tysiêcy z³otych
wiêcej otrzymujemy œwietny napêd na cztery ko³a, jak równie¿
dodatkowe 61 KM i 80 Nm.
Seria 4 jest nowoœci¹ w portfolio BMW. Coupe z parzyst¹ cyfr¹ na
klapie baga¿nika zosta³o zaprezentowane w ubieg³ym roku.
„Czwórka” zast¹pi³a seriê 3 Coupe. Dlaczego znane i cenione
oznaczenie odes³ano do lamusa? BMW uzna³o, ¿e w stale rosn¹cej
gamie modelowej potrzebne s¹ porz¹dki. „Podstawowa” czêœæ
oferty, któr¹ tworz¹ sedany, kombi, liftbacki i SUV-y, bêdzie
opisywana nieparzystymi cyframi. Parzyste zarezerwowano dla
mniej praktycznych modeli ze sportowym pazurem. Tak przynaj-
mniej by³o do czasu wprowadzenia serii 2 Active Tourer...
oœnie¿ona nawierzchnia. Napêd xDrive nieustannie ¿ongl-
uje rozk³adem momentu obrotowego, d¹¿¹c do zachowania
neutralnej charakterystyki prowadzenia. W trybach Eco Pro
oraz Comfort "czwórka" jest minimalnie podsterowna w
pocz¹tkowej fazie zakrêtu. W³¹czenie funkcji Sport lub
Sport+ zmienia nastawy elektroniki zarz¹dzaj¹cej
napêdem - wyostrzone reakcje na gaz u³atwiaj¹
nadrzucenie ty³em na œliskiej nawierzchni. Funkcja Sport+
prze³¹cza DSC w mniej restrykcyjny tryb DTC. Dynamiczna
kontrola trakcji toleruje poœlizgi. DSC interweniuje, je¿eli
k¹t wychylenia auta w poœlizgu stanie siê niebezpiecznie
428i z manualn¹ przek³adni¹ jest odrobinê szybsze -
przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Warto jednak
siêgn¹æ do portfela i dop³aciæ za skrzyniê Steptronic.
Przygotowany przez ZF "automat" bardzo szybko przepina
biegi - zmiana trwa 0,2 s. Steptronic wystêpuje w dwóch
wersjach. Podstawowej (9477 z³) i sportowej (10 359 z³).
Polecamy dro¿szy wariant, który poza ³opatkami do
wybierania biegów na kierownicy posiada inaczej
ustawion¹ elektronikê-wtrybach Sport i Sport+ zmianie
biegów towarzysz¹ przyjemne "kopniêcia" w plecy, a
szybkie starty wspomaga funkcja Launch Control.
Wyposa¿enie standardowe mo¿na uznaæ za satysfakcjonuj¹ce. Dla
428i przewidziano biksenonowe reflektory, 17-calowe alufelgi,
wielofunkcyjn¹ kierownicê, tempomat, dwustrefow¹ klimatyzacjê,
system audio z Bluetooth i USB. Lista udogodnieñ, które chcielibyœ-
my widzieæ na pok³adzie jest znacznie d³u¿sza. Wystarczy wspom-
nieæ o czujnikach parkowania, automatycznej skrzyni Steptronic,
sportowych fotelach z podgrzewaniem, nawigacji, kierownicy z
katalogu M GmbH, adaptacyjnym zawieszeniu, progresywnym
uk³adzie kierowniczym... Kto chcia³by w miarê swobodnie
konfigurowaæ BMW 428i, musi przygotowaæ ok. 230 tysiêcy z³otych.
Pod wzglêdem technicznym seria 4 jest bliskim krewniakiem
Nowe coupe z Bawarii daje radoœæ z jazdy, cieszy oko i sprawdza siê
nawet na najd³u¿szych trasach–wprzedniej czêœci kabiny nie
brakuje miejsca, wnêtrze zosta³o nale¿ycie wyciszone, a baga¿nik
jest wystarczaj¹co pojemny. Wersja 428i zaskakuje osi¹gami.
Nieca³e szeœæ sekund „do setki” to rewiry, które przez lata by³y
zarezerwowane dla sportowych samochodów z najwy¿szej pó³ki. Ich
potê¿ne silniki drenowa³y zbiorniki paliwa w zastraszaj¹cym tempie.
428i dowodzi, ¿e szybkie coupe nie musi byæ paliwo¿erne.
k
d
k
"Czwórka" ze skrzyni¹ Steptronic potrafi zaskoczyæ
spalaniem na trasie. Je¿eli nie przesadzamy z prêdkoœci¹,
na komputerze pok³adowym zobaczymy nieca³e 8
l/100km. Procentuje d³ugoœæ ósmego biegu. Na wynik
pracuje tak¿e aerodynamicznie dopracowana karoseria.
Œladowa liczba niekorzystnych zawirowaæ powietrza
sprawia, ¿e nawet podczas autostradowej jazdy we wnêtrzu
jest cicho. Na d³u¿szych trasach docenimy równie¿
perfekcyjn¹ pozycjê za kierownic¹ oraz wygodne fotele. Z
przodu miejsca nie brakuje. Wygodnie bêdzie nawet
tekst
pochodzi z:
„trójki”, z której przejê³a mechanikê i du¿¹ czêœæ wnêtrza. Zmiana
kszta³tu nadwozia korzystnie wp³ynê³a na po³o¿enie œrodka
ciê¿koœci. Znajduje siê ni¿ej ni¿ w pozosta³ych modelach BMW.
Atutem bawarskiego coupe jest te¿ optymalny rozk³ad mas –
52,3:47,7. Trzeba jednak uczciwie przyznaæ, ¿e w tej dyscyplinie
sedan jest minimalnie lepszy (51,3:48,7 w 328i xDrive).
du¿y. Elektroniczn¹ asystê mo¿na te¿ ca³kowicie wy³¹czyæ.
Tryby jazdy wp³ywaj¹ tak¿e na pracê automatycznej skrzyni
biegów, brzmienie wydechu oraz charakterystykê uk³adu
kierowniczego. Szkoda, ¿e nawet w Sport+ poczucie
pe³nego kontaktu z drog¹ przez ko³o kierownicy pozostaje
nieco przyt³umione.
IE
Korzystne wywa¿enie docenimy na ka¿dym zakrêcie. 428i
pokonuje je z nieskrywan¹ radoœci¹, nie wykazuj¹c pod- czy
nadsterownoœci. Optymalny rozk³ad mas zwolni³ in¿ynierów z
koniecznoœci „ratowania” sytuacji przesadnie twardymi
nastawami zawieszenia. Seria 4 zaskakuj¹co p³ynnie i cicho
absorbuje nawet powa¿ne uskoki asfaltu. Ze stoickim
spokojem znosi te¿ nerwowe ruchy kierownic¹ czy nag³e
zmiany obci¹¿enia na szybko pokonywanych zakrêtach.
W trybach sportowych silnik zaskakuje ostr¹ reakcj¹ na
gaz w bardzo szerokim zakresie obrotów. Charakterystykê
uzyskano dziêki technologii BMW TwinPower Turbo. Poza
dwukana³ow¹ turbosprê¿ark¹ typu Twin-Scroll, silnik
N20B20 posiada system zmiennych faz rozrz¹du Vanos,
uk³ad p³ynnej regulacji wzniosu zaworów Valvetronic oraz
bezpoœredni wtrysk paliwa HPI.
OS. GRÊBA£ÓW, UL. GEODETÓW 18 B
Sytuacja nie ulega zmianie, je¿eli pod ko³ami znajdzie siê
Czy oznaczenie 428i zosta³o nadane na wyrost? Kilka lat
08
09
Plik z chomika:
wszystkolandia
Inne pliki z tego folderu:
Moto Salon 02-2014.pdf
(105052 KB)
Katalog dla kierowcow nr. 260.pdf
(4342 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ CZASOPISMA_GAZETY_2015
■ ■ Avon Katalogi ■ ■
Android
Angora 2015
Bloomberg Businessweek Polska
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin