Katecheza 29 - dziękujemy Bogu za babcię i dziadka.odt

(23 KB) Pobierz

Katecheza 29

 

1.     DZIĘKUJEMY BOGU ZA BABCIĘ I DZIADKA

 


Ogólne cele katechetyczne

Poznanie prawdy, że babcia i dziadek są darem Boga.

Wychowanie do szacunku wobec dziadków.

 

Cele szczegółowe

Wiedza

Dziecko:

rozumie, jak wielkim darem dla rodziny jest babcia i dziadek

poda imiona swoich babć i dziadków.

Umiejętności

Dziecko:

potrafi powiedzieć, w jaki sposób okazujemy szacunek i miłość dziadkom

potrafi wykonać laurki i obdarzyć nimi babcię i dziadka.

Postawy

Dziecko:

z radością modli się za swoich dziadków

           wyraża za nich wdzięczność Bogu.

 

Metody i techniki: rozmowa kierowana, modlitwa, praca ze zdjęciami, zabawa z piłką, praca plastyczna.

 

Środki dydaktyczne: zdjęcia lub rysunki dzieci przedstawiające ich dziadków, kartki do wykonania laurek, piłka, teksty wierszy i modlitw.

 

I. WPROWADZENIE

Na to spotkanie dzieci przynoszą zdjęcia lub rysunki przedstawiające ich dziadków.

 

PROPOZYCJA I

K. wspólnie z dziećmi ogląda zdjęcia, a potem prowadzi rozmowę:

Jak mają na imię wasi dziadkowie i babcie?

Co lubicie robić razem z babcią i dziadkiem?

ZADANIE

Każde dziecko podchodzi do tablicy, na której umieszcza fotografie babci i dziadka. Jeśli nie wszystkie

dzieci je mają, mogą przypiąć rysunki.

 

PROPOZYCJA II

K. rozpoczyna piosenką „Bóg kocha mnie”.

Przed chwilą śpiewaliśmy o kochającym nas Bogu. Kocha nas wiele osób.

Kto jeszcze was kocha?

(mama, tata, brat, babcia, dziadek...)

Kim są dziadkowie?

(rodzicami naszych rodziców)

Kim wy jesteście dla swoich dziadków?

(wnukami)69

Jakie imiona noszą wasi dziadkowie i babcie?

Dzieci siedzą w kole. K. prosi, aby na to pytanie odpowiadały w następujący sposób: „Jestem wnuczką N i N”,

Jestem wnukiem N i N”, podając imiona swoich dziadków.

II. AKTYWIZACJA

1. Rozmowa z dziećmi

Dobry Bóg dał nam nie tylko rodziców, ale i dziadków, czyli babcię i dziadka. Dziadkowie należą do rodziny i są jej wielkim darem – prezentem. To oni wychowali waszych rodziców, opiekowali się nimi, a teraz pomagają swoim dzieciom w wychowywaniu wnucząt, czyli was. Często, gdy rodzice muszą iść do pracy, zastępują ich w opiece nad wami. Babcia i dziadek, podobnie jak rodzice, troszczą się o was, pragną waszego dobra, modlą się za was, abyście wyrośli na dobrych i mądrych ludzi, ponieważ bardzo was kochają. Dla dziadka i babci jesteście bardzo ważni, jesteście radością ich życia.

Co dziadkowie robią dla swoich wnuków?

Co dla ciebie robi babcia?

Co dla ciebie robi dziadek?

(przyprowadza do przedszkola, babcia piecze pyszne ciasto, opowiada bajki, daje prezenty, zabiera

na spacer, prowadzi do kościoła itd.)

K. może zaproponować zabawę, w której dzieci będą odpowiadać na wyżej postawione pytania w niżej podany sposób.

 

2. Zabawa z piłką

Dzieci cały czas siedzą w kręgu, a K. pomiędzy nimi. K. w zabawie wykorzystuje piłkę, którą rzuca do nich, lecz w różne strony, z pytaniem: „Co dla ciebie robi babcia?” Dziecko udziela odpowiedzi, odrzucając piłkę.

K. rzuca piłkę innemu dziecku i pyta: „Co dla ciebie robi dziadek?” (itd).

Gdyby w grupie znalazło się dziecko, któremu zmarł dziadek lub babcia, należy podkreślić, że oni teraz w niebie nadal mu pomagają i modlą się w jego potrzebach.

 

3. Rymowanka

K. prosi grupę o powtórzenie rymowanki:

Ja dla babci i dla dziadka mam dziś serce oraz kwiatka.

Dziadkowie tak dużo dla was robią, tak bardzo was kochają. A właśnie zbliża się dzień, w którym

będziecie mogli okazać im swoją miłość, wdzięczność i szacunek.

Co zrobią kochane wnuczęta, żeby sprawić przyjemność swoim dziadkom?

(wręczą kwiaty, ucałują ich, pomogą im, pomodlą się za nich, wykonają laurkę)

Już dziś przygotujemy się na Dzień Babci i Dzień Dziadka. Zrobimy dla nich laurki, które im wtedy

wręczycie.

4. Praca plastyczna

4.1. Wykonanie laurki

K. może rozdać dzieciom złożone na pół kartki z bloku. Na pierwszej stronie dzieci rysują bukiet kwiatów.

W środku K. może zamieścić życzenia.

4.2. Praca z podręcznikiem

Wykonanie osobnej laurki można zastąpić pracą z podręcznikiem

 

III. ZAKOŃCZENIE

1. Modlitwa

Po wykonaniu laurek K. zachęca grupę do wspólnej modlitwy za dziadków

Dziadkowie modlą się za was, ale i oni potrzebują waszych modlitw. Dlatego teraz podziękujmy

Bogu za babcię i dziadka, którzy są dla nas bardzo ważni i bardzo nas kochają.

Dzieci będą powtarzać za K.:

Kochany Boże, dziękujemy Ci za babcie i dziadków.

Daj im zdrowie i wiele lat życia, bo bardzo ich kochamy. Potrzebna jest nam ich modlitwa i pomoc.

Amen.

 

KĄCIK KATECHETY

1. Rozważanie

Czcij swego ojca i swoją matkę, jak ci nakazał Pan, Bóg twój, abyś długo żył i aby ci się dobrze

powodziło na ziemi, którą ci daje Pan, Bóg twój”.

(Pwt 5,16)

2. Okruch mądrości

Starość nie czyni nas zdziecinniałymi, jak ludzie twierdzą, lecz odkrywa w nas ciągle jeszcze      prawdziwe dzieci”.(Johann Wolfgang Goethe)

 

3. Wiersz

Przyszła do mnie Babcia

ze starej fotografii,

a za nią jej kredens,

i krzesło, i dwie szafy.

Przysiadła obok

na chwilę jak ptak,

u stóp miała

swój ogród i sad.

I wtedy tak spojrzała

łagodnie i słonecznie,

że znów jak dawniej

stałem się dzieckiem.

Co powiesz, Wnusiu?

pyta mnie przez sen,

a ja nagle tak głośno,

aby wszyscy słyszeli,

zawołałem:

Babciu, kocham Cię!

(Tadeusz Chudy)

 

4. Warto przeczytać

H. Baum,Odkrywamy na nowo zabawy z czasów naszych babć. Zabawy na każdą pogodę, Kielce

2002.

L. Blanco, S. Carbonell, Wartości w życiu rodziny. Ponad 100 zabaw rozwijających wrażliwość na

wartości ogólnoludzkie , Kielce 2003.

P. Pauling, Szczęśliwe dzieci – czyli udane wychowanie, Kielce 2000.

 


 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin