Katecheza 28 W mojej rodzinie panuje miłość.odt

(24 KB) Pobierz

Katecheza 28

 

W MOJEJ RODZINIE PANUJE MIŁOŚĆ

 

Ogólne cele katechetyczne

Poznanie wartości, jaką stanowi rodzina.

Wzbudzenie wdzięczności Bogu za rodzinę.

 

Cele szczegółowe

Wiedza

Dziecko:

wymieni imiona swoich najbliższych

wie, że należy kochać swoją rodzinę.

Umiejętności

Dziecko:

potrafi powiedzieć, jak okazujemy miłość w rodzinie

potrafi okazywać miłość podczas „zabawy w rodzinę”.

Postawy

Dziecko:

wyraża wdzięczność Bogu za wszystkich członków rodziny

           modli się za swoje rodzeństwo.

 

Metody i techniki: rozmowa kierowana, modlitwa, inscenizacja, scenka teatral

na „Rodzina”.

 

Środki dydaktyczne: Pismo Święte, rekwizyty do scenek.

 

I. WPROWADZENIE

K. wita grupę, rozpoczynając spotkanie kolędą „Dzisiaj w Betlejem”.

Na ostatnim spotkaniu poznawaliśmy bliżej Świętą Rodzinę.

Kto z was wymieni imiona osób, z których składa się Święta Rodzina?

Jakie imiona występują w waszych rodzinach?

(imię mamy, taty, rodzeństwa)

 

II. AKTYWIZACJA

1. Rozmowa z dziećmi

Gdy dzieci wymienią po imieniu członków swojej rodziny, K. mówi:

Wiemy już, jakie imiona noszą wasi bliscy. Do rodzeństwa zwracamy się imieniem, np. Kasiu, Piotrku. Do rodziców jednak to się nie odnosi. Nazywamy ich mamą i tatą lub mamusią i tatusiem, bo należy się im od nas szczególny szacunek i miłość.

 

2. Czytanie Pisma Świętego

Posłuchajmy, jak Pismo Święte zachęca nas do tego.

K. uroczyście czyta fragment Pisma Świętego (Syr 3,6):

Kto szanuje ojca, długo żyć będzie, a kto posłuszny jest Bogu, da wytchnienie swej

matce”.Dobry Bóg obiecuje każdemu człowiekowi, że jeżeli będzie kochał rodziców, to czeka go długie i szczęśliwe życie.

K. pyta:

Kiedy naszej mamusi dajemy trochę wytchnąć?

W jaki inny jeszcze sposób okazujemy miłość naszym rodzicom?

(gdy jesteśmy im posłuszni, gdy im pomagamy)

Przy poznawaniu imion waszych bliskich dowiedziałem się, że niektórzy z was mają także rodzeństwo. Opowiedzcie:

Co lubicie robić z bratem lub siostrą?

W jakich czynnościach możecie im pomóc?

Pomoc rodzicom, a także wspólna zgodna zabawa z rodzeństwem to dowód miłości rodzinnej.

Spróbujmy teraz pobawić się w rodzinę, w której panuje taka właśnie miłość.

 

3. Zabawa w grupach – inscenizacje

K. dzieli dzieci na grupy. Zadaniem grup jest przedstawienie dowolnej sceny z życia rodzinnego. K. może

dzieciom pomóc w dobraniu ról oraz w ustaleniu, jaki będzie temat odgrywanej scenki.

Gdy dzieci skończą, K. podsumowuje ich pracę.

Przykładowe tematy do przedstawienia:

tata wrócił do domu po pracy

przygotowujemy wspólny posiłek i sprzątamy po nim

wstajemy na niedzielną pobudkę i razem wychodzimy do kościoła.

4. Rymowanka

K. uczy dzieci rymowanki:

My w rodzinie się kochamy, w sercach miłość Bożą mamy.

 

5. Praca z podręcznikiem

Dzieci wykonują polecenia w podręczniku dziecka.

III. ZAKOŃCZENIE

1. Modlitwa

K. prowadzi modlitwę:

K.: Dobry Boże, dziękujemy Ci za mamę (tatę, babcię itd).

Dzieci:Dziękujemy Ci, dobry Boże.

 

2. Zadanie domowe

K. prosi, by na następne spotkanie dzieci przyniosły zdjęcia lub rysunki przed

stawiające babcię i dziadka.

 

KĄCIK KATECHETY

1. Rozważanie

Albowiem Pan uczcił ojca przez dzieci,

a prawa matki nad synami utwierdził.

Kto czci ojca, zyskuje odpuszczenie grzechów,

a kto szanuje matkę, jakby skarby gromadził.

Kto czci ojca, radość mieć będzie z dzieci,

 

a w czasie modlitwy swej będzie wysłuchany.

Kto szanuje ojca, długo żyć będzie,

a kto posłuszny jest Panu, da wytchnienie swej matce”.

(Syr 3,2-6)

 

2. Okruch mądrości

Dziecka nie wystarczy tolerować,

dziecko trzeba polerować.

Zostawione samo sobie, nie zabłyśnie”.

(Jerzy Snopek)

 

 

3. Wiersz

Spraw, dobry Panie Boże,

aby ze mną w niebie

znalazły się klocki –

dla mnie i dla Ciebie.

I daj psa mieć z sobą,

co biega na smyczy,

moją mamę, tatę

i wiele słodyczy.

Niech brat mój tam będzie

i siostra kochana,

taka rozdrażniona

od samego rana.

(ks. Tadeusz Śmiech)

 

4. Warto przeczytać

J.M. Allué, Wielka księga gier i zabaw, Kielce 2002.

A. Braun, Mniej... to często znaczy więcej, Kielce 2001.

I. Flemming, Zabawy na chwilkę. W domu, w przedszkolu i w szkole, Kielce 1999.

J. Prekop, C. Schweizer, Dzieci są gośćmi, którzy pytają o drogę, Kielce 2003.

D. Skwark, Minisalon gier i zabaw. Gry planszowe i zabawy dla całej rodziny, Kielce 2004

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin