Resorty.odt

(39 KB) Pobierz

System poradnictwa zawodowego w Polsce Instytucje poradnictwa zawodowego

 

1. Resorty poradnictwa zawodowego

- Realizacja zadań dotyczących zakresu poradnictwa zawodowego należy do dwóch głównych resortów1:

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resort 1.

 

MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ:

 

Akademickie biura karier

- Ramy prawne dla działalności ABK określone są w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o Promocji Zatrudnienia i Instytucjach Rynku Pracy;

- Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1) „akademickie biuro karier to: „jednostka działająca na rzecz aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów szkoły wyższej, prowadzona przez szkołę wyższą

lub organizację studencką.

 

 

Do zadań Akademickich biur karier należy:

¢ dostarczanie studentom i absolwentom szkoły wyższej informacji o rynku pracy i możliwościach podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

¢ zbieranie, klasyfikowanie i udostępnianie ofert pracy, staży i praktyk zawodowych,

¢ prowadzenie bazy danych studentów i absolwentów uczelni zainteresowanych znalezieniem pracy,

¢ pomoc pracodawcom w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów na wolne miejsca pracy oraz staże zawodowe,

¢ pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy2

 

Z pomocy biur karier korzystają:

¢ studenci i absolwenci chcący uzyskać poradę zawodową oraz informację o sytuacji na rynku pracy;

¢ pracodawcy poszukujący odpowiednich kandydatów na oferowane przez nich miejsca pracy oraz praktyki i staże;

¢ uczelnie wyższe sprawdzające funkcjonowanie i procedury kształcenia, na podstawie danych gromadzonych za pośrednictwem biur karier.

 

 

Biura karier najczęściej funkcjonują na uczelniach z województw warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i małopolskiego, natomiast najrzadziej na uczelniach wyższych w województwie łódzkim.

 

Pomoc studentom i absolwentom w wejściu na rynek pracy wyraża się w formie:

¢ doradztwa indywidualnego (rozmowy indywidualne ze studentami czwartego i piątego roku studiów),

¢ warsztatów (pomoc studentom w przygotowaniu się do rozmów kwalifikacyjnych, ćwiczenia autoprezentacji, komunikacji, radzenia sobie ze stresem, itp.),

¢ spotkań i zajęć na różnych wydziałach,

¢ prowadzenia tzw. informatorium (z bazami danych o wolnych miejscach pracy, charakterystykami

zawodów, studiach za granicą, kursach, pracach wakacyjnych, itp.),

¢ organizowania praktyk, staży, wolontariatu i pracy dorywczej.

 

Krajowy ośrodek wspierania edukacji zawodowej i ustawicznej

To centralna, publiczna placówka doskonalenia nauczycieli o ogólnopolskim zasięgu działania. Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej6.

 

Zadania koweziu:

¢ Inspiruje, przygotowuje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego

nauczycieli kształcenia zawodowego oraz nauczycieli szkół dla dorosłych.

¢ Opracowuje i realizuje przedsięwzięcia edukacyjne związane z kolejnymi etapami przemian edukacyjnych w Polsce.

¢ Współpracuje z innymi centralnymi placówkami edukacyjnymi oraz instytucjami rządowymi organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą.

Zajmuje się także gromadzeniem, przetwarzaniem i rozpowszechnianiem informacji pedagogicznej z zakresu kształcenia zawodowego

 

Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne:

 

Udzielają dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży,a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówkiw zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.7

 

 

Resort 2. 

 

MINISTERSTWO PRACY i POLITYKI SPOŁECZNEJ

 

Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są:

¢ publiczne służby zatrudnienia;

¢ Ochotnicze Hufce Pracy;

¢ agencje zatrudnienia;

¢ instytucje szkoleniowe;

¢ instytucje dialogu społecznego;

¢ instytucje partnerstwa lokalnego.

 

Publiczne służby zatrudnienia

¢ Publiczne służby zatrudnienia tworzą organy zatrudnienia wraz z powiatowymi i wojewódzkimi

urzędami pracy, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw pracy oraz urzędami wojewódzkimi, realizującymi zadania określone ustawą

 

Ochotnicze Hufce Pracy

To państwowa jednostka, do której głównych zadań

należy:

¢ wspomaganie systemu oświaty poprzez aktywizację społeczną, zawodową i ekonomiczną młodzieży,

¢ podejmowanie działań zmierzających do podwyższania kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowania,

¢ wspieranie inicjatyw służących przeciwdziałaniu bezrobociu i wychowaniu w procesie pracy, w tym organizowanie zatrudnienia,

¢ organizowanie międzynarodowej współpracy młodzieży.8

 

Głównym celem działalności OHP jest stwarzanie młodzieży warunków do prawidłowego rozwoju

społecznego i zawodowego – w tym szczególne działania skierowane są do młodzieży defaworyzowanej, dla której wsparcie polega na budowaniu systemu pomocy dla grup najsłabszych, organizowaniu i wspieraniu form wychodzenia z ubóstwa, bezrobocia i patologii społecznych.

 

Adresatem oddziaływań OHP są trzy grupy młodzieży w wieku 15-25 lat.

 

¢ Drugą grupę stanowią absolwenci szkół ponadgimnazjalnych (bądź uczniowie ostatnich klas tych szkół), absolwenci wyższych uczelni – młodzież wykształcona i z pewnymi już kwalifikacjami zawodowymi – zagrożona jednak bezrobociem. Dla tej młodzieży w OHP przewidziane są działania z obszaru rynku pracy.

 

Adresatem oddziaływań OHP są trzy grupy młodzieży w wieku 15-25 lat.

¢ Pierwszą grupę stanowi młodzież zaniedbana, o zmniejszonych szansach życiowych, pochodząca ze środowisk niedostosowanych społecznie, w dużej części patologicznych, czasem kryminogennych, mająca trudności w szkole

 

Adresatem oddziaływań OHP są trzy grupy młodzieży w wieku 15-25 lat.

¢ Trzecią grupą są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i studenci, którzy w czasie wolnym od nauki chcą pracować za pośrednictwem OHP, zdobyć doświadczenie zawodowe i przy okazji poprawić własną sytuację materialną.

 

Ochotnicze Hufce Pracy szczególny nacisk kładą na działania wśród grupy młodych ludzi dotkniętych lub zagrożonych bezrobociem, dlatego też w strukturach OHP stworzono sieć placówek

realizujących działalność w zakresie rynku pracy.

Jest to 49 Centrów Edukacji i Pracy Młodzieży, w skład których wchodzi 49 Młodzieżowych Biur Pracy i 73 ich filie, 131 Klubów Pracy, 49 Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej.

 

Agencje zatrudnienia

 

Działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług w zakresie:

¢ Pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej

¢ Pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców

zagranicznych obywateli polskich

¢ Doradztwa personalnego

¢ Poradnictwa zawodowego

¢ Pracy tymczasowej10

 

Agencja pośrednictwa pracy:

¢ świadczy usługi w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

¢ pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych,

¢ udzielania pomocy poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia a

pracodawcom w znalezieniu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach

 

¢ Agencje doradztwa personalnego: świadczą odpłatne usługi ma rzecz pracodawców

¢ Agencje poradnictwa zawodowego: udzielają pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, informacji zawodowych oraz pomocy w doborze kandydatów do pracy na

stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych

¢ Agencje pracy tymczasowej: kierują własnych pracowników do pracodawcy celem wykonywania pracy tymczasowej

 

Instytucje szkoleniowe

 

Publiczne i niepubliczne podmioty prowadzące na podstawie odrębnych przepisów edukację pozaszkolną. To narzędzia rynku pracy, które mają wpływ na upowszechnianie, zwiększanie dostępności i poprawę jakości usług szkoleniowych. Instytucje szkoleniowe prowadzą kształcenie ustawiczne z zakresu min. kompetencji zawodowych czy rozwijania umiejętności poruszania się po rynku pracy

 

 

Główne formy kształcenia pozaszkolnego:

¢ Kursy,

¢ Warsztaty szkoleniowe,

¢ Staże,

¢ Praktyki,

¢ Seminaria,

¢ Konferencje,

¢ studia podyplomowe

 

 

Do instytucji szkoleniowych można zaliczyć również Związek Zakładów Doskonalenia Zawodowego. Działa on jako samodzielne stowarzyszenie oświatowe nie posiadające celów zarobkowych. Związek reprezentuje interesy zrzeszonych w nim Zakładów Doskonalenia Zawodowego wobec władz państwowych

 

Instytucje dialogu społecznego

¢ To organizacje i instytucje zajmujące się problematyką rynku pracy: organizacje związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych oraz organizacje pozarządowe współpracujące z publicznymi służbami zatrudnienia i Ochotniczymi Hufcami Pracy w zakresie realizacji zadań określonych ustawą.

 

Instytucje dialogu społecznego          ;

¢ Związki zawodowe,

¢ Organizacje pracodawców,

¢ Komisja Trójstronna,

¢ Organizacje bezrobotnych,

¢ Wojewódzkie komisje dialogu społecznego

 

Instytucje partnerstwa lokalnego

Instytucją partnerstwa lokalnego jest grupa instytucji realizujących na podstawie umowy przedsięwzięcia i projekty na rzecz rynku pracy.

 

Rodzaje partnerstw lokalnych

¢ a) partnerstwa publiczno – prywatne (PPP) – to umowa instytucji publicznej i organizacji prywatnej, zawarta w celu zrealizowania określonego przedsięwzięcia ze sfery zadań publicznych.

¢ b) partnerstwa projektowe – cele partnerstwa są ściśle określone w projekcie, a powołanie takiego partnerstwa jest często związane z wymogami konkursowymi, stawianymi przez podmiot, który finansuje realizację zadania.

¢ c) partnerstwa branżowe/sektorowe – to platforma porozumienia organizacji/instytucji prowadzących zbliżoną działalność.

¢ d) partnerstwa lokalne/trójsektorowe – to porozumienie instytucji publicznych, przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, które chcą wspólnie działać na rzecz swojego regionu, osiedla, gminy, powiatu.

 

Najbardziej ogólnym z możliwych wyszczególnień form funkcjonowania partnerstw lokalnych jest

podział partnerstw na:

¢partnerstwa o strukturze formalnej – posiadające osobowość prawną.

¢ partnerstwa o strukturze nieformalnej - które tej osobowości nie posiadają.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin