SCENARIUSZ BALU KARNAWAŁOWEGO„NA BALU JESTEŚMY BAJKOWI”
Cele:
· dostarczenie dzieciom radości z wcielania się w role różnych postaci;
· rozwijanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami, przełamywanie uczuć lęku i onieśmielenia;
· motywowanie dzieci do nawiązywania bliższych kontaktów z innymi uczestnikami zabawy.
Pomoce: kapelusz, kotyliony sylabowe, ławeczka, miotła, woda kolońska, ocet, czekolada, ołówki, sznurek, balony, wafelki, arkusze białego papieru
Planowany przebieg:
1. Przywitanie wszystkich uczestników balu karnawałowego, przebierańców.
Witam wszystkich na corocznym balu karnawałowym w naszym przedszkolu. Jest to tradycja, która sięga bardzo odległych czasów. Niektóre bale pamiętają wasi rodzice, albo starsze rodzeństwo. Kłaniam się niziutko i do wesołej zabawy zapraszam wszystkich:Wróżkę, Batmana, Czerwonego Kapturka, Żołnierza, Kota w butach, Króla, Księżniczkę, Babę Jagę, Czarownicę, Smerfa,, Sułtana, Zorro, Motyla, Pajacyka, Żabę,
2. Marsz przy muzyce po obwodzie koła. Przedstawienie na „wybiegu” swoich strojów (zaprezentowanie się i powiedzenie kilku słów o sobie).
3. „Powitania” - zabawa integracyjna.
Teraz proszę niech wszyscy wstaną i się przywitają.Dobieramy się parami i witamy się brzuszkami Raz, dwa, raz i dwa.Teraz noski idą w ruchPuk, puk, puk, puk.Kolankami się dotkniemyJedno, drugie, raz i dwa.Teraz wszyscy rączki w góręTra la la, tra la la.Zamieniamy się paramiI witamy się ...
4. „Wędrujący kapelusz” – zabawa integracyjna przy muzyce.Dzieci siedzą w kole i przy dźwiękach muzyki pierwsza osoba wkłada drugiej na głowę kapelusz, ta szybko przekłada go następnej i tak dalej. Odpada osoba, która będzie go miała na głowie w momencie wyłączenia muzyki. Wygrywa ten, kto jako ostatni zostanie bez kapelusza.
5. „Kotyliony” – zabawa taneczna.Dzieci losują kotyliony (sylabowe) i odszukują swojej pary. Utworzone w ten sposób pary tańczą następny taniec.
6. Przeprowadzenie zadań dla przyszłych rycerzy i dam dworu Balu Karnawałowego (chłopiec i dziewczynka jako reprezentanci każdej z grup).
o próba odwagi, dzielności i elegancji (przechodzenie po odwróconej ławeczce, ukłony)
· próba węchu (rozpoznawanie zapachu: wody kolońskiej, octu, czekolady)
· próba wiedzy (rozwiązywanie zagadek):– czym ozdabiamy salę na bal karnawałowy?(łyżeczkami, balonami, bibułami)– gdzie odbył się bal, na którym był Kopciuszek?(w przedszkolu, w pałacu, na leśnej polanie)– z kim Kopciuszek tańczył na balu?(z Mikołajem, z królewiczem, ze smokiem Wawelskim)
„Przedszkolny rock and roll” – taniec przy muzyce.
„Taniec z miotłą” – zabawa przy muzyce.Dzieci stoją w kole i przekazują miotłę koledze obok w czasie granej muzyki. Na przerwę w muzyce to dziecko, które ma miotłę odpada; wygrywa to dziecko które zostało z miotłą samo; nagrodą jest taniec z miotłą.
„Kopciuszek” – konkurs sprawnościowy.Chłopcy – reprezentanci grup otrzymują pantofelki przywiązane sznurkiem do ołówka. Zadaniem chłopców jest nawinięcie sznurka na ołówek i zdobycie pantofelka Kopciuszka.
„Taniec z balonem” – zabawa przy muzyce.Dzieci w parach ściskają brzuchami balona i tańczą dopóki balon im nie wypadnie. Wygrywa ta para, która będzie tańczyła najdłużej.
„Jedzie pociąg z daleka” – zabawa taneczno- ruchowa.Uczestnicy tworzą pociąg (kolejka) i poruszają się w rytmie muzyki. Gdy muzyka milknie, prowadząca podaje polecenie, które dzieci wykonują do momentu, aż ponownie zabrzmi muzyka.
„Wiewiórki zjadają szyszki” – konkurs.Dzieci bez użycia rąk zjadają wafelek zawieszony na sznurku.
„Rozruszanka” – zabawa ilustracyjna przy piosence.
„Taniec na lodzie” – zabawa taneczna.Dzieci w parach tańczą na białych arkuszach papieru; przy przerwie muzycznej - arkusz zginają na połowę. Wygrywa ta para, która nie wyszła „z lodowej tafli”.
„Nasz bal” – tworzenie listy atrybutów.Każdy uczestnik balu podaje jedno określenie związane z balem karnawałowym.
CEL GŁÓWNY:przybliżenie dzieciom tradycji i zwyczajów związanych z karnawałem.CELE SZCZEGÓŁOWE:
· poznanie roli wodzireja w zabawie karnawałowej,
· wyjaśnienie znaczenia słów: karnawał, kotylion,
· radość ze wspólnej zabawy i współzawodnictwa dzieci młodszych ze starszymi.
I. Wstęp:
1. Wejście na salę balowa przy muzyce "Marsz Radeckiego" - wersja rozrywkowa z użyciem grzechotek przez dzieci.
2. Powitanie przez naucz. dzieci na balu: np. Witam wszystkich, którzy mają dziś dobry humor - proszę pomachać prawą ręką; wszystkich, którzy są przebrani za księżniczki - proszę podskoczyć, itd.
3. Zapoznanie z przebiegiem zabawy karnawałowej, zachęcanie do udziału w konkursach. Opowiadam, jak dawniej wyglądał bal karnawałowy, jak się do niego przygotowywano, jaką rolę odgrywał wodzirej, kotyliony, jakie były tańce itp. Następnie przypinam sobie kotylion i wyjaśniam, że dziś będę pełnić rolę wodzireja. Taki sam kotylion dostaje nauczycielka pracująca w tej grupie, na zmianę będziemy przeprowadzać konkursy i zabawy. Kotyliony dla dzieci są po dwa takie same i rozdajemy je dzieciom. Podczas trwania zabawy, dzieci będą miały czas na znalezienie takiego samego kotyliona. Kto znajdzie swoją parę, będzie mógł wziąć udział w konkursie tanecznym pod koniec balu.
4. Wprowadzenie tajemniczego nastroju zabawy - Zabawa z pląsem "Czarowanie".
5. Zaproszenie dzieci do zabawy tanecznej, a podczas przerw w tańcach, do wybranych konkursów. Tak należy kierować zabawą, by każde dziecko miało możliwość udziału w jakimś konkursie. Każdy konkurs będzie oceniało oddzielne jury dziecięce pod opieką poszczególnych nauczycieli.
II. Propozycja konkursów:
1. Tańce przebierańców: Dzielę dzieci na grupy przebrane za takie same lub zbliżone postacie np. batmany, królewny, piraci. Dzieci określają jaka muzyka najbardziej pasuje do danej postaci, dobieram taką . Wymyślają figury taneczne charakterystyczne dla poszczególnych postaci. Każda z grup tańczy oddzielnie, kolejno. Jury ocenia , kto najlepiej wykonał zadanie.
2. Bajkowe zagadki: Każda grupa proponuje po czterech zawodników. Tworzą oni zespół, który będzie się naradzał i odpowiadał na pytania. Odpowiadać będzie ta osoba w zespole, która pierwsza będzie znać odpowiedź. Podnosi wówczas kartonik z wybraną odpowiedzią do góry tak, by nie widziały dzieci z innych zespołów pytań. Oto pytania :
A - W której bajce jest mowa o balu:
· Jaś i Małgosia
· Kopciuszek
· Królewna Śnieżka
B - Czym Kopciuszek jechał na bal:
· samochodem
· czarodziejskim dywanem
· karetą
C - Jakie zwierzęta ciągnęły karetę:
· pingwiny
· strusie
· konie
D- Czym ozdabiamy salę na bal:
· skarpetkami
· balonikami
· łyżeczkami
E - Gdzie odbywał się bal, na którym był Kopciuszek:
· w przedszkolu
· w pałacu
· na leśnej polanie
F - Jakie buciki miał Kopciuszek na balu:
· pantofelki
· kalosze
· sandały
G - W jakim stroju tańczył Kopciuszek:
· palto
· piżama
· suknia
H - Kto podarował suknię Kopciuszkowi:
· macocha
· dobra wróżka
· pani w sklepie
I - Z kim Kopciuszek tańczył na balu:
· z Mikołajem
· z królewiczem
· z błaznem
J - Co królewicz miał na głowie:
· kapelusz
· koronę
· beret
Wygrywa grupa, która najszybciej odpowiedziała prawidłowo na wszystkie pytania.
III. Taniec z balonikiem:
Wybieramy kilka par, każda para kolejno odbija balon, prowadząca para głośno liczy ilość odbić do pierwszego upadku balonu - wygrywają ci, którzy odbiją największą ilość razy.
Wyznaczamy linie startu i mety, wybieramy kilka par, każda para porusza się bokiem w kierunku mety, trzymając balon bez pomocy rąk, np. głowami, brzuchami, plecami lub w inny ustalony sposób. Zwyciężają ci, którzy pokonują odcinek w najkrótszym czasie.
Dzieci dobierają się parami i stają naprzeciw siebie. Między siebie wkładają balonik i tańczą w rytm muzyki tak, by go nie wypuścić. Wygrywają te pary, którym to się udało.
Balonowe koła - W grze uczestniczą drużyny o równej ilości dzieci. Każda drużyna staje w kole twarzami do jego środka. Kapitanowie drużyn mają po jednym balonie. Na sygnał naucz. kapitanowie drużyn wkładają balon miedzy kolana i starają się go przekazać bez pomocy rąk następnej osobie miedzy kolana. Ta zaś następnej tak by balon wrócił do kapitana. Drużyna, która pierwsza wykona to zadanie, wygrywa.
Baloniarze - zabawa dla całej grupy. Każda osoba dostaje po jednym balonie. Gra muzyka, dzieci tańczą dowolnie odbijają balony. Gdy wodzirej woła "Trójka baloniarzy" - to znak, że trzeba szybko złapać jeden z fruwających balonów i dobrać się w trójkę z osobami które mają balony w tym samym kolorze. Jeżeli wodzirej zawoła "Czwórka baloniarzy" - dzieci dobierają się czwórkami. Ten, komu się nie uda dołączyć do żadnej grupy odpada z zabawy.
IV. Zabawa z kisielem:
Małe porcje kisielu na miseczkach. Zabawa w parach. Jedno z dzieci - to karmiące ma zasłonięte oczy; drugie - to karmione - nie. Zabawa polega na nakarmieniu swego kolegi, bez pomocy rąk dziecka karmionego. Wygrywają ci, którzy zjedzą najwięcej, jak najmniej kisielu spadnie im na ziemię, najmniej się ubrudzą.
V. Wyścig z ping-pongiem:
Dzieci pokonują wyznaczony odcinek trasy "kto pierwszy" trzymając w jednej ręce łyżkę a na niej piłeczkę do ping-ponga. Wersja w parach lub w rzędach.
VI. W związku z uczestnictwem w akcji "Cała Polska czyta dzieciom"
w czasie przerwy miedzy tańcami i konkursami czytanie wybranych fragmentów baśni " Kopciuszek" przez nauczycielki lub chętnych rodziców. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przeczytanych treści.
VII. Taniec z kotylionem:
Dzieci , które znalazły bliźniaczy kotylion dobierają się parami i tańczą "Białego walczyka". Kto nie odnalazł swojej pary stoi z boku i klaszcze w rytm muzyki. Wygrywają te pary, które poruszają się w rytm muzyki. Ogłoszenie wyników poszczególnych konkursów i rozdanie nagród zwycięzcom. Nagrody rozdane wcześniej przeszkadzałyby dzieciom w zabawie.
Wszystkie dzieci otrzymują nagrody - słodycze.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cel główny:- przybliżenie dzieciom zwyczajów związanych z karnawałem, kształtowanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej;Cele szczegółowe:- dz. uczestniczy w zabawach integracyjnych,- jest otwarte w kontaktach z dziećmi innych grup,- rozpoznaje postacie na podstawie strojów karnawałowych i kostiumów,- porusza się w rytmie melodii i piosenek,- okazuje radość ze wspólnej zabawy, - uczestniczy w przygotowanych konkursach i zabawach muzycznych,- poznaje Króla i Królową Balu każdej z grup wiekowych.PRZEBIEG 1. Powitanie przybyłych gości i wszystkich przedszkolaków zgromadzonych na sali balowej. Wspólne odśpiewanie pląsu powitalnego:„Wszyscy są, witam was rozpoczynać już czasjestem ja, jesteś tyraz, dwa, trzy.”(dzieci witają się z najbliżej sobie stojącą osobą)2. Prezentacja strojów – wszyscy tworzą koło i kolejno od grupy maluszków prezentują swoje kostiumy, mówiąc za kogo się przebrali. Wszyscy są nagradzani oklaskami.3. Taniec integracyjny pt. „Czy grubi, czy chudzi” z pokazywaniem .4. Wspólna zabawa przy piosence pt. „Nazywają mnie poleczka” – rozpoczęcie od utworzenia długiego węża i poruszania się za nauczycielem w rytm piosenki przy pierwszej zwrotce do wykonywania wskazanych ruchów podczas refrenu itp.5. Nauka przerywnika ze śpiewem:„Kuantanamera, przedszkole bawi się teraz,Kuantanamera, przedszkole bawi się teraz”.6. Wspólna zabawa dzieci przy muzyce płynącej z płyty CD w parach lub małych kółeczkach.7. Słodki poczęstunek dla wszystkich uczestników balu.8. „Tańczymy lambada”- wspólna zabawa dzieci w utworzonym kole ze śpiewem i wykonywaniem kolejnych elementów tego tańca.9. Wybranie jury spośród nauczycieli każdej z grup, którzy uważnie obserwują dzieci podczas każdego tańca i zabawy konkursowej, by na koniec wybrać króla i królową balu karnawałowego. 10.Przeprowadzenie konkursów i zabaw z towarzyszeniem muzyki - przykłady konkursów:- taniec z balonami – dz. dobierają się w pary, balony trzymane są między: głowami, brzuchami. Wygrywają te pary, które bez pomocy rąk utrzymują balon najdłużej.- taniec w parach z balonem przywiązanym do nogi (okolice kostki) dziewczynki dzieci z innej pary starają się zdeptać balon u innych, tak by pękł, wygrywa para, która najdłużej tańczy z balonem;- taniec „rock and roll” na gazecie - pary dzieci tańczą w rytmie rock and rolla, a na przerwę w muzyce para zmniejsza rozmiar gazety o połowę; wygrywa ta para, która najdłużej tańczy i nie postawi nogi za gazetę.- walc kotylionowy tytułów bajek – kotyliony kwiaty składają się z tytułów bajek o nazwie dwu wyrazowej znanych dzieciom, kotyliony rozdajemy dzieciom, kiedy rozpocznie się walc tytuły bajkowe musza się odnaleźć i stanąć razem trzymając się za ręce w miejscu tańczyć walca.Tytuły bajkowe to:
Czerwony Kapturek ...
Dodek15