kwestionariusz_rozpoznawania_specyficznych_trudnosci_w_czytaniu_i_pisaniu__klasa_1 (2).pdf

(301 KB) Pobierz
Marta Bogdanowicz
Kwestionariusz rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu – klasa I
Opracowanie statystyczne – Karol Karasiewicz
Uczeń: .............................................................................................................................................................................................................................................................. Wiek:
Szkoła podstawowa: .............................................................................................................................................................................................................................. Klasa:
Miejscowość:
miasto duże
miasto małe
wieś
Okres badania: wrzesień
październik
Lp.
Stwierdzenie dotyczące umiejętności dziecka –
początek klasy I
Ocena:
od 5
(bardzo dobra)
do 1
(niedostateczna)
5 4 3 2 1
Wskazówki pomocne przy dokonywaniu oceny
Ocena
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
–5)
Oceniane funkcje
i umiejętności
1.
Jest sprawne w czynnościach samoobsługowych.
Należy zaobserwować podczas codziennych zajęć
samoobsługowych – ubierania, jedzenia,
posługiwania się przyborami szkolnymi oraz zapytać
rodziców.
Należy zaobserwować podczas ubierania się dziecka
i zabawy oraz zapytać rodziców.
Należy zaobserwować podczas zabawy, czy dziecko
wybiera ten typ zadań lub podejmuje propozycję
nauczyciela dotyczącą na przykład budowania
z klocków.
Należy zaobserwować podczas zajęć plastycznych.
Należy zaobserwować podczas zajęć ruchowych
oraz zapytać rodziców.
Należy zaproponować dziecku zabawę ruchową, na
przykład naśladowanie bociana.
Należy zaobserwować podczas zajęć, w których
używa się układanki, puzzli. Można zaproponować
złożenie rysunku rozciętego na 5–6 części (jednego
z dwóch identycznych).
Należy stwierdzić, jak dziecko sobie radzi
z porównywaniem i wskazywaniem około 10
szczegółów (braków) różniących 2 rysunki.
Należy zaobserwować te umiejętności podczas
codziennych sytuacji, oglądania obrazków. Warto też
zapytać rodziców, czy dziecko rozpoznaje na
przykład literę A lub T na przystankach
autobusowych, tramwajowych oraz rozpoznaje
niektóre znaki drogowe.
Należy ocenić, jak dziecko sobie radzi ze
wskazaniem elementu niepasującego do ciągu
rysunków (np. nauczyciel rysuje szlaczek
z trójkątów, jeden z nich jest inaczej ułożony
w przestrzeni).
Należy ocenić, czy dziecko potrafi wskazać
element (literę, cyfrę), który nie pasuje do
szeregu pozostałych (np. nauczyciel rysuje
szlaczek złożony z cyfry 6, w którym 2–3 cyfry
są w innym układzie przestrzennym, np. jako 9
lub odtworzone zwierciadlanie).
Należy zaobserwować podczas zajęć ruchowych.
Należy zaobserwować podczas zajęć
plastycznych.
Należy zaobserwować podczas zajęć lekcyjnych
i dowolnych (zachęcić dziecko do odwzorowania
figur geometrycznych).
Należy zaproponować pokolorowanie lub
zakreskowanie dowolnego rysunku konturowego.
Należy zaobserwować podczas zajęć
plastycznych.
Należy na zajęciach plastycznych rozpocząć
rysowanie szlaczka umieszczonego
w poszerzonej liniaturze i zachęcić dziecko
do dokończenia go.
Motoryka mała – sprawność
ruchowa rąk (1–4)
2.
3.
Umie zawiązać na kokardkę sznurowadła, wstążkę.
Jest sprawne podczas zabaw manipulacyjnych
i konstrukcyjnych.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
4.
5.
Trzyma poprawnie narzędzia do rysowania, malowania
i pisania.
Jest sprawne ruchowo: skacze, szybko biega.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
Motoryka duża – sprawność
ruchowa całego ciała
i równowaga (5–6)
6.
7.
Chodzi po linii (stopa za stopą), stoi chwilę
na jednej nodze.
Układa z fragmentów obrazki według wzoru.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
Funkcje wzrokowo-
-przestrzenne (7–11)
8.
Dostrzega braki na obrazkach.
5 4 3 2 1
9.
Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne
(koło, kwadrat, trójkąt), a także cyfry, litery,
które już poznało.
5 4 3 2 1
10.
W szeregu elementów (figur) wskazuje jeden
inaczej położony.
5 4 3 2 1
11.
Rozpoznaje litery i cyfry podobne, lecz inaczej
położone w przestrzeni.
5 4 3 2 1
12.
13.
14.
Sprawnie rzuca i chwyta piłkę.
Sprawnie posługuje się nożyczkami.
Potrafi narysować ze wzoru koło, kwadrat,
krzyż i trójkąt.
Potrafi starannie pokolorować i/lub zakreskować
rysunek konturowy
Precyzyjnie rysuje po śladzie.
Sprawnie rysuje szlaczek w liniaturze, wykonuje
zadanie do końca.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
Koordynacja wzrokowo-
-ruchowa (12–17)
15.
16.
17.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
Lp.
Stwierdzenie dotyczące umiejętności dziecka –
początek klasy I
Ocena:
od 5
(bardzo dobra)
do 1
(niedostateczna)
5 4 3 2 1
Wskazówki pomocne przy dokonywaniu oceny
Ocena
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
–5)
Oceniane funkcje
i umiejętności
18.
Rozpoznaje i tworzy rymy.
19.
Poprawnie wypowiada głoski.
5 4 3 2 1
Podczas zabawy z rymami należy zaobserwować
czy dziecko spośród 3 słów (np. kotek, kredka,
płotek) wskazuje te, które się rymują, oraz czy
podaje słowa, które tworzą rymy (np. mama,
dama, brama).
Należy zaobserwować podczas codziennych
zajęć i zapisać, które głoski wypowiada dziecko
niepoprawnie.
Należy zaobserwować podczas zabawy w zagadki
językowe, gdy dziecko wskazuje, czy słyszy parę
tych samych wyrazów, czy innych (różniących się
jedną głoską, np. dom – tom, noże – nosze).
Należy zaobserwować podczas zabawy
w zagadki językowe, gdy dziecko dzieli na sylaby
coraz dłuższe słowa (np. dom, domek, domeczek,
czekolada).
Należy zaobserwować podczas zabawy w zagadki
językowe, gdy dziecko łączy sylaby, tworząc coraz
dłuższe słowa (np. o-sa, ko-lac-ja, po-nie-dzia-łek).
Należy zaobserwować podczas zabawy
w zagadki językowe, na przykład: „Jedzie pociąg
naładowany towarami, których nazwy zaczynają się
na głoskę [k]. Jakie to towary?”, „Jaka głoska mieszka
na końcu słowa
auto?”.
Należy zaobserwować, czy dziecko potrafi podać
głoski, które słyszy na przykład w słowie nos.
Należy zaobserwować podczas zabawy w zagadki
językowe. Na przykład badający podaje w formie
izolowanych głosek imię (O-l-e-k), a dziecko
powinno je poprawnie wypowiedzieć (Olek).
Należy zaobserwować podczas zabawy
w zagadki językowe.
Należy ocenić podczas zabawy w zagadki
językowe, na przykład czy dziecko potrafi
rozpoznać swoje imię oraz imiona innych osób
usłyszane w zmienionej formie (np. z dodatkiem
sylaby
ka
– kaZosia, kaOla).
Podczas zabawy w zagadki językowe należy
ocenić, jak dziecko wykonuje polecenia typu:
„Gdy usłyszysz słowo drogi, nie mów pierwszej
głoski [d]. Zgadnij, jakie słowo powstało”.
Należy ocenić, jak dziecko radzi sobie
z nazywaniem elementów na obrazku
w dowolnym ćwiczeniu.
Należy zaobserwować w sytuacjach
codziennych, podczas zajęć dydaktycznych.
Warto też zasięgnąć opinii rodziców.
Należy zaobserwować podczas rysowania
i pisania oraz czynności samoobsługowych,
na przykład jedzenia.
Należy zaobserwować podczas zabawy.
Należy zaobserwować podczas zajęć
dydaktycznych i zabawy.
Należy zaobserwować w sytuacjach
codziennych i podczas zajęć dydaktycznych
oraz zasięgnąć opinii rodziców.
Należy zaobserwować w sytuacjach
codziennych i podczas zajęć dydaktycznych.
W sytuacjach codziennych i podczas zajęć
dydaktycznych należy zaobserwować, czy
dziecko rozpoznaje napisane swoje imię, imiona
innych osób, szyldy, podpisy pod obrazkami.
Należy zaobserwować w sytuacjach codziennych,
podczas zajęć dydaktycznych. Warto też
dowiedzieć się od rodziców, czy dziecko słucha
uważnie, nie tylko ogląda obrazki.
Należy zaobserwować podczas zajęć
dydaktycznych. Warto też zasięgnąć opinii
rodziców.
Należy zaobserwować w sytuacjach codziennych
i podczas zajęć dydaktycznych.
Należy zaobserwować w sytuacjach codziennych
i podczas zajęć dydaktycznych. Warto też
zasięgnąć opinii rodziców.
Funkcje słuchowo-językowe
(18–29)
20.
Rozróżnia pary słów, które różnią się jedną głoską.
5 4 3 2 1
21.
Poprawnie dokonuje analizy sylabowej słów.
5 4 3 2 1
22.
Poprawnie dokonuje syntezy sylabowej słów.
5 4 3 2 1
23.
Poprawnie wydziela pierwszą i ostatnią
głoskę w słowie.
5 4 3 2 1
24. Potrafi dokonać analizy głoskowej krótkich
i prostych słów.
25.
Poprawnie dokonuje syntezy głoskowej
krótkich słów.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
26.
27.
Szybko wymienia ciąg nazw, na przykład imiona
dziewczynek, nazwy zwierząt.
Rozumie zabawę w „mowę kaczek” – usuwa
sylabę
ka
sprzed każdego wyrazu.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
28.
Potrafi utworzyć słowo przez usunięcie z niego
pierwszej głoski.
5 4 3 2 1
29.
Potrafi szybko nazywać wskazywane elementy
na obrazku.
Pamięta wierszyki, rymowanki, piosenki.
5 4 3 2 1
30.
5 4 3 2 1
Pamięć (30)
31.
Ma ustaloną dominację ręki
(prawo- lub leworęczność).
Umie wskazać, gdzie ma swoją prawą i lewą
rękę, prawe i lewe oko.
Potrafi koncentrować uwagę mimo
zakłócających bodźców.
Zna niektóre litery.
5 4 3 2 1
Lateralizacja (31)
32.
33.
34.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
Orientacja w kierunkach
lewo–prawo (32)
Uwaga (33)
Umiejętności sprzyjające
uczeniu się czytania
i pisania (34–40)
35.
36.
Zna niektóre cyfry.
Potrafi rozpoznawać niektóre wyrazy.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
37.
Interesuje się książką, potrafi dość długo
słuchać czytanego tekstu.
5 4 3 2 1
38.
Rozumie przeczytany przez dorosłego tekst
i potrafi się na jego temat wypowiedzieć.
Wypowiada się spontanicznie, budując zdania
poprawnie pod względem logicznym i gramatycznym.
Dysponuje bogatym słownikiem.
5 4 3 2 1
39.
40.
5 4 3 2 1
5 4 3 2 1
UWAGA! Jeżeli w stwierdzeniu wymienia się dwie umiejętności, wystarczy opanowanie jednej, aby wystawić ocenę pozytywną – 3 pkt. Jeśli dziecko opanowało ją bardzo dobrze, na
przykład bardzo sprawnie jeździ na rowerze, można mu przyznać nawet 5 pkt.
Obliczanie wyników i ich interpretacja
1. Założenia kwestionariusza
Kwestionariusz jest przeznaczony do oceny trudności w czytaniu i pisaniu, ujawnienia ryzyka specyficznych trudności
w uczeniu się:
dysleksji, dysortografii
i
dysgrafii.
Te trudności powinny być dostrzeżone już w pierwszej klasie, a na-
wet wcześniej. Symptomy, które je zapowiadają, dają bowiem o sobie znać w wieku poniemowlęcym i przedszkol-
nym. Są uwarunkowane opóźnieniem rozwoju określonych funkcji poznawczych (szczególnie językowych) i/lub
ruchowych, a także ich integracji. Określenie „specyficzne” oznacza, że trudności nie są skutkiem opóźnienia rozwoju
intelektualnego ani schorzeń neurologicznych. Nie zostały spowodowane wyłącznie wadą zmysłu, zaniedbaniem śro-
dowiskowym lub dydaktycznym. Te niekorzystne czynniki mogą nasilać specyficzne trudności, lecz nie są ich przyczy-
ną.
Założeniem przy opracowaniu kwestionariusza było stworzenie bardzo prostego narzędzia służącego nauczycielowi
do przesiewowej oceny umiejętności dziecka w zakresie czytania i pisania oraz sprawności uczestniczących w nich
funkcji. Przyjęto, że
nauczyciel i specjalista szkolny powinni poznawać dziecko w każdej sytuacji kontaktu z nim – nie
tylko na lekcji lub podczas zaplanowanego badania diagnostycznego.
Obserwacja zachowania, rozmowy z dziec-
kiem, analiza jego prac, sprawności w wykonywaniu zadań na materiale przeznaczonym do nauki szkolnej w klasie
I oraz informacje przekazane przez rodziców powinny umożliwić poznanie mocnych stron rozwoju i utrudnień rozwo-
jowych ucznia, przede wszystkim w zakresie funkcji poznawczych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych)
i ruchowych oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Tak dokonana ocena stwarza podstawy
do przewidywania, czy dziecko opanuje umiejętność czytania i pisania w tempie i stopniu określonym w podstawie
programowej edukacji wczesnoszkolnej dla klas I–III. Najlepiej dokonać oceny już na początku klasy I, a następnie kon-
tynuować obserwację i ocenę za pomocą kwestionariuszy dla klas II i III.
Proponowane narzędzie nie ma formy testu.
Nie zawiera szczegółowych instrukcji dla nauczyciela ani konkretnych
pomocy używanych do badania. Do kwestionariusza dołączono jedynie przykłady zadań, które pozwalają na obser-
wację określonego zachowania dziecka.
Kwestionariusz jest narzędziem przesiewowym.
Nie wymaga indywidualnego badania, na które zazwyczaj potrze-
ba około 2 godzin, lecz pozwala na dokonanie szybkiej oceny uczniów całej klasy. Jeżeli nauczyciel wnikliwie obser-
wuje swoich uczniów, analizuje ich pracę, proponuje określone zadania, aby poznać ich możliwości, to przy okazji
kontaktu z dziećmi i rodzicami szybko zgromadzi informacje potrzebne do wypełnienia kwestionariusza. Diagnoza
szkolna ma wówczas charakter procesu poznawania ucznia, a na dokonanie ostatecznej oceny wystarczy kilka minut.
Opis metody
Kwestionariusz zawiera 40 stwierdzeń przyporządkowanych do 10 skal:
I. Motoryka mała – sprawność ruchowa rąk (1–4)
II. Motoryka duża – sprawność ruchowa całego ciała i równowaga (5–6)
III. Funkcje wzrokowo-przestrzenne (7–11)
IV. Koordynacja wzrokowo-ruchowa (12–17)
V. Funkcje słuchowo-językowe (18–29)
VI. Pamięć (30)
VII. Lateralizacja czynności ruchowych (31)
VIII. Orientacja w przestrzeni – w kierunkach lewo/prawo (32)
IX. Uwaga (33)
X. Umiejętności sprzyjające uczeniu się czytania i pisania (34–40)
Każdą skalę można ocenić i analizować oddzielnie. Oblicza się też wynik ogólny dla całej skali.
2. Okres stosowania
Ocenę za pomocą kwestionariusza należy przeprowadzić po okresie adaptacji ucznia w szkole, czyli po pierwszym lub
drugim miesiącu nauki w klasie I. Jest to również wystarczający czas na poznanie dziecka, jeśli zmieniło ono szkołę lub
nauczyciela. W przypadku utrzymywania się u określonych uczniów zagrożenia specyficznymi trudnościami w czyta-
niu i pisaniu nauczyciel może je potwierdzić po roku za pomocą badania kontrolnego.
3. Obliczanie i interpretacja wyników
Na podstawie wiedzy zgromadzonej w kontakcie z uczniem i jego rodzicami, nauczyciel wypełnia kwestionariusz – za-
kreśla przy każdym stwierdzeniu wartość od 1 do 5. Ocena 5 oznacza, że dziecko całkowicie spełnia wymagania, o któ-
rych mowa w danym stwierdzeniu (ocena bardzo dobra), 4 – dziecko prawie zawsze lub w dużym zakresie spełnia
podane wymagania, 3 – uczeń zazwyczaj wypełnia wymogi określone w stwierdzeniu, 2 – uczeń rzadko spełnia ocze-
kiwane wymagania, 1 – dziecko nie spełnia wymagań. Jeżeli w stwierdzeniu wymienia się dwie umiejętności, wystar-
czy opanowanie jednej, aby wystawić ocenę pozytywną – 3 pkt. Jeśli dziecko opanowało ją bardzo dobrze, na przykład
bardzo sprawnie jeździ na rowerze, można mu przyznać nawet 5 pkt.
Kwestionariusz posiada wstępne normy dla klasy I (początek roku szkolnego). Zostały one zamieszczone w tabelach 7 i 8.
3.1. Oceny cząstkowe kwestionariusza w poszczególnych skalach
Oceny umiejętności szkolnych ucznia, a także rozwoju jego funkcji poznawczych i ruchowych uczestniczących w czy-
taniu i pisaniu oraz ich integracji dokonuje się na podstawie zaznaczonych przez nauczyciela wartości od 1 do 5, odno-
szących się do każdego stwierdzenia. W zasadzie wszystkie dzieci powinny uzyskać oceny bardzo dobre (5), świadczące
o pożądanym poziomie rozwoju funkcji poznawczych i ruchowych oraz umiejętności szkolnych. Aby ocenić rozwój
i funkcjonowanie ucznia w poszczególnych skalach – częściach kwestionariusza – należy
zliczyć jedynie wszystkie za-
kreślone wartości 5.
Wynik (sumę ocen bardzo dobrych) w
każdej skali
należy
przyrównać do odpowiedniej pozycji
w tabeli
z normami oraz zinterpretować zgodnie ze wskazaniem:
wynik niski
przeciętny
wysoki.
3.2. Ocena ogólna kwestionariusza
Wynik ogólny
kwestionariusza należy obliczyć, sumując wyniki w poszczególnych skalach oraz surowe wyniki (o war-
tości od 1 do 5) dla pojedynczych pozycji, które nie zostały uwzględnione w tabeli z normami (uwaga, lateralizacja,
orientacja w otoczeniu, czyli pozycje od 30 do 32).
Obliczenie wyników cząstkowych w zakresie osobnych funkcji i umiejętności szkolnych pozwala stwierdzić, które z nich
stanowią słabe, a które mocne strony ucznia. Wynik ogólny i wyniki poszczególnych skal pozwalają na dostrzeżenie
dzieci potrzebujących indywidualnej opieki, które powinny być objęte dalszą obserwacją i pomocą. Służą do opraco-
wania przez zespół nauczycieli uczących dziecko planu udzielania tej pomocy oraz monitorowania jego realizacji i oce-
ny skuteczności.
4. Zakwalifikowanie do odpowiedniej formy pomocy
W wypadku stwierdzenia niskiego ogólnego wyniku, gdy jednocześnie ujawnia się słaby poziom rozwoju funkcji słu-
chowo-językowych oraz występują nasilone trudności w czytaniu i pisaniu konieczne jest udzielenie dziecku pomocy
w formie zajęć wspomagających rozwój. Przyczyny tych trudności mogą być różne. Jedną z nich jest ryzyko dysleksji.
W takich sytuacjach wskazane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Mają one na celu podniesienie poziomu spraw-
ności funkcji poznawczych i ruchowych oraz kształcenie umiejętności czytania i pisania. Jeżeli w ciągu rocznego cyklu
tych zajęć obserwuje się bardzo wolny postęp w wyrównywaniu stwierdzonych braków rozwojowych i doskonaleniu
umiejętności czytania i pisania, wskazane jest badanie kontrolne pod koniec roku szkolnego na przykład przez psy-
chologa i pedagoga.
5. Wdrożenie programu wsparcia
Kwestionariusz ułatwia planowanie ćwiczeń, ponieważ wskazuje, z jakimi zadaniami dziecko sobie nie radzi. Mając
na uwadze specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz deficyty stwierdzone w badaniu kwestionariuszowym,
nauczyciele uczący danego ucznia powinni zgodnie z nowymi rozporządzeniami MEN zaplanować strategię udziela-
nia mu pomocy. Zespół nauczycieli opracowuje Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU), która od września 2012
roku będzie stanowić w szkole podstawowej dokument obowiązkowy dla każdego dziecka z trudnościami w uczeniu
się. W pracy nad pokonywaniem trudności ucznia powinni uczestniczyć nauczyciele, specjaliści ze szkoły i poradni oraz
rodzice, którzy kontynuują zajęcia w domu.
6. Ocena udzielonego wsparcia – badanie kontrolne
Oprócz badań wstępnych za pomocą zaprezentowanego kwestionariusza planuje się też badania kontrolne na koniec
klasy I. Taka procedura pozwala na ocenę, w jakim stopniu dziecko poprawiło swoje wyniki, usprawniło podstawowe
funkcje poznawcze i ruchowe oraz udoskonaliło umiejętność czytania i pisania. Jeżeli całoroczna praca zgodnie z Kar-
tą Indywidualnych Potrzeb Ucznia nie przyniesie postępu, należy kontynuować pomoc i badania w następnych kla-
sach. Diagnozy ryzyka dysleksji, dysortografii i dysgrafii można dokonać na końcu pierwszego roku szkolnego
za pomocą Skali Ryzyka Dysleksji – z wykorzystaniem norm dla klasy I (Bogdanowicz, 2005, 2011) oraz na początku ko-
lejnego roku szkolnego za pomocą kwestionariusza dla klasy II. Konieczne jest dokonanie wnikliwej oceny umiejętno-
ści czytania i pisania za pomocą testów pedagogicznych. Przykładem jest Test głośnego czytania „Dom Marka”
(Bogdanowicz, 2009), dostępny również w wersji komputerowej (Bogdanowicz, 2010).
Ze względu na przesiewowy charakter badań, należy je przeprowadzić ze wszystkimi uczniami w klasie. Badaniami nie
obejmuje się tylko dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej, autyzmie, schorzeniach neurologicznych
oraz poważnej wadzie słuchu i wzroku. Dysleksji, dysortografii i dysgrafii nie rozpoznajemy bowiem w wypadkach upo-
śledzenia umysłowego, chorób neurologicznych i wtedy, gdy jedyną przyczyną trudności szkolnych jest zaniedbanie
środowiskowe i/lub wady narządów zmysłu. Uczniowie ci powinni być objęci pomocą dostosowaną do ich specjal-
nych potrzeb edukacyjnych. W takich sytuacjach zaburzenia czytania i pisania nie mają bowiem charakteru specyficz-
nego, lecz stanowią współwystępujące symptomy dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego.
Należy podkreślić, że kwestionariusz nie służy do pełnej oceny umiejętności określonych w podstawie programowej
dla klasy I. Jest przeznaczony głównie do badania funkcji zapewniających skuteczne uczenie się czytania i pisania.
Kwestionariusz ma charakter eksperymentalny ze względu na trwające prace nad jego ostateczną formą. Będziemy
wdzięczni użytkownikom za podzielenie się swoimi uwagami na temat jego przydatności do rozpoznawania uczniów
ryzyka dysleksji oraz sugestiami co do potrzeby dokonania zmian w celu udoskonalenia tego narzędzia diagnozy na-
uczycielskiej.
7. Rzetelność narzędzia diagnostycznego „Kwestionariusz rozpoznawania trudności w czytaniu i pisa-
niu – klasa I”
Rzetelność skal kwestionariusza obliczono na podstawie metody szacowania spójności wewnętrznej Kudera-Richard-
sona (KR-20). Wyniki tej analizy przedstawia tabela 1. Wyniki analizy rzetelności pozwalają wskazać, że jest to wysoce
spójne i satysfakcjonująco precyzyjne narzędzie oceny poziomu funkcjonowania dziecka w zakresie rozwoju moto-
rycznego, funkcji słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także do-
datkowych umiejętności wspierających naukę czytania i pisania. Wyniki uzyskane oddzielnie dla każdej z płci oraz dla
dzieci ogółem przedstawia tabela 1.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin